کشتن‌های بی‌حاصل/ ایران بازیگر شطرنج تایوان/ باران بيايد يا نيايد!

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي ترک فعل و عمل مدیران و کارمندان ، سگهایی که به دلیل عدم مدیریت صحیح بیش از اندازه زاد و ولد می‌کنند و بعد هم کشته می‌شوند ، اما و اگرها درباره برگزاری کنکور سال آینده ، تماس روسای جمهور ایران و چین یک روز پس از تماس تلفنی 2 ساعته و پرتنش «شی‌جین ‌پینگ» با «جو بایدن»، حذف صدای عادل فردوسي از روي گزارش‌ فوتبال و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سيل اخير کشور وپايتخت در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي ترک فعل و عمل مدیران و کارمندان ، سگهایی که به دلیل عدم مدیریت صحیح بیش از اندازه زاد و ولد می‌کنند و بعد هم کشته می‌شوند ، اما و اگرها درباره برگزاری کنکور سال آینده ، نرخ‏های بالای متوسط تسهیلات بانک‌ها به کارکنان‏ خود ، تماس روسای جمهور ایران و چین یک روز پس از تماس تلفنی 2 ساعته و پرتنش «شی‌جین ‌پینگ» با «جو بایدن»، میزان نقدینگی در کشور ، حذف صدای عادل فردوسي از روي گزارش‌ فوتبال و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

این ترک‌فعل‌های ویرانگر!

روزنامه جوان:رئیس دستگاه قضا دوباره به یکی از نقاط فاجعه‌آمیز ترک فعل مدیران دولتی سر کشید. چه فاجعه‌ای! اموال توقیفی ۱۳ سال است ر‌ها شده و مدیران دولتی در حضور اژه‌ای یکدیگر را متهم می‌کنند و نمی‌توانند توضیح دهند که این اموال اینجا چرا ر‌ها شده است. سال‌هاست وقتی به میان مدیران دولتی در سازمان‌هایی که پیشوند و پسوند‌هایی مثل پژوهشگاه، راهبردی، نظارت، بررسی، تحقیقاتی و اندیشکده و مانند آن دارد، می‌روم، با شمار کثیری از مدیران و کارمندانی مواجه می‌شوم که از فرط بیکاری، علایم افسردگی در رفتار و چهره‌هایشان مشهود است.قبلاً گفته‌ام که بار‌ها از مدیران برخی سازمان‌های دولتی با همین عناوین پرسیده‌ام خروجی شما چیست؟ که با خنده جواب داده‌اند: هیچ! سفره‌ای پهن است و عده‌ای از رفقا و فامیل گرد هم آمده‌اند! اما باورم نمی‌شد در سازمان‌های اجرایی مثل گمرک و سازمان اموال تملیکی هم تا به این حد ترک‌فعل مشهود باشد. یکی می‌گوید یک ماه وقت لازم است، آن دیگری پاسخ می‌دهد نخیر! یک هفته (هرچند با این پیشرفت‌های الکترونیک برخی از این کار‌ها یک ساعت وقت بیشتر نمی‌خواهد) و آقای اژه‌ای می‌گوید خب همان یک ماه! چرا ۱۳ سال است آن کار یک ماهه را انجام نداده‌اید؟!یک مثال روشن بزنم. در کار روزنامه‌نگاری هر روز باید یک روزنامه که در محتوا و شکل متفاوت از روز قبل است، تولید کرد و شب به چاپخانه فرستاد. یعنی یک پروژه کامل و مستقل که نمی‌توان کار و عملیات را فعلاً متوقف کرد تا فردا یا روز دیگر، اما در سازمان‌های دولتی و قضایی که عنوان‌های غیر اجرایی دارند، مدیران و کارمندان می‌توانند، حتی یک سال ترک فعل و عمل داشته باشند و یک گزارش دروغین و آبکی به مدیران بالادستی بدهند و تمام!

