اغتشاش بارش‌ها/ در ونزوئلا مي‌كاريم در ايران مي‌خوريم/ بازار قراردادهاي صوري مسکن

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي فعال شدن سامانه «مونسون» در جنوب و جنوب شرق کشور ،كشت فراسرزميني ايران در ونزوئلا ، درگذشت حبیب‌ا… صادقی طراح، نقاش، گرافیست، کاریکاتوریست و منتقد هنری ، گزارش بررسی اینترنت 2 اپراتور مسلط کشور را در فصل بهار 1401 و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي فعال شدن سامانه «مونسون» در جنوب و جنوب شرق کشور ،كشت فراسرزميني ايران در ونزوئلا ، درگذشت حبیب‌ا… صادقی طراح، نقاش، گرافیست، کاریکاتوریست و منتقد هنری ، گزارش بررسی اینترنت 2 اپراتور مسلط کشور را در فصل بهار 1401 ، آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شيوه اجرايي گشت امنيت اخلاقي ، یکصد و پنجاه و چهارمین روز جنگ اوکراین ،چرا ۵.۵ برابر بیشتر از مصارف هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه فرآورده‌های نفتی صرف شده است و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

از مردم فاصله نگیرید

روزنامه ایران:رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، نماز جمعه را در سلسله قدرت نرم نظام اسلامی، حلقه‌ای بسیار مهم و فریضه‌ای استثنایی خواندند و تأکید کردند: امام جمعه سخنگوی انقلاب اسلامی است و یکی از وظایف اساسی او بازتولید مفاهیم معرفتی و مبانی انقلابی و پاسخگویی به شبهات با زبان روز و تبیین مستدل آنها و رفتار پدرانه با همه است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت ایام متعلق به اهل‌بیت علیهم‌السلام، به بیان اهمیت جایگاه نماز جمعه پرداختند و با اشاره به جایگاه استثنایی آن در میان فرایض دینی گفتند: «پیوند میان توجه به خدا و حضور و اجتماع مردمی»، «ذکر و یاد خدا به‌صورت دسته‌جمعی و نزول برکات آن بر جمع»، «استمرار بدون توقف نماز جمعه در هر هفته»، «پایگاهی مهم برای طرح مسائل مختلف جامعه اعم از مسائل فکری، خدمات اجتماعی، همکاری‌های عمومی و آمادگی‌ها و بسیج نظامی» و «آمیختن معنویت با سیاست» از مهمترین ویژگی‌های نماز جمعه است که آن را تبدیل به ظرفیت عظیم و فرصت فوق‌العاده کرده است.ایشان افزودند: نماز جمعه با چنین ویژگی‌هایی، حلقه‌ای مهم در سلسله قدرت نرم مفصل و طولانی نظام اسلامی است. رهبر انقلاب اسلامی سپس با طرح این سؤال که «آیا در جمهوری اسلامی توانسته‌ایم، نماز جمعه را در جایگاه رفیع و شایسته خود قرار دهیم»، گفتند: به نظر می‌آید کوتاهی‌هایی داشته‌ایم که باید همت کنیم تا این کوتاهی‌ها برطرف شود که در این میان، برخی مسائل بر عهده شخص ائمه‌جمعه است و برخی هم بر عهده مدیریت کلان ائمه جمعه.

 

