نشست علمی- تخصصی « فقه و امداد آسیب‌دیدگان»

به همت معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر و با ارائه «آیت الله احمد مبلغی» برگزار شد

نشست علمی- تخصصی « فقه و امداد آسیب‌دیدگان»به همت معاونت فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه جمعیت هلال‌احمر برگزار شد

به گزارش شهروند آنلاین؛در امتداد سلسله نشست‌های علمی فرهنگی، حوزه نمایندگی ولی فقیه جمعیت هلال احمر، نشست علمی تخصصی فقه و امداد آسیب دیدگان با ارائه استاد درس خارج  از فقه حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت الله احمد مبلغی برگزار شد. آیت الله احمد مبلغی در این نشست، سخنان خود را با ارائه مختصری از تاریخچه بحث، موضوع امداد به آسیب دیدگان آغاز کرد. وی در این‌باره به اشاره به این مساله که این موضوع یک مساله جدید نیست، تصریح کرد: هرچند به دلایل پیشرفت علم و  تکنولوژی در عرصه‌های مختلف این موضوع  ابعاد و زوایای متعدد متعددی پیدا نموده و آثار اجتماعی آن محسوس‌تر و ملموس‌تر از گذشته نمایان شده است.

این  استاد حوزه و دانشگاه معتقد است به دلیل اینکه حوادث و سوانح و آسیب‌های اجتماعی امداد در طول تاریخ وجود داشته و به تبع آن

فقها هم به این مساله ورود کرده‌اند، به این  موضوعات پرداخت شده است. اگر چه بنا به گفته آیت‌الله مبلغی این موضوعات به شکل مدون تدوین نشده است.

سخنران این نشست در تبیین ضرورت بحث اشاره‌ای به آیات قرآن کریم و  فرمایشاتی از امام علی علیه السلام در نهج البلاغه نمود و تاکید کرد که بر اساس نگاه دینی کاهش آلام بشری یک تکلیف شرعی است.

آیت الله مبلغی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه مباحث خود به ضرورت پرداختن موضوع امداد به صورت فرا دستگاهی و به عنوان یک سیاست کلی تحت عنوان سیاست امداد اشاره کرد. ضرورت جلوگیری از وقوع آسیب، ضرورت رسیدگی به آسیب دیدگان،  ضرورت آموزش تعلیم و تربیت و کمک به آسیب دیدگان و… از جمله سرفصل‌های است که در این نشست به آن پرداخته شد. در ادامه بحث سخنران با اشاره به عناوین همچون نصرت المظلوم، نصرت الضعیف، انصاف  مظلومان به اهمیت تدوین فقه امداد اشاره نمود.

در پایان نیز سخنران با اشاره به جایگاه رفیع کتاب جواهر الکلام از آن عنوان یک منبع برای استخراج و استباط فقهی یاد کرد. لازم به ذکر است که این نشست با دبیری حجت الاسلام والمسلمین سلطانی مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان برگزار شد و  در  پایان نیز جلسه با پرسش و پاسخ حاضران پایان یافت.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.