ماموریت سخت 200 امدادگر در فیروزکوه

گزارش «شهروند» از سیل ویرانگر فیروزکوه و مرگ ۱۲ نفر در میان موج‌های خروشان

موج‌ها همچنان می‌تازند و مردم را در خود می‌بلعند. خانه‌ها، زندگی‌ها، ماشین‌ها و نفس‌هایند که در میان آب‌های خروشان گم‌می‌شوند. فریادهای مرگ از گوشه و کنار روستاها شنیده می‌شود. فیروزکوه یکی از شهرستان‌هایی است که بیشترین تاثیر را از سیلاب مرگبار گرفته است. امدادگران سر صحنه حاضر شده‌اند و یکی از سخت‌ترین و تلخ‌ترین ماموریت‌های خود را اجرا می‌کنند. دامنه جنوبی البرز و شهرستان‌هایی مانند فیروزکوه از صبح روز پنجشنبه، گرفتار سیل شدند و شدت تخریب در این شهرستان‌ها مختلف است. با این حال، فیروزکوه به‌دلیل رانش کوه، بیشترین خسارت را داشته است.

سیما فراهانی _ شهروند آنلاین| خانه‌های زیادی در این شهرستان خراب شدند و مردم زیادی هم در میان آب‌های خروشان نفس‌هایشان قطع شد. در روستای مزداران زرین‌دشت، ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند. ۱۶ نفر ناپدید و بیش از ۱۰ نفر مصدوم شدند.

اعزام نیروهای پشتیبان

شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» این ماموریت سخت را روایت می‌کند: «زرین‌دشت فیروزکوه بعد از سیل و بیشتر به‌خاطر رانش زمین در منطقه خسارت بسیار زیادی دیده است. خط ریلی راه‌آهن قطع و بسیاری از راه‌ها مسدود شده بود. در حال حاضر، مرگ ۱۲ نفر مورد تایید قرار گرفته است. مفقودان اما بالای ۱۰ نفر هستند. بعضی از خانه‌ها نیز به‌خاطر رانش زمین و سیلاب تخریب شده است. نجاتگران از استان سمنان و مازندران به‌عنوان تیم‌های پشتبان اعزام شده‌اند. 200 نیرو به‌عنوان کادر و داوطلب و پشتیبان در حال خدمت‌رسانی هستند.

یکی از مسائلی که ماموریت را برای بچه‌ها سخت‌تر کرده، وجود گل‌ولای در منطقه است. خانه‌هایی نیز تخریب شده‌اند و این کار را برای بچه‌ها سخت‌تر کرده است. حدودا به ۲۰۰ نفر اسکان اضطراری داده شد. ۱۵۰۰ بسته غذایی بین مردم سیل‌زده توزیع شده است. ۲۰ دستگاه آمبولانس، دو فروند بالگرد و دو واگن قطار نیز کمک‌های امدادی را به زرین‌دشت می‌رسانند. در حال حاضر، نیروها به‌دنبال مفقودان قطعی و احتمالی هستند. به‌عنوان مثال ممکن است در خانه‌ای که آوار شده، کل خانواده زیر آوار مانده باشند و کسی از آنها خبر نداشته باشد، برای همین عملیات امدادونجات ادامه دارد.»

شرایط سخت منطقه سیل‌زده

امدادگران با شرایط سختی خدمت‌رسانی به مردم را در مناطق سیل‌زده انجام می‌دهند. این یکی از سخت‌ترین ماموریت‌هایشان است. وحید هاتفی یکی از همین امدادگرانی است که در فیروزکوه ماموریت خود را اجرا می‌کند. او درباره این سیل به «شهروند» می‌گوید: «پنجشنبه کمک‌های زیادی را برای مردم فیروزکوه بارگیری کردیم. چون مسیرها بسته بود، این کار به‌سختی صورت گرفت. برای ۱۰۰ خانوار، چادر، پتو، موکت و بسته غذایی فرستادیم.

دو واگن قطار به ما کمک می‌کرد. اینجا واقعا شرایط و اوضاع سختی است. اگر دره را به دو قسمت راست و چپ ریل راه‌آهن تقسیم کنیم، سمت چپ به‌طور کامل تخریب شده است. در سمت راست و در روستاهای آتشان و دهکلان، مردم را از زمین‌های باتلاقی خارج کردیم و با قطار آنها را به تهران فرستادیم. در آن سمت که تلفات زیادتر است، نیاز به وسایل و تجهیزات سنگین راهداری است. با این حال، امدادگران بسیج شده و همه جوره پای کار ایستاده‌اند.»