 

 کشتن‌های بی‌حاصل

روزنامه شرق: خبری از اجساد حیوانات بر روی زمین نیست، همه را در گودالی بزرگ خاک کرده‌اند تا نشانی باقی نماند، اما با کمی تأمل می‌توان نشانه‌های این کشتار دسته‌جمعی را در این بیابان بی‌آب‌و‌علف پیدا کرد، از لکه‌های خون به‌‌جامانده بر دیوارهای کنار اقامتگاه حیوانات تا جسد سگی قهوه‌ای‌رنگ که در پایین دره‌ خودنمایی می‌کند، همه‌چیز و حتی منع تردد در بخشی از جاده که کشتار بیشتر انجام شده، همه نشان از اتفاقی تازه دارد. سوم مرداد ماه خبر کشتار تعداد زیادی سگ بلاصاحب منطقه گندک دماوند در رسانه‌ها سروصدا کرد، ماجرایی که طی این سال‌ها همیشه مورد بحث فعالان محیط زیست بوده و بسیاری از کارشناسان امر، غذارسانی بدون مدیریت به این حیوانات را عاملی بر افزایش تعدادشان می‌دانند. حیواناتی که به دلیل عدم مدیریت صحیح بیش از اندازه زاد و ولد می‌کنند و بعد هم کشته می‌شوند، طبق نظر یکی از حامی‌های منطقه گندک در سال ۹۹ اینجا هزار قلاده سگ عقیم شدند، در واقع هرچیزی که در این منطقه دیده می‌شود عقیم شده است و از سال قبل تا الان هم ۷۰۰ قلاده دوباره عقیم شده‌اند، از بین اینهایی که کشته شده‌اند باز حدود ۲۰۰، ۳۰۰ قلاده هم عقیم‌نشده بوده‌اند و در مجموع حدود دو هزار سگ اینجا بوده است، در صورتی که وقتی الان این جاده را می‌بینیم کمتر از ۲۰۰ سگ وجود دارد، البته به جز حیوان‌هایی که داخل مرکز حضور دارند و تحت مراقبت هستند. اما سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند در روزهای گذشته اعلام کرده بود «این خبر را تکذیب می‌کنیم چراکه اصلا امکان کشتار این تعداد سگ به یکباره وجود ندارد. تعداد سگ‌های کشته‌شده کمتر از ۵۰ سگ است؛ کل سگ‌های آن منطقه به هزارو 700 سگ نمی‌رسد و تعداد سگ‌های موجود در پناهگاه نیز حدود ۴۰۰ قلاده است».

 

ابهام در برگزاری کنکور1402

روزنامه همشهری:اما و اگرها درباره برگزاری کنکور سال آینده زیاد است، ابهامات به حدی است که حالا مشاوران کنکور که نگران از تغییرات آینده‌اند، به داوطلبان توصیه می‌کنند امسال هر رشته و هر دانشگاهی پذیرفته شدند، بروند. چرا که مشخص نیست سال آینده چه اتفاقی می‌افتد؛ توصیه‌ای که البته مورد تأیید کارشناسان آموزشی هم است. آنها می‌گویند هر روز تصمیمات جدیدی گرفته می‌شود و هنوز نه تکلیف پشت کنکوری‌ها که دانش‌آموز نیستند، مشخص است، نه زمان برگزاری 2آزمون برای درس‌های تخصصی در یک سال و نه سرنوشت درس‌های عمومی که با این وضعیت به حاشیه کشیده می‌شوند.  25تیر بود که رئیس‌جمهوری سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو را ابلاغ کرد و بعد از آن سازمان سنجش، مصوبه ابلاغ شده را مبنای برگزاری کنکور سال آینده دانست. براساس مصوبه ابلاغ شده، در کنکور سال آینده درس‌‌‌های عمومی حذف می‌شود و برای درس‌های تخصصی، 2بار در سال آزمون گرفته می‌شود و تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور هم به 60درصد می‌رسد.محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزشی و دبیر فیزیک پایه دوازدهم است و به همشهری می‌گوید براساس این مصوبه، برای کنکور سال آینده، تنها معدل پایه دوازدهم درنظر گرفته می‌شود. برای سال بعدش، یازدهم و دوازدهم و سال بعد از آن هم، 3پایه دهم، یازدهم و دوازدهم.

