باغ جاسوسان/ شب‌های روشن تهران/ گاز بده!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي انتقادات در باره هشدار ندادن سيل اخير در استهبان فارس، انتقاد رييس مجلس نسبت به برخي رفتارهاي تند به اسم انقلابي‌گري ، نوع وثيقه‌گذاري وام‌هاي زير 100 ميليون تومان ، انبوه جمعیت در نیمه‌های شب پارک‌های تهران ، سرعت رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران ، تغییر ماهوی در مناسبات تل‌آویو-مسکو ، نگرانی‌ها از اختلال در زنجیره تامین انرژی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز کندی و قطعی روز گذشته به اینترنت مخابرات در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي انتقادات در باره هشدار ندادن سيل اخير در استهبان فارس، انتقاد رييس مجلس نسبت به برخي رفتارهاي تند به اسم انقلابي‌گري ، نوع وثيقه‌گذاري وام‌هاي زير 100 ميليون تومان ، انبوه جمعیت در نیمه‌های شب پارک‌های تهران ، سرعت رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران ، تغییر ماهوی در مناسبات تل‌آویو-مسکو ، نگرانی‌ها از اختلال در زنجیره تامین انرژی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

جلوه‌های عاشورایی بر در و دیوار شهر

روزنامه همشهری:در روزهای منتهی به ماه محرم، فضای عمارت عین‌الدوله از عَلم‌های آماده پُر شده است؛ سازه‌هایی که البته شبیه عَلم است؛ با این تفاوت که یک پایه مکعب‌شکل ثابت دارند و یک تیغه. ‌ این آثار‌نقاشی حجمی محسوب می‌شوند، نه آنچنان که نقاشی خطی قلمداد شوند و نه صرفا یک اثر حجمی؛ ترکیبی از یک مجسمه و نقاشی و خط. تیغه اصلی تداعی‌کننده علم است، ولی فرم آن ساده‌سازی شده؛ آنچنان که طرح‌های مختلف و متنوعی با مضمون ایام سوگواری سیدالشهدا روی تیغه‌ها حکاکی شده است. هنرمندانی در حوزه نقاشی، خطاطی و خوشنویسی در نخسین کارگاه کالیگرافی که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شده است، جمع شده‌اند. هر یک از هنرمندان در فضای بیرون عمارت عین‌الدوله که سقف کاذب روی کارگاه سایه انداخته، مشغول ثبت هنر خود هستند. سکوت و آرامش در این فضا موج می‌زند. هنرمندان روی اثر خود متمرکز شده‌اند تا بتوانند کار خود را برای ایام محرم به   سطح شهر تهران برسانند. آنها با خطی زیبا، القاب سیدالشهدا و یاران باوفایش، نوحه‌های معروف و ابیاتی از اشعار محتشم کاشانی همچون «باز این چه شورش است» را درباره قیام کربلا روی سازه‌ها حک می‌کنند. اینجا کارگاه کالیگرافی (زیبانویسی هنری) است. معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی درباره برگزاری نخستین کارگاه کالیگرافی می‌گوید: «سازمان زیباسازی با انتشار فراخوانی از هنرمندان و نقاشان دعوت کرد تا آثار خود را با موضوع ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به دبیرخانه این سازمان ارسال کنند.

 

