تالاب‌ها لب‌ تر کردند/ مجازی‌زاده پوشالی/ قطع ۲۱درصد اینترنت کشور

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي جزئیات اجرای طرح اتوبوس وی‍ژه زنان ، اختلال اینترنت ثابت و موبایل کشور ، شکل‌گیری تعداد زیادی شرکت‌های صوری در مناطق آزاد، افزايش 83 درصدي اجاره طي دو سال ، کاهشی شدن قیمت خودرو در بازار آزاد ، انتخابات اتاق بازرگانی ، ترکیدگی لاستیک در فرودگاه مشهد، ماجرای دروغین «هالک ایرانی» و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سرمایه‌گذاری 18 میلیارد دلاری برای ساخت دو پتروپالایشگاهدر صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي جزئیات اجرای طرح اتوبوس وی‍ژه زنان ، اختلال اینترنت ثابت و موبایل کشور ، شکل‌گیری تعداد زیادی شرکت‌های صوری در مناطق آزاد، افزايش 83 درصدي اجاره طي دو سال ، کاهشی شدن قیمت خودرو در بازار آزاد ، انتخابات اتاق بازرگانی ، ترکیدگی لاستیک در فرودگاه مشهد، ماجرای دروغین «هالک ایرانی» و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

سرمایه‌گذاری 18 میلیارد دلاری برای ساخت دو پتروپالایشگاه

روزنامه کيهان: با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، پیش از ظهر دیروز دوشنبه، تفاهمنامه مشارکت‌ تامین مالی برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع پتروپالایشی کشور و به ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز فیمابین بانک‌های ملی، تجارت و رفاه کارگران، گروه توسعه تدبیر انرژی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با مجموع سرمایه‌گذاری ۱۱.۱ میلیارد دلار و تفاهمنامه مشارکت‌ تامین مالی برای احداث پالایشگاه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین مروارید مکران به ظرفیت تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه، فیمابین گروه اقتصاد مفید و بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان با مجموع سرمایه‌گذاری ۶.۷ میلیارد دلار به امضا رسید. امضای این تفاهم‌نامه گامی مهم  در هدایت نقدینگی به سوی تولید است رئیس‌جمهور طی سخنانی در این مراسم احداث مجتمع‌های پتروشیمی و پتروپالایشگاهی را از نیازها و ضرورت‌های کشور عنوان کرد و افزود: تحقق اهداف کشور در زمینه رشد اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری‌های کلان است و این تفاهم‌نامه‌ها از جمله اقدامات و زمینه‌‌سازی‌های موثر برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان در مسیر سازندگی و آبادانی کشور است. رئیسی با بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه گامی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: این تفاهم نامه همچنین گامی موثر در جهت خنثی‌‌سازی تحریم‌ها، جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل نفت خام به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر، تامین نیازهای کشور به فرآورده‌های نفتی و ایجاد ظرفیت‌های صادراتی جدید است..

 

جداسازی به اتوبوس‌های فرسوده رسید

روزنامه شرق: قرار است از ناوگان اندک و فرسوده اتوبوس‌رانی 17 اتوبوس در خطوط پرمسافر BRT تنها زنان را جابه‌جا کنند. مدیران شهری مدعی هستند این تفکیک جنسیتی برای آسایش بیشتر زنان و امنیت آنهاست. ایرج لطفی‌زاده درباره جزئیات اجرای طرح اتوبوس وی‍ژه زنان به همشهری‌آنلاین گفته است:‌ با توجه به اینکه با فرسودگی ناوگان مواجهیم و اتوبوس‌های دوکابین به دلیل خرابی‌ در حال تعمیر و مرمت هستند و از تعدادشان در خطوط شهری کم شد، تصمیم گرفتیم تا از اتوبوس‌های تک‌‌کابین در خط اتوبوس‌های BRT استفاده کنیم.‌سرپرست بهره‌برداری شرکت اتوبوس‌رانی تهران با تأکید به اینکه طرح اتوبوس‌های وی‍ژه زنان در دوره مدیریت قبلی شهری اجرا شده بود، توضیح داد: در بعضی از ساعت‌ها و مناسبت‌ها نسبت عرضه و تقاضای سفر زنان و مردان در استفاده از ناوگان عمومی با هم متفاوت می‌شود و تعداد مسافران زن نسبت به مردان بیشتر می‌شود و همین دلیلی شده بود تا در سال‌های ۱۳۹۹ و پیش‌از‌آن، این طرح چند بار به صورت آزمایشی اجرا شود و تعدادی از اتوبوس‌ها را در شهر برای رفاه حال زنان و بهترشدن کیفیت سرویس‌دهی به آنها اختصاص دهند.او افزود: در ادامه شیوع ویروس کرونا و  به دلیل دورکاری کارمندان، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد این طرح به صورت موقت مسکوت بماند؛ اما دوباره با بازگشت وضعیت به شرایط عادی و افزایش حجم مسافران در ساعت‌های پیک مسافر این طرح اجرا شد. اکنون این اتوبوس‌ها در دو خط ۲ و ۷ (BRT) شهر با ۱۷ دستگاه اتوبوس در دو نوبت در ساعت‌های ۷ تا ۱۰ صبح و ۱۶ تا ۲۰ عصر فعال هستند و روزانه به طور میانگین حدود ۳۰۰ مسافر زن با آنها در شهر جابه‌جا می‌شوند. با توجه به شرایط و حجم مسافر در خط ۲ (پایانه خاوران به پایانه آزادی) حدود ۷ دستگاه و در خط ۷ (پایانه راه‌آهن تا پایانه پارک‌وی) حدود ۱۰ دستگاه اتوبوس اختصاص داده شده است.