زنان روی دار

روزنامه شرق: صدای زن حجم‌ اتاق‌ را پر کرده‌. یکی رو، یکی زیر، دو تا خالی، یکی آبی… موسیقی یکریز قالی‌بافان با صدای زن جُفت می‌شود تا خِفت خِفت فرش بافته شود.این دومین قالی‌ای است که طی شش‌ماه در‌حال بافته‌شدن است. تلاش و تقلایی که متوقف نمی‌شود تا فرش‌ها بافته شود و زن‌ها باید بین تمام تار‌ و پودهایی که بافته می‌شود، تاب بیاورند.ریحانه شانه‌اش را فشار می‌دهد و آخی از ته دل می‌گوید و باز قامت لاغر و خمیده‌اش چفت می‌شود پشت قالی. قالی‌باف‌ها استراحتی ندارند؛ از چهار ساعت نشستن پشت دار ممکن است تنها 20دقیقه‌ای بتوانند توی کارگاه دراز بکشند. آن‌هم اگر بشود. ریحانه از 14سالگی پشت دارهای قالی بزرگ شده، او حالا 25 سال دارد از همان سال‌ها جای مادرش را گرفته، آسم نگذاشته فاطمه، مادرش کارش را تمام کند، خانه‌نشین که شده جایش را با ریحانه عوض کرده. انگشت استخوانی ریحانه با ظرافت می‌پیچد لای چله خشک دار و با بازی قشنگی خفت‌ها را مرتب و سریع می‌زند. یک رج که بافته می‌شود، نوبت دفتین‌زدن است. حرکت باید سریع و یکنواخت باشد. زن‌ها به نوبت دفتین می‌زنند. سنگین است و اگر یک نفر بخواهد طول قالی را دفتین بزند، از کت و کول می‌افتد. طولی نمی‌کشد که گلبرگی سرخ در میان گلبرگ‌های سبز قالی رخ می‌کشد و ریشه می‌دواند.زن‌ها به اندازه هشت ساعت یا بیشتر اینجا کار می‌کنند. بعضی‌هایشان حتی بیشتر از هشت ساعت می‌مانند. صاحب کارگاه به کسانی که بیشتر می‌مانند پاداش می‌دهد، همین باعث شده که کارگاه هیچ‌وقت از زن‌ها خالی نشود. کارگاه تشکیل شده از یک محفظه که قبلا به‌عنوان پارکینگ از آن استفاده می‌شده، سه دار قالی و دقیقا 20 زن و دختر را در خود جای داده، نور کارگاه دو تا مهتابی است، یکی زرد و یکی سفید که قدرت چندانی برای روشن‌کردن حجم کارگاه ندارند. شش دار قالی در ردیف‌های سه‌تایی موازی با هم به دیوارها تکیه داده شده و تنها نوری طبیعی که پارکینگ را به بیرون وصل می‌کند، از پنجره کوچکی وارد می‌شود و ستونی شده به موازییک‌های خاکستری‌رنگ.

 

در ونزوئلا مي‌كاريم در ايران مي‌خوريم

روزنامه اعتماد:چند سالي است كه به دليل خشكسالي‌هاي پياپي بحث كشت فراسرزميني در ايران مطرح شده و حالا با توجه به وقوع كم آبي و خشكسالي در بسياري از استان‌ها و محدوديت شديد منابع آبي تاثير آن بر وضعيت معيشتي مردم بيش از هر زماني نمايان شده است .از ديرباز يكي از آرزوها خودكفايي كشور در توليد محصولات راهبردي كشاورزي مثل گندم، دانه‌هاي روغني، نهاده‌هاي دامي بوده است، اتفاقي كه نيازمند منابع آبي در استان‌هاي مختلف است، اما به دليل خشكسالي‌هاي پي در پي اين سال‌ها و كمبود منابع آبي در بسياري از استان‌ها مدت زماني است كه محقق نشده و همين موضوع باعث شده از طرحي به نام كشت فراسرزميني ياد شود .از آنجايي كه بيش از۱۸ ميليون هكتار از اراضي كشور زير كشت محصولات كشاورزي قرار دارد و حدود ۸۵ درصد از آب شيرين كشور در حوزه كشاورزي مصرف مي‌شود، كشت فراسرزميني مي‌تواند ميانبري براي توسعه كشاورزي باشد و هم باعث احياي منابع آبي كشور شود. در اين راستا حدود يك ماه پيش و با سفر نيكلاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا، به ايران سند همكاري ۲۰ساله بين دو كشور به امضا رسيد كه همكاري در حوزه كشاورزي را مي‌توان يكي از مهم‌ترين مفاد اين سند همكاري برشمرد هر چند جزييات اين سند منتشر نشد، اما اين موضوع مي‌تواند روزنه‌اي براي توليدات بخش كشاورزي ايران باشد.ونزوئلا يكي از كشورهاي پرآب در دنيا محسوب مي‌شود كه كشت فراسرزميني در آن مي‌تواند ايران را به سمت تامين امنيت غذايي ببرد.

