نان در روغن ماشین مردم/ اختلال در حیات اجتماعی/ دوئل در تنگه تایوان

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي آغاز رسمی فرایند اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان ، اجرای کالابرگ الکترونیک ، بهره‌مندي درست از ‌بارش‌ها و سيلاب‌ها ، قیمت بالای روغن موتور ، اوکراین جدید بایدن ، پرونده ویلموتس و حضور مهدی تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال ، موضوع بنزین و قیمت‌گذاری آن ، نرخ جديد عوارض آزادراه هاي مشارکتي و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز دستور راه‌اندازی صدها ماشین جدید سانتریفیوژ در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي آغاز رسمی فرایند اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان ، اجرای کالابرگ الکترونیک ، بهره‌مندي درست از ‌بارش‌ها و سيلاب‌ها ، قیمت بالای روغن موتور ، اوکراین جدید بایدن ، پرونده ویلموتس و حضور مهدی تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال ، موضوع بنزین و قیمت‌گذاری آن ، نرخ جديد عوارض آزادراه هاي مشارکتي و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

آغاز اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان

روزنامه ایران:وزیر آموزش و پرورش از آغاز رسمی فرایند اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان از امروز (چهارشنبه ۱۲ مردادماه) خبر داد و گفت: فرایند اجرایی شدن این قانون در حالی کلید می‌خورد که ۱۰ ایراد آیین‌نامه رتبه‌بندی در جلسه هیأت دولت برطرف شد.حمید نوری وزیر آموزش و پرورش پس از نشست روز سه‌شنبه 11 مرداد ( دیروز) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در تشریح این جلسه، گفت: در این نشست 3 سؤال مطرح شد که عمدتاً در خصوص رفع مشکلات آموزش و پرورش بود. نمایندگان واسط بین مردم و حاکمیت هستند که از همین طریق سؤالات مردم را به دولت به عنوان دستگاه مجری منتقل می‌کنند و در این نشست مشکلات اصلی حوزه آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از پاسخ ما به نمایندگان سؤال‌کننده، ناظر به اقداماتی بود که تاکنون انجام شده و بخشی دیگر در خصوص مواردی بود که ناظر به آینده است درباره آخرین وضعیت اجرای قانون رتبه‌بندی گفت: آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت نهایی و ایرادات هیأت تطبیق مصوبات طی دو جلسه مطرح و این ایرادات برطرف شد.نوری تأکید کرد: در واقع از 12 مردادماه سامانه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان راه‌اندازی خواهد شد و برای اجرای این قانون میز کاری تشکیل خواهد شد تا ضمن راه‌اندازی هیأت‌های ممیزه، اجرای رتبه‌بندی براساس آیین‌نامه تصویب شده برای همکاران فرهنگی کلید بخورد.وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا برای مشمول شدن معلمانی که 30 سال خدمت کرده‌اند و به آنها گفته شده باید 2سال دیگر در آموزش و پرورش بمانند تا مشمول رتبه‌بندی شوند، چاره‌اندیشی شده یا خیر، گفت: این موضوع مورد ایراد کمیسیون تطبیق مصوبات نیز واقع و پس از بررسی در دولت برطرف شد، لذا نگرانی از این جهت برای همکاران فرهنگی وجود ندارد.

 