روایت تلخ

فرهاد مطلبی نجاتگر فیروزکوه است که از همان دقایق اولیه سیل، در منطقه حضور داشت. او درباره این ماموریت سخت به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «واقعا یکی از  سخت‌ترین ماموریت‌هایمان است. البته که ما وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم. کارمان خدمت به مردم است. کارمان این است که نیاز مردم را در شرایط بحران برطرف کنیم، ولی اینجا شرایط بسیار سخت بود. باید مردم را یکی‌یکی امدادرسانی می‌کردیم. مثلا پیرزنی را در راه می‌دیدیم.

او را به یک مکان امن منتقل می‌کردیم تا امدادگران دیگر او را ساپورت کنند. صحنه تلخ زیادی را هم با چشم دیدیم. من خودم مردی را دیدم که مادرش زیر آوار مانده بود. خانه‌شان دو متر به زیر زمین فرو رفته بود. آن مرد فریاد می‌زد و در میان آوارها با مادرش صحبت می‌کرد. گریه می‌کرد و می‌گفت مگر به تو نگفتم داخل نرو. خیلی صحنه تلخی بود. او ضجه می‌زد و با مادرش حرف می‌زد تا اینکه سگ‌های زنده‌یاب ما توانستند پیکر مادرش را از زیر آوار پیدا کنند.»

او از سختی این ماموریت می‌گوید: «وجود گل‌ولای این عملیات را سخت کرد. از طرفی راه باز نبود و حمل‌ونقل بسیار سخت شده بود. ما مجبور بودیم با پای پیاده برویم و واقعا کار را برایمان خسته‌کننده کرده بود. از لحظه اول نه خوابیدیم و نه حتی دقیقه‌ای استراحت کردیم. البته که ریسک و خطر هم برایمان هست. چون هشدار داده‌اند که شاید دوباره بارندگی شود. ولی ما تا آخر پای کار ایستاده‌ایم و عملیات جست‌وجوی مفقودان و کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده همچنان ادامه دارد.»

هشدار برای وقوع سیل مجدد

محسن منصوری، استاندار تهران هم در این‌باره می‌گوید: «در روستای مزداران زرین‌دشت تاکنون ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و ۱۶ نفر مفقود و بیش از ۱۰ نفر مصدوم شدند. پنجشنبه پنج شهرستان درگیر سیل بودند. دامنه جنوبی البرز و شهرستان‌هایی مانند فیروزکوه از دیروز بعدازظهر، گرفتار سیل شدند. شدت تخریب در این شهرستان‌ها مختلف است، اما فیروزکوه به دلیل رانش کوه، بیشترین خسارت را داشته است. در روستای مزداران زرین‌دشت تاکنون، ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۶ نفر مفقود و بیش از ۱۰ نفر مصدوم شدند که هم‌اکنون فقط دو نفر از مصدومان بستری هستند. پنجشنبه شب گذشته اهالی روستا را از طریق مسیر ریلی از منطقه خارج کردیم. جاده‌های بین‌روستایی به‌شدت تخریب شدند و صبح روز جمعه موفق به بازگشایی مسیر‌ها شدیم.

درحال حاضر اولویت اصلی ما، جست‌وجوی مفقودان در بستر رودخانه و زیر آوار روستاست که با همکاری مجموعه‌های امدادی، عملیات جست‌وجو و امدادونجات در حال انجام است. بعدازظهر جمعه نیز احتمال سیل در نوار شمالی تهران و دامنه جنوبی البرز وجود دارد. از مردم درخواست می‌کنیم در این شرایط مراقبت کنند. متاسفانه با وجود اعلام چند روزه هشدار‌ها دیروز همچنان گردشگران در مناطق حادثه‌خیز فیروزکوه حضور داشتند.»

حضور معاون اول‌ رئیس‌جمهوری در مناطق سیل‌زده

این در حالی است که معاون اول رئیس‌جمهوری در مناطق سیل‌زده فیروزکوه حضور یافت و از نزدیک در جریان روند امدادرسانی به سیل‌زدگان قرار گرفت. محمد مخبر ظهر جمعه به‌همراه استاندار تهران ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده فیروزکوه، در جریان میزان خسارات وارده قرار گرفت. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین در جریان این بازدید ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حادثه، از مردمی که در جریان سیل دچار خسارت و صدمه شده‌اند، دلجویی کرد و دستورات لازم را برای کمک به سیل‌زدگان و جبران خسارات وارده به آنان صادر کرد.

مخبر همچنین از گروه‌های امدادی، آتش‌نشانی، هلال‌احمر و تیم‌های امدادونجات حاضر در صحنه که از نخستین دقایق به کمک مردم آمده‌اند، قدردانی کرد.

 

 

 

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.