اوج پیک هفتم کرونا چه موقع فرا می‌رسد؟

اگر زمان شروع اوج‌گیری را ۱۵ تیر بدانیم، انتظار می‌رود در یک هفته تا ۱۰ روز آینده به اوج پیک برسیم

روزهای خوش غیبت کرونا با وارد شدن نام ایران در فهرست جهانی ۱۵ کشور اول درگیر با زیرسویه‌های امیکرون به پایان رسید. نکته نگران‌کننده در موج هفتم بیماری آن است که همچنان بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به یکم مرداد ماه ۱۴۰۱ (از ۲۵ تیر تا یک مرداد ماه)، به پایین‌ترین حد خود یعنی بالغ بر 35/8 درصد رسیده و میزان استفاده از ماسک همچنان پایین و ۲۵ درصد گزارش شده است.

به گزارش شهروند آنلاین؛ دکتر قباد مرادی پزشک و اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه درباره ضرورت ایجاد بسته جامع و ایجاد محدودیت‌های جدید کرونایی در پیک هفتم بیماری می‌گوید: واقعیت این است که همه پیک‌ها را نمی‌توان با هم مقایسه کرد. در حال حاضر شرایط با پیک‌های قبلی متفاوت شده است و در پیک‌های قبلی بویژه در موج‌های اولیه به دلیل نبود واکسن و ناشناخته بودن بیماری، اعمال محدودیت‌ها می‌توانست بیماری را تا حدی کنترل کرده و از انتشار آن جلوگیری کند. هر چند بعضی از پیک‌ها با واکسیناسیون کنترل شد.

دکتر مرادی در ادامه می‌افزاید: سوش امیکرون نسبت به سوش‌های قبلی درصد بستری و مرگ و میر کمتری در مبتلایان دارد، از طرفی اغلب یافته‌ها نشان می‌دهد که واکسیناسیون موارد مرگ و میر و بستری را کاهش داده، بنابراین نمی‌توان پیک فعلی را با پیک‌های قبلی بیماری مقایسه کرد. رصد وضعیت بیماری و گزارش‌های منتشر شده از کشورهایی که نظام مراقبت دقیق‌تری دارند و آمارهایشان قابل اعتماد است نشان می‌دهد که در کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان زمان رسیدن به پیک سوش‌های اخیر امیکرون بین ۴ تا ۶ هفته طول کشیده است.

او درخصوص زمان فرا رسیدن اوج پیک هفتم در ایران گفت: به نظر می‌رسد تجربه‌ای که کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان در آلودگی با سوش اخیر امیکرون داشتند در ایران نیز در حال وقوع است. اگر زمان شروع اوج‌گیری بیماری در ایران را ۱۵ تیر بدانیم و با توجه به روند افزایشی انتظار می‌رود در یک هفته تا ۱۰ روز آینده به اوج پیک برسیم. این می‌تواند یک معیار برای مقیاس و پیش‌بینی باشد، هر چند همه شرایط تأثیرگذار بر زمان پیک در این کشورها قابل مقایسه نیست.

این متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و تزریق دوز بوستر برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مسن مهم‌ترین توصیه علمی در شرایط فعلی است، عنوان می‌کند: کشور چین سیاست کووید صفر را اعمال کرد و شهر شانگهای بیش از یک ماه تعطیل شد در حالی که همه مردم واکسن زده بودند. در نیوزلند نیز با وجود آمار بالای تزریق سه نوبت واکسن و کنترل‌های مرز، عدد ابتلا و مرگ و میر در پیک هفتم بیماری بسیار بالا بود.

به گفته دکتر مرادی، با تجربیات دنیا و دانش فعلی نمی‌توان سیاست قرنطینه را به طور کامل و طولانی اعمال کرد و مطمئن بود که بیماری در آینده گسترش نمی‌یابد. انتظار تعطیلی‌های بیش از حد و تعطیلی مراکز آموزشی در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود. اغلب کشورهای دنیا نیز در موج اخیر این سیاست را تاکنون پیش نگرفته‌اند. از همین رو به رسانه‌ها نیز توصیه می‌شود که به جای ایجاد رعب و وحشت و فشار به دولت، روی تزریق دوزهای بوستر افراد مسن و بیماران زمینه‌ای و فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک در محیط‌های سربسته و پرهیز از ازدحام و شرکت در تجمعات بزرگ تأکید کنند. مهم‌ترین توصیه در شرایط فعلی حفاظت و جداسازی افراد آسیب‌پذیر در مقابل این بیماری است./روزنامه ایران

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.