پافشاری در توزیع کالابرگ الکترونیک

روزنامه همشهری: مجلس همچنان روی شرط خود در قانون بودجه1401 برای حذف ارز ترجیحی، پافشاری می‌کند و باوجود اینکه دولت لایحه‌ای برای حذف الزام بازگشت قیمت کالاهای اساسی به نرخ شهریور1400 ارائه داده، حاضر به عقب‌نشینی از این شرط نیست. به‌گزارش همشهری، در جریان تصویب لایحه بودجه1401، مجلس موافقت خود با حذف ارز ترجیحی را مشروط به این کرد که کالاهای اساسی به نرخ شهریور1400 به مردم ارائه شود و همین موضوع، اجرای سناریوی کوپن الکترونیک را دوباره روی میز دولت قرار داد؛ اما در شرایط فعلی که نه سیستم کوپن آماده است و نه اقتضائات اقتصادی داخلی و جهانی با نرخ‌های سال1400 تناسبی دارد، دولت خواستار حذف این شرط شده که البته با مخالفت مجلس روبه‌رو است.به‌دنبال اجرای اصلاحات ناگزیر اقتصادی و حذف دلار 4200تومانی از اقتصاد ایران، قرار بود فرایند توزیع کالاهای اساسی از نظام توزیع یارانه ارزی به سمت مردمی‌سازی یارانه‌ها تغییر کند و مجلس برای موافقت با این درخواست دولت، شرطی گذاشت که درصورت حذف ارز ترجیحی، افزایش قیمت‌ها به‌گونه‌ای جبران شود که مردم برای کالاهای اساسی قیمتی بالاتر از نرخ شهریور۱۴۰۰ پرداخت نکنند. این شرط گرچه در اقتصاد متورم ایران و با تغییرات جهانی قیمت کالاهای اساسی غیرکارشناسی به‌نظر می‌رسد اما در آن زمان مورد موافقت سازمان برنامه‌وبودجه قرار گرفت و اتفاقا توزیع کالابرگ الکترونیک نیز برای اجرای این شرط مطرح شد. اکنون دولت به دلایل مختلف خواستار حذف این شرط است و با ارسال لایحه‌ای به مجلس پیشنهاد حذف آن را ارائه داده است اما در مجلس واکنش‌هایی نسبت به این درخواست برانگیخته شده و رئیس مجلس می‌گوید که الزام همان است که در قانون بودجه آمده و با اجرای کالابرگ الکترونیک، همین الزام قانونی مبنای کار خواهد بود.

 

چرخش سانتریفیوژها علیه تحریم

روزنامه جام جم :حالا بازی از هر طرف به نفع ایران است و در سومین روز از ماه آگوست میلادی، غرب، آمریکا و عبری‌زبانان ساکن تل‌آویو:با دست‌ بسته نظاره‌گر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران هستند و به همان موازات هم مذاکرات رفع تحریم با ایده‌های شکلی و محتوایی ایران پیش می‌رود. ایران در بازه جدید نه‌تنها در خنثی‌سازی تحریم به‌صورت ایجابی حرکت کرده و منتظر نتیجه مذاکره نمانده بلکه به هماوردی قابل‌قبولی هم دربرابر جنون تحریم‌های جدید آمریکا رسیده. اکنون نه‌تنها تکرار حماقت‌های ترامپ علیه ایران توسط بایدن راه به جایی نبرده بلکه ایران قوی و هسته‌ای حقیقت جهان بین‌الملل است.در آخرین ساعات دوشنبه، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی از صدور دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته خبر داد و اعلام کرد: «دستور راه‌اندازی صدها ماشین جدید سانتریفیوژ عصر امروز داده شد که متشکل از انواع ماشین پیشرفته IR۶وIR۱ است». سخنگوی سازمان انرژی اتمی این را هم گفت که این اقدام در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، صیانت از منافع ایران و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰هزار سو انجام شده که کف نیاز کشور است و در این رابطه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته است:«این ماشین‌ها را نصب کرده بودیم و شروع عملیات بهره‌برداری از ۵۰۰ ماشین IR۶ پروسه‌ای ۱۰ تا ۱۵ روزه دارد.»  گرچه این اقدام در راستای مصوبه مجلس در زمینه اقدامات راهبردی برای رفع تحریم‌هاست اما قرابت زمانی آن با تحریم‌هایی که آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده کاملا معنادار به نظر می‌رسد.  کمااین‌که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان گازدهی صدها سانتریفیوژ نسل جدید را پاسخ به اقدام آمریکا دانسته و تاکید کرده است: آمریکایی‌ها تصور نکنند با این اقدامات در میز مذاکره می‌توانند امتیاز بگیرند. زیاده‌خواهی را کنار بگذارد. ما اهل منطق و مذاکره هستیم و برای رسیدن به توافق قوی جدی هستیم اما اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه بدهد هرگز دست‌بسته نخواهیم بود.

