هجوم باشگاه‌ها برای خرید بازیکن خارجی!

24 خارجی در لیگ برتر فوتبال؛ در انتظار شکایت‌های جدید در فیفا

تیم‌های لیگ برتری فوتبال ایران برای فصل جدید مسابقات به سمت جذب بازیکنان خارجی هجوم برده‌اند؛ 24 بازیکن اکنون در ایران هستند و این آمار رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، اگرچه ورود بازیکن و مربی خارجی از فصل گذشته لیگ برتر آزاد شد و برخی تیم‌ها ضعف‌های خود را در نقاط مختلف با نفرات غیر ایرانی پر کردند، اما اینکه برای فصل جدید، باشگاه‌ها از یکدیگر برای جذب نفرات خارجی سبقت بگیرند، قابل تصور نبود.

تا همین حالا که حدود 20 روز تا پایان نقل و انتقالات تابستانی باقی مانده، 24 بازیکن خارجی به عضویت تیم‌های لیگ برتری درآمده‌اند و این آمار احتمالا افزایش هم پیدا می‌کند. اکنون چند تیم لیگ برتری وجود دارند که برای پوشش ضعف‌های خود به دنبال بازیکن خارجی می‌گردند و در این‌باره اقداماتی نیز انجام داده‌اند.

در ادامه شرایط نفرات خارجی‌ را که تاکنون به عضویت تیم‌های لیگ برتری درآمده‌اند، بررسی می‌کنیم.

24 خارجی‌‌ای که در تیم‌های ایرانی هستند

با رسیدن نقل و انتقالات تابستانی به نیم‌فصل، تاکنون حضور 24 بازیکن خارجی در باشگاه‌های داخلی ایران قطعی شده است.

کریستوفر کنت، آیاندا پاتوسی و موسی کولی بالی (فولاد خوزستان)، عزیزبک آمانوف، رافائل سیلوا و کوین یامگا (استقلال)، گئورگی گولسیانی و تمیروف (پرسپولیس)، تیتو اوکلو (پیکان)، اریک باگناما، کی‌روش استنلی و وسلی گومز دوس سانتوس (گل‌گهر)، جفرسون باهیا، لوسیانو پریرا و گادوین منشا (مس رفسنجان)، هانسل زاپاتا (آلومینیوم اراک)، آداما نیان (نساجی)، الویس کامسوبا، رناتو داسیلویرا و مانوئل فرناندز (سپاهان)، احسان پنشنبه (ذوب‌آهن) و ریکاردو آلوز، صفا هادی و گوستاوو واگنین (تراکتور) 24 بازیکن خارجی هستند که حضورشان در لیگ برتر بیست و دوم در ترکیب تیم‌های مختلف قطعی شده است.

11 تیم بازیکن خارجی در اختیار دارند!

از مجموع 16 تیم لیگ برتری فقط 5 تیم هستند که تاکنون با نفرات تماما داخلی لیست بازیکنان خود را تکمیل کرده‌اند. نفت مسجدسلیمان، نفت آبادان، ملوان انزلی، مس کرمان و هوادار تهران 5 تیمی هستند که تاکنون بازیکن خارجی جذب نکرده‌اند و بعید هم هست چنین اتفاقی برایشان رخ بدهد. البته ممکن است در شروع مسابقات لیگ شرایطی ایجاد شود که آنها مجبور به جذب بازیکنان خارجی شوند تا ضعف‌های خود را پوشش بدهند.

در این بین فولاد، استقلال، گل‌گهر، مس رفسنجان، سپاهان و تراکتور هر کدام با جذب 3 خارجی رکورددار هستند و ممکن است استقلال با جذب یک بازیکن دیگر رکورددار شود و البته احتمالا پرسپولیس هم آمار خارجی‌هایش را افزایش بدهد.

تجمع برزیلی‌ها در ایران

از بین 24 بازیکنی که به عضویت تیم‌های ایرانی درآمده‌اند، 7 بازیکن ملیت برزیلی دارند. رافائل سیلوا (استقلال)، کی‌روش استنلی (گل‌گهر)، وسلی گومز دوس سانتوس (گل‌گهر)، جفرسون باهیا (مس رفسنجان)، لوسیانو پریرا (مس رفسنجان)، رناتو داسیلویرا (سپاهان) و گوستاوو واگنین (تراکتور) 7 بازیکن برزیلی هستند که در لیگ برتر بیست و دوم برای تیم‌های مختلف توپ می‌زنند.

پراکندگی سایر بازیکنان خارجی هم قابل توجه است. از قاره اروپا 5 بازیکن (کریستوفر کنت، کوین یامگا، گئورگی گولسیانی، مانوئل فرناندز و ریکاردو آلوز) به ایران آمده‌اند. همچنین 6 بازیکن آفریقایی قرارداد خود را با تیم‌های ایرانی قطعی کرده‌اند. آیاندا پاتوسی، موسی کولی بالی، تیتو اوکلو، اریک باگناما، گادوین منشا و آداما نیان این 6 بازیکن آفریقایی هستند.

ضمن اینکه تاکنون حضور 5 بازیکن آسیایی (آمانوف، تمیروف، الویس کامسوبا، احسان پنشنبه و صفا هادی) در تیم‌های لیگ برتری قطعی شده است. البته یک بازیکن کلمبیایی (هانسل زاپاتا) در کنار 7 برزیلی که نام‌شان برده شد، نفرات مورد نظر از قاره آمریکایی را تشکیل خواهند داد.

