تست گریم نقش آیت‌الله هاشمی رونمایی شد

مرور تمام حاشیه‌های آثار سینمایی پیرامون زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

«هاشمی زنده است»، «شورش علیه سازنگی»، «مثل یک زن». بین تمام این آثار سینمایی که هر کدام از زاویه‌ای به زندگی آیت‌الله هاشمی پرداخته‌اند، تفاوت‌هایی وجود دارد اما «راز ناتمام» سریالی خواهد بود که از صدا و سیما پخش می‌شود و بعید است حواشی مستندهای نامبرده را به همراه داشته باشد.

شهروند آنلاین: روز گذشته تست گریم بازیگر نقش آیت‌الله هاشمی در سریال «راز ناتمام» رونمایی شد. در این تست، رامین راستاد را در چهره آیت‌الله هاشمی می‌بینید؛ بازیگری که قرار است در سریال رده الف و فاخر «راز ناتمام» به کارگردانی مشترک امین امانی و علی امانی نقش‌آفرینی کند. سازندگان این سریال پیش از این مراحل گریم کاراکتر شهید دکتر محمد بهشتی را هم منتشر کرده بودند که با توجه به شباهت بازیگر مربوطه با نقش اصلی، توجه مخاطبان را به خود جلب کرده؛ همین‌طور رونمایی از تست گریم شهید باهنر. بنا به اخبار منتشرشده در خبرگزاری‌ها، «راز ناتمام» اواخر پاییز مقابل دوربین خواهد رفت و باید منتظر تماشای آن در سال‌های آینده از آنتن بود. البته پیشتر از «راز ناتمام»، مستندهایی پیرامون شخصیت یا فرزندان آیت‌الله هاشمی ساخته شده بود. این مستندها حواشی مختلفی هم به همراه داشت. از جمله مستند «هاشمی زنده است» به کارگردانی علی طادی، «شورش علیه سازندگی» ساخته مصطفی شوقی و «مثل یک زن» ساخته مژگان ایلانلو.
هرچند ایلانلو در «مثل یک زن» سراغ زندگی فائزه هاشمی رفته بود اما در هر حال این مستند، پیوندهایی ناگزیر با زندگی آیت‌الله هاشمی نیز پیدا می‌کرد. آن زمان آیت‌الله هاشمی هنوز زنده بودند و «مثل یک زن» به دلیل احتمال همراهی با حواشی، اجازه حضور در جشنواره سینما حقیقت را پیدا نکرد. در نهایت هم کار به جایی رسید که «مثل یک زن» در آذرماه 1396، تنها در محفلی خصوصی با حضور شخصیت‌های سیاسی و فائزه هاشمی به نمایش درآمد. با این حال این مستند به بخش مسابقه دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران راه پیدا کرد و داوری شد. هرچند ماجرا به همین‌جا ختم نشد؛ «مثل یک زن» قرار شد در گروه سینمایی «هنر و تجربه» پخش شود اما هنوز یک هفته از نمایش آن نگذشته‌، با دستور توقیف مواجه شد!
«هاشمی زنده است» به کارگردانی علی طادی اما سرنوشتی دیگر داشت. در این حضور سیاسی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در بین سال‌های 1320 تا دی‌ماه 1395 مد نظر بود. با این حال نمایش این اثر که قرار بود خانواده آیت‌الله هاشمی به همراه ایشان در آن حضور داشته باشند، در دانشگاه امیر کبیر لغو شد و به دنبال آن، اکران این مستند در دانشکده فنی دانشگاه تهران هم با مشکل مواجه شد و برگزار نشد. خانواده هاشمی نسبت به این مسائل واکنش نشان دادند و «هاشمی زنده است» در نهایت در جشنواره عمار به نمایش درآمد. اکران آن اما در سطح فضای مجازی انجام شد، هرچند در شبکه نمایش خانگی هم با مشکل مواجه شد.
«شورش علیه سازندگی» به کارگدانی مصطفی شوقی به اتفاقات دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در 9 خرداد 71 در مشهد و 14 فروردین 74 اسلامشهر می‌پرداخت. طبیعتا این مستند هم با حاشیه‌هایی همراه بود و سرنوشتی پیدا کرد شبیه مستند «مثل یک زن». فقط در جشنواره «عمار» به نمایش درآمد و در نهایت هم جایزه فانوس بخش مستند تاریخ سیاسی را از این جشنواره گرفت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.