 

سونامي آب و گل در سراسر ايران

روزنامه اعتماد:با شدت گرفتن پيامدهاي تغيير اقليم در ايران و جهان (كه بارها هشدار داده شده) و به موازات آن شدت گرفتن بهره‌كشي‌هاي بي‌حد و حصر از منابع آب و خاك كشور، حالا وقوع سيل‌هاي ويرانگر با دامنه خسارات هنگفت نيز شدت گرفته به‌طوري كه اكنون هر چند سال و گاه هر چند ماه يك‌بار، ‌بايد منتظر وقوع سيلي ويرانگر باشيم.سيلاب اخير كه بر‌اساس آمارهاي رسمي تا به امروز بيش از 120 كشته و مفقود و ده‌ها هزار ميليارد تومان خسارت مالي به‌جا گذاشته در‌حالي تكرار شده كه تنها 7 ماه از وقوع سيلاب نسبتا وسيع در استان‌هاي جنوبي كشور در دي ماه 1400 گذشته بود و پيش از آن نيز در سال 1398 سيلاب گسترده ديگري از شمال تا جنوب ايران را شاهد بوديم كه گرچه خسارات جاني آن به دليل برخي مديريت‌ها، كمتر از سيلاب اخير بود اما ابعاد خسارتش با سيل اخير شايد برابري مي‌كرد.اما چرا سيل‌ها با بازه‌هاي زماني كوتاه‌تر مرتبا در فصل‌هاي مختلف در ايران تكرار مي‌شوند؟! چرا هر ميزان بارشي اعم از كم و زياد در كشور ما در سال‌هاي اخير عمدتا تبديل به سيلاب‌هاي خسارت‌زا و مرگبار مي‌شود؟ و چرا راه چاره‌اي براي كاهش خسارت‌ها انديشيده نمي‌شود؟ آيا اساسا براي مهار قدرت تخريبي سيل‌ها و بهره‌مندي درست از اين ‌بارش‌ها و سيلاب‌ها كاري كرده‌ايم؟! تنها مروري بر عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي كشور در سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد متاسفانه همه اقدامات صورت گرفته تا به امروز، تنها به جبران بخشي از خسارات وارده و تكرار همان اشتباهات مديريتي و اتخاذ همان سياست‌ها و برنامه‌هاي غلط ختم شده و عملا اقدام موثري صورت نگرفته و انگار قرار هم نيست انجام شود!

 

اینجا زمانی آبادی بود

‌روزنامه شرق‌: پنجشنبه‌شب گذشته، درست پس از اعلان نارنجی سازمان هواشناسی کشور به ارتفاعات شمالی تهران، سیل روستای امامزاده داوود را برد. با وجود اعلام شرایط بحرانی، اما هیچ گروهی از راهداری، شهرداری و دیگر مسئولان ذی‌ربط اقدام به مسدودکردن جاده امامزاده داوود نکردند، یا به مردم روستا که اکثرا در خانه‌هایی ناایمن زندگی می‌کردند دستور خروج ندادند. ساعت 23 پنجشنبه، سیل آمد و هم زائران را برد، هم مردم محلی را عزادار کرد و هم با تخریب مغازه‌ها آنها را به خاک سیاه نشاند. در لحظه نگارش این گزارش کمتر از 24 ساعت از وقوع سیل در فیروزکوه و تخریب خانه‌ها و ازدست‌رفتن مردم محلی می‌گذرد. گوشه‌گوشه تهران درگیر سیل است و ساخت‌وسازهای غیراصولی و کوه‌خواری و ویلاسازی ازمابهتران مردم تنگدست را به خاک سیاه نشاند. از متروپل تا امامزاده داوود، ترجیع‌بند تخریب یک چیز است: ساختمان‌های ناایمن و بی‌ارزش‌بودن جان… . این گزارش حاصل حضور چندساعته خبرنگاران «شرق» در روز سه‌شنبه میان آوار روستای امامزاده داوود است. کمی پس از اعلان هشدار نارنجی‌رنگ هواشناسی و پیش از بارش سیل‌آسای دوباره باران… .بو، همان بوی متروپل است. بوی اجسادی که چند روز است پیدا نشده‌اند، تمام محوطه را برداشته. از اولین پیچ امامزاده داوود، مسیرها را بسته‌اند و تنها با مجوز یا کارت خبرنگاری اجازه تردد داده می‌شود، چندین کیلومتر پایین‌تر نیروهای امداد به همراه سگ‌های زنده‌یاب در حال گشتن دره‌ها هستند. احتمال اینکه سیل اجساد را تا این مسیر آورده باشد می‌رود. هرچه به روستا نزدیک‌تر می‌شویم به تعداد ابرهای متراکم افزوده می‌شود. انگار نه انگار که تهران آفتاب است، اینجا آسمان گرفته است و به نظر می‌رسد ممکن است هر لحظه دوباره بارشی سیل‌آسا روستا را دربر بگیرد. کمی بعد از گذر از روستای کیگا، گنبد امامزاده داوود را می‌شود دید و به تعداد نیروهای هلال احمر افزوده می‌شود.

