آوازخوان آزادی

«شهروند» گزارش می‌دهد؛ سلبریتی‌بودن به سبک ستاره موسیقی پاپ که دغدغه کمک به هموطنان برایش مهم‌ترین است

به عمل کار برآید، به سخنرانی نیست؛ آزادی ۱۵۵۶ زندانی غیرعمد، تامین هزینه‌ درمان ۱۲۵۰بیمار، تامین دیه‌ ۷۵محکوم به اعدام و تامین کمک‌هزینه‌ ۲۵مسکن، بخشی از فعالیت‌های انسان‌دوستانه یک خواننده ایرانی است. خواننده‌ای که نه اهل شوآف است و نه درگیر کنسرت و اجراهای پی‌درپی و حواشی فضای مجازی. 63هزار نفر در توییتر او را دنبال کرده‌اند. صفحه اینستاگرامش 4میلیون و 500هزار نفر دنبال‌کننده دارد و همین صفحه بستری برای فعالیت‌های اجتماعی و دغدغه‌هایش شده است تا گره‌ای از کار مردم باز کند. آنقدر محبوبیت و اعتبار دارد که هر درخواست یاری که به سوی طرفدارانش دراز می‌کند، در عرض چند ساعت لبیک گفته می‌شود و یک گره از کار یک خانواده باز. متولد هشتم مرداد است. چاووشی در تولد دو سال پیشش، از طرفدارانش طلب کادوی تولد متفاوتی کرد. در روزگاری که تولد گرفتن برای برخی سلبریتی‌ها خوراک محتوای چند روز صفحات شخصی‌شان را تامین می‌کند، خواننده «امیر بی‌گزند» از هوادارانش خواست تا با همکاری هم دیه یک محکوم به اعدام را تامین کنند. این درخواست چاووشی با استقبال هوادارانش روبه‌رو شد و به اصطلاح چاووشیست‌ها با ثبت یک رکورد جدید در پنج ساعت مبلغ ۱۶۵میلیون تومان پرداخت کردند تا خانم‌جوانی که از ۱۸سالگی در زندان بوده و ۱۶ سال پشت میله‌ها مانده ‌بود، آزاد شود.

راضیه زرگری– شهروندآنلاین؛ هشتم مرداد امسال این خواننده پرطرفدار با انتشار نوشته‌ای در اینستاگرام از مردمی که با او در آزادی زندانیان و تامین کمک‌هزینه برای نیازمندان همراهی کرده و می‌کنند، قدردانی کرد. هدیه تولد امسالش را به همشهریانش در خرمشهر پیشکش کرد. چاووشی در هفته‌های اخیر کمپینی برای آزادی 43 زندانی خرمشهری مطرح کرد که با این فراخوان هوادارانش در مدت کوتاهی با واریز مبلغی معادل 200میلیون تومان به حساب ستاد مردمی دیه استان خوزستان، زمینه آزادی همه محبوسان معرفی‌شده‌ را فراهم کردند تا به این مناسبت مبارک بسیاری از مردان عائله‌مند و سرپرستان خانواده در زادگاه محسن از بند رهایی پیدا کنند.

 

 مسیر بی‌توقف کارهای خیر

محسن چاووشی از جمله خوانندگان خبرساز کشورمان است که با وجود عدم‌برگزاری کنسرت و کمترین حضور در مجامع فرهنگی-هنری همواره در سیبل حاشیه‌ها و خبرهایی قرار دارد که جنسش با اخبار دیگر سلبریتی‌ها متفاوت است. چراغ کارهای خیرش چند سالی می‌شود که در فضای مجازی روشن شده؛ چاووشی در صفحه اینستاگرامش هرازگاهی چند کمپین راه می‌اندازد و برای کارهای خیر گلریزان می‌گیرد. از جوان افغانستانی محکوم به اعدام که از ۱۶سالگی در انتظار چوبه دار در کانون اصلاح و تربیت به سر می‌برد تا کودک مبتلا به سرطان که خانواده‌اش برای هزینه‌های درمان، مستاصل شده‌اند و کمپین‌هایی برای نجات ده، بیست و گاهی سی زندانی از زندان‌هایی از سراسر کشور.