 

قطع ۲۱درصد اینترنت کشور

روزنامه همشهری:از ظهر روز گذشته کاربران اینترنت ثابت و موبایل کشور اختلال گسترده‌ای را تجربه کردند. گزارش‌های کاربران نشان می‌دهد که این موضوع درباره کاربران ایرانسل بسیار جدی‌تر بوده و اینترنت  برخی کامل قطع شده است. نت‌بلاکس، به‌عنوان سایتی که وضعیت اینترنت کشورهای مختلف را رصد می‌کند گزارش داده که روز گذشته ۲۱درصد ارتباطات اینترنت ایران قطع شده  و سطح ارتباطات کشور به ۷۹درصد وضعیت عادی رسیده است. براساس این گزارش بیشترین اختلال در اینترنت ایرانسل و گیت‌وی شرکت ارتباطات زیرساخت بوده است. ایرنا هم گزارش داده  شبکه تلفن همراه در برخی مناطق پایتخت از دسترس خارج شده است. شرکت مخابرات ایران در اطلاعیه‌ای علت اختلال اینترنت را آتش‌سوزی در یکی از حوضچه‌های ارتباطی منطقه۸ مخابرات اعلام کرد. این حوضچه مخابراتی در خیابان جلال‌‌آل احمد قرار دارد. گفته می‌شود این حوضچه محل عبور تعداد بسیار بالایی از فیبرهای مخابرات و زیرساخت بوده و حدود 2700 تار فیبر از این حوضچه عبور کرده‌  است. در اطلاعیه شرکت مخابرات تاکید شده که در نتیجه این آتش‌سوزی ارتباط مخابراتی ثابت و سیار در مناطقی از شهر، مختل شده و کارشناسان مخابراتی مشغول فعالیت به منظور رفع سریع این اختلالات هستند. محمد‌رضا‌بیدخام،سخنگوی شرکت مخابرات در گفت و گویی تلویزیونی عصر روز گذشته اعلام کرد که آتش‌سوزی مهار شده و وضعیت تلفن ثابت به وضعیت پایدار رسیده است. به گفته او مشکل مسیرهای ارتباطی اینترنت هم تا امروز برطرف می‌شود. ۳ مرداد نیز قطع برق در ساختمان LCT شرکت زیرساخت، اینترنت کشور را دچار اختلال کرد. تعدد اختلال در شبکه ارتباطی کشور طی هفته‌های اخیر باعث نارضایتی کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی شده است.

 