 

حبیب‌ هنر انقلاب پرکشید

روزنامه جام جم:«غریبه» یکی از تابلوهای صادقی است که دارای مضمون انتقادی- اجتماعی است و تیغ تیز انتقاد خود را متوجه افراد سودجو و فرصت‌طلبی کرده که در سایه آرامش و امنیتی که به واسطه حضور رزمندگان در هشت‌سال دفاع مقدس در کشور ایجاد شده است، به فکر ثروت‌اندوزی هستند. کلید گاوصندوق، چرتکه و سکه‌های طلا نماد عطش به مال و ثروت است که در اختیار فردی قرار دارد که پشت به پنجره بوده و در دو فضای متفاوت بین دو فضای داخل اتاق و پشت پنجره قرار دارد که از هم قابل تفکیک است. در فضایی که مرد جاه‌طلب در آن حضور دارد رنگ‌ها عمدتاً سرد و بی‌روح بوده اما در فضای بیرون پنجره، رنگ‌ها روشن و گرم است.خبر تکان‌دهنده صبح چهارشنبه برای دوستداران فرهنگ و ایران، در گذشت حبیب‌ا… صادقی، هنرمند مطرح عرصه نقاشی ایران بود. خبر آن‌قدر ناگهانی بود که تا ساعاتی کسی درستی آن را باور نمی‌کرد، اما بالاخره صحت خبر مشخص شد و هنر اتقلاب، یکی از باسابقه‌ترین و مهم‌ترین چهره‌های تاثیرگذارش را از دست داد.  صادقی که مجموعه‌ای متنوع از آثار در حوزه عاشورایی خلق و نذر کرده بود تا هر سال در شب شام غریبان یک تابلو برای امام‌حسین(ع) نقاشی کند، در آستانه ایام محرم و روزهای عزاداری سالار شهیدان درگذشت. بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر درخصوص دلیل درگذشت وی به مهر گفته است: این هنرمند نقاش باسابقه و مدیر، عمل جراحی انجام داده بود و کسالت داشت و صبح دیروز به دلیل سکته قلبی درگذشت. حبیب‌ا… صادقی طراح، نقاش، گرافیست، کاریکاتوریست و منتقد هنری بود و در بسیاری از دانشگاه‌های هنر تدریس کرد .

 

مصرف ۳میلیارد گیگابایت اینترنت همراه

روزنامه همشهری:سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) به‌تازگی گزارش بررسی اینترنت 2 اپراتور مسلط کشور را در فصل بهار 1401 منتشر کرده که شامل نکات جالبی درباره سبک‌زندگی مردم کشور است.  شاید مهم‌ترین بخش این گزارش افزایش میزان مصرف اینترنت کاربران اینترنت سیار باشد. براساس این گزارش، مشترکان اینترنت همراه بیش از 3میلیارد گیگابایت، اینترنت مصرف کرده‌اند. بنابراین، با چنین افزایش مصرفی، لزوم افزایش پهنای باند بیشتر احساس می‌شود. اگرچه این گزارش در مقایسه با 3ماهه چهارم 1400 حکایت از افزایش برخی شاخص‌‌های ارتباطی دارد، اما در عین حال، بعضی شاخص‌ها روند کندی را طی کرده است. از شاخص‌هایی که روند رشد قابل‌توجهی نداشته‌اند می‌توان به اینترنت ثابت و البته فیبر نوری اشاره کرد. در بهمن ماه1400 پروژه بزرگ فیبر نوری در حالی کلید خورد که مسئولان وزارت ارتباطات از واگذاری 20میلیون پورت فیبر نوری به کاربران متقاضی تا پایان سال1404 خبر دادند. اما حالا با گذشت تقریبا 6ماه از آن زمان، تنها 4هزار پورت فیبر نوری در بهار1401 واگذار شده است. از سوی دیگر، از آنجا که در سراسر دنیا، اینترنت اصلی و پایه مردم همان اینترنت ثابت است و اینترنت همراه به‌عنوان یک ابزار ارتباطی جایگزین مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد، اما عمده بار اینترنت کشور ما روی شبکه همراه قرار دارد. این موضوع با توجه به محدود‌بودن سیگنال‌ها و فرسوده‌شدن تدریجی تجهیزات، شبکه همراه را در آینده با مشکل مواجه می‌کند.

