افزایش ۵ درصدی ورودی به سد‌های کشور

سخنگوی صنعت آب از افزایش مخازن سد‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بخاطر بارش‌های اخیر خبر داد.

به گزارش شهروند آنلاین، فیروز قاسم زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با واحد مرکزی خبر افزود: بارش‌هایی که از طریق سامانه بارشی کشور در جنوب کشور اتفاق افتاد، در جنوب شرق کشور شامل استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بخش‌های از استان‌های کرمان و فارس باعث تغذیه برخی سد‌ها شده است.

سخنگوی صنعت آب افزود:حدود ۶۵ میلیون متر مکعب در مخازن سد‌ها در استان سیستان و بلوچستان ذخیره سازی شده است و در استان هرمزگان هم پیش بینی می‌کنیم نهایتا حجم مخازن سد‌ها نسبت به روز شروع سامانه حدود ۲۰ میلیون متر مکعب رشد داشته باشد و امیدواریم با ادامه این بارش‌ها در استان خوزستان هم شاهد افزایش مخازن باشیم.

قاسم زاده درباره آخرین وضعیت سد‌های کشور هم گفت: ورودی به سد‌های کل کشور از ابتدای سال آبی تا الان حدود ۲۸.۸ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۴ الی ۵ درصد رشد نشان می‌دهد ودر مجموع، مخازن سد‌ها حدود ۴۷ درصد پرشدگی دارد.

سخنگوی صنعت آب در خصوص بارش‌های موسومی موسوم به مونسون که از نیمه دوم تیرماه در سطح کشور فعال بود، گفت:شروع این بارش‌ها از جنوب شرق کشور در سیستان و بلوچستان و هرمزگان آغاز شده و با گسترش به فلات مرکزی تا دامنه جنوبی رشته کوه البرز و دامنه های‌های غربی زاگرس را تحت تاثیر قرار داده است. بیشترین تاثیر این بارش‌ها در نوار جنوبی کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان،فارس، کرمان و بوشهر بوده که در برخی نقاط به صورت موضعی تا بالای ۱۵ میلیمتر دریافت شده است.

قاسم زاده افزود: پیش بینی می‌شود بارش‌ها در بخش‌های عمده دامنه غربی زاگرس،  دامنه جنوبی البرز و فلات مرکزی تداوم داشته باشد.

به گفته او، بارش های مونسون اواخر خرداد از سمت اقیانوس هند با عدم تعادل حرارتی شروع درآسیا فعال می‌شوند و با چند هفته تاخیر از نیمه دوم تیر ماه ایران را نیز فرا می‌گیرد. باران‌های مونسونی هر تابستان تقریبا به صورت کم یابی در جنوب شرق کشور فعال هستند که امسال نسبت به دهه اخیر با شدت بسیار بیشتر هست که پس از پایان این سامانه و فروکش کردن آن، تحلیل‌های لازم انجام می‌گیرد.

قاسم زاده تصریح کرد: بارش‌های موسمی یا بارش‌های مونسون هند که از جنوب شرق کشور وارد کشور می‌شوند معمولا سامانه بسیار ناپایدار هستند به این معنی که کانون بارش‌ها به شدت متغیر هستند و در پیش بینی‌ها هم عدم قطعیت بسیار بالای وجود داردکه همین امر باعث شده در سطح وزارت نیرو برای اینکه بتوانیم از نظر ایمنی ساز‌ها و هشدار که به مردم صادر کنیم تمهیداتی لازم اندیشده شده است.

او کفت:در همین راستا ستاد فرماندهی سیل در وزارت نیرو جلسه های متعددی در هفته‌های اخیر برگزار کرده و سامانه بروزرسانی،موارد پیگیری و رصد می‌شوند وتا الان نیز هشدار‌های لازم به استان‌های درگیر این موضوع به ویژه در آنهایی که شدت بارش‌ها بالا و احتمال سیلاب بالاست صادر شده و در همان استان‌ها با محوریت استانداران محترم، جلسه مدیریت بحران استان فعال شده است.

سخنگوی صنعت آب افزود: در جلساتی که در ستاد فرماندهی سیل برگزار شده محتوای تولید شده در اختیار وزارت کشور قرار داده شده است تا گرو‌ه‌های امدادی و واحد های بحران با استفاده از این اطلاعات آمادگی لازم را داشته باشند.

قاسم زاده در پایان در خصوص بارندگی‌ها به مردم توصیه کرد و گفت: از هموطنان خواهشمندیم؛ تحت هر شرایطی در اطراف رودخانه و مسیل‌ها بویژه در مناطق پست ودره‌ها اتراق نکنند چرا که بارندگی‌ها هم ناپایدار و هم از لحاظ زمانی و مکانی م‌یتواند در یک بازه زمانی در یک منطقه بسیار کوچک اتفاق بیفتد و با شدتی که دارد باعث تند سیلاب شود و این تند سیلاب در مسیر خودش با یک دبی حداکثری که بسیار بالاعبور می‌کند و منجر به خسارت زیادی در حاشیه رودخانه شود./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.