 

نان در روغن ماشین مردم

روزنامه فرهیختگان:در فضای بازار خودرو و مسائل مربوط به خودروها، سوای ماجراهای چندسال اخیر حول نوسانات قیمتی و لاتاری ثبت‌نام و این‌طور چیزها، یک موضوع داغ و همیشه حاشیه‌برانگیز دیگر هم وجود داشته و آن‌هم خدمات و مایحتاج خودرو بوده است که بین اینها، همواره روغن موتور جزء اصلی‌ترین‌ها و پرحاشیه‌ترین احتیاجات رانندگان بوده است. عدم دسترسی مناسب، کیفیت نامطلوب و از همه مهم‌تر قیمت بالای روغن موتور یا به‌قولی همان روان‌کارها بلای جان رانندگان بوده و حتی احتمالا شما هم یادتان هست و شاهد بودید که در همین چندسال اخیر خیلی‌ها به‌صورت کارتنی و با تعداد بالا روغن موتور خریداری می‌کردند، از بیم اینکه با مراجعه بعدی به تعویض روغنی، با کمبود یا گرانی‌های عجیب‌وغریب مواجه شوند. این مساله همیشگی اما چندماهی است که هم در بازار روغن موتورهای دیزلی و هم روغنی شدت گرفته و نارضایتی به حد بالایی رسیده تا جایی که چندباری رانندگان خودروهای دیزلی قصد انجام تجمعاتی را هم داشتند و خب اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد یا با این وضعیت بازار  رخ بدهد، خسارت جبران‌ناپذیری بر شبکه حمل‌ونقل کشور و به تبع آن بر زندگی و معیشت وارد خواهد کرد. پیرو همین موضوع و شدت‌گرفتن نارضایتی‌ها، چندوقتی است وضعیت بازار روان‌کارها را بررسی می‌کنیم و ضمن سرکشی‌های میدانی، به اطلاعات و آمارهایی هم دست پیدا کردیم که به وضوح نشان می‌دهد شرکت‌های اصلی تامین‌کننده روان‌کارها، بهران، سپاهان، نفت‌پارس و ایرانول به‌عنوان چهار شرکت اصلی، با تغییراتی در میزان تولید و روند توزیع این محصول، بازار را به‌سمت التهاب کشانده و باعث و بانی وضع موجود هستند.

 

آمریکا دنبال جنگ

روزنامه وطن امروز: پکن معتقد است «یک جنگ نیابتی بالقوه چیزی است که برخی افراد و گروه‌های جنگ‌طلب در ایالات متحده انتظار دارند در همسایگی چین رخ دهد». این تحلیلی است که «یوان ژنگ» محقق چینی در ارتباط با تحولات اخیر در روابط آمریکا و چین بر سر سفر نانسی پلوسی به تایوان ارائه داده و می‌توان گفت عصاره همه تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌هایی است که در این باره مطرح شده است. کارشناسان معتقدند تصمیم سفر پلوسی به تایوان مشابه رفتار آمریکا در بحران اوکراین است. اینکه آمریکا به دنبال جنگ‌افروزی در تایوان است اما  در نهایت قدرت و تصمیم حمایت و دفاع از تایوان را ندارد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اواخر سال 2021 از «تعهد تزلزل‌ناپذیر» آمریکا به حاکمیت اوکراین صحبت کرد اما در نهایت روند تحولات نشان داد واشنگتن قصد آشکاری برای کمک به دفاع مستقیم از اوکراین نداشته است. متئو کورینگ، از اعضای بلندپایه شورای روابط خارجی آمریکا در این باره گفته است: من نگران این هستم که لفاظی‌های سیاسی آمریکا در برابر چین از توانایی‌های نظامی آن پیشی بگیرد. برای مثال، اگر سفر پلوسی باعث ایجاد یک بحران نظامی بزرگ با چین شود، پنتاگون آماده نیست. واشنگتن ۵ سال است از یک بازی بزرگ درباره رقابت قدرت‌های بزرگ صحبت می‌کند اما هنوز چیز زیادی برای نشان دادن آن وجود ندارد. او گفت: «ما در خطر دعوا با صدای بلند و حمل یک چوب کوچک (به عنوان سلاح) هستیم».    * سفر از کریدور غیررسمی به گزارش «وطن امروز»،  سرانجام پس از ابهامات و تناقضات فراوان در اعلام برنامه سفر نانسی پلوسی به تایوان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اواخر روز سه‌شنبه با هواپیمای نظامی آمریکا وارد تایوان «جزیره مورد ادعای چین» شد. این بالاترین سطح سفر یک مقام آمریکایی طی 25 سال گذشته به جزیره خودگردان تایوان است. هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده حامل پلوسی و هیات او مستقیما از کوالالامپور به سمت تایپه پرواز نکرد، بلکه از طریق بورنئی و فیلیپین و طی یک مسیر انحرافی گسترده، به سمت تایوان پرواز کرد. پلوسی در یک تور آسیایی بود که شامل بازدیدهای اعلام شده از سنگاپور، مالزی، کره‌جنوبی و ژاپن است.

