ادامه قتل‌های زنجیره‌ای در خیابان ولیعصر/همسران اینترنتی/ موسیو ژنرال

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بسته پیشنهادی وزارت راه برای ساماندهی بازار اجاره ، تغییرات مهم برای نظام آموزش عالی به‌ویژه در حوزه پذیرش دانشجو ، پرونده قطع درختان طولاني‌ترين خيابان خاورميانه ، عرضه اوراق کالایی نفت در بازار داخلی ، بسته شدن همیشگی پرونده توسعه پتروشیمی در میانکاله ، .روش بازجومآبانه بی‌بی‌سی در گفتگو با یک رهبر ارکستر مشهور ایرانی ، گفت‌وگوی «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سيلابي شدن بارش‌هاي اخير در استان سيستان و بلوچستان و هرمزگان و احتمال بالاي وقوع سيل در استان‌هاي بوشهر و چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بويراحمد در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بسته پیشنهادی وزارت راه برای ساماندهی بازار اجاره ، تغییرات مهم برای نظام آموزش عالی به‌ویژه در حوزه پذیرش دانشجو ، پرونده قطع درختان طولاني‌ترين خيابان خاورميانه ، عرضه اوراق کالایی نفت در بازار داخلی ، بسته شدن همیشگی پرونده توسعه پتروشیمی در میانکاله ، .روش بازجومآبانه بی‌بی‌سی در گفتگو با یک رهبر ارکستر مشهور ایرانی ، گفت‌وگوی «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

پایان حق کمیسیون نجومی املاکی‌ها

روزنامه همشهری :بعد از تصویب بسته پیشنهادی وزارت راه برای ساماندهی بازار اجاره در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، این وزارتخانه بسته پیشنهادی دیگری را نیز برای ساماندهی بازار مسکن به دولت ارسال کرد که در آن ماده‌ای برای تغییر مبنای محاسبه حق کمیسیون املاک و قطع ارتباط آن با قیمت‌گذاری مسکن و اجاره وجود دارد که حداکثر تا پایان مردادماه باید اجرایی شود.به گزارش همشهری، بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار مسکن، بعد از تصویب در هیأت وزیران، اول مردادماه توسط معاون اول رئیس‌جمهوری به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شده و طبق ماده 4این مصوبه، نرخ حق کمیسیون مشاوران املاک باید براساس مبنای جدید، حداکثر تا یک ماه بعد از ابلاغ قانون اصلاح شود. در این مصوبه فرمول محاسبه حق کمیسیون به‌نحوی تغییر کرده که دیگر امکان افزایش چشمگیر حق کمیسیون املاک، با بالا بردن قیمت فروش یا اجاره مسکن وجود نخواهد داشت.بنگاه‌های مشاوران املاک همواره یکی از متهمان داغ کردن قیمت مسکن و اجاره در دوره‌های متشنج این بازارها بوده‌اند؛ چراکه طبق قواعد سنتی، حق کمیسیون مشاور و دلال املاک، درصدی از قیمت معامله است و هرچه این قیمت بالاتر باشد، حق کمیسیون نیز بالاتر خواهد بود. در این فرایند، با هر درصد افزایش قیمت معامله، مستقیماً حق کمیسیون مشاور املاک نیز به همان میزان افزایش می‌یابد. در بازار اجاره نیز همین قاعده حکمفرماست و با افزایش مبلغ اجاره یا رهن یک واحد مسکونی یا تجاری، حق کمیسیون آن نیز رشد می‌کند. بر همین اساس، در بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار مسکن، تمهیداتی برای مقابله با این رفتار دلالان ملکی اندیشیده شده است.