چاووشی به کمک دوستانش، پس از بررسی صحت موضوع پرونده‌های جرایم و تایید مراجع مربوطه، از هوادارانش که 4.5 نفرشان در اینستاگرام صفحه‌اش را دنبال می‌کنند، می‌خواهد با مشارکت در این کارهای خیر دل یک یا چند خانواده را شاد کنند. هوادارانی که تا امروز هم کم نگذاشته‌اند و تعداد خانواده‌هایی که با این جنس کارها دل‌شان شاد شده هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

 

روایت رهایی از چوبه دار با تامین دیه توسط چاووشی  

«هشت سال و هشت ماه زندان بودم؛ به جرم قتل غیرعمد. ماجرای قتل را بهتر است برایتان نگویم. همینقدر بدانید که وقتی چاووشی پرونده را خواند به این نتیجه رسید که می‌تواند به من برای آزادشدن کمک کند.» خالد کرمی، محکوم به اعدام بود که با کمک‌های خواننده پاپ مبلغ دیه تامین و آبان سال گذشته از زندان آزاد شد. او به «شهروند» می‌گوید: «مبلغ دیه یک‌میلیارد و 150میلیون تومان از طرف خانواده مقتول تعیین شده بود. خانه روستا و زمین کشاورزی را دادیم و 240میلیون تومان هم آقای چاووشی کمک کرد. حکم در دو مقطع در حال اجرا بود، اسفند 99 و شهریور 1400 که نهایتا 20 آبان 1400 آزاد شدم.» خالد که تا قبل از این ماجراها فقط اسمی از چاووشی شنیده بود، حالا مرتب پیگیر اثرهای تازه این خواننده پاپ است و با علاقه آهنگ‌هایش را گوش می‌کند.

 در همکاری با ستاد دیه، هنرمندان و ورزشکاران خیر اغلب دوست ندارند اسامی‌شان منتشر و نامی از آنها برده شود. ما هم برای اینکه اسمی از قلم نیفتد معمولا نامی از این عزیزان نمی‌بریم. فقط برای ترغیب علاقه‌مندان به امور خیر اشاره می‌کنم به نام علیرضا جهانبخش، پژمان جمشیدی که همکاری‌های خوبی با ستاد دیه برای آزادی زندانیان غیرعمد داشته‌اند و علی دایی که اخیرا با کمک‌های مالی، 18 نفر را در اردبیل آزاد کرد.

محمدامیر موسی‌نیا  6 سال و هفت ماه و سه روز زندان بود. «دعوا کردم که منجر به قتل شد. خانواده مقتول بالای 3میلیارد دیه می‌خواست و ما پول نداشتیم به آنها بدهیم. از طریق یک رابط با چاووشی ارتباط گرفتیم و پرونده من را در صفحه اینستاگرامش گذاشت.» با  کمک‌های مردمی 100میلیون تومان پول دیه که کم بود، تامین و از طریق او پرداخت شد. «این دیه پرداخت شد؛ حکم اعدام صادر شده بود و آماده اجرا بود. قرار بود حکم سال 98 اجرا شود و چون خانواده مقتول پول زیادی برای رضایت می‌خواست دو سال مشکل تامین پول داشتم تا رضایت نهایی جلب شود که درنهایت این مبلغ جمع شد و سال 1400 آزاد شدم. تا قبل از این فقط اسمش را شنیده بودیم و می‌گفتند به کسانی که حبس می‌شوند، کمک می‌کند. ما هم از طریق خانواده دیگر زندانیان به این خواننده معرفی شدیم.»

 

 جمع‌آوری 7میلیارد تومان برای آزادی 851 زندانی غیربزهکار در دو سال

علی شمس، مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با تشریح اقدمات حبس‌زدای این چهره هنری توضیح می‌دهد: «با کمک مخاطبان صفحه اینستاگرام آقای چاووشی تنها در سال‌جاری در 19 مرحله و با معرفی مددجویان نیازمندی از 18 استان، زمینه آزادی 281 بدهکار مالی یا محکوم به پرداخت دیات حوادث کارگاهی و سوانح رانندگی از بند فراهم شده است که سهم دوستداران و حامیان این هنرمند در آزادی محکومان جرایم غیرعمد رقمی معادل 2میلیارد و 50میلیون تومان بود.»

