آیا فیلم‌های هومن سیدی و وحید جلیلوند هم مانند «برادران لیلا» توقیف خواهند شد؟!

شهروند به دنبال پاسخ به یک پرسش: تبعات حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های جهانی

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛  بعد از انتشار خبر حضور فیلم‌های «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی، «بی رویا»ی آرین وزیر دفتری، «شب داخلی دیوار» وحید جلیلوند و «خرس» جعفر پناهی در دوره آتی فستیوال ونیز، در فضای رسانه‌ای ایران این تردید و پرسش ایجاد شد که آیا حواشی و ماجراهای فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن- که در نهایت به توقیف سومین ساخته سعید روستایی منتهی شد- برای این چند فیلم نیز تکرار خواهد شد؟!

حالا مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش می‌گوید که فیلم‌های «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی و «بی رویا»ی آرین وزیر دفتری برای حضور در جشنواره‌های جهانی از جمله ونیز مشکلی ندارند، «شب داخلی دیوار» وحید جلیلوند تازه درخواست مجوز داده و جواب این سوال بعد از بازبینی مشخص خواهد شد و «خرس» جعفر پناهی هم اصولا چون مجوز نگرفته است به رسمیت شناخته نمی‌شود!

توضیح سازمان سینمایی

روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در سازمان سینمایی با اشاره به این که «نفس حضور در جشنواره‌های بین‌المللی و افتخارآفرینی سینمای ایران ارزشمند و قابل احترام است، اما موضوع زمانی مشکل‌دار می‌شود که یک فیلم بدون طی مراحل قانونی در جشنواره‌ها شرکت می‌کند»؛ می‌گوید که «فیلم‌ها برای حضور در جشنواره‌ها الزاما باید پروانه نمایش داشته باشند و هرگونه تخطی از این امر تبعات و جریمه‌های سنگین خواهد داشت».

فیلم‌های ونیز امسال

روح‌الله سهرابی می‌گوید که «در بین فیلم‌های ایرانی حاضر در ونیز امسال دو «فیلم جنگ جهانی سوم» و «بی‌رویا» که از چند ماه پیش درخواست خود را ثبت کرده‌اند مشکلی ندارند. ولی در این میان فیلم «شب داخلی دیوار » تا همین اواخر هنوز جهت اخذ پروانه نمایش اقدام نکرده و نسخه نهایی را ارائه نداده بود».

سهرابی با اشاره به این که تبعات عدم تمکین به قوانین موجود سنگین‌تر از دستاوردهای احتمالی حضور در جشنواره‌ها خواهد بود؛ از سازندگان «شب داخلی دیوار» خواست مراحل قانونی حضور در جشنواره‌های بین‌الملی را طی کنند.

روح‌الله سهرابی درباره فیلم جدید جعفر پناهی، اما پاسخی نداد و گفت: «دیگر فیلم ایرانی که در ونیز حضور دارد، اساسا پروانه ساخت یا شناسنامه‌ای ندارد که بخواهم درباره آن اظهار نظر کنم». این مقام دولتی گفت که «طبق شواهد این فیلم بیشتر نمایش یک سیاسی‌بازی است تا حضور یک فیلم سینمایی»…

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.