سیل شرکت‌های صوری مناطق آزاد را برد

روزنامه فرهیختگان: ایده ایجاد مناطق آزاد تجاری به شکل امروزین خود در سطح جهان به سال‌های پس از اتمام جنگ دوم جهانی برمی‌گردد. در آن سال‌ها کشورهای مختلف درصدد برآمدند با بهره‌گیری از مزیت‌های مناطق آزاد برای صادرات و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، آثار عقب‌ماندگی در اقتصاد داخلی را از بین ببرند. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی یک دهه اخیر در سطح جهان دیگر ولعی برای تاسیس مناطق آزاد وجود ندارد. در گزارش اخیر براساس گزارش آنکتاد، تاکید شده اساسا تأسیس مناطق آزاد جدید با توجه به تئوری‌های تجارت بین‌الملل ایده‌های مربوط به سه دهه پیش است و با بروز پدیده جهانی شدن کمتر موردتوجه است و برای تمرین آزادسازی تجاری در کشور، اگر بنابر گسترش رابطه تجاری عمده با دنیا باشد، مناطق آزاد فعلی کفایت می‌کند. اما در ایران با تکالیف قانونی اولین برنامه توسعه ج.ا.ا که منجر به تاسیس مناطق آزاد در دهه 70 شد، به رغم عدم موفقیت این مناطق در تکالیف اصلی خود که کمک به جذب سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش تولید صادرات‌محور بود، هنوز هم تاسیس این مناطق جزء یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های منطقه‌ای نمایندگان مجلس و دیگر نهادها بوده و به‌رغم عدم موفقیت این مناطق، اعطای بی‌هدف و غیرهدفمند امتیازات و معافیت‌های گوناگون ادامه دارد. گزارش حاضر نشان می‌دهد معافیت‌های گسترده موجب شکل‌گیری تعداد زیادی شرکت‌های صوری شده که قصدشان، نه کمک به اقتصاد ملی، بلکه دور زدن اقتصاد ملی است.

 

ضربه اطلاعاتی به راهبرد احیای بهائیت

روزنامه جام جم: بهائیان قبل از آن‌که ایرانی یا متعلق به هر ملیت دیگری باشند عضو تشکیلاتی هستند که اعضای این تشکیلات موظف به تبعیت از دستورات مرکز بیت‌العدل است و در صورت عمل نکردن، دیگر عضو تشکیلات بهائیت نخواهند بود. ‌به همین دلیل بعد از انقلاب اسلامی با توجه به دستور‌پذیری بهائیان از بیت‌العدل که در شهر حیفای اسرائیل قرار دارد و محرز بودن جاسوسی آنها برای رژیم صهیونیستی، فعالیت‌شان در ایران ممنوع شد.  امام خمینی(ره) هم در‌باره این فرقه انحرافی معتقد بودند: «بهائی‏ها یک مذهب نیستند، یک حزب هستند؛ یک حزبى که در سابق، انگلستان پشتیبانى آنها را مى‏‌کرد و حالا هم آمریکا دارد پشتیبانى مى‏‌کند.»اما بهائیت به‌عنوان یک فرقه چه پیشینه‌ای در ایران دارد؟ جریان باب و بهائیت جزو دین به‌حساب نمی‌آیند، درواقع این جریان که براساس ساختار یک جریان فرقه‌ای شکل گرفته، به دین ارتباطی ندارد و بابیت و بهائیت دو حزب صهیونیستی هستند که با کارکرد کاملا سیاسی توسط نظام سلطه برای کشورهای خاورمیانه طراحی شد. ماندگاری بهائیت مرهون حمایت‌های بیرونی و وسیع آمریکا و اسرائیل از این جریان است و اگر این حمایت نبود، این تشکیلات ۱۷۰سال ماندگاری نداشت؛ مشخصا مدیریت این مجموعه هم از لندن، واشنگتن و تل‌آویو دنبال می‌شود. البته بهائیت آداب و رسوم خاصی از خود ندارد و به‌عنوان مثال در بیت‌العدل که در اسرائیل مستقر است، ۹نفر عالم بهائیت هر دستوری در هر رابطه‌ای بدهند، باید همه بهائیان از آن اطاعت کنند؛ حتی اگر در مسائل شخصی باشد. مهناز رئوفی از نجات‌یافتگان بهائیت در این‌باره می‌گوید: «یک بهائی از کودکی تا کهنسالی هویت تبلیغی دارد و هیچ‌گاه یک فرد عادی به‌حساب نمی‌آید. کودک در سال‌های ابتدایی در کلاس‌های گلشن توحید (مهدکودک) و پس از آن کلاس‌های درس اخلاق و بعد کلاس‌های ضیافت ۱۹روزه و کمیسیون‌های نوجوانان و جوانان و… شرکت می‌کند؛ در تمام این مقاطع به فرد بهائی آموزش می‌دهند که در برخورد با مسلمانان چه بگوید و چه روشی را برای جذب به‌کار گیرد.

 

آقاي وزير کدام آرامش ؟!