 

۵۵ درصد قبولی فنی شریف از دهک دهم هستند

روزنامه فرهیختگان: امسال را باید سال تغییرات مهم برای نظام آموزش عالی به‌ویژه در حوزه پذیرش دانشجو دانست؛ سالی که در آن بعد از نیم‌قرن کنکور که تنها راه ورود به دانشگاه‌ها به‌شمار می‌رود، دستخوش تغییرات مهمی شده و بناست از سال آینده نیز به مرحله اجرا برسد. از طرف دیگر شرایط برای داوطلبانی که خواهان پوشیدن روپوش سفید پزشکی هستند نیز از همین امسال با افزایش قابل‌توجه ظرفیت پذیرش آن‌هم در شرایطی که جامعه پزشکی هیچ‌گاه موافق این مهم نبوده، دگرگون شده است. همزمانی این دو اتفاق بزرگ در یک‌سال با واکنش‌های متفاوت و حواشی زیادی روبه‌رو بود که همه آنها هم شورای عالی انقلاب را نشانه گرفته بودند،‌ از این‌رو به‌سراغ سیدجلال موسوی، مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتیم تا از دلایل واکنش‌های متفاوت به این دو تصمیم مهم شورا و همچنین آینده نظام پذیرش دانشجو در کشور بپرسیم. متن کامل این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.در چندماه اخیر صحبت از افزایش ظرفیت‌ها در رشته‌ها و مقاطع مختلف حوزه علوم‌پزشکی حواشی مختلفی را در پی داشته است. اخیرا مصوبه افزایش ظرفیت دندانپزشکی توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد و صحبت از افزایش ظرفیت در تخصص هم شنیده می‌شود. آیا مورد آخر هم در دستورکار قرار دارد؟ موضوع افزایش ظرفیت از کجا شروع شد؟بله، در دستورکار است و امیدواریم تا قبل از شروع مهرماه نهایی شود. کمی مقاومت نیز وجود دارد و این فرآیند بسیار سختی بود یکی در بحث کنکور بسیار اذیت شدیم و دیگری نیز این موضوع است.

 

همسران اینترنتی

روزنامه شرق: قرار بود ماه گذشته عقد کنند؛ «سحر»، دختر جوان 29ساله‌ای که وقتی از نحوه آشنایی‌اش با «مرتضی» صحبت می‌کند، بغضش را فرومی‌خورد، چشمانش را تنگ می‌کند تا حرفی جا نگذارد؛ «شش ماه پیش از طریق یکی از کانال‌های همسریابی که دوستم معرفی کرده بود با مواردی برای ازدواج آشنا شدم، از بین چند گزینه که به‌ نظر مناسب هم بودند فقط به «مرتضی» و حرف‌هایش ایمان آوردم؛ بقیه نیت ازدواج نداشتند و هرکدام تقاضاهای غیرمنطقی داشتند که با چارچوب‌هایم هماهنگ نبود، اما حالا قبل‌ از عقد تماس‌های مشکوکی داشتم. تازه فهمیدم که «مرتضی» متأهل است و حقیقت را به من نگفته و از روز اول فقط دروغ گفت. همسرش هم متوجه رابطه‌اش با من شده و دست‌بردار نیست. او را از همه‌جا بلاک کردم. همسرش تهدید کرده که ماجرا را به پدرم می‌گوید؛ پدرم بسیار سخت‌گیر و سنتی است و اگر جریان را بفهمد، بسیار بی‌اعتماد می‌شود، حتی دیگر نمی‌گذارد سر کار بروم. نمی‌دانم چه کنم. «مرتضی» از روزی‌ که زنش جریان را فهمیده، پیدایش نیست. قول و قرارهایش همه دروغ بود. قبل از معرفی شناسنامه‌اش را هم نشانم داد؛ آن‌هم جعلی بود و نام هیچ زنی در شناسنامه‌اش نبود. همه‌چیز را چک کرده بودم». شماره‌‌هایش را روی گوشی بالا و پایین می‌کرد و اشک می‌ریخت. چند بار با «مرتضی» تماس گرفت، اما گوشی‌اش خاموش بود. صفحه مشترک چت را جلویم می‌گذارد؛ «نگاه کنید، همه وعده ‌وعید، از آینده حرف زدیم، قول و قرار گذاشتیم، حتی قرار بود برای من شغلی دست‌‌وپا کند؛ شغلی که حداقل از شرایط الان خلاص شوم. خیلی مهربان بود. هنوز باورم نمی‌شود، فکر می‌کنم اشتباهی شده است. چند باری هم که با هم پارک و گردش رفتیم تماس‌هایی داشت که جواب نمی‌داد و می‌گفت همکارانش هستند و ضرورت نمی‌بیند پاسخ دهد. اصلا مشکوک نشدم».