دست دریاچه نمک نداشت

روزنامه فرهیختگان: همه‌چیز از همین‌جا یعنی وقتی سوار تاکسی شدم و به‌سمت ترمینال حرکت می‌کردم شروع شد، برای همین از همین‌جا روایت می‌کنم. مقصد ترمینال غرب بود و راننده تاکسی هم که تازه روزش را شروع کرده بود و هنوز لنگ کنار دستش، خیس عرق‌های پاک‌کرده از پیشانی‌اش نشده بود و انرژی داشت، شروع کرد به سوال‌پیچ کردن برای همان تحلیل‌های همیشگی خودشان! این‌که عازم کجا هستم و کارم چیست و باقی سوالات این‌شکلی! مقصد را که فهمید، بی‌آنکه مقصود را بفهمد، تیر تحلیل را به هدف زد و شروع کرد به تحلیل وضعیت دریاچه ارومیه و نسبت وضع امروز با سیاست‌های کلان نظام، این‌که این دریاچه روزگاری طوری بوده که لنج و کشتی هم در آن آمدوشد داشته و عمق بعضی‌جاها به چند صدمتر هم می‌رسیده، یعنی اگر نام دریاچه ارومیه را چندباری تکرار نمی‌کرد، استنباطم این بود کم‌کم بی‌اطلاع سراغ دریای خزر یا اقیانوسی چیزی رفته! ادامه داد و از بازی بچه‌ها در حاشیه این دریاچه تا گذران فراغت و اهمیت بالای اکولوژیکی آن (واقعا کلمه اکولوژیک را به‌کار برد) در منطقه گفت و من هر لحظه مشتاق‌تر می‌شدم چطور می‌شود این‌همه اطلاع درست و غلط را ساعت 9 صبح به خورد مسافری که شاید آخرین‌باری باشد که او را می‌بیند، داد؟ ولی خب داد! لاکردار جوری توصیف می‌کرد که اگر آن چند ادعای شاذ درباره عمق و عبور و مرور کشتی در این دریاچه را نمی‌گفت، می‌گفتم گرد کند و به روزنامه برگردم و همین‌ها را بنویسم، انگار بچه ناف ارومیه و همان حوالی بود اما خب نزدیکی‌های پیاده‌شدن تازه مشخص شد یک‌بار هم به ارومیه سفر نکرده و شنیده‌ها و تخیلاتش را این‌طور قطار و راهی گوش من کرد. تسلط عجیبی بود، که خب بود. پیاده شدم و چون بلیت داشتم، با خیال راحت و آسوده، حوالی دفتر همان تعاونی انتخاب‌شده نشستم و چرخی در فضای مجازی ‌زدم.

 

ايستادگي در برابر تندروها

روزنامه اعتماد: رييس مجلس يك بار ديگر در دهمين اجلاس رايزنان فرهنگي نسبت به برخي رفتارهاي تند به اسم انقلابي‌گري انتقاد كرد. انتقاداتي كه پس از اين نيز در برهه‌هاي مختلف نسبت به خطر سوپرانقلابي‌هاي فرصت‌طلب، تكرار و پيش روي افكار عمومي تصويرسازي شده بود. اما بررسي روند كلي اظهارنظرهاي رييس ساختار تقنيني كشور طي سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه ارايه تصويري شفاف از معناي«‌انقلابي‌گري»، يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي ذهني محمد باقر قاليباف را تشكيل مي‌دهد.واژه‌اي پرمحتوا و برآمده از آرمان‌هاي رفيع« انقلاب اسلامي» كه به زعم قاليباف و بسياري ديگر از تحليلگران، معناي آن بيش از هر واژه و مفهوم ديگري، عرصه تاخت و تاز سودجويان و فرصت‌طلبان قرار گرفته و در راستاي منافع برخي افراد و جريانات از آن سوءاستفاده شده است.قاليباف اما در پنهان و خفا از ضرورت تبيين دوباره اين مفهوم سخن مي‌گويد و به هر بهانه‌اي تلاش مي‌كند، خط مرز فكري خود با افراد و جرياناتي كه عنوان «انقلابي گري» را بر تارك خود نشانده‌اند، اما دركي از محتواي اين واژه و فلسفه بلند آن ندارند را مشخص كند.  بر اين اساس است كه قاليباف در سخنان آتشين 7تيرماه خود كه باعث بهت و حيرت بسياري از فعالان سياسي شد، جماعت سوپرانقلابي‌ها را مخاطب قرار مي‌دهد و مي‌گويد: « بنا نيست ما تنبلي كنيم، دهان‌مان را باز كنيم، هر حرف نپخته‌اي را به زبان بياوريم و اسم خودمان را بگذاريم انقلابي. به قول حضرت آقا، سوپر‌انقلابي.»

