چرا ستاره‌ها تلویزیون را به مقصد نمایش خانگی ترک می‌کنند؟

پاسخ تهیه‌کننده تلویزیون به پرسش «شهروند»:

به گزارش خبرنگار شهروند؛ درباره اینکه چرا تلویزیون از ستاره‌ها و چهره‌های شناخته‌شده درجه یک خالی شده؛ پای صحبت‌های یک تهیه‌کننده تلویزیون نشسته‌ایم که سابقه تهیه‌کنندگی و البته مدیریت سینمایی هم دارد: محمدجواد موحد، تهیه‌کننده‌ای که همین چند ماه پیش سریال «تازه‌وارد» را روی آنتن شبکه سه فرستاد و البته پیش‌تر مجری طرح سریال «کتونی زرنگی» و فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» نیز بوده است. موحد که این گفت‌وگو را در زمان نمایش سریال «تازه‌وارد» به انجام رسانده؛ در سمت مدیرعاملی باشگاه فیلم سوره حوزه هنری نیز فعالیت کرده است.

این تهیه‌کننده درباره دلایل اقبال و استقبال مخاطبان و البته هنرمندان از شبکه نمایش خانگی می‌گوید:

مهم‌ترین چیزی که درباره دلیل استقبال مردم از شبکه نمایش خانگی می‌توان گفت قطعا و قطعا نباید به اشتباه این فرض گرفته شود که در این فضا حرف مردم بیشتر زده می‌شود. البته این موضوع را یکسره رد نمی‌کنم و حتی شاید در چند کار شاهد این موضوع هم بوده باشیم، ولی این موضوع را هم کتمان نمی‌توان کرد که در بیشتر آثاری که در این فضا ساخته می‌شود، نشانی از مردم به معنای مردم واقعی کوچه و خیابان و دغدغه‌هایشان وجود ندارد.

 

چه عاملی باعث می‌شود مخاطبان بنشینند پای آثاری که به گفته شما نشانی از زندگی آنها ندارند؟

اول اینکه گفتم نمی‌توان قطعی و صددرصدی در این مسائل قضاوت و ارزیابی کرد. اما حتی با چنین نگاهی هم باز شبکه نمایش خانگی می‌تواند جذابیت‌هایی برای مخاطبانش داشته باشد. مثلا از این نظر که ظاهر آثار به گونه‌ای است که مخاطب حس می‌کند سازندگانش زحمت بیشتری کشیده‌اند یا به عبارت بهتر به تماشاگر بها داده‌اند. محدودیت‌های کمتر در زمینه محتوای آثار، پوشش بازیگران و البته جنس خاص شوخی‌های آثار شبکه نمایش خانگی هم دیگر دلایلی هستند که این آثار را برای مردم جذاب‌تر می‌کنند. در این میان یک موضوع جذاب دیگر هم در شبکه نمایش خانگی این است که مردم از اینکه ستاره‌های درجه یک سینما را در آثار این شبکه یا به اصطلاح در خانه خود ببینند، خوش‌شان می‌آید. بگذریم از این ویژگی که دنبال‌کردن سریال‌های شبکه نمایش خانگی، هر زمان که مخاطب دلش بخواهد، راحت‌تر از تلویزیون است و این را هم یکی از مزایای شبکه نمایش خانگی می‌توان در نظر گرفت.

 

-برای خود ستاره‌ها چه؟ به هر حال این یکی دو ساله درباره اینکه شبکه نمایش خانگی ستاره‌های تلویزیون -و حتی سینما- را به سوی خود کشیده، صحبت‌های بسیاری شده و خیلی‌ها این موضوع را به نقد کشیده‌اند. به‌عنوان یک دست‌اندرکار صداوسیما؛ به نظرتان چه عاملی باعث می‌شود ستاره‌های تلویزیون این رسانه را با توجه به تمامی محاسن و مزایایی که دارد، رها می‌کنند و سراغ پلتفرم‌های عرضه آنلاین محصولات تصویری و به اصطلاح شبکه نمایش خانگی می‌روند؟

