از حادثه مرگبار هنگام کار تا اهدای زندگی به بیماران 

کارگر ساختمانی پس از مصدومیت هنگام کار دچار مرگ مغزی شد و اعضای بدنش را به بیماران نیازمند بخشید

حادثه هولناک در کارگاه پسر جوان را راهی بیمارستان کرد. پسری که هنگام انجام کار ساختمانی با چند ورق بزرگ آهن به‌شدت زخمی شد. او روی تخت بیمارستان خوابید اما زنده نماند؛ فقط نفس می‌کشید، آن هم با دستگاه. مجید جانش را از دست داد با این حال توانست جان ببخشد. زندگی هدیه بدهد و چندین نفر را از مرگ حتمی نجات دهد. پزشکان برای سلامتی او همه تلاش خود را کردند اما مجید دچار مرگ مغزی شد. درنهایت خانواده‌اش رضایت دادند تا اعضای بدن او به چند بیمار نیازمند جان دوباره ببخشد.

چهار سال پیش بود که مجید بیشه شهر و دیار خودش را ترک کرد. او به استان البرز رفت و زندگی جدیدی را شروع کرد. آرزوهای زیادی در سر داشت تا اینکه از یک‌‌ سال ‌و نیم پیش در یک کارگاه آهنگری مشغول به کار شد. مرد جوان همه تلاش خود را به کار بست تا رونقی به زندگی‌اش بدهد. می‌خواست کار و پولی برای خود پس‌انداز کند. همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه در یکی از آخرین روزهای مهر امسال آن اتفاق تلخ رخ داد؛ ماجرایی که باعث شد تمام آرزوها و رویاهای مجید خراب شود.

مرگ مغزی

حمید برادر مجید بیشه درباره این اتفاق به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «غروب بود که برادر بزرگ‌ترم با من تماس گرفت. او گفت مجید وقتی در کارگاه مشغول جابه‌جایی بار بوده ناگهان چند ورق بزرگ آهن به شکمش برخورد کرده و باعث شده به‌شدت مجروح شود. خیلی ترسیدیم. برادرم گفت که مجید را به بیمارستان امام‌حسین(ع) کرج محمدشهر منتقل کرده‌اند. با شنیدن این خبر دچار شوک شدم. همان شب از یزد به سمت کرج به راه افتادیم. در مسیر که بودم دوست داشتم همه این اتفاقات خواب باشد اما این اتفاق رخ داده بود و برادرم روی تخت بیمارستان تحت درمان بود. با این حال امید داشتم که وقتی برسم بتوانم با مجید صحبت کنم، امید داشتم آن‌قدر حالش خوب باشد که به ‌زودی مرخص شود. اما وقتی رسیدیم، پزشکان چیز دیگری می‌گفتند.

طبق نظر پزشکان شدت جراحات وارده به مجید زیاد بود. با این حال آنها همه تلاش خود را کردند تا او سلامتی‌اش را به دست آورد. چند روز از حادثه‌ای که برای برادرم رخ داده بود، می‌گذشت. در این چند روز امید داشتم تا شاید او دوباره به زندگی بازگردد اما پایان ماجرا چیز دیگری بود.

درنهایت پزشکان اعلام کردند که او دچار مرگ مغزی شده است. با این حال نمی‌خواستیم باور کنیم برادرم را به همین راحتی از دست داده‌ایم. خیلی خوب به خاطر دارم وقتی با پزشک برادرم صحبت کردم گفت برادر شما با این دستگاه‌ها زنده است. اگر این دستگاه‌ها را از او قطع کنیم، به ‌طور کامل جانش را از دست می‌دهد. همان موقع بود که پیشنهاد دادند اعضای بدن مجید را اهدا کنیم تا با این کار چند بیمار نیازمند جان دوباره‌ای پیدا ‌کنند.»

وداع تلخ 

برادر مجید از تصمیم سخت و تلخ زندگی‌شان می‌گوید و ادامه می‌دهد: «وقتی دیگر امیدی به بازگشت برادرم به زندگی نداشتیم تصمیم گرفتیم اعضای بدنش را به بیماران نیازمند اهدا کنیم. از قبل هم با موضوع اهدای عضو آشنا بودیم. به همین خاطر ماجرا را با پدرم در میان گذاشتیم. او هم وقتی متوجه شد با این کار چند خانواده دوباره عزیزان‌شان را خواهند داشت، رضایتش را اعلام کرد. اتفاقا خوشحال بودیم که با این کار می‌توانیم جان چند نفر را نجات دهیم. ما عزادار شده بودیم ولی با این کار مانع داغداری چند خانواده شدیم. همین مسأله برای آرامش ما کافی است.»

سرانجام با رضایت اولیای بیمار مرگ مغزی هماهنگی‌های لازم برای انجام عمل پیوند انجام شد. دکتر ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا، در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «با رضایت خانواده بیمار مرگ مغزی از بیمارستان امام‌حسین(ع) محمدشهر به بیمارستان سینای تهران منتقل شد. با تلاش تیم پزشکی قلب، کلیه‌ها، کبد و نسوج بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهدا شد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.