 

سنتی با کیفیت و همچنان پاپ

روزنامه فرهیختگان: آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ اعلام و گفته شد که در این مدت و برخلاف بهار دوسال گذشته که اجراهای صحنه‌ای به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت آنلاین و برخط برگزار می‌شد، ۱۲۶ اجرای صحنه‌ای مجوز دریافت کردند و تعداد دفعات اجرای این برنامه‌ها به ۳۲۸ نوبت رسید. از این تعداد 96 اجرا در ژانر پاپ، 13 اجرا در گونه ردیف دستگاهی، 6 اجرا در گونه تلفیقی، هشت اجرای محلی و سه اجرا موسیقی کلاسیک بوده است. با توجه به تفویض‌اختیار در بخش اجرای صحنه‌ای به اداره کل ارشاد استان‌ها، این آمار فقط مربوط به مجوزهایی است که توسط دفتر موسیقی صادر شده و مجوزهای صادره توسط ادارات کل استان‌ها را شامل نمی‌شود. قرار شده آمار سراسری نیز به‌زودی و به تفکیک استان‌ها اطلاع‌رسانی شود. منتظر این آمار خواهیم ماند اما در این گزارش قصد داریم مقایسه‌ای بین آمارهای دفتر موسیقی در بهار سال جاری و سه‌ماهه دوسال گذشته انجام دهیم؛ مقایسه‌ای که به دلیل تغییر وضعیت کرونایی و البته مشکلات فنی سامانه صدور مجوز مبنا و معیار ثابتی ندارد اما بررسی این آمارها می‌تواند تصویر نسبتا دقیقی از میزان فعالیت اهالی موسیقی و همچنین فراوانی سبک‌های فعال در حوزه موسیقی را نشان دهد.  شاید بپرسید اینکه در سه‌ماهه اول امسال، ۲۱ آلبوم موسیقی مجوز دریافت کردند و از این تعداد 9 آلبوم در ژانر پاپ، دو آلبوم سنتی، پنج آلبوم تلفیقی، یک آلبوم محلی و چهار آلبوم در ژانر موسیقی کلاسیک هم بودند قرار است چه چیزی را نشان بدهد و اصلا چه دردی را از موسیقی ایران دوا می‌کند. موسیقی پاپ در دو دهه اخیر توانسته محبوبیت عجیبی پیدا کند و عجیب اینکه با وجود این، هنوز از سوی برخی مدیران فرهنگی و هنری کشورمان جدی گرفته نشده و حمایت اصولی و جامعی از فعالان این سبک نمی‌شود. موسیقی پاپ و رپ درکنار سبک سنتی، محبوب‌ترین سبک‌های موسیقی مردم در طبقات و رده‌های سنی مختلف هستند و این یک واقعیت غیرقابل‌انکار است.

 