 

فصل سيل

روزنامه اعتماد: با گذشت سه روز از وقوع سيل در استان فارس و جان باختن 22 هموطن، اخبار روزهاي گذشته هم حكايت از سيلابي شدن بارش‌هاي اخير در استان سيستان و بلوچستان و هرمزگان و احتمال بالاي وقوع سيل در استان‌هاي بوشهر و چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بويراحمد داشت كه به همين دليل، در هر 5 استان، نيروهاي امدادي در وضع آماده‌باش قرار گرفته‌اند و مناطق پرخطر و حريم‌هاي با احتمال بالاي غرق شدن در سيلاب از گردشگر و حضور بوميان و گردشگران تخليه شده است. تا عصر ديروز، غير از 22 هموطني كه در سيل استهبان جان خود را از دست دادند، فوت دو كودك هم در بشاگرد هرمزگان گزارش شد چنانكه طبق اعلام بخشدار گوهران بشاگرد، اين كودكان، دو دختربچه ۸ و ۱۴ ساله از روستاي پوسمن بودند كه غروب دوشنبه در پي ورود به رودخانه پايين دست سد، غرق شدند.سيل در جنوب سيستان و بلوچستان به دنبال بارش‌هاي «مونسون» رخ داد و طبق آخرين گزارش‌ها از ميزان خسارات و تلفات در اين استان شرقي، علاوه بر جاري شدن سيلاب در 8 شهرستان و مسدود شدن بسياري از راه‌هاي جنوب استان و قطع برق برخي مناطق، وقوع آبگرفتگي، وقوع سيلاب و آبگرفتگي در ۳۵ روستاي شهرستان‌هاي سرباز، نيكشهر، ايرانشهر، سيب و سوران، دلگان، فنوج، سراوان و خاش و آسيب‌ديدگي و نياز به امداد و اسكان بيش از 400 هموطن سيل‌زده، جاري شدن روان‌آب و طغيان رودخانه كاجو و قطع راه‌هاي ارتباطي 33 روستاي بالادست و پايين‌دست رودخانه به سمت مركز شهرستان قصرقند، از ديگر خسارات بارش‌هاي «مونسون» در استان سيستان و بلوچستان بود ضمن آنكه طبق گفته رييس پليس راه جنوب استان سيستان و بلوچستان، محور‌هاي ايرانشهر به مهرستان، محور فنوج به اسپكه، محور قصرقند به نيكشهر، مسيرهاي خاش به سوران، محور دلگان به زهكلوت و ايرانشهر هم به علت سيلابي شدن مسيرها و تخريب بستر راه در محل تعدادي از آبنماها مسدود شد.

 

