سقوط آزاد قیمت طلا در بازار

تخلیه حباب قیمتی و عقبگرد خریداران

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به آخرین معاملات دیروز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

شهروند آنلاین: بر اساس قیمت اتحادیه طلا، جواهر و سکه امروز (۲۹ مهر۹۹) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزتومان است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۹۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان است.

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک‌میلیون و ۲۹۵ هزار تومان، قیمت دلار ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۲۹۵ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۶۰۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

در بازار مالی بورس کالای ایران برای معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا شاهد هستیم که قیمت‌هایی کمتر از بازار آزاد در حال معامله است آن‌هم کالایی که قیمت گواهی آن بالاتر از نرخ‌های معمول در بازار آزاد است. این مطلب نشان‌دهنده تخلیه حباب قیمتی و عقبگرد خریداران است. این در حالی است که صندوق‌های سپرده کالایی (پشتوانه) سکه طلا هم با قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ‌های ابطال در حال معامله است یعنی از قیمت واقعی، بنیادی و ذاتی آن‌ هم کمتر معامله می‌شود. این مطلب به معنی ذهنیت به شدت منفی معامله‌گران از دورنمای بازار سکه است. به‌صورت دقیق‌تر ذهنیت کاهشی برای بهای دلار را به وضوح می‌توان در رفتار معامله‌گران مشاهده کرد که به معنی انتظار برای افت قیمت‌ها است. آن هم در شرایطی که این روند در دومین روز پیاپی در حال خودنمایی است که البته به موازات آن قیمت دلار آزاد هم وارد فاز کاهشی شده است. به‌عبارت دقیق‌تر توالی سیگنال سکه بورسی (یک‌روزه) درکنار کاهش شدیدتر قیمت‌ها در بازار صندوق‌های کالایی طلا آن هم در وضعیتی که شتاب افت قیمت دلار جدی شده است را می‌توان سه‌گانه افت بهای ارز به شمار آورد. اگرچه ضلع چهارم این چندضلعی به افت متناظر بهای قراردادهای آتی محصولات کشاورزی منتهی شده است، بنابراین در کنار افت بهای دلار سه ابزار مالی در بورس کالا نیز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم جهت‌گیری روانی معامله‌گران را بر استمرار افت نرخ گواهی می‌دهند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.