 

هر کارمند بانک میانگین ۴۰۸ میلیون وام گرفته

روزنامه فرهیختگان:از گذشته بانک‌ها یکی از گزینه ‏های اول درخواست استخدامی برای افراد جویای کار بودند. دلایل مختلفی برای این علاقه همچون امنیت شغلی، جایگاه اجتماعی و سبک و نوع کار وجود داشته است. اما یکی از عوامل مهم برای این انتخاب، در بهره ‏مندی از وام‏ های مخصوص کارکنان‏ در بانک‌ها نهفته بود؛ وام ‏هایی که در راستای رفع‌نیازهای ضروری، خرید مسکن، خرید خودرو و در سایر مصارف به کارکنان پرداخت می‏شد و از آنجا که می‏توان گفت بانک‌ها بزرگ‌ترین نهادهای تامین مالی افراد حقیقی و حقوقی جامعه هستند (با سهمی بیش از 90 درصد)، اشتغال و عضویت در این مجموعه ‏ها می‏تواند برای شاغلان آنها سودمند باشد. البته نباید از این نکته غافل شد که تمام مجموعه‏ های اقتصادی که بانک‌ها نیز جزء آنها هستند، سعی در برآوردن احتیاجات کارکنان خود دارند و این امر به‏نوبه خود مساله نادرستی نیست. اما وقتی این مساله را درکنار وضعیت اقتصادی فعلی و شرایط سخت بنگاه‏ های اقتصادی که در حفظ وضعیت حداقلی و فراهم‌آوردن تسهیلات برای ادامه حیات خود در تنگنا هستند، نرخ‏های بالای متوسط تسهیلات بانک‌ها به کارکنان‏ خود نشان می‏دهد این تمایل برای استخدام در این نهادهای اقتصادی آنچنان پربیراه نباشد. مطابق با آخرین صورت‏های مالی منتشره بانک‌ها، بانک ملی با 37هزار و 175 کارمند در رتبه اول بیشترین تعداد کارمندان قرار دارد. پس از بانک ملی، بانک صادرات با میانگین 24 هزار و 421 کارمند در سال 1400 در رتبه دوم، بانک ملت با 23.7 هزار، بانک کشاورزی با 18.7 هزار، بانک تجارت با 15.5 هزار، بانک مسکن با 12.2 هزار و بانک رفاه با 9.8 هزار کارمند در رتبه ‏های بعدی قرار دارند.

 

ایران بازیگر شطرنج تایوان

روزنامه وطن امروز:روسای جمهور ایران و چین یک روز پس از تماس تلفنی 2 ساعته و پرتنش «شی‌جین ‌پینگ» با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به گفت‌و‌گو پرداختند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور خلق چین، دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها را در ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور دانست که اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است. رئیس‌جمهور احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها را از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و در این چارچوب حمایت از سیاست چین واحد را سیاست قطعی و اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست.  رئیسی ضمن تاکید بر عزم کشورمان برای توسعه همه‌جانبه روابط با چین فارغ از تحولات بین‌المللی، همکاری مستقلانه و مبتنی بر منافع ملی کشورهای دارای حاکمیت را الگوی صحیح حکمرانی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برشمرد و ضمن تاکید بر لزوم غلبه عدالت و انصاف در نظم نوظهور بین‌المللی، هر گونه تلاش آمریکا برای تکرار الگوی جنگ سرد در جهان را نشانه ضعف و افول آن قلمداد کرد. رئیس‌جمهور در واکنش به تحسین سیاست توسعه روابط و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و دستاوردهای آن توسط رئیس‌جمهور چین، تاکید کرد: این رویکرد جمهوری اسلامی ایران بسترهای لازم را برای امنیت و توسعه جمعی در غرب آسیا فراهم آورده است و می‌تواند الگویی برای تقویت اعتماد سیاسی و توسعه اقتصادی منطقه باشد. رئیسی در این چارچوب بر اهتمام کشورمان به تامین امنیت دریانوردی و انتقال انرژی تاکید کرد.