 

باغ جاسوسان

روزنامه شرق:جنگ سرد ایالات متحده و چین سال‌هاست به عرصه تکنولوژی رسیده و حکومت پکن در این حوزه با سرقت اطلاعات، عدم پایبندی به حقوق مالکیت معنوی و جاسوسی قصد دارد تا از رقابت تکنولوژیک با غرب عقب نماند. در ‌این میان شرکت «هواوی» که بزرگ‌ترین شرکت حوزه تکنولوژی در چین به شمار می‌آید و تحت کنترل حکومت کمونیستی این کشور است، در قالب سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشورهای غربی، نقشی مهم در جاسوسی‌های پکن ایفا می‌کند. به‌تازگی گزارشی از اقدامات جدید هواوی برای جاسوسی در ایالات متحده و هشدارهای پنتاگون در رسانه‌ها منتشر شده است. بر ‌اساس ‌این مقام‌های آمریکایی از برنامه‌ چینی‌ها برای ساخت پارکی در مرکز شهر واشنگتن‌دی‌سی برای استفاده جاسوسی خبر دادند. طبق گزارشی که سی‌ان‌ان منتشر کرده است، داستان از سال ۲۰۱۷ شروع شد؛ زمانی که پکن پیشنهاد داد صد میلیون دلار برای ساخت یک پارک چینی مجلل در محوطه پارک ملی واشنگتن‌دی‌سی هزینه کند. این پارک قرار بود شامل مجسمه‌ها، سازه‌ها و برج‌هایی به ارتفاع 21 متر باشد. در آن زمان مقام‌های محلی آمریکا با چنین پیشنهادی امیدوار شدند که تأسیس این پارک می‌تواند سالانه هزاران گردشگر را به این محوطه جذب کند.در شرایطی که برخی از مسئولان تحت تأثیر این پیشنهاد اغواکننده قرار گرفته بودند، کارشناسان بخش‌های اطلاعاتی ایالات متحده شروع به بررسی جزئیات طرح کردند. آنها با علامت‌سؤال‌های زیادی مواجه شدند؛ به‌‌ویژه در مورد مجسمه‌هایی که قرار بود در یکی از بلندترین نقاط واشنگتن و تنها در فاصله حدود سه‌کیلومتری از ساختمان کنگره قرار بگیرند.

 

پرداخت وام بدون ضامن؛ کي داده کي گرفته؟!

روزنامه آرمان امروز: حدود 6 ماه از خط و نشان 24ساعته وزير اقتصاد براي پرداخت وام 100ميليوني بدون ضامن مي‌گذرد. بخشنامه‌اي که قرار بود با اعتبار سنجي و در کوتاه ترين زمان ممکن پرداخت وام بدون تشريفات و دوندگي‌هاي مرسوم بانکي، به مردم وام پرداخت شود.رئيس‌جمهوري در زمستان سال گذشته به بانک‌ها دستور داد که نوع وثيقه‌گذاري وام‌هاي زير 100 ميليون تومان را به‌گونه‌اي تغيير دهند تا مردم بتوانند بر مبناي اعتبارسنجي، تسهيلات خُرد را آسان‌تر دريافت کنند، به‌عنوان مثال کسي که کارمند يا حقوق‌بگير ثابت دولت است، مي‌تواند حقوق خود را وثيقه و اعتبار وامش کند.در آن زمان اولين واکنش نظام بانکي اين بود که دايره مشمولان استفاده از اين وام را از عموم شهروندان واجد شرايط به کارمندان رسمي دولت و بازنشستگان محدود کردند و در ادامه با قيد لزوم اعتبار سنجي امکان دسترسي محدود را براي استفاده ديگر مزد بگيران به ويژه شاغلان در بخش غير دولتي فراهم ساختند.حالا اما بر اساس گزارش‌هاي ميداني روزنامه «آرمان امروز» نه تنها وام هاي خرد بدون ضامن در نظام بانکي پرداخت نمي‌شود که حتي براي دريافت وام‌هاي ديگر مانند ازدواج هم دوندگي بسياري لازم است. سعيد يکي از شهروندان در گفت و گو با «آرمان امروز» مي‌گويد: به عنوان يک استاد دانشگاه براي يک وام خرد به بانک مراجعه کردم که گفتند دو ضامن نياز است. زماني که از مصوبه دولت سخن گفتم، پاسخ اين بود که برويد ببينيد مصوبه به کجا ابلاغ شده از همان جا وام بگيريد.

