هر ابتکاری که به دستیابی توافق کمک کند، استقبال می‌کنیم

کنعانی در نشست خبری:

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: احتمال دارد در آینده نزدیک در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم و ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که به دستیابی توافق کمک کند، استقبال می‌کنیم

به گزارش شهروند آنلاین؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری با خبرنگاران از مسولان و امدادگرانی که در این ایام سخت در میدان برای امدادرسانی و نجات مصدومان و گرفتاران در سیلاب حضور یافتند، قدردانی کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام می‌گذارد

کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر عراق گفت: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ما است. ایران به صورت طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و با حساسیت دنبال می‌کند و همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت این کشور مهم همسایه دوست و برادر تاکید دارد.

وی ادامه داد: تحولات جاری که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخل است همواره جزو امور داخلی عراق بوده و معتقدیم جریانات و احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی این کشور و به روش‌ مسالمت آمیز و توام با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت روزافزون عراق کمک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد و تاکید می‌کند که گفت‌وگو بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور است و ما هم این اطمینان را داریم که ملت عراق با بلوغی که دارند و درایت و تدبیری که در رهبران عراق سراغ داریم، می‌توانند از این مرحله هم به خوبی عبور کنند و ما شاهد ثبات و آرامش روز افزون در عراق باشیم.

موضوع هیرمند موضوع بسیار مهمی برای ما است

وی در پاسخ به سوالی در مورد هیرمند گفت: در ارتباط با حقآبه که اشاره کردید، موضوع بسیار مهمی است. آقای رئیس‌جمهور اخیراً تاکید مضاعفی بر بحث ضرورت پیگیری حقآبه جمهوری اسلامی ایران داشتند که در بحث رود هیرمند مشخصا این موضوع بسیار مهمی برای ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما مسئله حقآبه را مبتنی بر قراردادهای قبلی میان ایران و افغانستان موضوع بسیار مهمی می‌دانیم و تاکید داریم که التزام سرپرستی موقت افغانستان به مفاد قراردادهای قبلی میان ایران و افغانستان درخصوص حقآبه یک محک و یک بستر آزمونی مبنی بر میزان تعهد مقامات این کشور به اجرای توافقات مشترک و رعایت حقوق همسایگان است.

کنعانی خاطرنشان کرد: در این ارتباط در وزارت امور خارجه هم در بخش سیاسی و هم در بخش حقوقی، موضوع با جدیت و تمام توان دنبال می‌شود. همچنین وزیر امورخارجه بعد از تاکید و دستور رئیس جمهور گفت‌وگویی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان در این ارتباط داشتند و بر ضرورت رعایت حقآبه جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

وی گفت: با توجه به نزولات آسمانی اخیر و اینکه میزان بیشتری از آب در بستر رودخانه جاری است انتظار می‌رود سرپرستی موقت دولت افغانستان به تعهدات خود بر مبنای قرارداد موجود میان دو کشور عمل کند و موانع مصنوعی احتمالی موجود در مسیر رودخانه را مرتفع کند و کمک کند که حق به جمهوری اسلامی ایران به داخل سرزمین ما برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران اعلام آمادگی کرده که چنانچه موانع فنی وجود دارد آماده است که هیات فنی خود را اعزام کند تا با همکاری با طرف‌های ذیربط افغانستان بتوانند مشکلات و موانع احتمالی فنی را برطرف کنند.

کنعانی افزود: همچنین اعلام آمادگی کردیم تا وزیر نیرو به افغانستان سفر کند و با مقامات ذیربط این کشور گفت‌وگو کنند و زمینه اجرایی کردن کامل توافق آبی میان دو کشور را فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است تحقق این امر با همکاری صادقانه طرف‌های در کشور دوست و برادر افغانستان بستگی دارد و ما این را به عنوان یک نشان حسن‌نیت می‌دانیم مبنی بر اینکه دوستان و برادران ما در افغانستان یک همکاری مبتنی بر تعامل سازنده را با جمهوری اسلامی ایران شکل دهند. ‌بنابراین ما تلاش‌هایمان را در این ارتباط با جدیت ادامه می‌دهیم و امیدوار هستیم انشالله به نتیجه لازم برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آخرین جمله در مورد این موضوع،حقیقت امر این است که ما هنوز شاهد تحقق انتظارات جمهوری اسلامی ایران از برادرانمان در افغانستان نیستیم و میزان آبی که وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود بسیار ناچیز است و انتظار داریم برادران افغانستانی ما به تعهدات و مسئولیت خود در این ارتباط عمل کنند.

از هر ابتکاری که به دستیابی توافق کمک کند، استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات با ۱+۴ گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره مبدع بوده و در مسیر مذاکره حضور داشته است. ما روند مذاکره را منطقی و معقول و برای رسیدن به توافق جامع و تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ایران می‌دانیم.

وی افزود: در طی روزهای اخیر پیام‌هایی رد و بدل شد و آقای بورل متنی را پیشنهاد داد مبتنی بر اینکه مذاکرات گذشته و طرف‌ها این را دریافت کردند و ایران هم این پیشنهادات را دریافت کرده است. همچنین گفت‌وگوی مفصل رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور کشورمان بخشی از مسائل ناشی از این قضیه بود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه طرف‌ فرانسوی برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها تلاش‌هایی انجام انجام می‌دهد، گفت: مقامات دیگر کشورها از جمله وزرای خارجه تلاش‌های انجام دادند و در تماس‌های مختلف تلفنی با وزیر خارجه کشورمان ابتکاراتی را برای نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر مطرح کردند. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که کمک کننده باشد برای دستیابی به توافق استقبال می‌کنیم و همواره واکنش مثبت نشان داده‌ایم در این زمینه تاکید می‌کنم ما همواره مبدع و منعطف بوده‌ایم و در میز مذاکره حضور داشتیم.

وی افزود: این احتمال دارد در آینده نزدیک در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم.ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که به دستیابی توافق کمک کند، استقبال می‌کنیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: اما باید تاکید کنم که این موضوع بستگی کامل به اراده طرف مقابل هم دارد، مشخصا طرف آمریکایی که واقعا برای دستیابی به توافق منطقی، معقول و پایدار آمادگی خود را نشان بدهد و از طرح مباحث انحرافی خودداری کند. این آن چیزی است که می‌توانم از وضعیت فعلی تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها در ارتباط با موضوع هسته‌ای خدمتتان عرض کنم. خوشبین باقی می‌مانیم که روند مذاکرات ما را به نتایج منطقی و معقول برساند.

وی گفت: تاکید مجدد می کنم جمهوری اسلامی ایران دستیابی به توافق را یک راهبرد جدی می‌داند و به آن تاکتیکی نگاه نمی‌کند چرا که دستیابی به توافق هم می‌تواند منافع ما و هم منافع طرف‌های توافق را تامین کند./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.