سیل در جنوب کرمان/ انسداد ۷۱ راه؛ قطع برق ۱۰ روستا و آب‌بردگی ۳ خودرو

بارش‌های سامانه موسوم به «مونسون» از عصر سه‌شنبه در کرمان به اوج رسید و مناطق مختلف را درگیر کرد

به گزارش شهروند آنلاین؛همانطور که پیش‌بینی شده بود بارش‌های سامانه موسوم به «مونسون» از عصر سه‌شنبه در کرمان به اوج رسید و مناطق مختلف را درگیر کرد؛ غیر از انسداد ۶۵ راه روستایی، چهار راه فرعی و ۲ راه اصلی و قطع برق ۱۰ روستا، آب بردگی سه خودرو نیز گزارش شده که سرنشینان آنها نجات یافته‌اند.

 تا صبح چهارشنبه هیچ موردی از خسارت جانی یا تلفات انسانی در نتیجه سیلاب سنگین جنوب استان کرمان گزارش نشده و این درحالی است که بنا بر اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری این استان تمامی رودخانه های فصلی جنوب استان جاری و سیلابی شده اند.

جنوب استان کرمان زمستان سال گذشته نیز به فاصله یکماه ۲ مرتبه درگیر سیلاب شدید بود که خسارت های زیادی برجای گذاشت.

باران جنوب، طوفان شن شمال

بارش ها که از چندروز پیش به صورت پراکنده در نقاط مختلف استان شروع شده بودند، از عصر دیروز در حالی به اوج رسیدند که در جنوب استان شاهد بارش های شدید و رگباری بودیم، در مرکز استان، شرق و مناطقی از شمال استان نیز شهروندان شاهد خیزش گردوخاک و طوفان شن بودند که این طوفان تا حوالی نیمه شب هم در برخی نقاط ادامه داشت.

استاندار در میدان 

همان عصرگاه دیروز بود که دکتر محمدمهدی فداکار استاندار کرمان باتوجه به پیش بینی های هواشناسی، عازم مناطق جنوبی استان که درگیر بارش و سیلاب بودند، شد؛ وی به همراه متولیان حوزه ستاد بحران از نقاط مختلف شهرستان های جنوبی از جمله منوجان و قلعه گنج تا بامداد چهارشنبه همزمان با بارش ها بازدید داشت و در جریان بازدیدها ستاد مدیریت بحران را در شهرستان منوجان تشکیل داد و سپس جلسه مدیریت بحران شهرستان قلعه گنج را نیز تا حوالی صبح مدیریت کرد.

استاندار کرمان در این جلسات تاکید کرد: تمامی دستگاه‌ها پای کار باشند تا از خطرات احتمالی کاسته و حتی جان یک نفر از دست نرود.وی افزود: برای جبران خسارت های سیل پارسال نیز پیگیر تمامی مصوبات و اعتبارات هستیم.

جزییات خسارت ها

اما آنطور که مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اعلام می کند بارش شدید باران در شهرستان های فاریاب، منوجان، کهنوج، عنبرآباد، رودبارجنوب، قلعه گنج، جیرفت و اُرزوئیه رخ داده است.

به گفته وی تمامی رودخانه های فصلی در جنوب استان کرمان جاری و سیلابی شده اند.

انسداد راه و آبگرفتگی تعدادی منزل مسکونی

سعیدی با بیان اینکه در این مناطق ۶۵ راه روستایی تاکنون مسدود شده اظهارداشت: چهار راه فرعی فاریاب – کهنوج، رودبارجنوب – برجک، قلعه گنج – رمشک و رودبار جنوب – کهنوج و ۲ راه اصلی رودبارجنوب به سمت زهکلوت و نیز ایرانشهر(سیستان و بلوچستان) به دلیل جاری شدن سیلاب مسدود شده است.

به گفته وی همچنین تعدادی منزل مسکونی نیز در شهرستان های ارزوئیه و فاریاب دچار آبگرفتگی شده اند.

قطع برق در نقاط مختلف

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با بیان اینکه برق ۱۰ روستا در شهرستان فاریاب، برخی نقاط شهرستان های جیرفت و منوجان در نتیجه بارش ها و مناطقی از بخش گلستان شهرستان سیرجان نیز به علت طوفان شدید از دیروز قطع شده اظهارداشت: تلاش ها برای برقراری اتصال برق ادامه دارد.

نجات سرنشینان ۳ خودرو

سعیدی همچنین تاکید کرد: سه دستگاه خودرو در شهرستان های منوجان، قلعه گنج و جیرفت دچار سیلاب شده بودند که سرنشینان آنها را نجات دادند اما خودروها را آب برده است.

از ابتدای هفته جاری بارها هواشناسی با ارائه هشدار سطح قرمز نسبت به بارش های سیل آسا در جنوب استان کرمان تاکید کرده بود و مدیران استان کرمان نیز تمهیدات لازم را برای مدیریت بحران و پیشگیری از خسارت های سیل به کار گرفته بودند.

براساس پیش بینی هواشناسی بارش ها تا روزهای آینده در استان کرمان همچنان  ادامه خواهد داشت و ضرورت دارد شهروندان به رودخانه ها و ارتفاعات نزدیک نشوند./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.