مصرف یک آسپرین در روز با بدن چه می‌کند؟

به عقیده پزشکان مصرف روزانه آسپرین باید متوقف شود زیرا می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد

آسپرین یکی از داروهای شناخته شده در دنیاست که هم به عنوان مسکن برای رفع درد و هم برای جلوگیری از مشکلات قلبی و عروقی و ایجاد انعقاد خون استفاده می‌شود.

به گزارش شهروند آنلاین؛ اما به تازگی هشدارهایی نسبت به مصرف روزانه آن از سوی پزشکان اعلام شده است.

کاهش التهاب و کاهنده از تب

آسپرین در سال 1899 به عنوان نخستین مسکن و کاهنده تب در داروخانه‌ها فروخته شد. این دارو با غیرفعال کردن آنزیمی که کنترل کننده درد و تورم در بدن است، درد را تسکین داده و التهاب را کم می‌کند. آسپرین یک داروی غیراستروئیدی ضدالتهابی است.

کاهش خطر حمله و سکته قلبی

پزشکان معمولا برای بیمارانی که دچار حمله و سکته قلبی شده‌اند آسپرین تجویز می‌کنند تا از بروز حمله یا سکته بعدی جلوگیری کنند. اما این دارو تنها در صورت تجویز پزشک باید به طور روزانه مصرف شود.

افزایش خطر خونریزی جدی

پیشتر عنوان شده بود افراد به ویژه کسانی که در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند روزانه آسپرین مصرف کنند تا از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری شود. اما دستورالعمل‌ها تغییر کرده و محققان بر این باورند که مصرف روزانه این دارو می‌تواند خطر خونریزی‌های جدی را به ویژه در معده، روده و مغز افزایش دهد.

افراد بالای 60 سال مجاز به مصرف روزانه آسپرین نیستند و در این میان، افراد 40 تا 59 سال باید در موارد خاص و تنها با تجویز پزشک نسبت به مصرف روزانه این دارو اقدام کنند. اما اگر جزء افرادی هستید که مصرف روزنه آسپرین دارید، پیش از ایجاد تغییر در این روند حتما با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

تشدید درد و زخم‌های معده

آسپرین باعث تحریک شدن پوشش معده و ایجاد درد، زخم و خونریزی می‌شود. این احتمال خطر در افراد سالمند، افراد مبتلا به زخم‌های معده، کسانی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند و نیز افرادی که از رقیق کننده‌های خون استفاده می‌کنند، بیشتر وجود دارد.

بروز بیماری جدی در کودکان

متخصصان تأکید می‌کنند کودکان و نوجوانانی که به تازگی مبتلا به آبله مرغان یا علائم آنفلوآنزا شده و بهبود یافته‌اند، نباید آسپرین مصرف کنند. مصرف این دارو در چنین شرایطی می‌تواند منجر به سندروم «ری» شود. این سندروم باعث ایجاد تورم در مغز و آسیب به کبد می‌شود. این دارو کودکان و نوجوانانی را که از عفونت‌های ویروسی بهبود یافته‌اند، درگیر می‌کند./بهداشت نیوز

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.