 

گازدهی به هزار سانتریفیوژ در پاسخ به تحریم‌های آمریکا

روزنامه کيهان:مواضع و اظهارات غربی‌ها در موضوع برجام حاکی از آن است که آنها در پروسه تاکتیک‌های نخ‌نمایی چون «چماق و هویج»، «پلیس خوب، پلیس بد» و همچنین « بازی بزدل» گیر کرده و در قبال ایران در بحران نقش به سر می‌برند.آن‌ها از یک‌سو می‌خواهند با سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه و سلطه‌جویانه، از لغو تحریم‌ها فرار کنند و از سوی دیگر، مشکلات خود و بحران‌های برآمده از تحولات کنونی جهان (اپیدمی کرونا، مشکلات اقتصادی، جنگ اوکراین و بحران انرژی و…) را حل‌وفصل کنند.آمریکا و تروئیکای اروپا اگرچه هرازگاهی، طرحی نو را در پیش می‌گیرند و برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام، از ایده‌ها و پیشنهادات جدید صحبت می‌کنند اما واقعیت همان است که بوده است؛ «فرار از لغو تحریم‌ها در سایه دیپلماسی!»طرف‌های غربی ضمن اینکه از پنجره و فرصت دیپلماسی سخن می‌گوید اما راه تهدید و تحریم را در پیش گرفته‌اند. آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بپذیرند که مقصر اصلی وضعیت کنونی برجام هستند و برای جبران خسارات بایستی شانه خود را زیر بار مسئولیت دهند و از خیانت‌ها و خباثت‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران عقب بنشینند.رفتار غیرسازنده و عاری از حسن‌نیت آنها به‌قدری برای جمهوری اسلامی ایران عادی‌ شده که هر طرح و ابتکاری حتی پیشنهاد اخیر جوزف بورل (پیشنهادی که معلوم نیست چه اجزایی دارد و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم گفت با همفکری واشنگتن تهیه شده) برای ایران و به‌ویژه برای دولتی که خود را معطل و متوقف برجام نکرده است، میل و جاذبه‌ خاصی ایجاد نکرده است.البته خود غربی‌ها هم به این تحلیل و تشخیص رسیده‌اند که دولت رئیسی و تیم دیپلماسی جدید با دولتی که می‌گفت با کدخدا ببندیم، زمین تا آسمان فرق داشته و بدون تحقق شروط اصلی (لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تضمین طرف مقابل) به سمت احیای برجام نمی‌رود.

 