 

هشدار قرمز

روزنامه آرمان ملي: سازمان هواشناسي پيش بيني کرد که بخش وسيعي از کشور و از جمله استان‌هاي يزد، سيستان‌ و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، نيمه جنوبي فارس، کرمان، خراسان رضوي و اصفهان تا پايان هفته جاري تحت تاثير سامانه بارشي جديدي قرار بگيرد که پيامد آن بارش‌هاي سنگين و جاري شدن سيل در جنوب کشور خواهد بود. اين سازمان که در چند روز گذشته با انتقاداتي در باره هشدار ندادن سيل اخير در استهبان فارس مواجه شده بود در اطلاعيه‌هاي جديد پيش بيني کرده است که در روزهاي آخر هفته بارش باران موجب جاري شدن سيل در برخي از نقاط کشور بشود. به گزارش ايرنا، سازمان هواشناسي نسبت به تشديد رگبارهاي موسمي در سيستان‌ و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، نيمه جنوبي فارس و کرمان تا بعدازظهر روز پنجشنبه هشدار سطح قرمز صادر کرد. در هشدار سطح قرمز به آماده باش همه دستگاه‌هاي اجرايي از جمله فرمانداري، شهرداري، راهداري، وزارت نيرو و وزارت جهادکشاورزي براي مقابله با خسارت احتمالي، تخليه هموطنان از نواحي حادثه‌خيز مانند بستر رودخانه‌ها و مسيل‌ها، پاکسازي کانال‌ها و آبراهه‌ها و بازگشايي دهانه پل‌ها توصيه شده است. بر اساس اطلاعيه سازمان هواشناسي تمرکز بارش‌هاي رگباري در جنوب کرمان، هرمزگان و سيستان‌ و بلوچستان است. اين روند تا روز پنجشنبه در همين استان‌ها ادامه دارد و روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه نيز بارش‌ها به نيمه جنوبي استان فارس خواهد رسيد. اثر مخاطره همچون، سيلاب، طغيان رودخانه‌ها، آبگرفتي گسترده، آبگرفتگي منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع ديد، احتمال تخريب پل‌ها و مسدود شدن جاده‌ها و خسارات به صنعت است. همچنين در برخي از استان‌ها که احتمال وقوع بارش‌هاي سيل آسا مي‌رود، مقامات استاني از بيم تکرار غافلگيري سيل استان فارس به اقداماتي از جمله آمادگي براي جلوگيري از مسدود بودن مسيرهاي مواصلاتي و جلوگيري از تردد افراد در مکان‌هاي خطر دست زده‌اند.

 