ادامه قتل‌های زنجیره‌ای در خیابان ولیعصر

روزنامه آرمان امروز:طي چند وقت گذشته انتشار کليپي در فضاي مجازي که نشان مي‌دهد در محله محموديه در خيابان وليعصر (عج) تعدادي از درختان چنار در مقابل يک ملک نوساز خشک شده و بخش‌هايي از آنها قطع شده‌اند باعث شد تا پرونده قطع درختان طولاني‌ترين خيابان خاورميانه دوباره وبه شکلي ديگر باز شود. اما قطع درختان در سال‌هاي گذشته بارها سوژه رسانه‌هاي مختلف بوده است. به عنوان مثال، در سال 1394  انتشار تصاوير ديگري از قطع چند درخت‌، آن‌هم توسط خود شهرداري و به صورت شبانه به چالشي جدي براي شهرداري بدل شد. آن زمان ولي عکس‌العمل مسئولان مرتبط در شهرداري و شوراي شهر چيز ديگري بود؛ تکذيب و بي اطلاعي!. همان زمان مديرعامل وقت سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهر تهران در اين خصوص، گفت: «چنين موردي وجود ندارد و قطع درختان در اين محدوده را تکذيب مي‌کنم.» علي‌محمد مختاري با بيان اينکه حتي اجازه نمي‌دهيم درخت خشکي هم قطع شود، تصريح کرد: «با افرادي که موجب قطع حتي درخت خشک شوند برخورد جدي صورت مي گيرد و هيچ فردي اجازه ندارد بدون مجوز درختي را قطع کند.» در سال 99 نيز تصاوير ديگري در فضاي مجازي با همان مضمون (قطع درختان اين خيابان در فضاي مجازي منتشر شد) که دوباره مديرعامل سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهر تهران را وادار به واکنش کرد. مختاري، مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران درباره جزئيات اين اتفاق گفت: «تصاويري که از درختان در خيابان ولي‌عصر، در محدوده پارک ملت منتشر شده است، درختاني بودند که خشک شده بودند و امکان سقوط و آسيب به شهروندان وجود داشت با اين حال اين درختان قطع نشدند بلکه با مجوز از کميسيون ماده هفت در منطقه 3 سربرداري شده. بايد چهار تا پنج ماه صبر کرد تا مشخص شود آيا اين درختان دوباره سبز مي‌شوند يا خير.»

 

دوگانه سازی مردم ناپسند است

روزنامه آرمان ملی: «از نظر ما هم دزدي و اختلاس گناه به شمار مي‌رود و هم بي‌حجابي گناه است. اتفاقا بسياري از بي‌حجاب‌ها زن‌ها و بچه‌هاي همان دزدها هستند.» اين جملات را همشهري آنلاين 17 تيرماه به عنوان بخشي از اظهارات احمد خاتمي در نماز جمعه تهران منتشر کرد؛ اظهاراتي که سبب انتقاداتي شد و وي چندروز بعد يعني24 تيرماه با اشاره به اظهاراتش در نمازجمعه تنها به اين جمله بسنده کرد که «صحبت‌هاي من در خطبه‌هاي نمازجمعه تهران تحريف شده بود و روي سخنان من در آن روز بي‌حجاب‌ها بودند.» و بار ديگر چنين تصريح کرد که «هر گناهي حتي بي‌حجابي حرام است و خاستگاه بي‌حجاب‌ها يا اختلاس‌گران، حقوق‌هاي نجومي بگيران، يا اهالي معاملات خلاف شرعند و بسياري از بي‌حجاب‌ها به اين خانواده‌هاي غيرمتعهد باز مي‌گردند. تکيه‌گاه حرف من بي‌حجاب‌ها هستند و گفته‌ايم اکثر افراد، اما برخي آن را به تمام جامعه تعميم داده و بحث شُل حجاب‌ها را مطرح کرده‌اند.» با مرور اظهارات برخي از ائمه جمعه اين نتيجه پديدار مي‌شود که آنها در خطبه‌هاي جمعه خود نسبت به وضعيت اقتصادي و معيشتي مردم انتقاد داشتند مانند امام جمعه شيراز که در نماز جمعه اين شهر گفته است: « با گراني که پيش آمده يک عده‌اي از خانواده‌ها امکان تهيه گوشت به اندازه‌اي که بايد را ندارند، هر شخصي تواني دارد و مي‌تواند قرباني کند به ويژه حاجياني که در حج واجب بوده و در عيد قربان خوب است قرباني و سعي کنند که به کساني که نيازمند است کمک کنند.» آيت‌ا… لطف ا… دژکام همچنين اشاره داشت که اگر مي‌خواهيم مساله جوانان را در بحث عفاف و حجاب حل کنيم بايد اين جوانان در مرحله اول داراي شغل شوند.