دوئل در تنگه تایوان

روزنامه خراسان:در میان ترس و وحشت ساکنان جزیره تایوان و حضور آن‌ها در بیرون از خانه‌ها و پشت بام‌ها، هواپیمای حامل رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در فرودگاه بین‌المللی تایپه به زمین نشست. این در حالی است که روزنامه گلوبال تایمز که معمولاً مواضع دولت چین را منتشر می‌کند خطاب به پلوسی گفته است که شاید موفق به ورود به تایوان شده باشی،  اما برای خارج شدن از آن باید دعا کنی…همزمان  برخی رسانه‌ها با انتشار تصاویری اعلام کردند که ارتش چین موشک‌های بالستیک قاره‌پیما «دی‌اِف -5 بی» را در نزدیکی تایوان مستقر کرده است.این نوع موشک‌های بالستیک با بُرد ۱۵ هزار کیلومتر، توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای تقریباً به هر نقطه‌ای از کره زمین را دارند.  بنا بر گزارش رسانه‌های محلی تایوان، همزمان با نزدیک‌شدن هواپیمای نانسی پلوسی به آسمان این جزیره، دو سایت دولتی تایوان هدف حمله سایبری قرار گرفته و ارتش چین در حال استقرار موشک‌های بالستیک در استان «فوجیان»، در نزدیکی مرزهای تایوان است. گشت‌زنی همزمان هواپیماهای شناسایی تایوان و چین در مناطق مرزی هم آغاز شده است. به ‌رغم این که در بیانیه روز یک شنبه دفتر نانسی پلوسی اعلام شد او و هیئت همراه در سفر به کشورهای آسیای شرقی به کشورهای سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن سفر خواهند کرد و در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به سفر این هیئت آمریکایی به تایوان نشده بود، روز دوشنبه رسانه‌های محلی تایوان اعلام کردند رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سه شنبه شب برای دیدار با مقامات تایوان وارد این جزیره خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه چین هم در ادامه واکنش‌ها به این سفر، با بیان این که «مشخص شده آمریکا به تنش در منطقه دامن می‌زند و باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد»، افزود: اگر واشنگتن مسئولانه عمل نکند، عواقبی برای تایوان و نظم جهانی خواهد داشت.در این بین،«هیل»نشریه کنگره نوشت: «آیا تایوان، اوکراین جدید بایدن خواهد بود؟ چین با قورت دادن تایوان، آخرین میخ را به تابوت سلطه جهانی آمریکا خواهد زد. بایدن هنوز نفهمیده که تایوان برای آینده آمریکا بسیار مهم تر از اوکراین است.»

 

آقای اژه‌ای این تاج را سرنگون کنید!

روزنامه جوان:برخلاف روز‌های نخست که صدا از کسی درنمی‌آمد و تنها رسانه‌ها بودند که گلو پاره می‌کردند، صف منتقدان بازگشت تاج به فدراسیون فوتبال این روز‌ها آنقدر طویل است که نمی‌توان به سادگی از کنارش گذشت، خصوصاً روزهاست که مشخص شده تأیید اولیه او از سوی کمیته بدوی که حال ماهیت خود آن نیز زیر سؤال است، نمی‌تواند کافی باشد. حالا شاید همه منتظر ورود قوه قضائیه به ماجرای تمام نشدنی پرونده ویلموتس و حضور مهدی تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال هستند، اتفاقی که اگر بیفتد باید منتظر برچیده شدن بساط تاج و دوستانش از فوتبال بود.بعد از حکم نهایی پرونده مارک ویلموتس از سوی دادگاه داوری ورزش (CAS) که فدراسیون فوتبال را به ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو به اضافه ۵ درصد سود اضافه به ازای هر سال تأخیر محکوم کرد بر تعداد منتقدان حضور دوباره تاج در فدراسیون که تا پیش از آن چندان قابل توجه نبودند افزود، خصوصاً که به مبلغ فوق ۳۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بدهی مالیاتی و همچنین ۳۵۴ هزار یورو به علاوه ۵ درصد سود سالانه رأی مانوئل فررا دستیار بلژیکی ویلموتس هم اضافه شد تا دیگر داد همه درآید. البته آرش فرهادی، مدیر حقوقی فدراسیون فوتبال بر این باور است که زیان‌های دیگر در آینده مشخص خواهد شد! سیدنظام موسوی، نماینده تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس در توئیتی با کنایه به عملکرد تاج در گذشته از تأیید شدن او توسط کمیته بدوی با توجه به پرونده تاریکی که دارد ابراز تعجب می‌کند: «نمی‌دانم کمیته بدوی برای تأیید آقای تاج جهت نامزدی فدراسیون فوتبال از چه مراجعی استعلام گرفته، اما جهت اطلاع عرض می‌کنم پرونده ویلموتس در کمیسیون اصل۹۰ مجلس مفتوح است. جناب تاج! دوست قدیمی، هرچه خواستید خدمت کنید، کردید. اجازه دهید خون تازه‌ای در رگ‌های فوتبال ایران جاری شود.»