روزنامه آرمان امروز:وزير راه و شهرسازي ادعا مي کند وضعيت براي مستاجران بهتر شده در حالي که آمارها نشان از افزايش 83 درصدي اجاره طي دو سال را مي دهد آرمان امروز- يکي از متغيرهاي اساسي براي حل مشکل، پذيرش و درک درست از مسئله است. به بيان ديگر اگر سياست گذار به کل درک درستي از وجود معضل اصلي نداشته باشد طبيعتاً براي حل آن نيز نمي‌تواند راهکار مناسبي ارائه کند. وزير راه و شهرسازي هفته گذشته در يک برنامه تلويزيوني اعلام کرده بود که  با طراحي بسته اجاره‌بها، آرامش بازار مسکن در اين ماه نسبت به ماه گذشته بازگشته است. اين در حالي است که بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد نه تنها آرامشي بازنگشته،همچنان در بر همان پاشنه گرانه و استيصال مستاجران مي‌چرخد.کافي است سري به مشاوران املاک بزنيد و يا در سايت‌هاي واسطه‌اي جستجويي انجام دهيد در مي يابيد که قيمت‌ها همچنان از زور مستاجران بيشتر است. شايد منظور وزير راه و شهرسازي از بسته اجاره بها دستور براي افزايش 25 درصدي و يا تسهيلات بانکي بوده است. در مورد اول همان طور که پيش بيني مي‌شد بازار بي توجه به اين دستور راه خود را رفت و در مورد دوم طبق آمار اعلامي حدود 15 هزار نفر از تسهيلات اجاره استفاده کردند در حالي که حدود 8 ميليون مستاجر در کشور طبق آخرين آمار داريم. همچنين بانک مرکزي در آخرين گزارش وضعيت بازار مسکن در تير ماه امسال از افزايش 47.4 درصدي اجاره مسکن در شهر تهران نسبت به تير ماه سال گذشته و 52.3 درصدي در همه مناطق شهري خبر داده است. به عبارت ديگر در دو سال اخير اجاره بهاي مسکن در تهران 83.3 درصد افزايش يافته حال آنکه مي‌بايست حداکثر 45 درصد رشد مي‌کرد که نشان دهنده افزايش 37.3 درصدي اجاره مسکن بيش از سقف تعيين شده 5 درصدي از سوي نهادهاي سياست گذار بخش مسکن بوده است.

 

درآمد مداحان از کجاست؟

روزنامه آرمان ملي: نمي‌توان منکر نقش و تاثيرگذاري مداحان بر جامعه شد و حتي در رژيم گذشته هم جايگاه خود را داشتند. با پيروزي انقلاب اسلامي جايگاه مداحان در عزاداري ها و مراسم مذهبي مهم‌تر هم شد اما برخي اقدامات سبب انتقاد از اين قشر شد چرا که مداحان در بسياري مواضع الگوي جوانان هستند و بخشي از جامعه تاثيرپذير از آنچه هستتد که مداحان از پشت تريبون بيان مي‌کنند. ورود مداحان به حوزه سياست، حمايت از يک گروه و تخريب رقيب از جمله آفت‌هاي مداحي‌است که مورد نکوهش بزرگان قرار گرفته است . موضوع ديگري که مورد توجه جامعه قرار دارد به درآمد آنها مربوط است. اين موضوع زماني بيش از گذشته سوال برانگيز مي‌شود که مداحان به انتقاد از وضعيت اقتصادي کشور مي‌پردازند به عنوان نمونه سعيد حداديان، مداح مشهور به تناقض «ادعاي افزايش درآمد دولت و فروش نفت با خالي شدن سفره‌هاي مردم» پرداخته و گفت فروش نفت افزايش داشته، ميزان آن هم بيشتر شده، پول‌ها هم دريافت مي‌شود، اما اين پول‌ها کجاست؟ نمي‌توان با اين پول‌ها برنج را ارزان کرد؟چندان مورد قبول نيست که مداحان از طريق مداحي چرخ زندگي خود را بچرخانند. ديروز مهدي برزگر شريک اقتصادي حاج محمود کريمي مداح اهل بيت(ع) و يکي از صاحبان کارخانه آجرسازي در نزديکي بوئين‌زهرا در استان قزوين مي‌گويد: شايد برخي از مردم تصور مي‌کنند مداحان و ذاکران اهل بيت با روضه‌خواني در مجالس مختلف پول‌هاي کلاني مي‌گيرند. تصوري که حتي از آن به عنوان پاکت پول ياد مي‌شود و مي‌گويند بعد از پايان مراسم پاکت پول به مداح داده مي‌شود، اما هستند مداحان و ذاکراني که کار اقتصادي مي‌کنند و هيچ‌گاه از راه مداحي و روضه‌خواني امرار معاش نمي‌کنند. آنها خودشان را وقف امام حسين(ع) کرده‌اند و در کنار آن با کار و فعاليت اقتصادي در کنار امرار معاش، دستگير افراد نيازمند هم مي‌شوند. شايد خيلي‌ها ندانند، يکي از کساني که کارخانه آجر را راه انداخت و سال‌هاست در آنجا فعاليت مي‌کند، حاج محمود کريمي است. برزگر با تأکيد بر اينکه در اين سال‌ها هيچ‌گاه حاج محمود براي راه‌اندازي کارخانه يا وام بانکي از رانت استفاده نکرده است، از تأسيس کارخانه آجر با همکاري حاج محمود و توقيف کارخانه در سال 95 توسط بانک مي‌گويد: «سال 82 به‌واسطه هيأت راية‌العباس با حاج محمود کريمي آشنا شدم. از کودکي آرزو داشتم، نوکر امام حسين(ع) باشم. کاسب بودم و کار مي‌کردم. در هيأت به حاج محمود پيشنهاد کار دادم. گفتم مي‌خواهم کارخانه آجر بزنيم.

