نانسی پلوسی عاقبت وارد تایوان شد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با وجود هشدارهای مکرر دولت چین، وارد شبه جزیره تایوان شد

نانسی پلوسی در چارچوب سفر آسیایی خود، در سفری جنجالی امروز (سه‌شنبه) وارد فرودگاه تایپه، پایتخت تایوان شد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ سفر پلوسی به تایوان در حالی صورت می‌گیرد که دولت چین بارها درباره این سفر به آمریکا هشدار داده و تنش‌ها اکنون میان پکن و واشنگتن به اوج خود رسیده است.

رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند که هشت جنگنده F15 و پنج هواپیمای سوخت‌رسان از یک پایگاه نظامی در ژاپن برای اسکورت هواپیمای نانسی پلوسی به پرواز درآمدند. همزمان، شمار زیادی جنگنده چینی از شهر جانگ‌جوئو به پرواز درآمده و پرواز خود را در آسمان استان فوجیان که فاصله نزدیکی با تایوان دارد، ادامه دادند.

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز و پیش از سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان گفت، درصورتی‌ که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برود پکن اقدامات قاطعی را برای حفاظت از حق حاکمیت ملی و یکپارچگی قلمروی خود به کار می‌گیرد.

هوا چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت: ما از نزدیک مسیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را رصد می‌کنیم و اگر واشنگتن بدون توجه به عقاید دیگران دست به کاری بزند، چین نیز به طور حتم اقدامات شدید و قاطعی را در حفاظت از حق حاکمیت و منافع امنیتی خود انجام خواهد داد.

از طرفی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت:‌ ما به دنبال تشدید تنش نیستیم، ما حق دفاع از منافع خود را برای خود محفوظ می‌داریم و مراقب اقدامات چین در روزهای آینده خواهیم بود. او با اشاره به تهدیدات چین در صورت سفر پلوسی به تایوان، اعلام کرد که اگر چین اقداماتی علیه تایوان به سبب سفر احتمالی پلوسی به این کشور انجام دهد، مسئولیت آن را باید برعهده بگیرد.

در بحبوحه این تنش‌ها، ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) امروز رزمایش‌های نظامی را در دریای چین جنوبی برگزار می‌کند. اداره ایمنی دریایی چین اعلام کرد این رزمایشات نظامی در منطقه دریای چین جنوبی برگزار می‌شود و مختصات آن در وب‌سایت این سازمان قرار می‌گیرد.

این رزمایش‌ها از امروز دوم اوت آغاز می‌شود و تا روز ششم اوت ادامه دارد و بدین ترتیب ورود تمامی کشتی‌ها به این منطقه در بازه زمانی مذکور ممنوع است. جزئیاتی در این خصوص که کدام دسته از نیروها در این رزمایشات شرکت خواهند کرد و چه مانورهایی انجام می‌شود، منتشر نشده است.

مقام‌های چین در خصوص هرگونه ورود مقام‌های آمریکایی به تایوان هشدار داده‌ و گفته‌اند که سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد./ایسنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.