 

این‌بار فروش نفت به مردم!

روزنامه ابتکار: چند روز پیش رسانه‌ها از طرح جدیدی در دولت خبر دادند که بر اساس آن شرکت ملی نفت ایران قصد دارد اوراق کالایی نفت را در بازار داخلی عرضه کند و به گفته خودشان مردم به جای خرید سکه و طلا و ارز برای سرمایه‌گذاری این اوراق نفتی را با تاریخ سررسید مشخصی خریداری کنند و از قبل افزایش قیمت نفت سودآوری کنند. البته طبق نوشته این رسانه‌ها جزئیات این طرح که هنوز در فرآیند کارشناسی در نهاد‌هایی مانند وزارت نفت، وزارت اقتصاد و بورس انرژی است مشخص نشده و به همین دلیل تاریخ سررسید و پلتفرم‌هایی که قرار است معاملات این اوراق در آن انجام شود مشخص نشده است.طرحی مشابه البته با تفاوت‌هایی مهم در مرداد سال ۱۳۹۹ از سوی دولت روحانی برای جبران کسری بودجه دولت و در شرایط تحریم‌های اقتصادی مطرح شد که به طرح گشایش اقتصادی مشهور شد که قویا از جانب مجلس شورای اسلامی رد شد. دولت روحانی دوباره بحث انتشار اوراق سلف نفتی به میزان ۷۰ هزار میلیارد تومان را در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گنجاند که باز هم این طرح توسط کمیسیون تلفیق بودجه رد شد و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این طرح را یک طرح مخرب دانست. حال دوباره با توجه به ادامه تحریم‌های نفتی و وضعیت بی‌ثبات فروش واقعی نفت در بازار‌های جهانی دولت جدید دوباره این طرح را از سر گرفته و به نظر می‌رسد که قصد دارد این طرح را بعد از اتمام فرآیند کارشناسی به اجرا در بیاورد.

 

میانکاله، میانکاله ماند

روزنامه ایران: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از بسته شدن همیشگی پرونده توسعه پتروشیمی در میانکاله خبر می‌دهد، اما همچنان این سؤال باقی می‌ماند که آیا قانون به تخلف‌های انجام گرفته در واگذاری اراضی میانکاله رسیدگی می‌کند؟ 90 هکتار اراضی که در اختیار پیمانکار قرار گرفته است چه زمانی به منابع طبیعی باز می‌گردد؟ وضعیت نهال‌های مهاجمی که در منطقه کاشته شده چه می‌شود؟ماجرای پتروشیمی میانکاله از کلنگ‌زنی اسفند ماه 1400 شروع شد. پروژه مجوز محیط زیست نداشت و این سؤال آغاز پرسش‌های زیادی درباره یک واگذاری عجیب در اراضی حسین‌آباد بود. براساس قانون واگذاری زمین پیش از صدور مجوز زیست‌محیطی تخلف قانونی است. پیگیری‌های روزنامه ایران نشان داد چند نماینده از معاونان وقت سازمان حفاظت محیط زیست در سال 1400 مجوز سیاسی گرفته بودند. مجوزی سیاسی که ابتدای تخلف‌های زیادی بود. همین مجوز باعث شده تا سازمان منابع طبیعی، سازمان محیط زیست، سازمان امور اراضی، کمیسیون ماده 21 واستانداری مازندران با موافقت مشروط، اراضی ملی را به پیمانکار واگذار کنند. کارشناسان آشنا با امور اراضی همان روزها اعلام کردند در قانون چیزی به اسم «موافقت مشروط» وجود ندارد اما این تنها تخلف انجام گرفته در این واگذاری نبود. اراضی واگذار شده دارای پروانه چرا بودند و براساس قوانین حتی با جبران خسارت 70 خانوار دامدار صاحب پروانه چرا در منطقه هم، قانون اجازه واگذاری چنین اراضی را نمی‌دهد اما این قانون هم نادیده گرفته شد. موضوع دیگری هم وجود دارد که بارها از سوی روزنامه ایران مطرح شده است. براساس اسناد و مدارک موجود نیاز مکانی این صنعت با تمام تأسیسات آن 55 هکتار است و معلوم نیست چرا سازمان امور اراضی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با واگذاری 35 هکتار بیشتر از نیاز واقعی پیمانکار موافقت کرده‌اند؟