بهمن بابازاده، وبلاگ‌نویس برجسته موسیقی و یکی از نزدیکان چاووشی می‌گوید که این خواننده به دلیل توجه به پدیده‌های اجتماعی حساسی که کمتر هنرمندان یا حتی سیاستمداران حس می‌کنند، احترام میلیون‌ها ایرانی را به خود جلب می‌کند. «به یاد دارم وقتی چهار پنج محکوم اول از اعدام نجات یافتند، محسن واقعا متاثر شد و احساس بسیار شیرینی از آن داشت. از آن زمان این احساس خاص به‌طور پیوسته تقویت شده است.

به گفته علی شمس در روزهایی که برخی فعالان عرصه موسیقی درگیر مسائل حاشیه‌ای و تلاش‌های تبلیغی و تشریفاتی خودشان هستند، به برکت وجودی محسن چاووشی تنها در دو سال اخیر تعداد 851زندانی غیربزهکار تحت حمایت ستاد دیه کشور با رقم اهدایی 7میلیارد و 450میلیون تومانی علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان صفحه اجتماعی این نام‌آشنای نیک‌اندیش از بند حبس رهایی یافته‌اند.

«مصلح اجتماعی» عبارتی است که  مدیرعامل ستاد دیه کشور با آن محسن چاووشی را توصیف می‌کند: «شاید هیچ خواننده‌ای پیدا نشود که با گذشت یک دهه از مطرح‌شدن او و با وجود کسب اعتبار و موفقیت‌های روزافزون به‌جای ارایه جدول برنامه‌ها و شرح پرطمطراق کارها و کنسرت‌های برگزارنشده‌‌اش، بدون اغراق تمام فضای صفحه پرمخاطب اجتماعی خود را به تریبونی برای انعکاس دردها و محلی برای رفع حوائج محرومان و طرح مصائب زندانیان نیازمند اختصاص دهد.»

 

11هزار و 458 زندانی غیرعمد در حال حاضر در زندان هستند

علی شمس، مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «11هزار و 458 زندانی غیرعمد در حال حاضر در زندان‌اند که نزدیک به 339 نفر آنها خانم هستند. همه این افراد به‌واسطه جرایم غیرعمد زندانی‌اند، محکومیت‌های مالی‌ای که سه بخش دارد؛ صدور چک، ضمانت اوراق بانکی و سفته و نهایتا تعهد مهریه و نفقه که براساس شکایت زوجه، زوج راهی زندان شده است.» شمس‌پور توضیح می‌دهد که از این تعداد 8هزار و 819 نفر به‌خاطر چک برگشتی زندانی‌اند، دو هزار و 161 نفر به‌واسطه مهریه و 216 نفر به‌ علت نفقه.

ستاد مردمی دیه از افرادی حمایت می‌کند که بدهکار هستند، نه تبهکار، مجرم یا خلافکار: «این افراد دیون خصوصی دارند، نه شاکی عمومی. به بیان دیگر این گروه از زندانیان نظم عمومی جامعه را تهدید نکرده‌اند و صرفا به‌واسطه تسویه‌نکردن دیون در زندان هستند و از پرداخت تعهدات مالی‌شان عاجز مانده‌اند. بارزگانی که وام گرفته و از بد روزگار ورشکست شده و نمی‌تواند بدهی‌های مالی‌اش را پرداخت کند؛ کارفرمایی که فقط یک روز در بیمه کارگرش قصور کرده و کارگر در حین کار با دستگاه دچار قطع عضو شده یا راننده سرویسی که ماشین هم مال خودش نیست و شب به‌واسطه فکر و خیال هزینه‌های درمان همسرش، بی‌خوابی کشیده، صبح فردا تصادف می‌کند و از پرداخت دیه منجر به جرح یا فوت درمانده است. همه این افراد یک زندگی معمولی داشته‌اند و بر سر سهل‌انگاری و بد روزگار گرفتار زندان شده‌اند و حالا نیازمند کمک هستند. این زندانیان آبرومند هستند و حفظ کرامت انسانی‌شان بیشترین اهمیت را دارد.»

