آقایان داور! عزیزان، دقت کنید!

افزایش نگرانی‌ها بابت قضاوت‌های فوتبال در فصل جدید

با وجود تمهیدات فدراسیون فوتبال، همچنان نگرانی‌ها بابت قضاوت داوران در فصل جدید لیگ برتر زیاد است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، یکی از موضوعات نگران‌کننده که همواره دغدغه تیم‌های مختلف بوده عملکرد داوران است. از سال‌های قبل همواره درباره ورود VAR‌ به ایران صحبت شده، اما این موضوع هیچ وقت به مرحله اجرا نرسیده و همچنان داوران فوتبال تصمیم‌گیرندگان اصلی در مسابقات محسوب می‌شوند.

از این رو، در آستانه فصل جدید مسابقات فوتبال در دسته‌های برتر، دسته یک و پایین‌تر همچنان نگرانی‌های زیادی درباره عملکرد داوران وجود دارد.

درگیری‌های شدید در فصل گذشته

در بازی‌های فصل گذشته لیگ برتر و دسته‌های پایین‌تر بارها و بارها شاهد ناراحتی اعضای یک یا هر دو تیم مسابقات از داوران و عملکردشان  بودیم. مصاحبه‌های تند مربیان و اعضای تیم‌ها علیه داوران و البته اشتباهات مرگباری که برخی قضاوت‌کنندگان لیگ انجام دادند، جنجال‌های زیادی در فوتبال درست کرد. این وضعیت اسفناک باعث شد تا امیدواری‌هایی برای بهبود وضعیت داوری در فصل جدید ایجاد شود، اما حالا این نگرانی‌ها بیشتر هم شده است.

داوران مطرح در تست مردود شدند!

تست آمادگی جسمانی داوران برای حضور در مسابقات فوتبال هرساله قبل از شروع لیگ انجام می‌شود و داورانی که شرایط بدنی خوبی داشته باشند مجوز قضاوت می‌گیرند. امسال هم این تست‌ها انجام شد، اما نکته قابل توجه نتایج نه چندان خوب این تست‌هاست.

با انجام تست‌های داوری، بسیاری از داوران و کمک‌داوران مطرح و نامدار فوتبال ایران که حضورشان در زمین دلگرمی به اعضای تیم‌ها می‌دهد، نتوانستند نمرات لازم را کسب کنند و کار به جایی رسید که فدراسیون فوتبال هم وسط بیاید و فکری به حال این موضوع کند. مهدی سیدعلی، اشکان خورشیدی، محمدحسین زاهدی‌فر، روح‌الله شریفی، علی صفایی، علی میرزابیگی و …  جزو داوران و کمک‌داوران شاخصی هستند که در تست‌های آمادگی جسمانی رد شده‌اند.

حالا اما تعدد داوران مردود شده در تست‌های آمادگی جسمانی سبب شده که مسئولان فدراسیون فوتبال به دنبال راهکار بیفتند. در این‌باره قرار است یک جلسه ویژه میان اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شود تا شاید راه برای بازگشت این داوران باز شود.

کلاس دانش‌افزایی فایده‌ای دارد؟

طی روزهای گذشته کمیته داوران فدراسیون فوتبال یک مدرس داوری برجسته به ایران آورد و طی 3 روز کلاس دانش‌افزایی برای قاضی‌های فوتبال (مردان و زنان)‌ برگزار کرد. در این دوره کلاس‌ها آخرین نکات داوری و البته برخی تکنیک‌های قضاوت که خیلی از آنها مباحث روانشناسی بود به داوران فوتبال آموزش داده شد تا آنها بتوانند قضاوت‌های بهتری داشته باشند. حال امید می‌رود این کلاس به پایین آمدن اشتباهات داوران کمک کند.

افشاریان: توقع دارم اشتباهات کمتر شود

خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران، با اشاره به نگرانی‌ها درباره قضاوت‌های لیگ برتر و سایر دسته‌ها گفت:‌ «سال گذشته 240 بازی لیگ برتر داشتیم. برای هر بازی ناظر می‌فرستیم. نتایج 11 درصد بازی‌ها را داوران جابه‌جا کردند و در نتیجه موثر بودند. من راضی نیستم. گرچه با نبودن VAR مشکلاتی داریم، اما قابل قبول نیست. کمک‌ها و داوران چهارم پررنگ نبودند. ما توقع داریم با این احترام و عزتی که هیات رئیسه به داوران گذاشته این عدد به 6 یا 7 درصد برسد.»

او افزود: «تیم‌ها هزینه می‌کنند و انتظار دارند. کوچک‌ترین اشتباه داوران بزرگ‌ترین اشتباه بازی تلقی می‌شود. از شما توقع دارم تلاش کنید این اتفاق امسال نیفتد. 306 بازی در لیگ یک داشتیم. اشراف دارید که قضاوت در این لیگ سخت‌تر است. 16 درصد بازی‌ها با قضاوت داوران جابه‌جا شده که آمار بسیار بدی برای ما داوران است. شاید هم من بد ارنج چیدم، ولی وقتی فدراسیون به شما حال اساسی می‌دهد، توقع داریم این اشتباهات کمتر شود.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.