 

سیگنال حذف قرعه کشی به بازار خودرو

روزنامه ابتکار:فربد زاوه می‌گوید: حذف محدودیت‌ها نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش قیمت در بازار خودرو داشته باشد. وزارت صمت نمی‌تواند مشکلات اقتصاد کلان را حل کند.قیمت خودرو این روزها در بازار آزاد کاهشی شده و فعالان بازار موضوعات متعددی را دلیل شروع افت قیمت‌ها در این بخش می‌دانند. برخی‌ها معتقدند بازار تحت تاثیر نرخ ارز بوده، برخی دیگر به نبود مشتری اشاره دارند. این درحالی است که مسئله واردات نیز مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است و عده‌ای هم کاهش قیمت‌ها را نتیجه فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو می‌دانند. علاوه‌بر مسائل گفته شده فعالان بازار افزایش تولید را نیز یکی از عوامل موثر در ریزش قیمت‌ها در روزهای اخیر دانسته و معتقدند با توجه به سرعت بخشی به فرآیند تولید و عرضه خودرو پیش‌بینی می‌شود در نیم سال دوم شاهد تعادل نسبی در سمت عرضه و تقاضای خودرو باشیم.بر اساس گزارشی از خبرآنلاین، بررسی قیمت‌ها در بازار راکد خودرو، از کاهش قیمت برخی مدل‌های تولید داخل حکایت دارد، به طوری که از روز یکشنبه تا روز دوشنبه قیمت پراید۱۳۱ با افت یک میلیون تومانی، از ۱۸۶ میلیون تومان به ۱۸۵ میلیون تومان کاهش یافت. همچنین در میان مدل‌های پژو در بازار، قیمت پژو۲۰۶ تیپ۲ مدل ۱۴۰۱ در حدود ۲ میلیون تومان کاهش یافته و از ۳۰۲ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان رسید. قیمت تیبا ۲ مدل ۱۴۰۱ از ۲۰۸ میلیون تومان در روز یکشنبه، روز دوشنبه به ۲۰۷ میلیون تومان کاهش یافته است. کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ نیز از ۲۱۴ میلیون تومان به ۲۱۰ میلیون تومان رسیده است. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز افت ۳ میلیونی را تجربه کرده و با قیمت ۴۰۳ میلیون در بازار خرید و فروش می‌شود. این درحالی است که زمزمه ارزانی بیشتر در بازار خودرو شنیده می‌شود.

 