گشت ارشاد نداریم؛ پلیس امنیت اجتماعی است

روزنامه آرمان ملي: گشت ارشاد کدام است؟ براي چيست و سوالات اينچنيني که اين روزها برخي مسئولان مطرح مي‌کنند تا سهمي در انتقادات به گشت ارشاد نداشته باشند. آنچه سبب افزايش انتقادات به گشت ارشاد شد به موضوعي بازمي‌گردد که چندي پيش در تهران رخ داد. به دنبال انتشار کليپي از برخورد يکي از واحدهاي انتظامي در شبکه‌هاي مجازي که در آن زني ميانسال از ماموران پليس درخواست مي‌کرد تا دختر وي را به دليل بيماري از خودروي گشت پليس پياده کنند اما ماموران نسبت به اين درخواست بي‌تفاوت بوده و به مسير خود ادامه مي‌دهند، موضوع به سرعت رسيدگي و با سرتيم اين واحد انتظامي به دليل سوءمديريت برخورد انضباطي شد.پس از اين اتفاق در 30 تير بود که انسيه خزعلي، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده در صفحه توييتر خود نوشت: ‏«آنچه عامل جريحه‌دارشدن عواطف عمومي است بحث کرامت ‎زن و ‎مادر در فرهنگ ايراني اسلامي است. بابت اين جايگاه خداوند را هزاران بار شاکريم. مواخذه، عذرخواهي و دلجويي فوري نشان از آن دارد که ‎نيروي انتظامي نيز به اين جايگاه به‌خوبي واقف است. اميد است که ديگر شاهد چنين اتفاقاتي نباشيم.» او ديروز مواضع جديدتري داشت. معاون زنان رئيس‌جمهور در واکنش به خطاهاي گشت ارشاد گفت: ممکن است ضابطين خطاهايي هم انجام دهند و طبق دستوري که به آنها داده شده عمل نکنند اما مواردي که پيش آمد حتما در جريان هستيد که مواخذه شدند کساني‌که خارج از ضابطه عمل کردند و عذرخواهي شد از کسي‌که به گونه‌اي کرامت او پايمال شد. انسيه خزعلي معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور چهارم مرداد در پاسخ به مصطفي امامي مجري برنامه «استوديو هشت» راديو نمايش درباره شيوه اجرايي گشت امنيت اخلاقي و اينکه با اين شيوه موافقت دارد يا خير بيان کرد: ما جلسه‌اي امروز داشتيم که نيروي انتظامي گزارش مي‌داد و طبق آن شايد 10 درصد از مواردي که نيروي انتظامي برخورد مي‌کند درباره مسأله پوشش است آن هم درباره بي‌حجابي است وگرنه اکثر برخوردهاي نيروي انتظامي با مسأله سرقت، زورگيري مواد مخدر و… مواردي است که واقعا ضامن امنيت ماست مربوط مي‌شود.

 

اغتشاش بارش‌ها

روزنامه وطن امروز: به دنبال فعال شدن سامانه «مونسون» در جنوب و جنوب شرق کشور، بارش‌های سیل‌آسایی به وقوع پیوست که طی چند روز اخیر علاوه بر استان فارس، سیستان‌وبلوچستان و استان کرمان را نیز درگیر کرد. شدت بارش‌ها به‌گونه‌ای بود که منجر به جریان سیلاب و آبگرفتگی معابر، قطع راه‌های فرعی و اصلی چند روستا همچنین نفوذ آب به برخی منازل شد. به گزارش «وطن‌امروز»، طبق پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی، پدیده مونسون همچنان فعال است و احتمال بروز بارش‌های پراکنده و سیل‌آسا در روزهای آینده در جنوب، جنوب شرقی و حتی غرب کشور وجود دارد.    * سیل در جنوب کرمان؛ انسداد ۷۱ راه، قطع برق ۱۰ روستا و آب‌بردگی ۳ خودرو همان‌طور که پیش‌بینی شده بود بارش‌های سامانه موسوم به «مونسون» از عصر سه‌شنبه در کرمان به اوج رسید و مناطق مختلف را درگیر کرد؛ غیر از انسداد ۶۵ راه روستایی، ۴ راه فرعی و ۲ راه اصلی و قطع برق ۱۰ روستا، آب‌بردگی 3 خودرو نیز گزارش شده که سرنشینان آنها نجات یافته‌اند. طبق گزارش‌های موجود با آنکه هیچ موردی از خسارت جانی یا تلفات انسانی در نتیجه سیلاب سنگین جنوب استان کرمان گزارش نشده اما بنا به اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری این استان، تمام رودخانه‌های فصلی جنوب استان جاری و سیلابی شده‌اند. بارش‌ها که از چند روز پیش به صورت پراکنده در نقاط مختلف استان کرمان شروع شده بود، از عصر دیروز در حالی به اوج رسید که در جنوب استان شاهد بارش‌های شدید و رگباری بودیم، در مرکز استان، شرق و مناطقی از شمال استان نیز شهروندان شاهد خیزش گرد و خاک و توفان شن بودند که این توفان تا حوالی نیمه شب هم در برخی نقاط ادامه داشت.