 

ریسک‌های اقتصاد تا پایان 2022

روزنامه تجارت: صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود از چشم‌انداز اقتصاد جهان، پیش‌بینی کرد نرخ رشد اقتصادی به رقم ۴/ ۴ درصد در سال ۲۰۲۲ برسد. این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی ۵/ ۰واحد درصد کمتر است. به گزارش «تجارت»، به نظر می‌رسد که گسترش سویه اُمیکرون در جهان باعث خواهد شد که محدودیت‌ها دوباره بازگردد و از سطح رشد اقتصادی کاسته شود. یافته‌های این نهاد معتبر نشان می‌دهد دست و پنجه نرم کردن اقتصادها با عواملی چون اختلال در زنجیره عرضه جهانی، افزایش تورم، بدهی بالا و پایداری نااطمینانی، سرعت رشد اقتصاد جهانی را آهسته می‌کند. بر اساس این گزارش با ورود همه‌گیری به سومین سال خود، بهبود اقتصاد جهان با چالش‌های متعددی روبه‌رو است. گسترش سریع سویه اُمیکرون سبب شده است محدودیت‌های تردد در برخی کشورها دوباره برقرار شود و کمبود نیروی کار افزایش یابد. اختلال در عرضه همچنان بر فعالیت‌ها سایه افکنده و سبب افزایش تورم شده است. به علاوه، بدهی بالا و تورم افزایشی توانایی بسیاری از کشورهای جهان برای برخورد با اختلال‌های جدید را محدود کرده است. در گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد، پنج ریسک شامل بحران اشتغال و معیشت، سرخوردگی جوانان، رکود اقتصادی طولانی‌مدت، بحران منابع طبیعی، از دست دادن تنوع زیستی و فروپاشی اکوسیستم برای اقتصاد ایران شناسایی شده است. براساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، شاخص مدیران خرید نشان می‌دهد که فعالیت تجاری (Business activity) در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه قبل برای نخستین بار در طول دو سال گذشته کاهش یافته است. در منطقه اروپا نیز فعالیت تجاری برای نخستین‌بار در طول یک‌سال گذشته کاهش یافته و رشد انگلستان در پایین‌‌‌ترین حد ۱۷ماه گذشته خود قرار داشته است.

 