اینترنت روی اعصاب کسب و کارها

روزنامه ابتکار:سینا تفنگچی می‌گوید: کندی اینترنت بر کسب و کارها اثر می‌گذارد و آنها را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند، آرامش روانی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دسترسی‌ها را محدود می‌کند.سرعت پایین اینترنت در کشور از جمله مسائل مورد انتقاد کاربران در فضای مجازی بوده و این در حالی است که طی روزهای اخیر سرعت و کیفیت اینترنت با چالش‌های فراوانی بوده است. آنطور که گفته می‌شود در روزهای گذشته اینترنت همراه اپراتورها با قطعی مواجه شد و این کندی و قطعی روز گذشته به اینترنت مخابرات نیز کشیده شد.بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز، مظفری کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری در توییتر درباره علت قطعی اینترنت توضیح داد: «امروز چندمین بار هست که در سال ۱۴۰۱ اختلال برق در ساختمون LCT باعث میشود[تقریبا] تمام شبکه کشور تحت تاثیر قرار بگیرد. (ارتباطات داخل کشور و بین الملل). تجهیزات اصلی اغلب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دسترسی و دیتاسنتر در این مرکز قرار دارد و به نوعی قلب اینترنت کشور هست. اختلال برق در سالن colocatio- رخ داده‌‌است. در حال حاضر دسترسی به برخی از تجهیزات میسر نیست. تجهیزاتی که در این سالن قرار دارند برقرارکننده ارتباطات اکثر سرویس‌دهنده‌ها باهم هستند. به‌عنوان اگر شما اینترنت شاتل داشته باشید و بخوایید آپارات رو که در شرکت آسیاتک نگهداری میشه ببینید، ارتباط شما در این سالن برقرار می‌شود البته این روند برای تمام سرویس‌دهنده صدق نمی‌کند. ولی اکثر سرویس‌دهنده‌های خدمات ثابت(ads- و p2p) در همین سالن هستند. تجهیزات شبکه به‌صورتی ساخته شدند که ۲۴ساعته روشن باشند و شدیدا به تغییر ولتاژ برق حساس هستند. قطع برق باعث می‌شود که در معرض آسیب قرار بگیرند. به این معنی که ممکن است برق وصل شود ولی تجهیزات از کار افتاده باشد. این روند زمان رفع مشکل رو بیشتر میکنه، چون نیازمند کار فیزیکی و تغییر در تجهیزات هست. یکی از دلایلی که طراحی دیتاسنترها به‌صورتی هست که اختلال برق در آنها به حداقل برسد همین مسائل هستند.»

 

شب‌های روشن تهران

روزنامه ایران:سفره کوچکی روی صندلی پارک پهن کرده‌اند. زوج جوان دو طرف سفره نشسته‌اند و همین طور که لقمه می‌گیرند به دوردست خیره شده‌اند. آنها را از دیواره‌ای که روی آن ایستاده‌ام می‌بینم که چطور در تاریک و روشن پارک مشغول خوردن شام هستند و صدای موزیک ملایمی از گوشی موبایل یکی از آنها پخش می‌شود. آن دورها تهران تا دوردست کشیده شده است و سوسوی نور چشم را نوازش می‌دهد. باد خنکی لای درخت‌ها می‌پیچد. صدای جیغ‌ افرادی که مشغول بازی در شهربازی پارک پرواز هستند به گوش می‌رسد. این سمت پارک که رو به جنوب دارد اما گردشگران تابستان خود را به باد خنکی که از کوهستان می‌آید، سپرده‌اند.این روزها هوای گرم تابستانی بخشی از دنیا را در برگرفته و مردم کلافه‌اند. بسیاری از کشورهای دنیا رکوردهای دمایی جدیدی را ثبت کرده‌اند و در بسیاری از کشورهای اروپایی که به گرمای شدید عادت ندارند مرگ‌ومیر بالایی اتفاق می‌افتد. در ایران هم اوضاع دست‌کمی از دیگر کشورها ندارد و موج گرما اهواز را به یکی از گرم‌ترین شهرهای دنیا تبدیل کرده است؛ در تهران عاصی از گرما هم پارک‌‌ها هستند که نقش پررنگی برای فرار از گرما بازی می‌کنند. کافی است نیمه‌های شب سری به پارک‌های تهران بزنید تا با انبوهی از جمعیت روبه‌رو شوید که در نبود جنگل و دریا با استفاده از یک زیلو و شام مختصر و چند قاچ هندوانه خنک، زیر درخت یا روی چمن‌های پارک اتراق کرده‌اند تا خنکی مختصر بادی که از لای درختی می‌گذرد به صورت‌شان بنشیند یا سرمای چمنی چند درجه از گرمای تن‌شان بکاهد.

