مردان میدان/ 3 هزار امدادگر و نجاتگر مشغول خدمت به سیل‌زدگان

سیل؛مصیبتی که این روزها مردم اکثر استان‌های کشور آن را به تلخی تجربه می‌کنند و خبر فوتی‌ها و مفقودی‌های حاصل از آن تیتر رسانه‌های کشور است. به گفته دبیرکل جمعیت هلال‌احمر61 نفر در جریان سیلابهای اخیر در استان‌های تهران، مرکزی، سیستانوبلوچستان، لرستان، مازندران، کرمان و یزد جان باخته‌اند و 30 نفری هم در استان‌های مازندران، لرستان، کرمان و تهران مفقود شده‌اند. هرچند در تمام حوادث رخ‌داده داوطلبان و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر، در کنار مردم سیلزده بودند و توانستند از یکم تا هشتم مردادماه در جریان سیل علاوه بر انتقال یک هزار و 332 نفر به اماکن امن ،5 هزار و 215 نفر را نیز اسکان اضطراری دهند.
در حال حاضر نیز نیروهای هلال‌احمر در تمام مناطق درگیر سیل حضور دارند و در حال امدادرسانی به سیل زدگان هستند.

در بین سیل‌های اخیر که در مناطق مختلف کشور اتفاق افتاده است تهران بیشترین آسیب متاثر از سیلاب را دید. امامزاده داود در غرب استان، شهرستان فیروزکوه و دماوند در شرق به‌خصوص در منطقه زرین‌دشت و روستای آتشان.

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر در جریان سیل‌های اخیر 3 هزار امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر حضور یافته و مشغول امدادرسانی به مردم هستند. در سایه همین تلاش‌ها موفق شدند تا بعد از 16 ساعت از سیلی که در امامزاده داود اتفاق افتاد مرد 40 ساله‌ای را زنده در رودخانه پایین‌دست نجات دهند: «افراد زیادی از مکان‌های ناایمن به محل‌های ایمن منتقل شدند و اسکان اضطراری برای تعداد زیادی از خانوارها در چادرهای هلال‌احمر فراهم شده ‌است. همچنین اقلام غذایی و زیستی بدون کاستی در حال توزیع در میان متاثرین است.»

پیرحسین کولیوند با بیان اینکه موضوع سیل مانند زلزله نیست از قبل به مردم هشدار داده می‌شود بنابراین انتظار می‌رود تا مردم بیشتر هوشیار باشند و به هشدارها توجه کنند، افزود: «۳۸۵ نقطه از کشور، ۲۰ استان، ۱۱۱ شهرستان و ۲۹ محور مواصلاتی متاثر از سیلاب است. افراد زیادی از مکان‌های ناایمن به محل‌های ایمن منتقل شدند و اسکان اضطراری برای تعداد زیادی از خانوارها در چادرهای هلال‌احمر فراهم شده‌ است. همچنین اقلام غذایی و زیستی بدون کاستی در حال توزیع در میان متاثرین است.»

به گفته او عملیات پیچیده نجات و جست‌وجو در کن و امامزاده داود به مرحله آخر رسیده اما در فیروزکوه همچنان ادامه دارد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین از وزیر کشور، معاون اول رئیس‌جمهوری، شهرداری و استانداری تهران به‌خاطر حضور جهادی در میدان قدردانی کرد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز مجموع افراد امدادرسانی شده در سیل‌های اخیر را بیش از 27 هزار نفر برشمرد و گفت: «در این مدت ۹۴۴ منزل از سیل تخلیه شد و ۳۴۲ خودرو نیز رهاسازی شده است.»

یعقوب سلیمانی در خصوص تعداد فوتی‌ها به تفکیک اظهار داشت: «۱۹ فوتی در امامزاده داود، ۱۴ فوتی در زرین‌دشت فیروزکوه، یک فوتی در روستای دماوند، یک فوتی در ماملوی پردیس ،5 نفر در سیستان‌وبلوچستان، 4 نفر کرمان، 4 نفر در لرستان،6 نفر در  مازندران، یک نفر در مرکزی  و 6  نفر در یزد تاکنون جان باخته‌اند.»