 

چشم طمع دشمن به کم‌کاری‌ها در موضوع حجاب

روزنامه کيهان:از آن روزهایی که دست نشانده‌های غرب در این کشور حق نوکری را برای اربابان خود تمام کرده و شخصی همچون «تقی زاده» راه پیشرفت را سرتا پا فرنگی شدن می‌دانست یا رضا شاه جیره‌خور انگلیس راه ترقی را کشف حجاب و کشیدن به زور روسری و چادر از سر زنان این مملکت اعلام می‌کرد تاکنون قریب یک قرن می‌گذرد اما سیاست غرب در به‌کارگیری پادوها برای استحاله فرهنگی کشورمان متوقف نشده است و بهره‌برداری آنها از دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای گسترده برای حمله به حجاب ادامه دارد. اگر غربی‌ها یک روز با ضرب و زور رضا قلدر که برای خوش‌خدمتی از کشتار و جنایت عظیمی همچون فاجعه مسجد گوهرشاد هم ابایی نداشت حجاب از سر زنان ایرانی می‌کشیدند، امروز و طی سال‌های اخیر، با جنگ تبلیغی و شبهه‌افکنی یا فریب و خدعه و تقی‌زاده‌های امروزی در همان مسیر حرکت می‌کنند. البته هر چه می‌گذرد بر شدت تلاش دشمن در این عرصه افزوده می‌شود چرا که دشمن  روز به روز از پیشرفت و رشد همه‌جانبه زنان ایرانی دلبسته به حجاب اسلامی و حضور موفق بانوان کشورمان در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و… با وجود داشتن حجاب عصبانی است. مگر غیر از این است که دشمن بیشتر با حجاب در کشور ما کار دارد و خیلی بر روی حجاب در کشورهای دیگر اسلامی تمرکز ندارد. آنها از یک طرف بیم دارند که زنان موفق و پیشرو ایرانی با حجاب خود الگویی برای سایر زنان شوند و از طرفی دروغ‌های غرب درخصوص نسخه باطل عبور مسیر پیشرفت جامعه از بی‌حجابی و برهنه کردن زنان برملا شود. موضوعی که رهبر انقلاب در دیدار هفته گذشته خود با ائمه جمعه سراسر کشور در تشریح آن فرمودند:«حقیقت مسئله این است که زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به تمدّن غرب زده.

 

کار خوب فوتبالی‌ها

روزنامه خراسان:محمد انصاری حقش را در فوتبال نگرفت، دیر چهره شد، زود با دو مصدومیت طولانی و سنگین از سطح اول فوتبال دور شد و مدت‌هاست خبر فوتبالی از او نداریم اما اسمش فراتر از فوتبال با اتفاق‌های خوب گره خورده است. از فعالیت‌های بی‌سروصدای قبلی تا این روزها که سه میلیارد طلبش از باشگاه پرسپولیس را به یک خیریه داده و امیدواریم باشگاه هم برخلاف همه بدهی‌هایش، این‌بار زود پول را بدهد تا گره از زندگی‌های زیادی باز شود. محمد انصاری مدت‌کوتاهی در مرکز توجه بود. از دفاع چپ پرسپولیس، به دفاع میانی تیم‌ملی هم رسید. بی‌سرو صدا آمد، همیشه ماخوذ به حیا بود و بدون حاشیه. هر فوتبالیستی جز او بود بعد از این همه بدشانسی، حاشیه‌هایش شروع می‌شد. کم نبودند ورزشکارانی که از سطح اول دور شدند و غم و اندوه در مرکز توجه نبودن را با رفتارهای پرحاشیه جبران کردند اما محمد چیز دیگری بود و هست؛ بدون نمایش، بدون ژست، کاملاً واقعی. حالا فراتر از تعداد بازی ملی و رکوردها، نامش با اتفاق‌های خوب گره خورده است. اتفاقاتی که فوتبالی‌های دیگر دستی بر آتش آن دارند و کاش بیشتر باشد تا وقتی اسم فوتبال می‌آید به‌جای حاشیه، با اتفاق‌های قشنگ به‌یاد بیاوریمش. به بهانه حرکت زیبای محمد انصاری، سراغ مجموعه‌ای از این حرکت‌های زیبا ی فوتبالی‌ها رفتیم. با ما باشید.همان طور که شنیده اید یکی از خوش‌اخلاق‌ترین مدافعان فوتبال ایران و بازیکن فعلی مس‌رفسنجان، طلب سه میلیاردی‌اش از باشگاه پرسپولیس را در اقدامی زیبا در اختیار خیریه حضرت رقیه(س) قر ار داد تا هزینه خرید و تهیه جهیزیه چند زوج کم بضاعت جور شود. البته این اولین بار نیست که نام «انصاری» به خاطر فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش بر سر زبان‌ها می‌افتد.