مرگ در شعله‌هاي اعتراض

روزنامه اعتماد:طبق بررسي‌هاي «اعتماد»، از ابتداي خرداد سال جاري تا 9 مرداد، 8 كارگر، در اعتراض به مشكلات معيشتي، خود را به آتش كشيدند. طبق اخباري كه درباره علت اقدام به خودسوزي قربانيان منتشر شده، اخراج، تعديل، بلاتكليفي بابت قرارداد شغلي، بي‌پاسخ ماندن مطالبات و ناتواني در تامين معيشت، دليل اين تصميم قربانيان بوده است.    اول خرداد، يكي از كارگران فصلي شركت دخانيات گلستان در شهر گرگان، مقابل ساختمان اداري اين شركت، با بنزين خود را آتش زد. طبق اعلام رييس اورژانس گلستان، قرباني يك مرد ۵۰ ساله بوده كه دچار 60 درصد سوختگي شده بود. به گفته همكارانش، قرباني، 20 سال سابقه كار داشت كه به عنوان راننده خاور در شركت كار مي‌كرد و به دليل تصادف در محوطه شركت، توبيخ و به كميته انضباطي معرفي مي‌شود و طبق تصميم مديريت مجموعه، او را به واحد ديگري منتقل مي‌كنند كه اين كارگر در اعتراض به اين رفتارهاي توهين‌آميز، خود را با بنزين به آتش مي‌كشد.    دوم خرداد، يك آبدار و كارگر اداره آب و فاضلاب شهر قلعه رييسي (از توابع چاروسا/ شهرستان كهگيلويه) خود را آتش زد. به گفته بخشدار «چاروسا»، اين آبدار مردي ۴۰ ساله و داراي چهار فرزند بود كه در اعتراض به تاخير در پرداخت حقوق آبداران و بلاتكليفي بابت قرارداد كاري دست به خودسوزي زده بود. قرباني، براي مداوا به بيمارستان‌هاي دهدشت و سوختگي شيراز منتقل شد اما دو روز بعد بر اثر شدت سوختگي فوت كرد.     7 خرداد، فردي ميانسال كه از مراجعان اداره صنعت معدن تجارت شهرستان بم بود، در اتاق رييس اداره اقدام به خودسوزي كرد. طبق گفته رييس اداره، قرباني، يك تعميركار ابزارآلات ساخت و ساز بود كه شاكي خصوصي داشت و قرار بود براي تشكيل پرونده به اداره تعزيرات حكومتي شهرستان معرفي شود كه بعد از اعتراض به اين ارجاع، تهديد خود مبني بر اقدام به خودسوزي را عملي كرده است. اين قرباني هم با شدت سوختگي ۴۵ درصد براي مداوا به بيمارستان منتقل شد.

 

تالاب‌ها لب‌ تر کردند

روزنامه ایران:بارش‌های موسمی و جریان سیلاب، پس از چندین سال به تالاب‌های خشک شده و در حال احتضار کشور، جانی دوباره بخشید. این در حالی است که خشکسالی طی ۲۵سال اخیر نفس بسیاری از تالاب‌های کشور نظیر مهارلو، پریشان، بختگان، گاوخونی و… را به شماره انداخته است؛ تالاب‌هایی که در سایه کم‌آبی، جان داده و به کانونی عمده برای گردوغبار و ریزگردها تبدیل شده‌اند. اگرچه سیلاب‌های اخیر موجب‌ آبگیری تالاب‌های بسیاری در کشور شده است اما به باور بسیاری از کارشناسان، خیلی نباید به آن دل خوش کرد؛ چراکه این شرایط گذرا بوده و تنها در صورت اتخاذ تدابیر و اقدامات حفاظتی مانند جلوگیری از تخریب خاک در بالادست و استفاده پایدار از منابع آب موجود، می‌توان پهنه خشک تالاب‌ها را برای همیشه‌ تر نگه داشت!شهر قم به‌عنوان یکی از تالابی‌ترین استان‌های کشور و دارای ظرفیت‌های عظیم زیست‌محیطی، بهره بسیاری از سیلاب‌های اخیر برده است؛ به گونه‌ای که تالاب‌های شکار ممنوع «مره» و «حوض سلطان» و «دریاچه نمک» تا حدودی آبگیری شدند. تالاب‌هایی که تا پیش از این بیم خشکی کامل آنها رفته و حتی می‌توانست به کانونی مهم برای تولید گردوغبار در شهر قم تبدیل شود.«سیدرضا موسوی مشکینی» مدیرکل حفاظت محیط‌‌‌زیست قم، سیلاب‌های ویرانگر را یکی از آثار و پیامدهای تخریب طبیعت و محیط‌‌زیست، از میان رفتن جنگل‌ها، مراتع و حریم رودها و رودخانه‌ها دانسته و به «ایران» می‌گوید: با قطع حقابه‌های زیست‌محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم، تنها بارش باران و سیلاب‌های مقطعی مهم‌ترین منابع آبی تالاب‌های استان به شمار می‌روند. بنابراین در سال‌های خشک و کم‌باران، این زیستگاه‌های ارزشمند با بحران‌های جدی مواجه می‌شوند.