 

کاهش رشد قیمت‌ها در بازار مسکن

روزنامه تجارت: بررسی‌ها گویای آن است که تیرماه امسال سرعت رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران دچار افت شده و از ۸ درصد به ۶ درصد رسیده است؛ این نزول پس از آن رخ داد که گزارش‌های میدانی از کسادی معاملات نسبت به ماه قبل حکایت داشت. به گزارش «تجارت»، در بازار مسکن شهر تهران نرخ‌هایی کمتر از عرف بازار وجود دارد که البته این واحدها بیشتر در مناطق شمالی پایتخت است اما در مناطق میانی و جنوبی هم دیده می‌شود. تلاش بعضی بخر و بفروش‌ها برای ایجاد التهاب در بازار مسکن همواره وجود داشته و معمولا در مواقعی که بازار به رونق می‌رسد، این تکاپو بیشتر می‌شود. در شرایط فعلی نیز بسیاری از سفته‌بازان و سوداگران به دنبال کسب سودهای عجیب و غریب از این بازار هستند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد در عین حال معاملات افت کرده، در میان حجم زیاد فایل‌هایی با قیمت‌های نامتعارف، می‌توان واحدهای زیر قیمت هم پیدا کرد. با توجه به عرضه بیش از تقاضا در نیمه شمالی شهر تهران، پایین بودن توان متقاضیان مصرفی این مناطق در مقایسه با نرخ‌های موجود و حتی جابه‌جایی بسیاری از اجاره‌نشین‌ها از شمال به مرکز پایتخت، سرمایه‌های بسیاری در بازار املاک شمال تهران بلوکه شده است. بر این اساس معمولا شاهد عرضه واحدها با نرخ‌هایی پایین‌تر از عرف هر محله در محدوده شمالی تهران هستیم. میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در مناطق مختلف شهر تهران از ۱۹.۵ میلیون تومان آغاز و تا ۸۱ میلیون تومان می‌رسد. طبق اعلام بانک مرکزی در خرداد امسال قیمت هر متر خانه در منطقه ۱ پایتخت به طور متوسط ۸۱ میلیون تومان بوده است اما در فایل‌های موجود در بازار رقم‌هایی بالاتر و البته پایین‌تر هم دیده می‌شود.

 

تنش بی‌سابقه مسکو با تل‌آویو

روزنامه جوان:جنگ اوکراین چیز‌های زیادی را تغییر داد؛ از دگرگونی اتحاد‌ها و ائتلاف‌ها تا تغییر جایگاه اروپا در جهان. بحث‌هایی جدی هم درباره تغییر نظم جهانی بعد از فرونشستن خاکستر جنگ مطرح است. ظاهراً تغییر ماهوی در مناسبات تل‌آویو-مسکو را هم باید به فهرست بلندبالای تغییرات اضافه کرد. روابط دو طرف به قدمت اعلامیه پیدایش اسرائیل در سال ۱۹۴۷ بازمی‌گردد که شوروی‌ها سه روز بعد، در ۱۷ مه آن را به رسمیت شناختند. حالا اما، وخامت روابط به جایی رسیده که روس‌ها هشدار داده‌اند ممکن است همه سازمان‌های یهودی داخل روسیه را تعطیل کنند و صهیونیست‌ها هم می‌گویند ممکن است کار به قطعی روابط منجر شود.سه هفته بعد از حکم وزارت دادگستری روسیه به انحلال «آژانس یهود» در روسیه، منابع اسرائیلی می‌گویند که بقیه سازمان‌های یهودی مستقر در روسیه هم نامه‌های هشدارآمیزی درباره نحوه فعالیت‌شان دریافت کرده‌اند. جروزالم‌پست نوشته که وزارت دادگستری روسیه در نامه‌هایی که به این سازمان‌ها نوشته، گفته که ممکن است آن‌ها را به عنوان یک «عامل خارجی» در نظر بگیرد؛ چیزی که منجر به تعطیلی آن‌ها خواهد شد. به نوشته جروزالم‌پست، این سازمان‌های یهودی که اغلب آن‌ها با حمایت مالی امریکا و اسرائیل فعالیت می‌کنند، مجبور شده‌اند فعالیت خود را کم کرده و صرفاً به کار‌های ضروری یا فوری بپردازند. البته روس‌ها به سازمان‌های یهودی که حمایت مالی دریافت نمی‌کنند، نامه‌ای ارسال نکرده‌اند و می‌توانند به‌طور طبیعی کار خودشان را ادامه دهند، ولی آنگونه که آژانس یهود به منابع اسرائیلی گفته، دولت روسیه این سازمان‌ها را تحت نظر گرفته است. روز یک شنبه یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به روس‌ها درباره بسته شدن اجباری دفاتر آژانس یهود در روسیه هشدار داد و گفت که این کار تأثیر جدی بر روابط اسرائیل و روسیه خواهد داشت. او گفت: «روابط با روسیه برای اسرائیل مهم است، اما جامعه یهودی در روسیه بزرگ و مهم است و در هرگونه بحث دیپلماتیک با دولت مسکو، مد نظر خواهد بود.»