به گفته او جمعیت هلال‌احمر در سیلاب ناشی از پدیده مونسون از یکم تا هشتم مردادماه در بخش اقلام امداد و خدماتی تاکنون ۶ هزار و ۵۰۱ بسته غذایی و ۷۸۴ چادر و دیگر اقلام توزیع کرده است.

سیل در یزد جان 6 نفر را گرفت

در استان یزد هم سیل به بیش از 13 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت وارد کرده است و نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر در حال کمک‌رسانی به مردم هستند. دکترمحسن حرازی‌زاده یزدی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان یزد با اشاره به آماده‌باش جمعیت هلال‌احمر استان در پی ورود سامانه بارشی مونسون به این استان گفت: «تمامی نیروهای امدادی، پرسنل اعم از ستادی و شهرستانی و اعضای تیم‌های واکنش سریع در استان، خانه‌های هلال در مناطق روستایی  در حال خدمت به مناطق سیل‌زده استان یزد هستند.»

در سیل استان یزد متاسفانه 6 نفر جان خود را از دست داده و 10 نفر مصدوم شده‌اند؛ البته خانه‌های تاریخی این شهر هم از سیل و بارش‌های شدید در امان نبودند و خسارت‌های زیادی به این بخش وارد شده است.

امدادرسانی به بیش از 3500 سیل‌زده در کرمان

در استان کرمان هم بیش از 3500 نفر در 106 شهر و روستای متاثر از سیل در سراسر استان امدادرسانی شدند.

رضا فلاح بیان، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در این باره گفت: «طی وقوع پدیده مونسون در نقاط مختلف استان از روز دوشنبه سوم مردادماه جاری  نیروهای هلال‌احمر به 3538 متاثر از سیل امدادرسانی کردند.»

او با اشاره به تخلیه آب 215 منزل مسکونی افزود: «امدادگران جمعیت هلال‌احمر 113 خودروی محاصره در سیل را در شهرستان‌های رفسنجان، سیرجان، شهربابک، راور، زرند و رودبارجنوب رهاسازی کردند.»

به گفته فلاح در سیل‌های اخیر استان کرمان 20 نفر مفقود شده‌اند که 8 نفر از مفقودان توسط نیروهای هلال‌احمر پیدا شدند: «همچنین در جریان سیل‌های اخیر 5 مصدوم این حوادث و 85 نفر از خسارت‌دیدگان سیل توسط جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی و اسکان داده شدند. علاوه بر این 88 تخته پتو، 17 دستگاه چادر امدادی و همچنین سایر اقلام امدادی و غذایی در بین آسیب‌دیدگان از سیل در نقاط مختلف استان توزیع شده است.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در ادامه از کشف 2 پیکر در زیر پل پنج کیلومتری شرکت نفت رفسنجان خبر داد و گفت: «این پیکرها سرنشینان خودروی پژوRD بودند که در اثر جاری شدن سیل و غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند و توسط نیروهای امدادونجات پایگاه کشکوئیه رفسنجان از داخل خودروی غرق‌شده رهاسازی شدند.»

امدادرسانی ۱۰۰ امدادگر هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری در سیل بارده

روستای بارده در استان چهارمحال‌وبختیاری بیشترین خسارت‌ها را دید و محاصره بخش جنوبی آن در میانه سیل بسیار نگران‌کننده بود اما در سایه حضور به موقع نجاتگران و تخلیه منازل بخشی از این نگرانی‌ها رفع شده است. فقط در روستای بارده چهارمحال‌وبختیاری ۱۰۰ امدادگر و نجاتگر جمعیت هلال‌احمر استان مشغول خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده روستای بارده شهرستان بن هستند.