 

ارزان فروشی بنزین توسط بخش خصوصی

روزنامه تجارت: موضوع بنزین و قیمت‌گذاری آن سال‌هاست یکی از مصیبت‌های بزرگ دولت‌ها بوده است تا به هر بهانه‌ای آن را دست‌کاری کرده تا درآمدهای خود را افزایش دهند. گرچه در سیاست‌های قیمت‌گذاری و موفقیت آن، مباحث بسیاری مطرح است اما تجربه نشان داده افزایش بهای این حامل انرژی، نتوانسته منجر به کاهش مصرف شود. قانون هدفمندی یارانه‌ها هم‌ چنین اجازه‌ای به دولت می‌دهد تا به سمت واقعی سازی بهای بنزین قدم بر دارد و بر اساس قیمت فوب خلیج‌فارس، آن را به مردم عرضه کند. در حال حاضر میانگین بهای هر لیتر بنزین هم در فوب خلیج‌فارس، حدود 50 سنت برآورد می‌شود که با این قیمت، هر ایرانی باید حداقل 15 هزار تومان برای هر لیتر بنزین پرداخت کند.این ارقام در شرایطی مطرح است که گمرک جمهوری اسلامی ایران، گزارش تجارت سه‌ماهه کشور را در سال 1401 منتشر کرده که بر اساس آن، دولت هر لیتر بنزین را 27 سنت صادر کرده است؛ یعنی به‌اندازه نیمی از ارزش واقعی آن در فوب خلیج‌فارس و به قیمت 8 هزار تومان! آنطور که گزارش ها نشان می دهد دولت در این مدت، 388 میلیون و 700 هزار لیتر بنزین صادر کرده است که در گزارش گمرک، رقم ارزی آن 105 میلیون دلار ذکر شده است. 67 درصد این بنزین به امارات با قیمت 26 سنت، 20 درصد آن به افغانستان با قیمت 28 سنت، 11 درصد آن به عراق با قیمت 29 سنت و دو درصد دیگر به ارمنستان صادر شده است با قیمت 35 سنت به ازای هر لیتر. میانگین صادرات بنزین هم نشان می‌دهد هر لیتر از این فرآورده نفتی، 27 سنت صادر شده است درحالی‌که قیمت منطقه‌ای آن حداقل 50 سنت است. در همین حال وزارت نفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وزارت نفت بنزین ۲۷ سنتی صادر نکرده و اخبار مربوطه درخصوص بنزین غیراستانداردی است که در پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس خصوصی تولید و صادر شده‌اند.

 

اختلال در حیات اجتماعی

روزنامه ابتکار:پیکربندی جامعه امروزِ ایران بیش از هر چیز بازنمایی دقیقی از «اختلال در حیات اجتماعی» است. خرده‌بحران‌هایی که تحلیل‌گران علوم اجتماعی و کنش‌گران فضای عمومی طی سال‌های گذشته بیم آن را می‌دادند، امروز به عینیت رسیده و آرام‌آرام می‌رود تا به یک اَبَربحران اجتماعیِ فراگیر بدل شود.در روزگاری که از یک سو، مشکلاتِ کمرشکنِ اقتصادی که بیش از هر زمان دیگری معیشت و موجودیتِ زندگیِ حداقلی مردم را نشانه رفته، از سوی دیگر حداقل آزادی‌های اجتماعی دستخوش و بازیچه اندک گروه آریستوکراتِ شبه‌مذهبی شده، از منظری چارچوب‌های اخلاقی به شکلی موریانه‌زده در آستانه فروپاشی است و در ساحتی دیگر، هویت جمعی به بیگانه‌ترین شکل تاریخی‌اش درآمده، سخن از چه باید کردها و چگونه‌ها بیشتر به طنزی تلخ می‌ماند. گویی تلخکی نشسته بر مزار خویش، حرف از چیستی و چگونگی چاشت فردا می‌زند.معضلات پیش‌گفته هر یک به تنهایی می‌‌تواند زمینه و زمانه را برای هر جامعه‌ای تنگ کرده و نفس‌هایش را به شماره بیاندازد. انباشت این بحران‌ها اما، حکایت دیگری است. درهم‌آمیزی این بحران‌ها و تاثیر متقابل آن‌ها بر یکدیگر، در قالبی تزایدی فرم و شکل تازه‌ای پیدا می‌کند و مجموعه بحران‌های مذکور را به کلافی سردرگم تبدیل می‌سازد که سر نخ آن را نمی‌توان به راحتی پیدا کرد.از دیگر سو، هر چه از زمان پیدایش این موقعیت می‌گذرد، بر پیچیدگی، کلافگی، سختی و صعبی گشودن این کلاف سردرگم افزوده می‌شود. به بیان رساتر، مزمن شدن این درد آن را به یک بیماری لاعلاج تبدیل می‌کند که هیچ پزشک حاذقی یارای درمان آن را ندارد.