 

نیمه پنهان پارلمان بخش خصوصی

روزنامه تجارت: قرار است در اسفندماه سال جاری انتخابات اتاق بازرگانی برگزار شود. طبق قوانین موجود، فقط افراد دارای کارت بازرگانی می‌توانند در انتخابات اتاق شرکت کنند. این در حالی است که طبق اخبار دریافتی، مدیران فعلی اتاق بازرگانی در برخی شهرها برای تضمین پیروزی خود در انتخابات آتی، اقدام به صدور بی‌رویه کارت بازرگانی برای نزدیکان خود و افراد متفرقه کرده‌اند تا در انتخابات به آنها رای بدهند. به عنوان مثال شنیده شده در حالی که ترکیب فعلی اتاق بازرگانی تهران مجموعاً با حدود ۱۸۵۰ رای در انتخابات سال ۱۳۹۷ برنده شد، در یک سال اخیر ۱۰ هزار کارت عضویت جدید برای اتاق بازرگانی صادر کرده است. این در حالی است که در شرایط کرونا که با تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها نیز مواجه بودیم صدور حدود ۱۰ هزار کارت عضویت امری بسیار مشکوک است و شبهه مهندسی انتخابات در اسفند سال ۱۴۰۱ را به ذهن متبادر می‌سازد.در این میان رئیس اتاق یکی از شهرهای شمالی با جعل هویت تجاری برای افراد غیرتاجر، برای بسیاری از خویشاوندان خود کارت عضویت صادر کرده است. وی حتی برای مادرِ همسر، خواهر همسر و خواهرزاده همسر و تعدادی از کارمندان حقوق‌بگیر خود نیز کارت عضویت در اتاق صادر کرده تا در انتخابات آتی از رای آنها بهره ببرد. این در حالی است که مطابق قانون و مقررات، اعضای اتاق بازرگانی علاوه بر اینکه باید از شاخص‌های یک تاجر برخوردار باشند، ضرورت دارد حق عضویت خود را رأساً و شخصا پرداخت کنند که این فقره رعایت نشده است. در چنین شرایطی برخی کارشناسان پیشنهادات می دهند که به دنبال شائبه صدور کارت‌های بازرگانی برای افراد غیرتاجر با هدف استفاده از رای آنها در انتخابات اتاق بازرگانی، ضرورت دارد درباره دارندگان کارت بازرگانی صحت‌سنجی صورت بگیرد.

 

توان ساخت بمب اتم را داریم وقت ما را تلف نکنید

روزنامه جوان:دو هفته پیش بود که جمله‌ای از کمال خرازی پیرامون توانایی ساخت بمب اتم توسط ایران، موجب جنجال رسانه‌های ضدایرانی شد. کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران به الجزیره گفته بود: «بر کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی تولید بمب اتم را داریم، ولی تصمیمی برای این کار نداریم.» او اضافه کرده بود: «ما میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را از ۲۰درصد به ۶۰درصد رسانده‌ایم و به راحتی می‌توانیم آن را به ۹۰‌درصد برسانیم.» بی‌بی‌سی فارسی در واکنشی بیان چنین موضعی از مقامات ایران در یک رسانه بین‌المللی را برای «اولین بار» و اصل موضع را هم «کم‌سابقه» خواند. نکته دیگری که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، واکنش مقامات رژیم‌صهیونیستی به این اظهارات خرازی بود. روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که آویو کوخاری، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم، چند ساعت پس از انتشار سخنان خرازی گفته که «آماده بودن گزینه نظامی علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، یک تعهد اخلاقی و یک وظیفه امنیت ملی برای اسرائیل است.»به فاصله کمی پس از موضع‌گیری صریح خرازی که عنوان «مشاور آیت‌الله خامنه‌ای» در مورد او در این رسانه‌ها برجسته شده بود، محمدجواد لاریجانی در شبکه ۲ سیما گفت: «ایران طبق فتوای رهبری اجازه ندارد به دنبال تولید سلاح‌های کشتار جمعی باشد، اما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.»

 

فرودگاه مشهد روی باند حاشیه !

