«ایران»؛ چهارراه ترانزیتی منطقه

«شهروندآنلاین» از اهمیت فعال‌سازی دکریدور  بین‌المللی شمال به جنوب گزارش می‌دهد

توسعه روابط دیپلماسی با کشورهای همسایه در عرصه‌های اقتصادی یکی از وعده‌های دولت سیزدهم به شمار می‌آمد که در یک‌ سال گذشته در مسیر آن  گام برداشته است. دولت سیزدهم در مسیر منافع ملی و چندجانبه‌گرایی، رشد مبادلات تجاری با دولت‌های همسایه را در دستور کار خود قرار داده است. در این عرصه یکی از مزیت‌های مهم کشورمان قرار گرفتن در موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیکی است که از آن با عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه یاد می‌شود. بهر‌ه‌گیری از این مزیت یکی از فعالیت‌‌های دولت سیزدهم به شمار می‌آید.
«شهروند» سعی کرده است در گفت‌‌وگو با کارشناسان دستاوردها و مزیت‌های فعال‌سازی مسیرهای حمل و نقلی بین‌المللی را واکاوی کند.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛   فعال‌سازی مسیر ترانزیتی ریلی روسیه – ایران و در ادامه هند، یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه مبادلات اقتصادی به شمار می‌آید. به اذعان بسیاری از کارشناسان، این گذرگاه ترانزیتی که می‌تواند میلیون‌ها تن بار را جابه‌جا کند، هم زمینه تسیهل صادرات – واردات و هم شکل‌گیری قراردادهای سوآپ (تبادل کالا از مسیر ایران به دیگر کشورها) را فراهم می‌کند؛ موضوعی که عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز به آن اذعان دارد.

از نگاه روح‌الله متفکر آزاد، سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در مسیر آن گام برمی‌دارند. این نماینده مردم معتقد است که سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار عایدی برای کشور داشته باشد.

رقابتی جدی!

کامبیز میرکریمی، عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه نیز در گفت‌وگو با «شهروند» فعال‌سازی‌های مسیر ترانزیتی ریلی را اقدامی زیرساختی می‌داند که کشورهای متعدد برای توسعه اقتصادی در دستور کار خود قرار داده‌اند. او در این‌باره می‌گوید: «اگرچه ما در نقطه ژئوپلیتیکی قرار داریم که می‌توانیم پل ارتباطی میان آسیای شرقی، میانه و غرب باشیم، اما این را هم باید مد نظر قرار دهیم که کشورهای دیگر نیز با ایجاد و تعمیر راه‌ها درصدد هستند که چنین نقشی را ایفا کنند.»

ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه راه و حمل و نقل

بنا به گفته این عضو اتاق بازرگانی، ترکیه و گرجستان با توجه به منافع اقتصادی خود سعی دارند برای اتصال تجاری آسیای میانه و آسیای شرقی به اروپا کریدور دیگری را جایگزین کریدورهای موجود در ایران کنند. عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه معتقد است که ایران اگر می‌خواهد از رقبای خود عقب نماند باید با سرمایه‌گذاری در بخش راه و حمل و نقل، زمینه فعال‌سازی کریدورهای ارتباطی در کشور را فراهم کند.

کارشناسان حوزه بازرگانی معتقدند ایجاد کریدور شمال و جنوب می‌تواند نقش مهمی در افزایش تجارت منطقه‌ای و ترانزیت کالا داشته باشد. به اذعان این کارشناسان، با شکل‌گیری این کریدور همسایگان شمالی ایران می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان به خلیج فارس و آب‌های آزاد متصل شوند؛ موضوعی که کامبیز میرکریمی نیز به‌آن اذعان دارد.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه گفت‌وگوی خود با «شهروند» روند فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه را در دولت سیزدهم مثبت ارزیابی می‌کند. او معتقد است که با همکاری‌های مشترک ایران با کشورهای شمالی خود، همچون روسیه و ترکمنستان، در دولت ‌سیزدهم گام‌های مثبتی در بخش توسعه راه‌های جاد‌ه‌ای و ریلی برداشته شده است. کامبیز میرکریمی در این‌باره می‌گوید: «دیدارهای مشترکی که در چند ماهه اخیر میان مقامات کشورهای حوزه دریای خزر صورت گرفته، زمینه توسعه راه و حمل نقل را میان کشورهای منطقه فراهم کرده است. البته یکی از نکته‌هایی که باید مد نظر قرار دهیم، تجهیز و بهره‌گیری از کانتینرهای یخچال‌دار است. محصولات صادراتی ما با کشورهای دیگر حوزه خزر متفاوت است و این مهم برای ما مشهودتر است.»

ایران یکی از اصلی‌ترین گذرگاه‌ها

ایران از دیرباز به چهارراه ارتباطی میان سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا شهره بوده است؛ یکی از اصلی‌ترین گذرگاه‌ها و کریدورها که چین و هند را به اروپا و آفریقا پیوند زده است. به گزارش «شهروند» کریدور شمال – جنوب شامل سه مسیر شرقی، غربی و میانی است که مذاکرات و توافقات برای تکمیل این کریدور در دولت سیزدهم  نیز انجام شده است.  به اذعان کارشناسان، با تکمیل این ایستگاه و اتصال آن با همسایگان شمالی کشور، ایران به عنوان یک مسیر تجاری بین‌المللی مهم شناخته خواهد شد تا جایی که مدت زمان جابه‌جایی کالا از مسیر شرق آسیا به اروپا از طریق کریدور ایران از ۴۵ روز به ۱۷ روز کاهش می‌یابد که جذابیت بسیار بالایی برای بازرگانان و صادرکنندگان کالا در داخل و خارج ایران در سطح قاره آسیا و اروپا خواهد داشت. دولت سیزدهم همچنین در اقدامی دیگر و با همکاری با دولت چین طرح احیای جاده ابریشم را دنبال می‌کند. ایده ابتکاری راه ابریشم نوین موسوم به «یک کمربند، یک جاده» نیز شامل مسیرهای زمینی و دریایی راه ابریشم است و بیش از ۱۰۰ کشور و سازمان بین‌المللی تاکنون به آن ملحق شده‌اند. این پروژه، شکل جدیدی از راه تاریخی ابریشم است که تا قرن پانزد‌هم میلادی، به مدت ۱۷۰۰ سال بزرگ‌ترین راه تجارتی میان آسیا، شمال آفریقا و شرق اروپا بود.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.