 

پرداخت یارانه با چشم بسته!

روزنامه خراسان:سرپرست وزارت کار از به روز نبودن اطلاعات دهک بندی خانوارها خبر داد و آخرین به روز رسانی در این باره را مربوط به سال های 93 یا 99 دانست که نشان می دهد با وجود واریز یارانه اخیر اطلاعات خانوارها به روز نشده ، اگرچه به گفته زاهدی وفا ، وزارت کار به روز رسانی اطلاعات در این زمینه را شروع کرده است.به گزارش خراسان، در جریان طرح مردمی سازی یارانه ها بود که یارانه برخی از خانوارها بر اساس اطلاعات وزارت رفاه پرداخت نشد و همین موضوع ابهام و اعتراض زیادی را برانگیخت. در نهایت نیز سخنگوی سازمان هدفمندی خبر داد که از میان 2 میلیون و 500 هزار معترض، حدود 2 میلیون و 200 هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند. این چالش بار دیگر به روز نبودن آمارهای رفاهی خانوارها را عیان کرد. در واقع وضعیت مطلوب آن است که اشراف وزارت کار به وضعیت درآمد و هزینه خانوارها به گونه ای باشد تا به صورت دوره ای، لیست یارانه بگیران از منظر ورود افراد مشمول  یا خروج افراد غیر نیازمند، به روز شود. این موضوع به نوعی پاشنه آشیل یارانه ها از ابتدا هم به شمار می رود. درخصوص یارانه های نقدی دولت دهم، این کار به شکست انجامید. در سال 98 هم که دولت اقدام به پرداخت یارانه بنزینی کرد، سخنگوی ستاد کمک معیشتی خبر از پایش وضعیت دهک بندی خانوارها در بازه های زمانی شش ماهه داد. با این حال این اقدام را نیز باید به حساب کارهای نکرده دولت دوازدهم گذاشت. در این خصوص سخنان دیروز سرپرست وزارت رفاه، این عقب ماندگی اطلاعاتی در حوزه یارانه ها را تایید می کند.

 