در این زمینه شاید بتوان از ترکیب «محدویت‌های تلویزیون» استفاده کرد. یعنی محدودیت‌هایی که در رسانه ملی وجود دارد و مانع از حضور ستاره‌ها در تلویزیون می‌شود. مثل محدودیت‌های محتوایی و موضوعی تلویزیون که موانعی در مسیر خلاقیت هنری چهره‌های درجه یک به وجود می‌آورد. یا محدودیت‌های مالی تلویزیون که موجب می‌شود رسانه ملی نتواند از نظر پرداخت دستمزدهای بالا با شبکه نمایش خانگی رقابت کند. در این میان مسائلی مانند ممنوع‌التصویری و ممنوع‌الکاری و اتفاقاتی از این دست را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

یعنی همه‌چیز در این میان به خواست ستارگان تلویزیون برمی‌گردد که شرایط مالی و نظارتی شبکه نمایش خانگی را بیشتر می‌پسندند؟ در این زمینه آیا به نظر شما محدودیت‌های خود تلویزیون نقشی ندارد؟

چرا؛ قطعا این عامل هم مهم است. به هر حال کار در تلویزیون اقتضائاتی دارد که مسائلی مانند ممنوع‌التصویری یا ممنوع‌الکاری را می‌توان از جمله اینها در نظر گرفت. اما جز این، بقیه فاکتورهایی که باعث دوری ستارگان از تلویزیون می‌شود، باز به خود چهره‌ها برمی‌گردد. مثلا به این موضوع فکر کنیم که حالا به هر دلیل، مثلا به دلیل فضاسازی‌هایی که وجود دارد، ستاره‌های سینما کمتر از گذشته در آثار تلویزیونی حضور پیدا می‌کنند. خب اینجا تلویزیون که تقصیری ندارد و این تصمیم را آن ستاره‌ای گرفته که تحت تاثیر فضاسازی‌ها یا هر عامل دیگری که منتج به این تصمیم شده، فضای شبکه نمایش خانگی را بیشتر می‌پسندد.

 

-در موضوع محدودیت‌های مالی تلویزیون هم به نظر شما همه‌چیز به تصمیمات خود ستاره‌ها برمی‌گردد؟

ببینید؛ مسائل مالی مشکل بزرگی است که تلویزیون با آن درگیر است. در واقع دستمزدهایی که اینجا در تلویزیون به بازیگران پرداخت می‌شود، همان بازیگر یا بازیگر دیگری در سطح او به‌راحتی می‌تواند چهار یا پنج برابرش را در شبکه نمایش خانگی به دست آورد و طبیعی است که این فاکتور نقش و تاثیر زیادی در مهاجرت ستارگان از تلویزیون -و حتی سینما- به شبکه نمایش خانگی می‌تواند داشته باشد.

 

-خب چرا این اتفاق می‌افتد؟ آیا این موضوع تقصیر تلویزیون است که می‌خواهد در مسیر پرداخت دستمزد شایسته عوامل مانع ایجاد کند یا در این میان شبکه نمایش خانگی دارد با پرداخت دستمزدهای نجومی ساختار مالی تلویزیون و سینما را در هم می‌ریزد؟

مشکل این است که در شرایطی که در تلویزیون هزینه‌های تولید سریال متناسب با میزان تورم سال‌های اخیر بالا نرفته، در شبکه نمایش خانگی شاهد هزینه‌های نامعقول چند برابری هستیم. درواقع در صنعتی که در سال‌های اخیر هزینه‌ها چند برابر شده، تلویزیون تقریبا با همان اعداد و ارقام پیش از رشد قیمت‌ها سریال می‌سازد و شبکه نمایش خانگی هم با هزینه‌هایی چند برابر تورم. اینها وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، یک شکاف عجیب‌وغریب از نظر هزینه‌های تولید بین شبکه نمایش خانگی و تلویزیون ایجاد می‌شود که خود این هم موجب تخلیه تلویزیون از ستاره‌ها و جذب آنها توسط شبکه نمایش خانگی می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.