 

تغییر دغدغه‌های غرب در جنگ اوکراین

روزنامه کيهان:امروز یکصد و پنجاه و چهارمین روز جنگ اوکراین است. به 5 ماه پیش برگردید. اخبار روزهای آغازین جنگ را با اخبار این روزهای جنگ مقایسه کنید. یک تفاوت مهم بین اخبار خواهید دید و آن چیزی نیست جز یک تغییر چشمگیر در شکل و جنس اخبار و دغدغه کشورهایی که مستقیم یا غیر مستقیم درگیر این جنگند. چرا این جنگ، جذابیت خبری روزهای آغازین خود را از دست داد؟ چرا مردم (چه در ایران چه در سایر کشورهای دنیا) دیگر مثل سابق، پیگیر اخبار «جنگ در داخل اوکراین» نیستند؟ چرا بر خلاف روزهای اول، امروز دغدغه اول کشورهای درگیر در این جنگ، هرچیزی هست الا جان و مال مردم اوکراین و مسائل  حقوق بشری؟ بخوانید: یکی از دلایل مهم اینکه این جنگ مثل روزهای آغازین، آن جذابیت خبری را برای مردم ندارد، باز می‌گردد به یک مسئله روانشناختی: «مشکلات دیگران زمانی برای من اهمیت دارند که خودم درگیر مشکل نباشم»! این جنگ با طولانی شدن، تبعات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی بزرگی برای بسیاری از کشورهای دنیا به همراه داشته و این روزها صحبت از قحطی، گرسنگی، گرانی، شورش، اعتصاب و حتی فروپاشی اتحادیه اروپا و تغییر نظم جهانی، مطرح است. در شرایط «بحرانی»، تغییر اولویت‌ها مسئله‌ای کاملا بدیهی است. این روزها حتی کشورهایی که به آتش جنگ می‌دمیدند هم زیاد از کُشت و کشتارهای این جنگ صحبت نمی‌کنند. آنها امروز نگران سوخت و انرژی‌اند. نگران تورم و کمبود مواد غذایی‌اند. نگران صدها هزار شغلی هستند که تحت تاثیر این جنگ از بین رفته. نگران دولت‌هایی هستند که مثل آب خوردن فرو می‌پاشند و از همه مهم‌تر نگران زمستانی هستند که در راه است! 28 کشور امروز رسما عضو اتحادیه اروپا هستند که غالبا در حوزه نفت و گاز و بعضا حتی گندم و مواد غذایی، وابسته به روسیه‌اند. این کشورها بسته به میزان وابستگی که به روسیه یا حتی اوکراین دارند، میزان مشکلاتشان متفاوت است.

 

