ویروس زنده کرونا در بسته‌بندی غذاهای منجمد در چین

مقامات می‌گویند هیچ موردی از انتقال ویروس به مصرف‌کنندگان وجود نداشته و خطر وقوع آن کم است

مقامات بهداشتی چین که در حال بررسی شیوع اخیر کووید- 19 هستند، می‌گویند آنها ویروس زنده کرونا را در غذاهای منجمد بسته‌بندی‌شده کشف کرده‌اند. محققان در حال بررسی منبع موارد جدید ابتلا مرتبط با بیمارستانی در شهر چینگ‌دائو بودند. این اتفاق نشان می‌دهد ویروس می‌تواند در زنجیره تأمین زنده بماند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین (CDC)گفت «تایید شده است که تماس با بسته‌بندی بیرونی آلوده به ویروس کرونا می‌تواند باعث بیماری شود.»

شهروندآنلاین: مقامات بهداشتی چین که  در حال بررسی شیوع اخیر کووید- 19 هستند، می‌گویند آنها ویروس زنده کرونا را در غذاهای منجمد بسته‌بندی‌شده کشف کرده‌اند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس می‌تواند در زنجیره تأمین (مجموعه به هم پیوسته منابع و فرآیندها که با تعیین منبع مواد خام آغاز و به تحویل اقلام نهایی به مشتری ختم می‌شود.) زنده بماند.

روز شنبه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین (CDC)گفت رد پای کووید-19 زنده را روی بسته‌بندی ماهی کاد منجمد در شهر ساحلی شرقی چینگ‌دائو پیدا کرده است؛ این نخستین‌باری است که ویروس زنده کرونا در سطح بیرونی کالاهای یخ زده دیده می‌شود.

محققان در حال بررسی منبع موارد جدید ابتلا مرتبط با بیمارستانی در شهر چینگ‌دائو بودند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین (CDC)گفت رد پای کووید-19 زنده را روی بسته‌بندی ماهی کاد منجمد در شهر ساحلی چینگ‌دائو پیدا کرده است؛ این نخستین‌باری است که ویروس زنده کرونا در سطح بیرونی کالاهای یخ زده دیده می‌شود.

قبلا در نمونه‌های مواد غذایی منجمد آثار ژنتیکی از ویروس دیده شده بود، اما هیچ ویروس زنده‌ای کشف نشده بود. CDC در چین در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود بدون اینکه مشخص کند این دسته از مواد غذایی منجمد از کجا آمده است، گفت «تایید شده است که تماس با بسته‌بندی بیرونی آلوده به ویروس کرونا می‌تواند باعث بیماری شود.»

چین، که تا زمان شیوع بیماری در چینگ‌دائو هیچ مورد محلی جدیدی طی  55 روز ثبت نکرده بود، یکی از معدود کشورهایی است که به انتقال احتمالی از طریق مواد غذایی منجمد اشاره دارد.

هنگامی که پکن در ژوئن- پس از مهار گسترده ویروس- با شیوع دوم رو به رو شد، مقامات گفتند منبع موارد جدید ممکن است ماهی‌های وارداتی سالمون باشد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گفته ‌است تا کنون هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط داشتن مراحل آماده‌سازی غذا یا مصرف غذا با کووید- 19 وجود نداشته است. نیوزیلند این احتمال را که یکی از نخستین  موارد ابتلا در مرکز سردخانه اتفاق افتاده است، منتفی دانست.

در ماه آگوست، چین پس از یافتن آثار ویروس در بال مرغ منجمد که از برزیل وارد شده بود، الزامات بازرسی برای واردات محصولات منجمد را افزایش داد. محققان همچنین ویروس را در میگوی وارداتی و سایر غذاهای دریایی منجمد کشف کرده‌اند.

CDC  نگفت که آیا منبع شیوع جدید ویروس در چینگ‌دائو بسته‌بندی مواد غذایی منجمد بوده است یا نه. شیوع ویروس در چینگ‌دائو –اولین موارد سرایت محلی در تقریبا دو ماه- از دو کارگر اسکله شروع شد که ابتدا بدون علامت تشخیص داده شدند، کسانی که گمان می‌رود 12 نفر دیگر را در بیمارستان آلوده کرده باشند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گفته ‌است تا کنون هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط داشتن مراحل آماده‌سازی غذا یا مصرف غذا با کووید- 19 وجود نداشته است.

مشخص نبود که آیا کارگران اسکله از طریق بسته‌بندی مواد غذایی منجمد به ویروس مبتلا شده‌اند یا خیر. با این حال، همچنان CDC به افرادی که محصولات منجمد را جابه‌جا می‌کنند هشدار داد که تماس مستقیم با کالاها نداشته باشند.

CDC  گفت هیچ موردی از ابتلا به کرونا در میان مصرف‌کنندگان دیده نشده است و احتمال چنین خطری کم است، اما برخی از ساکنان خواستار ممنوعیت موقت واردات مواد غذایی منجمد شده‌اند.

CDC  گفت که از مجموع 2.98 میلیون نمونه بسته‌بندی مواد غذایی، محققان 22 نمونه مثبت یافتند.

منبع: گاردین

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.