 

دیگر کسی برای بدهی 50میلیونی زندانی نمی‌شود

مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه‌های نگهداری محکومان در زندان افزایش پیدا کرده، ادامه می‌دهد: «دیگر کسی برای بدهی 50میلیونی زندانی نمی‌شود و محکومان مالی اغلب ارقام بدهی سنگین‌تری دارند. در این میان چهره‌های مردمی و محبوبی مثل محسن چاووشی که اعتماد عمومی جمع زیادی از دوستداران و هوادارانش را سرمایه کمک به مردم گرفتار و نیازمند کرده است، موارد را شناسایی و با تایید ستاد دیه، مبالغ باقیمانده طلب زندانیان را از کمک های مردمی فراهم کرده و موجب آزادی آنها می‌شوند، تا به این ترتیب مردم و خیرین دیگر هم به این اقدامات ترغیب شوند.»

شمس با اشاره به 75 اعدامی که با کمک و تلاش این خواننده پاپ از اعدام رهایی پیدا کرده‌اند، به «شهروند» می‌گوید: «در موارد قتل هم بیشتر جرایم غیرعمد بوده، ولی محسن چاووشی در موردهایی از قتل عمد هم برای رهایی قاتل از مجازات، پیش‌قدم شده و حتی پای چوبه دار هم رفته است. این خواننده کشورمان در روزگاری مصلح اجتماعی و مروج انسان‌دوستی شده است که دیگر هم‌صنفانش اغلب درگیر اجرای برنامه‌ها و خرید و فروش بلیت‌های کنسرت‌شان هستند.»

چاووشی به کمک دوستانش، پس از بررسی صحت موضوع پرونده‌های جرایم و تایید مراجع مربوطه، از هوادارانش که 4.5 نفرشان در اینستاگرام صفحه‌اش را دنبال‌می‌کنند، می‌خواهد که با مشارکت در این کارهای خیر دل یک یا چند خانواده را شاد کنند. هوادارانی که تا امروز هم کم نگذاشته‌اند و تعداد خانواده‌هایی که با این جنس کارها دل‌شان شاد شده هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

به گفته مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند، هنرمندان، ورزشکاران و اهالی فرهنگ همکاری بسیار خوبی با مجموعه ستاد دیه دارند و برخلاف دیگر نهادهای کمک‌رسان که خیرین خودشان اعلام حضور می‌کنند، در همکاری با ستاد دیه، هنرمندان و ورزشکاران خیر اغلب دوست ندارند اسامی‌شان منتشر شود و نامی از انها برده شود. ما هم برای اینکه اسمی از قلم نیفتد معمولا نامی از این عزیزان نمی‌بریم. فقط برای ترغیب علاقه‌مندان به امور خیر اشاره می‌کنم به نام علیرضا جهانبخش، پژمان جمشیدی که همکاری‌های خوبی با ستاد دیه برای آزادی زندانیان غیرعمد داشته‌اند و علی دایی که اخیرا با کمک‌های مالی، 18 نفر را در اردبیل آزاد کرد.

مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه با اشاره به اینکه رسیدگی به جرایم بانوان و جانبازان در اولویت قرار دارد، تاکید می‌کند: «خانم‌ها در حال حاضر 2درصد زندانیان جرایم غیرعمد را تشکیل می‌دهند. این افراد هم به‌واسطه بدهی‌های سنگین یا شکایت چند شاکی زندانی هستند. به‌طور کلی بعد از اجباری‌شدن بیمه شخص ثالث می‌توان گفت زندانیان دیات حوادث رانندگی به صفر رسیده و بیشتر محکومان مربوط به حوادث کارگاهی و بدهی‌های کلان ضمانت مالی است.»

 