 

اتوبوس‌ زنان، اتوبوس مردان!

روزنامه آرمان ملی: ذبيح‌ا… بخشي‌زاده معروف به حاجي بخشي که از معروف‌ترين افراد گروه انصار حزب‌ا… بود، در کتاب خاطراتش مي‌نويسد: «يکي از افتخارات من، طرح جداسازي زن و مرد در اتوبوس‌هاي شرکت واحد بود. بعد از جنگ که به مکه مشرف شده بودم،‌ براي اولين‌بار اين طرح را به مسئولان سعودي دادم. من را دعوت کردند به رياض، يک جايزه هم به من دادند. بعدها اين پيشنهاد را توي تهران هم اجرا کردند.» اين طرح در ايران اجرا شد اما تصور نمي‌شد بحث آن به جداسازي اتوبوس‌ها هم برسد. از ديروز که خبر جدا کردن اتوبوس زنان و مردان در تهران منتشر شد، بسياري ياد اين جملات حسن روحاني در هنگامه انتخابات رياست جمهوري 96 افتادند:«من اينها را مي‌شناسم …. روي کار بيايند در پياده‌روها ديوار مي‌کشند و مي‌خواهند همه جا را ‎مردانه زنانه کنند.»آخرين نمونه اين اقدام جداسازي اتوبوس زنان و مردان است. 10 مرداد بود که سرپرست بهره‌برداري شرکت اتوبوسراني تهران از اختصاص 17 دستگاه اتوبوس براي حمل و نقل زنان در دو نوبت صبح و عصر در خطوط BRT شهر خبر داد. ايرج لطفي‌زاده با تاکيد به اينکه طرح اتوبوس‌هاي وي‍ژه زنان در دوره مديريت قبلي شهري اجرا شده بود، توضيح داد: در بعضي از ساعت‌ها و مناسبت‌ها نسبت عرضه و تقاضاي سفر زنان و مردان در استفاده از ناوگان عمومي با هم متفاوت مي‌شود و تعداد مسافران زن نسبت به مردان بيشتر مي‌شود و همين دليلي شده بود تا در سال‌هاي 1399 و پيش از آن، اين طرح چندبار به صورت آزمايشي اجرا شود و تعدادي از اتوبوس‌ها را در شهر براي رفاه حال زنان و بهتر شدن کيفيت سرويس‌دهي به آنها اختصاص دهند. او افزود: در ادامه شيوع ويروس کرونا و کم شدن مسافران به‌دليل دورکاري کارمندان، تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد اين طرح به صورت موقت مسکوت بماند اما دوباره با بازگشت وضعيت به شرايط عادي و افزايش حجم مسافران در ساعت‌هاي پيک مسافر اين طرح اجرا شد.

 

عوارض تهران – شمال 134 هزار تومان!

روزنامه آرمان امروز:وزير راه و شهرسازي نرخ جديد عوارض آزادراه هاي مشارکتي را ابلاغ کرد که بر اساس آن آزادراه تهران شمال براي روزهاي عادي 94 و تعطيل 134 هزار تومان از امروز از خودروهاي عبوري اخذ مي شود. طبق ليستي که اعلام شده بيشترين مبلغ عوارض آزادراه خرم آباد – پل زال، است که حدود 26 هزار تومان اعلام شده است اما نرخ عجيب عوارض آزادراه تهران- شمال در نوع خود جالب توجه است. به نظر مي‌رسد دولت قصد دارد به انحا مختلف هزينه هاي جاري را از جيب مردم جبران کند. بنابراين گزارش رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي نرخ عوارض عبور وسايل نقليه از آزادراه‌هاي مشارکتي (بخش خصوصي) را براي سال 1401 به خيرالله خادمي و داريوش اماني معاونان وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ابلاغ کرد.بر اساس اين ابلاغيه در صورتي که خودروهاي عبوري تا 7 روز پس از تردد از آزادراه‌ها نرخ عوارض را پرداخت نکنند مشمول عوارض پلکاني خواهند شد.بر اساس اعلام وزير راه و شهرسازي زمان اخذ عوارض با نرخ‌هاي جديد از ديروز 10 مرداد اجرا شده است.

//انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.