با نام و عکس دیگران تجارت نکنید!

دختر هوشنگ ابتهاج (سایه) نسبت به انتشار متنی جعلی در فضای مجازی که به پدرش نسبت داده‌اند اعتراض کرد

فرزند امیرهوشنگ ابتهاج (هــ.ا.سایه) بار دیگر نسبت به انتشار متنی جعلی به نام پدرش واکنش نشان داد و تاکید کرد: «مطلبی که درباره پر سوم و فردوسی دست به دست می‌شود جعلی است.»

شهروند آنلاین: ماجرا به متنی برمی‌گردد که چند وقتی است در فضای مجازی دست به دست می‌شود و زیر آن نوشته «سایه»! متن درباره موضوع مواجه زال (پدر رستم) و سیمرغ است؛ زمانی که سیمرغ به زال یکی از پرهایش را می‌دهد و به او می‌گوید زمانی که در موقعیتی خطرناک گرفتار شد، می‌تواند این پر را آتش بزند تا سیمرغ راه چاره را به آن‌ها نشان بدهد. زال یک بار در ماجرای به دنیا آمدن فرزندش رستم، دست به دامن سیمرغ می‌شود و پر را آتش می‌زند چراکه احتمال از دست رفتن مادر هنگام زایمان می‌رود. بار دیگر هم در ماجرای مواجهه اسفندیار و رستم، پر را آتش می‌زند و از سیمرغ مدد می‌طلبد. اما در متن جعلی که به سایه نسبت داده‌اند نوشته شده پر سوم چه زمانی استفاده شد؟ بعد هم آمده: «راز سر به مُهری که فردوسی قرن‌هاست آن را پنهان کرده، این‌جاست. فردوسی تکلیف پر سوم را مشخص نکرده است.» در ادامه هم تحلیلی درباره این راز مکتوم اضافه شده و نوعی خیال‌پردازی به ماجرا اضافه شده بود و توییت شده بود: «آری، ما وارثان پر سوم سیمرغ‌ایم.»

تمام این‌ها در حالی است که پژوهشگران و شاهنامه‌پژوهان اشاره کرده‌اند سیمرغ فقط سه پر به زال نداد بلکه در دیدارهای دیگر هم پرهایی برای آتش زدن و کمک طلبیدن داده بود. با این حال عده‌ای گمان کرده بودند که این متن واقعا متعلق به سایه است و انتقادهایی به این شاعر کرده بودند. در این میان دختر شاعر هم متنی منتشر کرده و به این‌گونه مطالب جعلی و استفاده از نام شاعران بزرگ، انتقاد کرده و آن را «تجارت» با نام این گروه خوانده است. یلدا ابتهاج نوشته: «این روزها دائما باید جواب پیام‌های مشابهی را بدهم که چند ماه پیش هم دست به دست می‌شد و اجبارا این‌جا و در صفحات مجازی‌ام مطلبی نوشتم. عده‌ای بی‌کار و بیمار ظاهرا هر از چندی دست به این کار می‌زنند و باعث زحمت دیگران می‌شوند. رسم روزگار ماست که این افراد به عمد مطالب جعلی را با اهداف مشخصی در صفحات مجازی منتشر می‌کنند که قصد و هدف مشخص در پس این کارها به‌خوبی دیده می‌شود. من به سهم خودم بارها به جعلی بودن این مطالب اشاره کرده‌ام. بخصوص مطالبی که از جانب سایه و همچنین درباره سایه منتشر می‌شود. همان‌طور که بارها توضیح نوشته‌ام آثار و گفته‌های ایشان تنها در کتاب‌های‌شان و فیلم‌های شب شعرهای‌شان انتشار یافته است. یک بار دیگر این‌جا یادآوری می‌کنم: مطلبی که درباره پر سوم و فردوسی دست به دست می‌شود #جعلی است!»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.