حل مشکل سدسازی میان ایران و ترکیه؟

وزیر نیرو از تشکیل کارگروهی میان ایران و ترکیه برای حل مشکلات بالادستی در حوزه سد سازی خبرداد و گفت : دیپلماسی فعال در حوزه آب و انرژی با همسایگان ادامه دارد.

به گزارش شهروند آنلاین، علی اکبر محرابیان گفت: در سفر رئیس جمهوری ترکیه به تهران مذاکراتی بین روسای جمهوری دو کشور برگزار شد و دو طرف بر حل مشکلات بالادستی در حوز سد سازی تاکید کردند و مقرر شد کمیته ای  به ریاست وزیر نیرو از کشورمان و وزیر کشاورزی کشور همسایه برای این  موضوع تشکیل شود.

وزیر نیرو همچنین گفت: دراین نشست آقای رئیسی  به آقای اردوغان نگرانی جمهوری اسلامی در مورد اقدامات سدسازی و مشکلات زیست محیطی اعلام و خواستار سریع حل این موضوع شد.

محرابیان در خصوص آب هیرمند هم گفت: با طرف افغانستانی مذاکراتی شده و خواستار اجرای معاهده ۱۳۵۱ در مورد حق قانونی از حق آبه شدیم.

او افزود: گرچه مسئولان کشور همسایه شرقی اظهار همکاری کرده اند، اما کافی نیست و در آینده نزدیک سفری به کابل خواهم داشت تا دراین زمینه گفت‌وگو‌هایی صورت گیرد.

محرابیان همچنین تصریح کرد ؛ در بخش انرژی با کشور‌های همسایه نیز مذاکراتی داشته‌ایم و تفاهم نامه‌ای امضا شده و در یک سال اخیر در حوزه اتصال شبکه توافقاتی خوبی انجام گرفته است.

به گفته وی در اتصال شبکه روش‌های مختلف وجود دارد که ساده‌ترین روش ایزوله کردن، بک تو بک  برای اتصال شبکه‌های برق کشورهاست که دراین راستا با جمهوری آذربایجان، ارمنستان ترکمنستان ،ترکیه ،روسیه عراق و قطر تفاهم نامه‌ای نهایی شده و از پیش نیز با افغانستان و پاکستان نیز تفام نامه همکاری امضا و در حال انجام است.

به گفته محرابیان در مذاکرات و توافقها  هدف مبادله هست و پیک مصرف ما در برخی کشورها به علت شرایط جوی متفاوت هست به این معنی که در زمانی که ما در اوج مصرف هستیم در کشوری دیگر پایین و بالعکس.بنابراین مبادله به گونه‌ای انجام می‌شود که دو اصل مد نظر هست یک رعایت حقوق مردم که خود مردم در اولویت اصلی تامین برق قرار دارند دوم منافع ملی و اقتصادی کشور که بتوانیم حداکثر بهره برداری را  از این منبع خدادادی به دست آوریم.

محرابیان در پایان از دست برتر ایران در تبادل برق، احداث وتعمیر نیروگاه‌ها گفت و تاکید کرد: هیچ کشوری نمی‌إتواند ایران را دراین حوزه نادیده بگیرد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.