آشناسازی دیپلمات‌ها با ظرفیت‌سازی برای صادرات دانش بنیان

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: ۶۳۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که توانایی صادرات دارند و طی سه ماه نخست امسال ۸۳۶ میلیون دلار محصول دانش بنیان صادر کرده اند.

به گزارش شهروند آنلاین، مهدی صفری امروز در دومین روز از شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد افزود: دانشجویان ایرانی خارج از کشور می‌توانند نقش مهمی در این انتقال ایفا کنند.

او گفت : انتقال فناوری نرم نقش مهمی در خودکفایی و کاهش برخی از مشکلات دارد که با این کار می‌توانیم دستور ساخت را پیدا و آن محصول را در داخل تولید کنیم.

صفری ادامه داد: سرفصل کار ما خودکفایی و ارزآوری است و وزارت امور خارجه کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های مختلف برای صادرات محصولات دانش بنیان نیز تشکیل داده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه گفت: در برخی کشور‌ها نیز خانه‌های فناوری ایجاد می‌کنیم و هر خانه تعدادی از کشور‌های اطراف خود را پوشش خواهد داد.

او ادامه داد: در خصوص بعضی از مواردی که نیاز به واردات داشتیم به جای یک کشور تنوع بخشی کردیم و محصول مورد نیاز را از چندین کشور وارد می‌کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: دیپلمات‌های خود را با ظرفیت‌های داخلی کشور آشنا می‌کنیم تا به محض ورود به محل ماموریت و شناسایی فرصت‌های اقتصادی کشور مقصد، پیگیر صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی شرکت‌های ایران به کشورهای هدف باشند. همچنین با برشمردن نیاز‌های خود، مزیت‌های کشور هدف را نیز بشناسند تا در روابط و تبادلات استفاده کنیم.

گسترش دایره حمایت از نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان هم در این همایش گفت: دایره حمایت از نخبگان را گسترش داده ایم و فقط نخبگان علمی مورد حمایت نیستند بلکه نخبگان کارآفرین، صنعتی و فناور هم مورد حمایت هستند.

ناصر باقری مقدم با بیان این که به دنبال مقاله محوری نیستیم افزود: سالانه ۸۰۰ هزار پایان نامه ارشد و دکتری دفاع می‌شود، ولی چه تعداد از اینها در حل مسائل کشور موثر است؟ در امتیازدهی به نخبگان، انجام پژوهش مورد نیاز کشور و حل مسأله را ملاک قرار می‌دهیم و ملاک نخبگی اثرگذاری و اثربخشی است.

او ادامه داد: اصولا انجام مطالعات در خارج از کشور و ارتباطات بین المللی را نه تنها مانع نمی‌شویم بلکه تقویت هم می‌کنیم نکته مهم این است که نخبگان اثر اجتماعی خود را در کشور به ارمغان آورند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: اشتغال نخبگان در دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف، جایگزینی طرح پژوهشی به جای سربازی و ارائه تسهیلات حمایتی در دوره تحصیل از جمله حمایت‌هایی است که از نخبگان انجام می‌شود.

باقری مقدم افزود: پارسال ۲ هزار و ۲۶۰ نفر در حوزه دانشجویی و هزار و ۸۶۹ نفر را در زمینه طرح مساله محور شهید احمدی روشن حمایت کردیم و ۲۰ هزار نفر هم پارسال از طرح سربازی نخبگان استفاده کردند.

شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور تا فردا دوشنبه در مشهد ادامه دارد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.