چرا نرخ‌ها در بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن پایین آمد؟

نگاهی به سکته قیمت‌ها در 4 بازار بزرگ و علت رخ دادن آن

خودرو ارزان شد… مسکن برای نخستین‌بار در 4 سال گذشته افت قیمت را تجربه کرد… حباب سکه کاملا تخلیه شد… دلار تا کانال 10هزارتومان ریزش کرد… این تیتر اخباری است که این روزها روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد و بسیاری از مردم را متعجب کرده است. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته که باد قیمت کالاهای مختلف را پایین نیاورده و دولت برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش قیمت انواع کالا انجام داده است. البته رضا رحمانی، وزیر صنعت و فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم به نوعی به این موضوع اشاره کرده‌اند و از برنامه‌هایشان برای کنترل قیمت‌ها گفته‌اند.

اخیراً اخباری منتشر شده است مبنی بر این‌که تعرفه واردات برخی کالاها ازجمله مرغ و گوشت و قطعات خودرو کاهش خواهد داشت. این اخبار درحالی منتشر می‌شود که این روزها پرونده خودروسازان به صورت جدی‌تری در قوه‌قضائیه و تعزیرات به جریان افتاده است. اگر این معادلات را کنار کاهش تقاضای مردم برای انواع کالا قرار دهیم، متوجه علت افت قیمت‌ها می‌شویم. هرچند که کارشناسان اقتصاد معتقدند برای کاهش قیمت‌ها نیاز به اقدامات اساسی‌تری است.

بهمن آرمان، کارشناس اقتصاد به «شهروند» می‌گوید که تصور نمی‌کند که ریزش قیمت‌ها ادامه‌دار باشد، زیرا اتفاق خاصی در اقتصاد رخ نداده است و به نظر می‌رسد ریزش قیمت‌ها بیشتر متاثر از برخوردهای نظارتی و ورود قوه‌قضائیه به پرونده‌های فساد و همچنین کاهش تقاضای مردم باشد.

چرا قیمت‌ها کاهشی شد؟

بازار خودروهای داخلی در روز گذشته 2 تا 8‌میلیون افت قیمت را پیش‌رو داشته‌اند. نمایشگاه‌داران و فعالان بازار خودرو درباره افت قیمت خودرو به ایرنا گفته‌اند که در مقایسه با دوماه گذشته تا ۸۰‌درصد خریدوفروش خودرو کاهش داشته است. از آن سمت رضا رحمانی، وزیر صنعت معدن و تجارت از 6 پرونده تعزیراتی خودروسازان سخن به میان آورده و گفته است که دولت در نظر دارد تخفیف‌های تعرفه‌ای برای واردات برخی اقلام کالا مانند مرغ و گوشت و قطعات خودرو اعمال کند تا نرخ‌ها در بازار داخل کاهش داشته باشد.

بازار خودروهای داخلی در روز گذشته 2 تا 8‌میلیون افت قیمت را پیش‌رو داشته‌اند. نمایشگاه‌داران و فعالان بازار خودرو درباره افت قیمت خودرو به ایرنا گفته‌اند که در مقایسه با دوماه گذشته تا ۸۰‌درصد خریدوفروش خودرو کاهش داشته است.

در بازار طلا و ارز هم خبرها حاکی از کاهش قیمت‌هاست. به گفته محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، کاهش ارزش ارز و افت تقاضا در بازار طلا و سکه، ارزش هر قطعه سکه تمام را به کمتر از ۴‌میلیون تومان رسانده و این یعنی تمام حباب سکه تخلیه شده است.

قیمت دلار در روز دوشنبه، وارد کانال 10‌هزار تومان شد و دوباره به کانال 11‌هزار تومان بازگشت. از آن سمت بازار مسکن برای نخستین‌بار در 4‌سال گذشته کاهش قیمت را تجربه کرد و میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در کشور چیزی حدود 3‌درصد کاهش داشت.

بهمن آرمان، کارشناس اقتصاد در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: «بخشی از ریزش قیمت طلا ناشی از کاهش قیمت در بازارهای جهانی است و در مورد خودرو، طلا و مسکن باید این موضوع را هم درنظر داشت که قیمت‌گذاری این کالاها براساس دلار است؛ یعنی اگر در بازارجهانی، طلا یک‌رقمی دارد، به دلار محاسبه می‌شود و دلار ضرب در نرخ برابری ریال می‌شود که زمانی 15هزار تومان بوده و اکنون به 11هزار تومان رسیده است، به همین جهت طبیعی است که قیمت سکه کاهش پیدا می‌کند.

درمورد مسکن و خودرو نیز همین مسأله مبنا قرار می‌گیرد، بخش عمده‌ای از قطعات خودرو وارداتی است و واردات وابسته به دلار است اما آن‌چه در آینده میان‌مدت می‌توان پیش‌بینی کرد، کاهش قیمت‌ها طولانی‌مدت نیست و اقتصاد کشور تحمل چنین نرخ‌هایی را ندارد، به همین جهت به نظر می‌رسد تغییرات موقتی داریم و تا زمانی که ریشه فساد در کشور خشکانده نشود و فضای کسب‌وکار بهبود پیدا نکند و رانت‌ها بتواند درحاکمیت تاثیر داشته باشد، نمی‌توان به بهبود وضع اقتصاد امیدوار بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.