سبک زندگی به سعی سعدی

روزنامه خراسان: ما سعدی را به پند‌هایش می‌شناسیم، توی مدرسه خوانده و شنیده‌ایم که کتاب‌های مهمش «بوستان» و «گلستان‌»، پر از حکایت‌های عبرت‌آموز هستند و سعدی برای‌مان شمایل پیرمرد ناصحی پیدا کرده ‌است که دورادور برایش احترام قائل هستیم اما خب وقت نداریم بنشینیم پای حرف‌هایش. کی حوصله دارد کتابی را بخواند که قرن‌ها پیش نوشته شده ‌است،  آن‌ هم وقتی پیشاپیش می‌دانیم قرار است چپ‌ و راست بهمان تذکر بدهد؟ اصلا گیریم حال نصیحت ‌شنوی هم داشته ‌باشیم، حرفی که مال آن ‌وقت‌ها بوده، حالا دیگر کهنه شده ‌است و به ‌کار نمی‌آید. این شد که ارتباط‌مان با سعدی، در حد دوری و دوستی باقی ماند. اگر قرار باشد سه شاعر بزرگ ایرانی را نام ببریم، حتما یکی از گزینه‌های‌مان خواهد بود اما اگر از ما بخواهند حکایتی یا بیتی از سعدی بخوانیم یا دست‌کم بگوییم از این شاعری که به بزرگی‌اش معترفیم، چه چیزی آموخته‌ایم، کمیت‌مان حسابی می‌لنگد. بماند که از وجه عاشق و دلداده‌اش هم که توی دیوان غزلیات خودنمایی می‌کند و بی‌اندازه شیرین و لطیف است، بی‌خبریم چون این کتاب در آموزش رسمی در سایه بوستان و گلستان مانده‌  است و تازه همان‌ها هم درست ‌و حسابی شناسانده نشده‌اند. در پرونده امروز، قرار است درِ دوستی با جناب سعدی را باز کنیم. سری به بوستانش خواهیم ‌زد تا با چشم‌های خودمان ببینیم که نه ‌تنها رنگ‌ و بوی کهنگی ندارد، بلکه به‌ طرز شگفت ‌انگیزی، تازه و بدیع است. این کنکاش در بوستان که در حد توان و بضاعت نویسنده این مطلب است و ادعای تسلط بر ادبیات فارسی ندارد، قرار است به ما کمک کند جای سعدی و توصیه‌های اخلاقی‌اش را در سبک زندگی امروزمان پیدا کنیم و از زیرکی و هنرش حظ ببریم. در ادامه پنج حکایت از بوستان را که به زبان ساده بازنویسی شده‌اند، با هم می‌خوانیم و از همراهی با پنج شخصیت این حکایت‌ها درسی خواهیم ‌آموخت.

 

نمودار افزایشی مصرف بنزین

روزنامه تجارت: ایران با جمعیتی ۸۴ میلیون نفری روزانه ۸۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند. این در حالی است که مصرف بنزین در چین با جمعیتی ۱.۵ میلیارد نفری روزانه ۴۵۰ میلیون لیتر برآورد می‌شود که نشان می‌دهد مصرف انواع حامل‌های انرژی در ایران از میانگین جهانی بسیار بالاتر است. این موضوع در کنار قیمت پایین حامل‌های انرژی باعث شده تا ایران بالاترین پرداخت‌کننده یارانه انرژی در جهان باشد. به گزارش «تجارت»، تا آنجا که بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، حدود ۹۰ درصد از یارانه پنهانی که در کشور پرداخت شده در حوزه انرژی بوده است. بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، حدود ۹۰ درصد از یارانه پنهانی که در کشور پرداخت شده در حوزه انرژی بوده است. ایران در مجموع سال گذشته حدود ۱.۴ هزار هزار میلیارد تومان یارانه در بخش انرژی پرداخت کرده که ۷۰ درصد آن در حوزه گاز بوده است. بعد از آن نیز فرآورده‌های نفتی شامل سوخت مایع، ۲۸ درصد از یارانه پنهان بخش انرژی را بلعیده و تنها حدود ۲ درصد از یارانه انرژی در بخش آب و برق پرداخت شده است. این اعداد نشان می‌دهد که معادل ۲۹ درصد از حجم نقدینگی کشور در سال گذشته سهم یارانه پرداختی به گاز بوده است. معادل ۱۱.۵ درصد از نقدینگی نیز برای یارانه فرآورده‌های نفتی صرف شده است. بد مصرفی ایرانی‌ها در گاز باعث شده تا اگرچه دومین دارنده بزرگ ذخایر گاز جهان و چهارمین کشو تولید کننده گاز دنیا هستیم اما با اولین وزش باد سرد پاییزی، دلهره تامین سوخت زمستانی مهمانمان باشد زیرا هنوز که هوا سرد نشده، مصرف گاز در کشور در بخش خانگی و تجاری، جهشی ۸۲ درصدی را نشان می‌دهد. سال گذشته در این بخش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده، این در حالی است که مجموع مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۹، تنها ۷۳ هزار میلیارد تومان بوده است. این بدان معنا است که ۵.۵ برابر بیشتر از مصارف هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه فرآورده‌های نفتی صرف شده است.