موسیقی‌دان ایرانی چشم بی‌بی‌سی را درآورد

روزنامه جوان:بی‌بی‌سی فارسی به قدری در رعایت ابتدایی‌ترین اصول حرفه‌ای‌گری دچار خطا شده که مصاحبه با یک موسیقیدان ایرانی را که به روسیه سفر کرده در مقابل چشم مخاطب فارسی‌زبانش به دادگاه تفتیش عقاید بدل کرد و البته پاسخ محکم و دندان‌شکنی از هنرمند ایرانی دریافت کرد.بی‌بی‌سی فارسی این روز‌ها حال و روز شبکه‌ای رو به افول را دارد که در بخش‌های مختلف خبری حتی سعی نمی‌کند تظاهر به حرفه‌ای‌گری را نیز رعایت کند و این روند خود را به وضوح در انتخاب لحن و رویکرد مجریان شبکه ملکه نشان می‌دهد.در تازه‌ترین مورد از این تنزل اصول حرفه‌ای شبکه ملکه با علی رهبری، رهبر ارکستر بین‌المللی ایران ارتباط تصویری برقرار کرد، اما سیاسی‌ترین پرسش‌ها را پیش‌روی این هنرمند گذاشت که نه احترامی به جایگاه والای هنر و نه احترامی به هنرمند موسیقی‌دان داشت. همین رویه به خوبی مخاطب آگاه و باهوش این شبکه را به این باور رساند که دیدگاه رسانه‌هایی که خود را طرفدار آزادی بیان و دموکراسی می‌دانند تا چه اندازه محدود و بسته است. بی‌بی‌سی فارسی در این گفت‌وگوی تصویری حتی سعی نکرد حفظ ظاهر کند و مجری برنامه که معلوم بود از او خواسته شده میهمان را در تنگنا قرار دهد در جای‌جای این برنامه کوشید با عصبانیت نقش بازجو‌ها را بازی کند.روش بازجومآبانه بی‌بی‌سی در گفتگو با یک رهبر ارکستر مشهور ایرانی البته این روز‌ها در بسیاری از برنامه‌های دیگر نیز نمودی واضح و آشکار دارد. اجازه ندادن به میهمان برای اینکه راحت سخن بگوید، مدام در میان سخنان میهمان پریدن، انتخاب پرسش‌هایی که بیشتر دادگاه‌های تفتیش عقاید قرون وسطی اروپا را به ذهن می‌آورد، روش‌هایی است که بی‌بی‌سی فارسی روی آن‌ها تأکید دارد و تناقض ماجرا این است که ژست طرفداری از آزادی بیان و دموکراسی با چنین روش‌هایی اصلاً نمی‌خواند و عجیب است که شبکه ملکه حتی سعی نمی‌کند ظاهر را حفظ کند.

 

شکست برنامه ششم به روایت آمار

روزنامه خراسان:به نظر می رسد برنامه ششم توسعه در سال پایانی با آمارهای ناامیدکننده از تحقق اهداف مواجه شده است. بررسی های دو مرکز مختلف نشان می دهد که فقط 30 تا 40 درصد اهداف و احکام برنامه ششم توسعه محقق شده است. مرکز پژوهش های مجلس درصد تحقق احکام برنامه ششم را 34 درصد و با احتساب احکام قانون دایمی شدن احکام برنامه های توسعه در حد 37 درصد می داند. دیوان محاسبات نیز تحقق کامل اهداف و احکام برنامه را در حد 35 درصد برآورد کرده است.برنامه ریزی توسعه یکی از اصلی ترین اسناد بالادستی در هر کشور است. این اسناد نشان می دهد که کشور در ابعاد مختلف قرار است به چه نقطه ای برسد. بر این مبنا برنامه های توسعه شامل دو بخش است. یک بخش، اهداف کمی در تحقق شاخص های اقتصادی کلان مثل رشد اقتصادی، نرخ تورم و نرخ بیکاری است و بخش دیگر، احکام و قوانینی که تکالیف دستگاه های مختلف برای تحقق این اهداف کمی را مشخص  می کند.روز گذشته با انتشار تازه ترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس مشخص شد که برنامه ششم توسعه در بخش احکام قانونی صرفا در حد 34 درصد تحقق داشته است. این گزارش البته با اضافه کردن قانون احکام دایمی برنامه های توسعه که در اسفند 95 برای اجرا ابلاغ شد، میزان تحقق احکام قوانین برنامه توسعه هفتم و احکام دایمی برنامه های توسعه را صرفا 37 درصد برآورد کرده است.

 