 

بی‌راهه هدایت نقدینگی

روزنامه تجارت: اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با رشدهای بالای نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند؛ برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که درحال ‌حاضر میزان نقدینگی در کشور بسیار بالا است، اما مشکل اینجاست که به ‌دلیل نبود مدیریت این نقدینگی به‌جای تولید به بازارهای دارایی نظیر ارز، سکه، مسکن و… می‌رود. به گزارش «تجارت»، این درحالی است که از نگاه این دست کارشناسان، این نگاه یک خطای راهبردی است. بر این اساس، نقدینگی را نمی‌توان هدایت کرد، بحثی که وجود دارد که به اشتباه عنوان می‌شود، شاید هدایت تسهیلات باشد. اما نکته کلیدی این است که هدایت اعتبارات نیز نمی‌تواند راه‌حل کشور برای برون‌رفت از رکود اقتصادی باشد. بدون شک تامین مالی یکی از اجزای مهم و حیاتی زنجیره خلق ارزش در اقتصاد است. مطالعات بسیاری بر رابطه متقابل بخش مالی و بخش واقعی اقتصاد تاکید می‌کنند و در نتیجه هرگونه نقص در کارکرد این بخش می‌‌‌تواند کل اقتصاد را با مشکل مواجه کند. این در حالی است که یکی از معضلات همیشگی فعالان بخش تولید در اقتصاد ایران، کمبود نقدینگی و اعتبارات لازم برای حفظ یا گسترش ظرفیت تولیدی است. ازاین رو، یکی از اهداف سیاستگذاران در سال‌های اخیر بهبود تامین مالی بخش تولید و رفع کمبود نقدینگی آن بوده است. از سوی دیگر شاید اساسی‌ترین معضل اقتصاد کلان کشور رشد بالای نقدینگی است که تورمی مزمن را برای چنددهه به اقتصاد کشور تحمیل کرده است. در سال‌های گذشته تسهیلات تکلیفی، ترازنامه بانک‌ها را با مشکل مواجه کرده است. بانک‌مرکزی نیز عملا از طریق پایه پولی این ناترازی‌ها را جبران کرده که این امر نیز موجب افزایش نقدینگی و تورم در ساختار اقتصاد کشور شده است.