 

آخرین گام برجام

روزنامه ابتکار:سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: در حال بررسی پیش نویس تفاهم اتحادیه اروپا برای بازگشت متقابل به برجام هستیم.ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما درحال بررسی پیش نویس تفاهم برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل برجام هستیم که جوسپ بورل با ما و همچنین ایران به اشتراک گذاشته است. ما پاسخ خود را به صورت مستقیم به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد.وی تصریح کرد: ما درحال مطالعه تغییرات پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا هستیم و در مدت کوتاهی به آنها پاسخ خواهیم داد. این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: امیدواریم که ایران در نهایت از فرصتی که مدتی در مقابل این کشور قرار دارد، استفاده کند.این مقام آمریکایی ادامه داد: بورل به چارچوب زمانی در پیشنهاد خود اشاره نکرده است، ما در پاسخ به این پیشنهاد وی سریع عمل خواهیم کرد. ند پرایس گفت که ما می‌دانیم که زمان مهم است، ما همچنین می‌دانیم که برنامه هسته‌ای ایران به گونه‌ای پیش رفته است که برای ما قابل قبول نیست.وی ادعا کرد: ما همچنان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را دنبال خواهیم کرد و این تلاش تا زمانی ادامه خواهد داشت که بازگشت به برجام در راستای منافع آمریکا باشد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که احیای برجام همچنان به سود منافع ملی واشنگتن است اما این فرصت نامحدود نیست.به گزارش فرارو، علی باقری‌کنی مذاکره‌‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران اخیراً در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در طول هفته گذشته، تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده است. هماهنگ‌کننده ایده‌های خود را برای جمع‌بندی مذاکرات ارائه کرده است. ما نیز ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی، داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

 

بازار قراردادهاي صوري مسکن داغ مي شود

آرمان امروز: با تشديد التهابات بازار مسکن دولت با تدوين بسته هاي جديدي تلاش کرد تا بازار را کنترل کند در واقع وزارت راه و شهرسازي در ابتدا در راستاي حمايت از مستاجران با تعيين سقف 25 درصدي براي افزايش قيمت اجاره و همچنين ابلاغ پرداخت وام وديعه مسکن به جنگ تورم بازار اجاره بها رفت؛ اما اين بسته به دليل عدم تمکين بانک ها در پرداخت تسهيلات و همچنين مالکاني که به طمع افزايش قيمت بيشتر دست به دامان بنگاه ها براي قرار دادهاي زير ميزي شده بودند با شکست مواجه شد و هم زمان با رشد قيمت مسکن که بر اساس آمار بانک مرکزي از ميانگين 41 ميليون تومان به ازاي هر متر مربع عبور کرده نرخ اجاره بها نيز با رشد نجومي همراه شد حال وزارت راه  و شهرسازي براي کنترل بيشتر بازار در بسته جديدي که در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا مصوب شده سعي کرده تا با تمرکز بر فعاليت بنگاه هاي املاک که به حق سودجويي برخي از آنها مهمترين دليل در تشديد التهابات بوده از التهابات بازار بکاهد. در اين رابطه بررسي ها نشان مي دهد بسياري از مشاوران املاک براي افزايش حق کميسيوني که به ميزان قرار داد وابسته است نسبت به گراني و بازار گرمي براي فروش يا اجاره بيش از نرخ واقعي اقدام مي کنند البته اين پايان ماجرا نبوده و برخي از مشاوران به ويژه در مناطق و شهرهاي اطراف پايتخت با خريد واحدها با قيمت ارزان و بازار سازي و فروش تا 30 درصد قيمت اقدام مي کنند و علاوه بر اين مطالبه حق کميسيون نيز دارند که سودي دو جانبه را براي اين گروه رقم مي زند. حال بر اساس بسته جديد حق کميسيون مشاوران برمبناي قيمت و ارزش ملک توافق شده محاسبه نشده و اين نرخ بر مبناي ارزش املاک و يا نرخ اجاره اي که از سوي دولت تعيين شده و مبناي ان ماده 54 و 64 قانون ماليات هاي مستقيم خواهد بود .

//انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.