امدادگران به کمک نیروهای محلی 11 نفر را از سیلاب سیستان و بلوچستان نجات دادند

تنها در هشت ساعت عملیات بی‌وقفه، امدادگران و نیروهای محلی جان 11 گرفتار در سیل را نجات دادند

تنها در هشت ساعت عملیات بی‌وقفه، امدادگران و نیروهای محلی جان 11 گرفتار در سیل را نجات دادند. شدت این سیل به حدی بود که یکی از خودروهای راهداری را با خود برد و سرنشین خودرو را که برای امداد در سیل رهسپار بود، به کام مرگ کشاند. همچنین آمبولانس اورژانس را واژگون کرد، اما خوشبختانه سرنشینان به کمک امدادگران هلال‌احمر رهاسازی شدند.

احتمالا ویدیوی دو کودک گرفتار در سیل را دیده‌اید؛ کودکانی با چهره‌های ترس‌خورده که در محاصره سیلاب گرفتار شده‌اند. برای تماشای جریان سیل به نزدیکی رودخانه رفته بودند که جریان آب، مرموز و بی‌خبر، از پشت سر آنها را احاطه کرده و راه برگشت را برای آنها سد کرده بود؛ آنها تنها دو نفر از 11 نفری بودند که روز سه‌شنبه در سیل گرفتار شده و به کمک نیروهای محلی و امدادگران، نجات پیدا کردند.

«محمد بلوچی» رئیس شعبه شهرستان سرباز می‌گوید: «تنها نیم‌ساعت بعد از آغاز بارندگی‌ها، رودخانه سرباز که تقریبا خشک شده بود، پر آب شد و سیل بزرگی در شهرستان به راه افتاد که در 10 سال گذشته بی‌سابقه بود. همه نیروهای ما در این روزها آماده‌باش هستند و عملیات پشت عملیات در شهرستان راسک و سرباز در حال پشتیبانی و امدادرسانی است.»

او درباره شدت سیلاب و خطری که امدادگران در چنین عملیات‌هایی به جان می‌خرند، گفت: «در سیل همین روزها، خودروی راهداری در رودخانه سقوط کرد و نیرویی که برای کمک‌رسانی در سیل به محل ماموریت اعزام می‌شد، جان خود را از دست داد. همچنین خودروی آمبولانس اورژانس واژگون شد، اما توسط امدادگران نجات پیدا کردند و رهاسازی شدند. امدادگران ما هم برای برخی ماموریت‌ها مسیری 90 کیلومتری را طی می‌کردند تا به محل حادثه برسند.»

ماموریت پی‌درپی

پنج حادثه پی‌درپی، تنها در روز نخست آغاز سیلاب در شهرستان سرباز و راسک، نیروهای امدادی را درگیر خود کرده بود. «ابراهیم دهقانی» نجاتگر یکم پایگاه نصیرآباد می‌گوید: «اولین حادثه سرخوردگی ماشین به دلیل لغزندگی جاده بود.

درست وقتی افراد مصدوم را رهاسازی کرده و تحویل اورژانس دادیم، خبر گرفتاری دو پسربچه در سیلاب به ما رسید. این دو کودک در حال غرق‌شدن در آب بودند. خوشبختانه عمق آب خیلی زیاد نبود و یکی از این بچه‌ها با شنا خودش را نجات داده بود و دیگری به کمک امدادگران و نیروهای محلی نجات پیدا کرد.

گیر کردن دو فرد دیگر در محاصره آب، گرفتاری پنج نفر در خودرویی که در سیلاب افتاده بود و نجات دو کودک که برای تماشای سیل به نزدیکی رودخانه آمده بودند، عملیات‌های بعدی بودند.»

با وجود آشنایی مردم این منطقه از سیستان‌وبلوچستان با شنا و سیلاب، این جریان خروشان را یکی از بی‌سابقه‌ترین سیلاب‌های اخیر می‌داند و می‌گوید: «در تمام مسیر رودخانه سرباز، روستاهای متعددی وجود دارد.

مردم این روستاها برای عبور از این سوی رودخانه به سمت دیگر باید از آب عبور کنند و هیچ پلی در مسیر این رودخانه نیست. این یعنی در زمان‌های عادی هم جان مردم روستایی در این منطقه در خطر است. چه برسد به وقتی که سیلی شدید رخ بدهد و عمق آب در برخی نقاط رودخانه به 5 متر برسد و شدت آب چنان زیاد باشد که خودروهای سنگین را به‌راحتی از زمین بلند کند.

سیل غافلگیر می‌کند

سیل سیستان‌وبلوچستان را درنوردیده و در روزهای گذشته، علاوه بر جنوب و مرکز استان، در زاهدان هم خسارت‌های زیادی به بار آورده. بارش‌های پراکنده اما رگباری قرار است تا جمعه در این استان ببارند و هنوز یک روزی از رسیدن سیل به زاهدان نگذشته، مسیل‌های این شهر در محله‌های حاشیه‌ای خطرآفرین شده‌اند.

«اکبر کیخاسالار» معاون امدادونجات استان سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «یکی از چالش‌هایی که در این سیل در زاهدان با آن روبه‌رو هستیم، مسیل‌هایی است که در برخی از نقاط به‌صورت مسقف درآمده‌اند؛ آب جاری شده در خیابان‌ها و محله‌های حاشیه‌ای راهی برای رفتن به این مسیل‌ها ندارد و به همین دلیل منازل مسکونی بسیاری دچار آب‌گرفتگی شده‌اند. علاوه بر آن در این محلات، خانه‌های زیادی با سقف‌های گلی داریم که بر اثر بارش شدید باران و سنگین‌شدن سقف، دچار ریزش می‌شوند.»

او همچنین به مردم استان توصیه می‌کند که از نزدیک‌شدن به جریان سیلاب‌ها خودداری کنند و هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند. کیخاسالار می‌گوید: «بارش‌های رگباری و بسیار شدید به‌صورت نقطه‌ای می‌بارد و این موضوع باعث شده تا مردم از وقوع سیل در بالادست مسیر رودخانه اطلاع نداشته باشند و ناگهان با سیل روبه‌رو شوند.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.