ایرج کیانی بروجنی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: «این امدادگران در قالب ۱۰ گروه از پنجشنبه شب و پس از جاری شدن سیل در روستای بارده مستقر شدند.»

او با بیان اینکه با توجه به هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران چهارمحال‌وبختیاری درخصوص بارندگی‌ها و احتمال جاری شدن سیل در استان، جمعیت هلال‌احمر استان در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفت و افزود: «با آغاز بارش‌ها و جاری شدن سیلاب اهالی پنج شهرستان چهارمحال‌وبختیاری شامل شهرکرد، بروجن، کیار، کوهرنگ و بن به‌ویژه دچار حادثه شدند.»

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال‌وبختیاری تاکنون  32 دستگاه چادر، 332 تخته پتو، 64 تخته موکت، آب معدنی، 172 بسته‌ موادغذایی و … در بین کسانی که نیاز داشتند توزیع شده است: «از ابتدای آغاز بارش سیل‌آسای باران در استان چهارمحال‌وبختیاری 10 شهرستان تحت تاثیر سیل‌وآبگرفتگی قرار گرفت.800 خانوار در 207 شهر، روستا و مناطق عشایرنشین امدادرسانی شدند که جمعیتی بالغ بر 374 نفر می‌باشند.»

کیانی با اشاره به اسکان اضطراری 201 نفر متاثر از سیل‌وآبگرفتگی در استان چهارمحال‌وبختیاری افزود: «30 دستگاه خودرو نیز از مسیر سیلاب رهاسازی شدند و تخلیه آب از 300 واحد مسکونی انجام شد. همچنین 29 تیم عملیاتی شامل510  امدادگر و نجاتگر در امدادرسانی به سیل و آبگرفتگی منازل مسکونی 10 شهرستان استان فعالیت داشتند، 22 دستگاه موتورپمپ و لجن‌کش به کار گرفته شد و 33 دستگاه چادر، 649 تخته پتو،102 تخته موکت، 4450 کیلوگرم نایلون، 344 بسته غذایی و 520 قوطی انواع کنسرو توزیع شد.»

امدادرسانی به بیش از 5200 نفر سیلزده در سیستان‌وبلوچستان

سیل در سیستان‌وبلوچستان هم به حدی خسارت‌بار بود که رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر را به این استان کشاند. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در حاشیه بازدید از مناطق آسیب‌دیده از سیل‌وآبگرفتگی شهرستان زاهدان گفت: «در اثر بارندگی‌ها و ورود سامانه بارشی مونسون به این استان خدمات امدادرسانی به آسیب‌دیدگان از 28 تیرماه تاکنون انجام گرفته است.»

ولی‌پور با بیان اینکه در این مدت به بیش از 1800 نفر آسیب‌دیده از سیل خدمات مختلف امدادونجات در زمینه توزیع اقلام غذایی و امدادی، نجات افراد گرفتار در سیلاب، اسکان اضطراری با حضور 900 نفر روز همکار و نجاتگر در سطح استان انجام گرفته است افزود: «در شهرستان زاهدان تخریب منازل در بافت فرسوده شهر اعلام شد که جمعیت هلال‌احمر این شهرستان با برپایی اردوگاه در مکان‌های امن این افراد را اسکان دادند. همچنین خدمات امدادرسانی جهت آسیب‌دیدگان در سطح استان همچنان ادامه دارد.»

علیرضا میربهاءالدین، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان نیز  از امدادرسانی به  5207  نفر آسیب‌دیده در سیل°و آبگرفتگی در سطح استان سیستان‌وبلوچستان خبر داد و گفت: «به دلیل ورود سامانه بارشی مونسون به استان سیستان‌وبلوچستان تاکنون 152روستا در سطح استان دچار سیل و آبگرفتگی شدند.»

