نجات دریاچه ارومیه با کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی

رئیس حوضه آبریز مرزی غرب کشور گفت: کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی، راهکار علمی و کارشناسی برای احیای دریاچه ارومیه است.

به گزارش شهروند آنلاین،شاهین رجایی شاهپور رجایی افزود: متاسفانه دریاچه ارومیه در شرایط فعلی بدترین شرایط را در دهه‌های اخیر تجربه می‌کند، تقریبا وضعیت مشابهی را در سال ۹۴ داشتیم، در بقیه سنوات دریاچه معمولا وضعیت بهتری داشته است.

او ادامه داد: وضعیت دریاچه ارومیه برای دولت و نظام موقعیت استثنایی و از بُعد بین المللی، ملی و حتی اکولوژیکی که می‌تواند فراسرزمینی تاثیراتی را داشته باشد.

رئیس حوضه آبریز مرزی غرب کشور گفت: دریاچه ارومیه مانند پیکره‌های آبی دیگر یک بیلان یعنی یک ورودی و خروجی دارد، در ورودی‌های دریاچه ارومیه طی سنوات اخیر به چند دلیل کاهش داشتیم اولین دلیل تغییرات اقلیمی است که باعث شده، ما حداقل ۲۰ درصد کاهش بارندگی در دهه‌های اخیر شاهد باشیم که عددی معادل یک و نیم میلیارد متر مکعب تولید آب در این دریاچه کاهش پیداکرده است.

او افزود: نکته بعدی که حائز اهمیت است افزایش دماست، وقتی که شاهد افزایش دما، گرم شدن کره زمین و گرم شدن کشور هستیم به ویژه وقتی سطح آب دریاچه کم می‌شود، این افزایش درجه حرارت هم تبخیر از سطح دریاچه را کم می‌کند و هم محیط پیرامونی که غالباً بخش کشاورزی است تبخیر می‌شود.

رئیس حوضه آبریز مرزی غرب کشور ادامه داد: یکی از راهکار‌های کاهش مصرف بخش کشاورزی کاهش سطح تبخیر است و زمانی اتفاق می‌افتد که الگوی کشت متناسب با منطقه انتخاب شود، در دو دهه اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش سطح زیر کشت آبی در دریاچه ارومیه شاهد بودیم و یک درصد بالای ۲۰۰ درصدی افزایش باغات، افزایش باغ یعنی افزایش تبخیر، در زمانی باغ نیاز به آب دارد در زمانی سبز است که بالاترین سطح تبخیر را داریم.

رجایی اضافه کرد: الگوی کشتی که در دریاچه ارومیه وجود دارد الگوی کشت متناسب با منطقه نیست، قطعا اگر قرار باشد ۴۰ درصد کاهشی که برای کاهش مصرف آب کشاورزی پیش بینی کردیم تحقق پیدا کند الزاما نه تنها باید سطح زیر کشت را مدیریت کنیم بلکه باید الگو کشت و نوع کشت را عوض کنیم.

رئیس حوضه آبریز مرزی غرب کشور گفت: آبی که یک بار برای مصرف به محیط شهری و در محیط‌های صنعتی می‌رسد به پسابی تبدیل می‌شود که این پساب تصفیه بهداشتی شود و مجددا به دریاچه برگردد که عددی بالغ بر ۲۰۰ میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است منتهی هنوز تصفیه خانه کامل به مرحله بهره برداری نرسیده است، بنابراین بازچرخانی آب، افزایش تلفات و افزایش مصرف عواملی است که باعث شده همه آن اهداف اتفاق نیفتاده است.

او ادامه داد: هدف اصلی ستاد احیا که کاهش مصرف آب بخش کشاورزی بود، جز آن بخش‌هایی که اصلاح شیوه‌های آبیاری نوین در کاهش مصرف منجر به افزایش سطح زیر کشت شده و عملاً حجم آبی که باید کمتر برداشت و بیشتر به دریاچه وارد می‌شد اتفاق نیقتاده است.

رجایی با بیان اینکه ۴۰ درصد آبی که بخش کشاورزی باید کاهش پیدا می‌کرد،محقق نشد، ادامه داد: عددی نزدیک به بین ۱ و نیم تا ۱/۷ دهم میلیارد متر مکعب است یعنی چندین برابر آبی که قرار است از طریق انتقال آب از حوضه‌های مجاور به دریاچه ارومیه وارد شود یعنی ما تنها راهکاری که داریم مصارف درون حوضه را کم کنیم وقتی ۹۰ درصد مصرف در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد، باید درصد سرانه‌ها کم شود و هم بازچرخانی آب اتفاق بیفتد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.