پایان اسرائیل نزدیک است خیلی نزدیک

روزنامه کيهان:شبکه المیادین در چارچوب ویژه‌برنامه‌های خود به‌مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس حزب‌الله گفت‌وگویی ویژه با «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، ترتیب داده است. دبیرکل حزب‌الله در این گفت‌وگو که شامگاه روز دوشنبه پخش شد آخرین تحولات منطقه و لبنان را مورد بررسی قرار داد.دبیرکل حزب‌الله گفت که هیچ آینده‌ای برای رژیم صهیونیستی متصور نیست و به همین خاطر این رژیم یک رژیم موقت است: «پایان اسرائیل را بسیار نزدیک می‌بینم. این مسئله، پیش‌بینی یا رؤیا نیست، بلکه بر اساس آمارهایی است که وجود دارد. شما ببینید که چه تعداد از اسرائیلی‌ها تابعیت دوم دارند و آماده خروج هستند. اصلا نیاز به گذشت چهل بهار دیگر نیست که پایان اسرائیل را ببینیم. صحنه پایان اسرائیل از نظر من این‌گونه است که مردم به سمت فرودگاه‌ها، بندرها و گذرگاه‌های مرزی می‌روند. تحولات بین‌الملل هم در پایان اسرائیل، بسیار مؤثر است.» دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: «در نتیجه در جنگ جولای دشمن متوجه شد که رویارویی با مقاومت خطرناک و بزرگ است و اکنون قدرت مقاومت بیش از رویارویی در مرزهاست. از زمان جنگ جولای تا امروز دشمن اسرائیلی متوجه شده است که هر اقدامی علیه لبنان با پاسخ مواجه خواهد شد. اکنون دشمن به عملیات‌هایی پناه می‌برد که اثر انگشت خودش در آنها دیده نشود و از سال 2006 تاکنون جرات انجام هیچ اقدامی علیه لبنان را نداشته است. از سال 2006 تا امروز رژیم صهیونیستی فقط یک بار در منطقه‌ای مرزی بین سوریه و لبنان حمله انجام داد که ما به آن در مزارع شبعا پاسخ دادیم.»

 

موسیو ژنرال

روزنامه وطن امروز:در روزهایی که اتحادیه رو به اضمحلال اروپا بیش از هر زمان دیگر به پیشاهنگ تاریخی، سیاسی و فرهنگی خود نیاز دارد، فرانسه خود سردرگم‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد. در واقع پاریس باید آرزوی چنین روزهایی را می‌کرد که به دنبال 2 چرخش تاریخی فوری در اروپا یعنی برگزیت و جنگ اوکراین، در مدت زمانی کوتاه به اندازه نیمی از یک دهه، فرصت اعاده نقش رهبری‌اش بر قاره سبز را پیدا کند. از یک سو انگلیسی‌ها کاملا حساب خودشان را از منطقه یورو جدا کرده و طوری غرق مشکلات داخلی خودشان شده‌اند که برای نخستین‌بار از سال‌های ۱۹۳۰ منتهی به جنگ جهانی کاری به کار این سوی کانال مانش ندارند و از سوی دیگر حمله روسیه به قلمروی سنتی‌اش در حوزه دونباس، به تبعاتی جهانی و قاره‌ای منجر شده که مزیت‌های آلمان به عنوان رهبر سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپایی طی ۲ دهه گذشته را از بین برده و حتی ژرمن‌ها را در کابوس ورشکستگی اقتصادی فرو برده است. در غیاب شیر پیر و عقاب بال زخمی، خروس سرزمین گل می‌توانست دوباره قد علم کند، اگر و فقط اگر در کاخ الیزه رهبری اقامت داشت که از تاریخ سر در می‌آورد و لااقل تکلیفش با خودش مشخص بود. فرانسه مکرون اما همان‌طور که چندین بار در سال‌های گذشته به آن اشاره کرده‌ایم، یک خروس سرکنده است که همه میراث فرانسوی خود را یا از دست داده یا در حال از دست دادن آن است. دولت امانوئل مکرون که 5 سال پیش برای نجات این کشور از بن‌بست‌های داخلی روی کار آمده بود، حتی پیش از فرا رسیدن بحران‌های جهانی اخیر (همه‌گیری کرونا و سقوط نظم غربی) سکان دیپلماسی را از دست داده بود.  فرانسه دیگر در اتحادیه‌ها و پیمان‌های راهبردی‌اش با همتایان غربی به عنوان یک عضو تعیین‌کننده جدی گرفته نمی‌شود و همزمان در حال اخراج شدن از همه حوزه‌های نفوذ استعماری سابقش است.

//انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.