 

تسریع دراجرای توافق جامع ایران وچین

روزنامه ایران:روز گذشته رؤسای جمهور ایران و چین در گفت‌وگوی تلفنی یک ساعته، تحولات عمده بین‌المللی و منطقه‌ای را مورد بررسی قرار داده و بر تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های دوجانبه تأکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت وگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین، دخالت امریکا در امور داخلی کشورها را در ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور دانست که اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است. رئیس جمهوری اسلامی ایران، احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها را از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و در این چهارچوب حمایت از سیاست چین واحد را سیاست قطعی و اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست. رئیسی ضمن تأکید بر عزم کشورمان برای توسعه همه‌جانبه روابط با چین فارغ از تحولات بین‌المللی، همکاری مستقلانه و مبتنی بر منافع ملی کشورهای دارای حاکمیت را الگوی صحیح حکمرانی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برشمرد و ضمن تأکید بر لزوم غلبه عدالت و انصاف در نظم نوظهور بین‌المللی، هرگونه تلاش امریکا برای تکرار الگوی جنگ سرد در جهان را نشانه ضعف و افول آن قلمداد کرد. رئیس جمهور در واکنش به تحسین سیاست توسعه روابط و همکاری‌های ایران با همسایگان و دستاوردهای آن از سوی رئیس جمهور چین، تأکید کرد: این رویکرد جمهوری اسلامی ایران بسترهای لازم برای امنیت و توسعه جمعی در غرب آسیا را فراهم آورده است و می‌تواند الگویی برای تقویت اعتماد سیاسی و توسعه اقتصادی منطقه باشد. آیت‌الله رئیسی در این چهارچوب بر اهتمام کشورمان به تأمین امنیت دریانوردی و انتقال انرژی تأکید کرد. وی همچنین در ادامه با مرور مذاکرات رفع تحریم، بر ضرورت تصمیم‌گیری سیاسی طرف امریکایی به عنوان ناقض توافق و لزوم اقدام مقتضی این کشور برای لغو تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های ثالث تأکید کرد.

 

 ماه محرم

روزنامه اعتماد:مروز نخستين روز ماه الهام‌بخش و زندگي‌ساز محرم است. با دعاي عرفه امام حسين عليه‌السلام در حال و هواي عرفان نظري امام حسين قرار گرفتيم. محرم و عاشورا، عرفان عملي اوست. آنچه در عرفه بر زبانش جاري شده بود و با كلمه بيان كرده بود، در عاشورا با خون بر صحراي كربلا نقش زد و به تعبير درخشنده اقبال لاهوري:  نقش الّا ‌الله در صحرا نوشت/ سطر عنوان نجات ما نوشت/ رمز قرآن از حسين آموختيم/ ز آتش او شعله‌ها اندوختيم.عاشورا مكتب عشق و انسانيت و پاكي و پارسايي و ايمان و يقين يافته است. عاشورا تجلي توحيد است و نجات و آزادي و نيز شناخت قرآن و «آتشي كه نميرد، هميشه در دل ماست». هلال ماه محرم كه مي‌تابد، چنين حال و هوايي دارد. يادش گرامي در غروب روز ۲۹ ارديبهشت ۱۳۷۵ كه مصادف با ۲۹ ذي‌الحجه بود، به همراه دوست يگانه سيد محمود دعايي در ساحل دريا در بندر طرطوس سوريه قدم مي‌زديم. چشمش به هلال شب اول ماه محرم افتاد. روايت او را بعدا به عنوان مقدمه‌اي تازه بر كتاب «پيام‌آور عاشورا» نوشتم: «رفيق شفيق درست پيماني به افق اشاره كرد و با مهر و اندوه گفت: هلال ماه محرم! ‌اللهم صل علي محمد و آل محمد، برقي از اشك در چشمانش درخشيد و هاله‌اي از غم چهره‌اش را پوشاند. ساعتي پيش كوشيده بوديم غروب خورشيد را در دريا بنگريم، انگار خورشيد در دريا پرپر شد و حالا هلال ماه محرم و شفق در يكديگر آميخته شده‌اند…» آيت‌الله ميرزا جواد ملكي‌تبريزي، در كتاب پرلطف «المراقبات» كه با مقدمه علامه سيد محمدحسين طباطبايي منتشر شده است، علامه در مقدمه خود، كتاب مراقبات را، دريايي كه نمي‌توان عظمت و شگفتي آن را سنجيد و كتابي كه به اعتبار اعتلايش نمي‌توان به اوج آن دست يافت، وصف كرده است.