روزنامه خراسان: باز هم ترکیدگی لاستیک در فرودگاه مشهد؛ این بار برای پرواز تهران به مشهد که دیروز در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد رخ داد، هواپیمایی در فرودگاه مشهد دچار سانحه و نقص فنی ترکیدگی لاستیک شد تا مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و بازرسان سازمان هوانوردی ایران برای بررسی علل این حوادث به مشهد بیایند. حسن جعفری مدیر  روابط عمومی فرودگاه مشهد درباره جزئیات این حادثه به «خراسان رضوی» گفت: این پرواز متعلق به شرکت هواپیمایی سپهران با ۱۳۰ مسافر بود که از تهران به مشهد آمد، پس از فرود در فرودگاه مشهد و خزش به سمت پارکینگ، دچار نقص فنی شد و هر دو لاستیک عقب این هواپیما در این نقص فنی دچار ترکیدگی شده است اما خوشبختانه تمامی مسافران در سلامت کامل به سر می‌برند. وی با اشاره به سفر بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری به مشهد نیز گفت: دو تن از معاونان سازمان هواپیمایی کشوری و بازرسان بررسی سوانح این سازمان پس از این حادثه به مشهد سفر کرده و باند فرودگاه را بررسی و همچنین هواپیما را بازدید کردند تا دلایل این اتفاق مشخص شود اما هنوز نتیجه این بازرسی ها اعلام نشده است. جعفری درباره نواقص اعلام شده از باند اصلی فرودگاه مشهد در اطلاعیه منتشر شده سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: این حادثه ارتباطی به موضوعات مطرح شده درباره باند ندارد و روی باند این اتفاق رخ نداده بلکه در هنگام خزش و خارج از باند این مشکل پیش آمده اما درباره نواقص مطرح شده هنوز هیچ یک از دلایل گفته شده به صورت قطعی اعلام نشده و ممکن است تاثیر گذار باشد.

 

مجازی‌زاده پوشالی!

روزنامه وطن امروزر: اعتبار بخشیدن به شخصیت‌ها و موقعیت‌های فیک در فضای مجازی، گاه به قیمت بردن آبروی یک کشور تمام می‌شود. مثل ماجرای دروغین «هالک ایرانی» که در نتیجه چند سال قهرمان‌سازی مجازی و ایجاد کاسبی پرسود در صنعت بلاگری، خیلی گران تمام شد. اگرچه اصل واقعه بیش از اندازه خنده‌دار و مضحک است اما روی دیگری هم دارد که تلخ است. تصور اینکه جمعیت قابل توجهی از مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی، خودشان اجازه سوءاستفاده از تشویق‌ها و تاییدهای‌شان پای پست‌های اینستاگرام را داده باشند و فردی به واسطه این بی‌اطلاعی، یک کلاهبرداری حرفه‌ای مجازی را رقم ‌زده باشد، آزاردهنده است. وقتی در حوزه پراهمیتی مانند ورزش، فضاهای غیررسمی تقویت شوند و مسابقات فیک رونق بگیرند، شکست‌های مفتضحانه‌ای مانند آنچه برای سجاد غریبی روی داد، طبیعی خواهد شد. این سوال مهم که این چهره‌ها اعتبار خود را از چه طریقی کسب می‌کنند و چرا فضای مجازی اینگونه اعتبار پیدا کرده است و این معتبر شدن چه آسیب‌هایی به بارو عمومی جامعه می‌زند، مسائل مهمی هستند که باید در آسیب‌شناسی اتفاقاتی مشابه شکست هالک دروغین ایرانی مورد توجه قرار گیرند. محمد لسانی، کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» به نکات قابل تاملی درتحلیل این پدیده اشاره کرد.   محمد لسانی در ابتدا با اشاره به متن و فرامتن آنچه در مسابقه بوکس برای سجاد غریبی رخ داده، گفت: متن این قضیه کاملا قابل مشاهده است؛ برگزاری مسابقه بوکس توسط بوکسور کشورمان با حریف قزاقستانی که با عدم موفقیت ورزشکار ایرانی همراه می‌شود. هر مسابقه‌ای لزوما به برد ختم نمی‌شود و این یک امر کاملا طبیعی است و هیچ مشکلی ندارد اما مشکل فرامتن این اتفاق است. یک شخصیت ورزشی آمده و خود را ابرقهرمان معرفی کرده و اصطلاحا تجربه رسانه‌ای خودش را بزرگ کرده و با ضریب بخشیدن غیرواقعی فضایی را فراهم کرده که موجب شده پس از انجام مسابقه، نه‌تنها برای خودش ریزش اعتبار شدیدی را در پی داشته باشد، بلکه به هویت ملی کشورمان هم در عرصه بین‌المللی لطمه بزند.

//انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.