بیشتر خارجی‌ها مهاجم هستند

تیم‌های ایرانی در همه پست‌ها اقدام به جذب بازیکن خارجی کرده‌اند، اما علاقه آنها به جذب مهاجم بیشتر مشهود است. ضعف گلزنی در فوتبال ایران طی سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های مربیان بوده و حالا کمبود نیروی انسانی و حضور بیشتر مهاجمان سطح بالای فوتبال ایران در کشورهای خارجی، سبب شده تا باشگاه‌ها بیشتر برای جذب خارجی سراغ مهاجم بروند.

تاکنون 11 بازیکن که در پست فوروارد بازی می‌کنند به تیم‌های ایرانی پیوسته‌اند و به نظر می‌رسد این آمار افزایش هم پیدا کند.

کریستوفر کنت، دروازه‌بان اتریشی، تنها گلر خارجی لیگ برتر خواهد بود که برای فولاد توپ می‌زند. در خط دفاعی گئورگی گولسیانی، موسی کولی بالی، جفرسون باهیا، رناتو داسیلویرا و رافائل سیلوا 5 مدافعی هستند که به عضویت تیم‌های مختلف درآمده‌اند.

هفت هافبک نیز در بین نفرات خارجی به تیم‌های ایرانی ملحق شده‌اند. این بازیکنان شامل وسلی گومز دوس سانتوس، آیاندا پاتوسی، عزیزبک آمانوف، مانوئل فرناندز، احسان پنشنبه، ریکاردو آلوز و صفا هادی هستند.

تیتو اوکلو، اریکا باگناما، کی‌روش استنلی، تمیروف، لوسیانو پریرا، گادوین منشا، هانسل زاپاتا، آداما نیان، الویس کامسوبا، گوستاوو واگنین و کوین یامگا نیز 11 مهاجمی هستند که برای تیم‌های لیگ برتری توپ خواهند زد.

آمار خارجی‌ها اضافه می‌شود

با توجه به اینکه حدود 20 روز دیگر تا پایان نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر زمان باقی مانده، به نظر می‌رسد برخی تیم‌ها همچنان به فکر جذب بازیکن خارجی باشند. پرسپولیس مهم‌ترین تیمی است که برای جذب بازیکن خارجی در خط حمله خود اقدام کرده و به زودی احتمالا شاهد حضور یک یا دو بازیکن خارجی در تهران باشیم تا زیر نظر یحیی گل‌محمدی به کار خود ادامه بدهند.

همچنین درباره استقلال گفته می‌شود که احتمال دارد یک هافبک هجومی خارجی را به خدمت بگیرد. از سوی دیگر، برخی تیم‌های دیگر هم شاید برای جذب نفرات خارجی جدید اقدام کنند و آمار بازیکنان خارجی لیگ برتر اضافه هم بشود.

قراردادهای دلاری نتیجه‌بخش است؟

موضوع مهمی که در بحث حضور بازیکنان خارجی اهمیت دارد، قراردادهای دلاری است که با این نفرات امضا شده است. قطعا هزینه‌ای که باشگاه‌ها برای جذب نفرات خارجی متقبل شده‌اند، می‌تواند در مقایسه با بازیکنان داخلی بالاتر باشد. از این رو، وقتی چنین پول‌هایی به نفرات خارجی داده می‌شود، باید بازدهی بیشتری نیز از آنها شاهد باشیم. حال با توجه به اینکه کیفیت بیشتر این نفرات دیده نشده و خیلی از آنها برای طرفداران و کارشناسان فوتبال در ایران ناشناخته‌اند، ابهام‌های متعددی درباره آینده آنها وجود دارد.

قطعا همه این نفراتی که وارد مارکت فوتبال ایران شده‌اند، نمی‌توانند کارآیی کامل و ایده‌آلی داشته باشند و از این رو باشگاه‌هایی که این نفرات را به بازیکنان ایرانی ترجیح داده‌اند باید پاسخگو باشند.

هشدار بابت شکایت‌های فیفایی

در گذشته بارها و بارها فوتبال ایران از شکایت‌های فیفایی و حکم‌های سنگینی که بازیکنان و مربیان خارجی علیه تیم‌های ایرانی گرفته‌اند، ضربه خورده است. آخرین مورد این شکایت‌ها نیز به مارک ویلموتس برمی‌گردد که بعد از مدت‌ها شکایت و دادگاه‌کشی توانست پول هنگفتی از ایران طلب کند.

باشگاه‌های ایرانی نیز با محرومیت‌ها و جرایم سنگینی در گذشته روبه‌رو شده‌اند. حال افزایش حضور بازیکنان خارجی قطعا می‌تواند تعداد شکایت‌ها را نیز افزایش بدهد. از آنجایی که مشکلات اقتصادی پرتعدادی در کشور وجود دارد، ممکن است پرونده‌های شکایت باز هم افزایش پیدا کند و با پرداخت نشدن به موقع دستمزدها از بین همین 24 نفر هم بازیکنانی پیدا شوند که بتوانند برای باشگاه‌های ایرانی دردسرساز شوند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.