 

بمب ساعتی نقدینگی

روزنامه ابتکار:ابراهیم نکو با اشاره به افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد می‌گوید: رقم نقدینگی اعلام‌شده یک فاجعه اقتصادی بوده و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد و برنامه‌های دقیقی را برای مهار آن در نظر گرفت.ابراهیم نکو با اشاره به افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد می‌گوید: رقم نقدینگی اعلام‌شده یک فاجعه اقتصادی بوده و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد و برنامه‌های دقیقی را برای مهار آن در نظر گرفت.بارهای شنیده‌ایم که نقدینگی معضل اقتصاد ایران است. اما مفهوم نقدینگی چیست ؟ نقدینگی پول‌های نقدی است که نه در دست سیستم بانکی قرار دارد و نه در خدمت تولید است. اگر بخواهیم ساده‌تر آن را تعریف کنیم هر دارایی که بتوانیم در کم‌ترین زمان ممکن به وجه نقد البته بدون تغییر در ارزش اصلی آن تبدیل کنیم به مفهوم نقدینگی نزدیک‌تر خواهد بود.تورم از مهم‌ترین آثار افزایش نقدینگی است، از دیگر آثار افزایش نقدینگی، رکود در تولید و بزرگ شدن بخش غیرمولد، دلالی و سوداگرانه در اقتصاد است. بزرگ شدن بخش غیرمولد در کشور سبب خروج سرمایه‌ها از تولید به سمت فعالیت‌های سوداگرانه می‌شود، به همین دلیل تحلیلگران افزایش نقدینگی را آفت و سمی برای اقتصاد ایران می‌دانند. وقتی صحبت از نقدینگی می‌شود این پرسش مطرح خواهد بود که ریشه افزایش نقدینگی چیست؟ وحید شقاقی‌شهری در این خصوص با تاکید بر اینکه دو ناترازی باعث به وجود آمدن افزایش نقدینگی شده گفته است: «در وهله اول ناترازی بودجه‌ای و مالی، موجبات آن را فراهم آورده تا کسری بودجه زیادی به وجود آید، اقداماتی مانند، افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارگران، ریخت و پاش‌های اضافه در بودجه و… همگی از جمله عوامل تشدیدکننده ناترازی بودجه هستند، در چنین شرایطی دولت برای حل این مشکل دست در جیب بانک مرکزی و یا سایر بانک‌ها می‌کند و با استقراض باعث افزایش نقدینگی می‌شود. با چاپ پولی که طی این سال‌ها دولت‌های مختلف برای جبران کسری بودجه انجام داده‌اند.

 

باران بيايد يا نيايد!