عضو ناظر تحولات جهانی باشیم یا عضو فعال آن؟

روزنامه کيهان:جهان در آستانه «نظم جدید» است. همان‌ها که میراث‌داران نظم کهنه می‌باشند از پایان عمر این نظم سخن گفته‌اند؛ آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها در دو سطح سیاسی و کارشناسی گفته‌اند نظم دوقطبی و نظم نوین آمریکایی به پایان رسیده است. تکاپوی کشورهایی مثل آلمان و ژاپن برای شکل‌دهی به ارتش ملی بیانگر جدی بودن این باور در میان اضلاع بلوک غرب است وگرنه با وجود ناتو چه نیازی به احیای ارتش‌های ملی در این کشورها وجود دارد. ملایم‌ترین گزاره‌‌ای که شنیده می‌شود نظم سه‌قطبی با حضور آمریکا، چین و روسیه است ولی چه کسی است که نداند آمریکا نمی‌تواند در کنار دو قدرت آسیایی مشارکت‌کننده در نظمی نو باشد. این خود بی‌نظمی است همین حالا آمریکا، روسیه را بزرگ‌ترین رقیب نظامی و چین را بزرگ‌ترین رقیب اقتصادی خود می‌داند و از سوی دیگر چین و روسیه به آمریکا به چشم دشمن نگاه می‌کنند پس واضح است که نظم جدید نمی‌تواند با مشارکت آمریکا معنا و مفهوم پیدا کند.  نظم نوین جهانی فقط تغییر در واحدهای شکل‌دهنده به یک نظام بین‌المللی نیست، تغییر در شیوه حکمرانی بین‌المللی هم هست. در چشم‌انداز تحولات مهم بین‌المللی هم تغییر در منطق و حکمرانی وجود دارد. در سال‌های اخیر دو رویداد مهم بین‌المللی را شاهد بودیم و در این عرصه میدان مانور قدرت‌های نوظهور را مشاهده کردیم. یکی از این رویدادها بیماری فراگیر کرونا بود. براساس انگاره مسلط بر نظام گذشته بین‌المللی، این عارضه سهمگین باید مانند موم در دستان قدرت‌های مسلط قرار می‌گرفت و قدرت‌های بین‌المللی باید در جایگاه حل و فصل‌کننده قرار می‌گرفتند اما کووید19 نه‌تنها تحت سیطره آمریکا و… قرار نگرفت بلکه بر جان آنها افتاد و سال‌ها بلای ناخوانده جان آنان شد و بیشترین تلفات انسانی و بیشترین لطمه اقتصادی را به آنان زد و از قضا کشورهایی مثل ایران که براساس انگاره نظام سابق باید برای رهایی از کووید به آنان پناه می‌بردند، به‌زودی بر این بیماری تسلط پیدا کرده و بر آن مهار زدند در این میان غرب مستأصل، آنچنان به وحشت افتاد که به رسواترین شکل به سرقت محموله‌های دارویی این بیماری روی آورد که یک مورد آن سرقت محموله‌های واکسن کانادا توسط آمریکا بود. بلوای جهانی این بیماری، استیصال قدرت‌های مدعی و مسلط را در پی داشت و برای کشورهایی نظیر ایران به لابراتواری برای اثبات توانایی تبدیل گردید.

 

گاز بده!

روزنامه وطن امروز: با ادامه جنگ اوکراین و افزایش نگرانی‌ها از اختلال در زنجیره تامین انرژی، کارشناسان انتظار دارند قیمت گاز در اروپا برای سال‌های آینده نیز بالا بماند، چرا که به نظر می‌رسد محدودیت‌های عرضه همچنان ادامه داشته  باشد.  به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از فایننشال تایمز، قیمت گازی که قرار است در این زمان از سال در سال‌های 2023 و 2024 به اروپا تحویل شود، به ترتیب با 134 و 82 یورو در هر مگاوات ساعت، نزدیک به بالاترین رکورد ثبت شده خود است. پیش از این قیمت گاز اروپا برای بیش از یک دهه به طور مداوم زیر 40 یورو در هر مگاوات ساعت معامله می‌شد. قیمت گاز در ماه ژوئن زمانی که مسکو صادرات گاز خود از طریق خط لوله «نورد استریم یک» به آلمان را کاهش داد، ۲ برابر شد. به ‌رغم از سرگیری جریان گاز در این خط لوله، ترس از اختلال احتمالی بیشتر، قراردادهای آتی را نزدیک به سطح‌های قیمتی بالا نگه داشته است. قیمت انرژی با نگرانی از اینکه روسیه تا زمانی که جنگ اوکراین ادامه دارد، به تهدید قطع صادرات ادامه دهد، قیمت‌گذاری می‌شود. رئیس‌جمهور روسیه پیش از این درباره مشکلات احتمالی توربین‌های خط لوله «نورد استریم یک» هشدار داده بود که می‌تواند منجر به کاهش جریان گاز از طریق این خط لوله شود.  «وینسنت دموری» دبیرکل گروه بین‌المللی واردکنندگان گاز طبیعی مایع هشدار داد بحران انرژی اروپا سال‌ها ادامه خواهد داشت، مگر اینکه اروپا موفق به امضای قراردادهای بلندمدت برای تامین LNG از صادرکنندگانی مانند ایالات متحده یا قطر شود. وی اوایل این ماه به خبرنگاران گفته بود: «ممکن است بتوانیم زمستان 2022 یا 2023 را بدون آسیب زیاد پشت سر بگذاریم – اگر خوش‌شانس باشیم – اما زمستان‌های بعدی احتمالا سخت‌تر و دشوارتر خواهد بود.

//انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.