نیویورک تایمز: سازگاری سیاست خارجی بایدن با ترامپ

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: دولت جو بایدن در وعده و وعیدهای خود در سیاست خارجی از همان رویه ای که دونالد ترامپ رئیس جمهور سلفش به عنوان اولویت خود در رویکرد چین، خاورمیانه و اعزام های نظامی اتخاذ کرده بود، پیروی می کند.

به گزارش شهروند آنلاین، این روزنامه آمریکایی به نقل از تحلیلگران و مقام های سابق نوشت: با گذشت بیش از یک سال و نیم از دوران ریاست جمهوری بایدن، رویکرد دولت او در قبال اولویت های راهبردی سیاست خارجی، به طور شگفت انگیزی با سیاست‌های دولت ترامپ سازگار است.

این گزارش می افزاید: بایدن در مسیر مبارزات انتخاباتی وعده داده بود راه خود را از مسیرهایی که دولت قبلی در پیش گرفته بود، جدا کند و در پاره ای از موارد در زمینه سیاست خارجی این کار را انجام داده است. او ائتلاف‌های کشورش را  به ویژه در اروپای غربی، که ترامپ با ادعای «آمریکا در اولویت است» و انتقاد از سایر کشورها تضعیف کرده بود، ترمیم کرده است. در ماه‌های اخیر، تلاش‌های بایدن باعث شد واشنگتن رهبری ائتلافی را برعهده بگیرد که تحریم‌هایی را علیه روسیه در طول جنگ اوکراین اعمال می‌کند.

به نوشته نیویورک تایمز، بایدن حکومت های خودکامه را محکوم کرده، اهمیت دموکراسی را ترویج کرده و خواستار همکاری جهانی در مورد مسائلی از جمله تغییرات آب و هوایی و همه گیری ویروس کرونا شده است اما  بایدن در حوزه های کلیدی پیشرفتی نداشته و  نشان داده که ترسیم مسیرهای جدید در سیاست خارجی واشنگتن تا چه اندازه دشوار است.

این موضوع در ماه جاری همزمان با سفر بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی مورد تاکید قرار گرفت؛ سفری که تا حدی با هدف تقویت روابط نزدیک‌تر میان کشورهایی بود که مقام های دولت ترامپ تحت توافقنامه ابراهیم سعی در ترویج آن داشتند.

نیویورک تایمز با اشاره به وعده های اولیه بایدن در قبال عربستان و سفر این هفته او به این کشور نوشت: در پشت پرده، آمریکا همچنان حمایت مهمی از ارتش عربستان در جنگ یمن می کند این در حالی است که بایدن وعده داده بود به این کمک ها پایان دهد زیرا عربستان در حملات هوایی خود  غیرنظامیان را به کشتن داده است.

برخی از مقام ها و تحلیلگران سابق چنین استدلال کرده اند که دولت ترامپ، برغم نقص‌های عمیق در فرماندهی کل قوا، چالش‌های مهم  منافع آمریکا را به درستی تشخیص داده و به دنبال مقابله با آنها بوده است.

برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که روش های انتخابی  بایدن مشکلات سیاست خارجی آمریکا را تشدید کرده و گاهی نیز از اصول اعلام شده رئیس جمهور منحرف شده است. به عنوان مثال، قانونگذاران ارشد دموکرات به رغم حمایت مقام های دولت آمریکا از آتش بس در یمن با میانجی گری سازمان ملل، از ملاقات بایدن با ولیعهد عربستان و کمک به ارتش سعودی انتقاد کرده اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: کاخ سفید در دولت بایدن انتشار راهبرد امنیت ملی خود را که برای انتشار در اوایل سال جاری پیش بینی می شد، به تعویق انداخته است.  مقام های مسئول به دلیل جنگ اوکراین در حال بازنویسی این راهبرد هستند و انتظار می رود سند نهایی همچنان بر رقابت میان کشورهای قدرتمند تاکید کند.

برخی از محققان می‌گویند سنت تداوم رویکرد بین دولت‌ها در آمریکا محصول ایده‌های مرسوم و تفکر گروهی برخاسته از تشکیلات سیاست خارجی دو حزب  اصلی در واشنگتن است.

اما برخی دیگر استدلال می کنند که شرایط بیرونی – از جمله رفتار دولت های خارجی، احساسات رای دهندگان آمریکایی و نفوذ شرکت ها – رهبران آمریکا را با طیف محدودی از انتخاب ها مواجه کرده است.

بایدن و ترامپ در تعهد به خروج نیروهای این کشور از افغانستان به خواست اکثر آمریکایی ها که از دو دهه جنگ خسته شده بودند پاسخ دادند.

برای بایدن خارج کردن نیروها از افغانستان فرصتی برای رسیدگی به امور ناتمام بود. او به‌عنوان معاون سابق رئیس‌جمهور از بازگرداندن نیروها به کشور، مطابق با تمایل اوباما برای پایان دادن به «جنگ‌های همیشگی» حمایت کرده بود، اما با مخالفت  ژنرال‌های آمریکایی مواجه شد که خواستار  حضور در افغانستان بودند.

بایدن پس از حمله روسیه به اوکراین و سومالی، نیروهای آمریکایی بیشتری را به اروپا فرستاده است و روند عقب‌نشینی نیروها در دوران ترامپ را معکوس کرده است. نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه نیز همچنان حضور دارند.

نیویورک تایمز در عین حال یکی از موارد بارز اختلاف در رویکرد بایدن و ترامپ را در برخورد با اروپا دانست و نوشت: در اروپا، بایدن راه خود را از  ترامپ جدا کرده است. دولت ترامپ در مقاطعی درمورد اروپا و روسیه رفتاری ضد ونقیض داشت، در حالی که ترامپ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را می ستود، از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد می کرد و از کمک نظامی به اوکراین برای منافع سیاسی داخلی خودداری می کرد،البته برخی از مقام های تحت امر او برعکس عمل کردند.

بایدن و دستیارانش در مقابل به طور یکسان بر اهمیت ائتلاف های فراآتلانتیک تاکید کرده اند که این رویکرد به آنها در هماهنگی تحریم ها و ارسال سلاح برای مقابله با روسیه در اوکراین کمک کرده است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.