روزنامه آرمان امروز:وقتي باران نمي‌بارد از «خشکسالي» مي‌ناليم، وقتي باران مي‌بارد از ويراني‌هاي «سيل» آرمان امروز به اين مسئله مي پردازد در شرايطي که بحران خشکسالي، ايران را تحت الشعاع قرارداده و ظرفيت سدهاي کشور به کمتر از 30 درصد رسيده، باران سيل آساي چند روز اخير در 22 استان، فقط باعث بروز سيلاب مخرب و ويرانگر شد و به ميليون‌ها نفر خسارت جاني و مالي وارد کرد. در اين شرايط سوالي که مردم از مسئولان دارند اين است که اين حجم عظيم از آب باران که اصلي ترين منبع آب شيرين در جهان است و باعث خرابي‌ها مي‌شود، به کجا مي‌رود؟ آيا نمي‌توان اين آب را به پشت سدها و آبخوان‌هاي سفرهاي زيرزميني هدايت کرد تا از خطر خشکسالي جلوگيري نمود؟ و اينکه با توجه به خسارت‌هاي ويرانگر، آيا «باران بيايد يا نيايد؟» در اين ميان ‌ هنوز شهر‌ها به‌طور کامل به خواب نرفته بودند که سيل ويرانگر ايران را در نورديد درحاليکه تقريبا اکثر مسئولان، شهرداران و ستاد بحران در خواب بودند. نکته جالب اينکه تلفن يک شهروند خبر از وقوع سيلي شديد در امامزاده داود داده بود. خبري که ابتدا مسئولان چندان آن را جدي نگرفتند ولي در کمتر از يکساعت، به يکباره زنگ تلفن مسئولان مربوطه به صدا درآمد تا از خواب بپرند و دستپاچه‌، درصدد کسب اطلاع از حادثه رخ داده باشند! غافلگيري برخي از آنها در سيل اخير کشور وپايتخت در حدي بود چندين نفر را به کام مرگ کشاند و ده‌ها تن مفقود هستند. نکته قابل تامل اينکه‌، غافلگيري شهردارو مسئولان مربوطه در مورد سيل امامزاده داود در حالي بود که از ابتداي هفته گذشته به‌تدريج 18 استان کشور از جمله سيستان و بلوچستان و استهبان درگير سيل بودند سازمان هواشناسي نسبت به سيل اخير در مرکز کشور و جنوب هشدار «قرمز» صادر کرده بود. جالب تر اينکه درست فرداي روزجاري شدن سيل مثلا در امامزاده داود‌، سيل ديگري فيروزکوه رخ داد که باز هم مسئولان را غافلگير کرد و به راحتي باعث کشته شدن چند شهروند شد! همه اين‌ها فقط يک پيام دارد و آن بي‌دفاعي ايران در مواجهه با بلاي طبيعي است.

 

صدای عادل از سیما حذف شد!

روزنامه آرمان ملی: رويکردهاي برخي مديران صدا و سيما در هر دوره‌اي باعث شده تا آنچه در واقع توليد و نشان داده مي‌شود نه ذائقه و خواست مردم که بيشتر بر مبناي خواست و اراده مديران باشد. لذا بر مبناي همين امر است که يک برنامه تلويزيوني نيز بدون هيچ‌گونه دستوري دست به مميزي مي‌زند و نام شخصي را از برنامه حذف مي‌کند. در تازه‌ترين اتفاق مديراني که عادل فردوسي پور را در شبکه سه برنمي‌تافتند اخيرا صداي وي را نيز از روي گزارش‌ فوتبال حذف کردند.شايد اگر از خوشبين‌ترين مخاطبان صدا وسيما در قامت رسانه‌ملي در روز‌هاي ابتدايي روي کارآمدن مديران جديد اين پرسش مطرح مي‌شد که آينده رويکردي و عملکردي اين سازمان در دوره جديدي چگونه خواهد بود و چه تحول مثبتي در روند امور انجام خواهد شد شايد کسر قابل توجهي از آنها به اين نکته اشاره مي‌کردند که به احتمال فراوان شاهد بازگشت بسياري از چهره‌هاي محبوب به قاب تلويزيون و باز توليد برنامه‌هاي مورد پسند جامعه خواهيم بود. اما امروز با گذشت ماه‌ها از روي کارآمدن مديران جديد در راس صدا وسيما اگر اين پرسش مجددا تکرار شود اين بار ديگر نه تنها منتقدان بلکه حتي حاميان نيز به نوع رويکرد‌ها و سياست‌ها صداو سيما انتقاد وارد مي‌کنند. چراکه نتيجه حاصله طي ماه‌هاي اخير به وضوح نشان داده که اساسا قرار نيست رويکردها و سياست‌ها تغيير کند و روند امور به همان روال سابق پيش خواهد رفت. اين در حالي است که امروزه خود مسئولان و مديران صداو سيما به اين نکته معترفند که تلويزيون با ريزش مخاطب روبه‌رو است و اگر هم نباشد برخي برنامه‌هاي فصلي، مناسبتي، ترکيبي يا مسابقه محور پرمخاطب مثل خندوانه، عصر جديد يا پخش زنده برخي مسابقات فوتبــال تلويزيون رسما مخاطب خود را از دست مي‌دهد.

 

//انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.