به گفته او تاکنون  2195 نفر از آسیب°دیدگان در چادرهای هلال‌احمر اسکان داده شده‌اند: « 392 دستگاه چادر امدادی ، 102 دستگاه چادر مسافرتی، 1071 تخته موکت، 2424 تخته پتو، 4104 کیلوگرم نایلون، 929 قوطی کنسرو، 897 بسته غذایی 72 ساعته، 715 کیلوگرم برنج، 42 کیلوگرم قندوشکر، 55 کیلوگرم چای ، فانوس، ست ظروف و سبد غذایی یک‌ماهه بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است.

نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در استان سیستان‌وبلوچستان همچنین موفق شدند  43 آسیب‌دیده در سیل°و آبگرفتگی  را  رهاسازی کنند.» گفتنی است به منظور امدادرسانی بهتر به آسیب‌دیدگان علاوه بر توزیع چادرهای امدادی، 7 اردوگاه با ظرفیت 85 خانوار در مکان‌های امن در سطح شهرستان زاهدان برپا شده است.

 

پوشش امدادی 23 شهر و روستای سیلزده در بوشهر

بوشهر نیز در روزهای اخیر از بارش‌های مونسون در امان نبود، به طوریکه ساکنان 23 شهر و روستای آن در شهرستان‌های دشتی، تنگستان و دشتستان در پی وقوع سیل‌وآبگرفتگی خانه‌هایشان خسارت‌های زیادی را متحمل شدند. احسان ایزدپناه، سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر با بیان اینکه در لحظه وقوع سیلاب در این مناطق جمعیت هلال‌احمر با استفاده از توان امدادی خود نجاتگران و نیروهای عملیاتی و تجهیزات موردنیاز و همچنین پشتیبانی از طریق توزیع اقلام امدادی نسبت به رفع نیازهای  آسیب‌دیدگان از سیل اقدام کرده است، گفت: «تاکنون آب از ۱۷۹ خانه تخلیه شده و ۵۰ خودرو از میان گل‌ولای سیلاب رهاسازی شده این در حالی است که نیروهای امدادی ما برای بازشدن  ۱۶ محور مواصلاتی هم همکاری خوبی با راهداری داشتند.»

به گفته او ۱۱ تخته چادر امدادی، ۴۹۰ تخته پتو،  ۳۳۰ عدد موکت و۳۵۰ کیلوگرم پلاستیک پوششی، ۱۰۰ بسته موادغذایی ۷۲ساعته و همچنین ۶۲ بسته موادغذایی ۱۰ روزه بین حادثه‌دیدگان توزیع شده است.

 پیکر 4 عضو از 5 عضو خانواده پیدا شدند

در لرستان هم سیل و بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی جان تعدادی از هموطنان‌مان را گرفت. گرچه به گفته محمد قدمی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر این استان نیروهای امدادی جمعیت قبل از شروع بارش‌ها در حال آماده‌باش بودند اما مناطق مختلف استان خسارت‌های زیادی را از سیل دیدند: «در پی بارش شدید و رگباری پدیده مونسون در لرستان یک خانواده ۵ نفره در روستای سردر رودآب از توابع شهرستان الیگودرز دچار سیلاب شدند.»

روستا با فاصله ۱۴۰ کیلومتری از شهرستان الیگودرز واقع شده است و نزدیک‌ترین خانه هلال به این روستا در ۳۵ کیلومتری آن قرار دارد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان گفت: «پس از اطلاع از حادثه دو تیم از امدادگران سیلاب شهرستان الیگودرز به محل حادثه اعزام شدند. با توجه به حجم بالای سیلاب جاده‌های دسترسی به روستا کاملا تخریب شده و امدادگران به سختی در حال انتقال تجهیزات به محل حادثه هستند»

به گفته او خوشبختانه با تلاش امدادگران 4 تن از اعضای این خانواده پیدا شدند و یک تن دیگر هنوز مفقود است که تلاش برای پیدا کردن این پیکر نیز همچنان ادامه دارد.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.