یک احساس شیرین که ماندگار شد

دو روز مانده بود به اعدامش؛ ستاره پاپ همت کرد و او را نجات داد. وحید محرمی 37ساله که دستگاه آموزشی برای هنرجویان کاراته اختراع کرده بود، به دلیل تخصص فنی‌اش، از سوی مسئولان زندان اردبیل در دوران محکومیتش برای کمک به کارهای کامپیوتری در این مرکز مشغول به کار بود. او در یک نزاع خیابانی به‌صورت غیرعمد یک نفر را در سال 93 به قتل رساند. 6 سال بعد از ارتکاب جرم  و صدور حکم مجازات اعدام، در حالی که در زندان مشغول به کار بود، اتفاقی متوجه می‌شود که اجرای حکمش نزدیک است: «وقتی اوراق ویژه در سیستم را دیدم، متوجه شدم که تنها 24 ساعت یا حداکثر 48 ساعت با چوبه دار فاصله دارم.» محرمی اجازه خواست تا تلفنی با مادرش تماس بگیرد و وصیت کند و او را برای دیدن جسد بی‌جانش در حیاط زندان آماده کند. اما قبل از اجرای حکم، این جوان اردبیلی ناگهان از طناب دار در امان ماند. ناجی او نه قاضی بود و نه وکیل. یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های پاپ ایران، محسن چاووشی بود. این خواننده و ترانه‌سرا در آخرین لحظه مداخله کرد تا به جمع‌آوری «دیه» کمک کند.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز چاووشی 42 ساله توانسته بیش از 50 نفر را از چوبه دار نجات دهد. موفقیت او ناشی از بسیج لشکر هواداران وفادارش است؛ بیش از 4میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام که به درخواست‌های منظم او برای کمک‌های مالی به هموطنان در شرایط بحرانی پاسخ می‌دهند، خواه محکومان به اعدام و زندان یا بیماران فقیر نیازمند. بهمن بابازاده، وبلاگ‌نویس برجسته موسیقی و یکی از نزدیکان چاووشی می‌گوید که این خواننده به دلیل توجه به پدیده‌های اجتماعی حساسی که کمتر هنرمندان یا حتی سیاستمداران  حس می کنند، احترام میلیون‌ها ایرانی را به خود جلب می‌کند. «به یاد دارم وقتی چهار پنج محکوم اول از اعدام نجات یافتند، محسن واقعا متاثر شد و احساس بسیار شیرینی از آن داشت. از آن زمان این احساس خاص به‌طور پیوسته تقویت شده است.

 

دلیل اعتبار مضاعف سلبریتی‌ها

مصطفی آب‌روشن جامعه شناس درباره اعتبار اجتماعی سلبریتی ها که منجر به جمع شدن کمک های مردمی برای نیازمندان و زندانی ها می شود، به شهروند می گوید :«هر چند ایجاد کمپین و تشویق به مشارکت‌های مدنی در جامعه ما نو پا بوده و هنوز در افراد جامعه درونی نشده، اما کمک به همنوع و یاری‌رساندن به انسان‌های درمانده همیشه در فرهنگ ایرانی برجسته و ماندگار بوده است و در این میان  نمی‌توان نقش ممتاز برخی از هنرمندان از جمله آقای محسن چاووشی را در بسیج افکار عمومی و شکل‌دهی به کمپین کمک‌های مردمی نادیده انگاشت.بدیهی است که شکل مشارکت در خیریه‌ها و انگیزه‌های افراد متفاوت است، در واقع اکثر سلبریتی‌ها تمایل دارند اقدامات خیر‌خواهانه‌شان را در حوزه اجتماعی منتشر کنند تا هم طرفداران خود را به کار خیر تشویق کنند و هم در میان شهروندان اعتبار مضاعفی را کسب کنند.

به گفته این جامعه‌شناس عموما در همه جای دنیا هنرمندان از اقبال عمومی برخوردار هستند و این ارتباط احساسی و موثر به‌طور بالقوه می‌تواند در راستای اهداف انسانی به کار گرفته شود، بر این اساس ما جایگاه تاثیرگذار هنرمندان بین مردم را در مشارکت‌های سیاسی و مدنی نیز به‌کرات مشاهده کرده‌ایم.در واقع تاثير هنرمندان در شکل‌دهی به افکار و حساسیت‌های جامعه، به دليل اينکه با احساسات و عواطف شهروندان سروکار دارند، بارز و سريع‌تر است.در شرایطی که اعتماد اجتماعی نسبت به عملکرد برخی از نهادهای مسئول به‌شدت کاهش پیدا کرده است، سلبریتی‌ها به‌طور عام و هنرمندان به‌طور خاص به لحاظ چهره‌های تاثیرگذار و محبوبی که در نزد مردم دارند، به‌طور بالقوه می‌توانند حساسیت جامعه یا طرفداران خود را نسبت به معضلات اجتماعی افزایش دهند، به‌طوری که مشوق کمک‌های انسان‌دوستانه باشند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.