مشارکت در غربالگری چشم 14هزار کودک در مناطق محروم/ تخصیص ۷میلیارد تومان برای غربالگری اسکلتی و حرکتی

گزارش «شهروند» از رویکرد نوین بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای سلامت کودکان ۳ تا ۱۵ سال

هزینه پیشگیری از معلولیت‌ها در بیشترین مقدار قریب به یک‌صدم هزینه‌های مورد نیاز برای رسیدگی به نیازهای یک معلول است. همین آمار عددی ساده اهمیت پیشگیری از ناتوانی‌ها و معلولیت‌های جسمی را دوچندان می‌کند و نشان می‌دهد که باید توان بیشتری برای پیشگیری صرف کرد تا از آن طرف بروز معلولیت‌ها و نیاز برای رسیدگی به اختلالات هم رفته‌رفته کمتر شود. بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمام امام در رویکرد نوین، سلامت کودکان ۳ تا ۱۵ سال را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش شهروندآنلاین؛ غربالگری چشم از جمله آزمایش‌های ساده‌ای است که می‌تواند از مشکلات حاد بینایی در آینده کودک جلوگیری کند. سه تا 6 سالگی زمان طلايی غربالگری چشم كودكان محسوب می‌شود و اگر كودكان اين دوره طلايی را از دست بدهند، ديگر نمی‌توان از پيشرفت اختلالات بينايی آنان كه گاه منجر به كم‌بينايی و نابينايی می‌شود، جلوگيری كرد.

تنبلی چشم يا «آمبليوپی» نوعی اختلال بينايی است كه ديد را كاهش می‌دهد و پيشرفت آن منجر به كم‌بينايی و حتی نابينايی می‌شود و اختلال در ديد عمقی، اختلالات تحصيلی و يادگيری، نابينايی يا كاهش بينايی دائم، كاهش قدرت تمركز و تفكيك و افزايش احتمال بروز حوادث و معلوليت در كودكان از عوارض ناشی از آن محسوب می‌شود.

تنبلی چشم در ظاهر قابل تشخیص نیست؛ به علت ظاهر سالم چشم و به اين دليل كودكان در اين دوره طلايی بايد به‌صورت مستمر معاينه شوند و در اين زمینه سازمان بهزيستی اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم را در دستور كار خود قرار داده تا از اين طريق به ارتقای سطح سلامت بينايی كودكان سه تا 6 سال و كاهش شيوع و بروز تنبلی چشم در اين كودكان كمك كند.

 

طرح غربالگری بینایی، سالانه حدود ۲.۸میلیون نفر را پوشش می‌دهد

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور طرح غربالگری بینایی، سالانه حدود ۲.۸میلیون نفر را پوشش می‌دهد. صبح چهارشنبه 12مرداد، تفاهم‌نامه ارائه خدمات غربالگری تنبلی چشم و انجام مداخلات درمانی کودکان محروم سه تا ۶ سال و اهدای کمک‌هزینه عینک تا سقف اعتبار مورد توافق برای ۱۴هزار کودک نیازمند و همچنین آگاه‌سازی عمومی درخصوص ایجاد حس مسئولیت افراد به منظور پیگیری در مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی در سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲ با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور، مدیرعامل بنیاد ۱۵خرداد و مدیرکل اجتماعی ستاد اجرایی فرمام امام خمینی(ره) امضا شد.

«علی‌محمد قادری» با اشاره به تفاهم مشترک سال گذشته بهزیستی و بنیاد ۱۵ خرداد به منظور تامین چندهزار ویلچر برای افراد دارای معلولیت در مناطق کم‌برخوردار عنوان کرد: «امید است با امضای این تفاهم‌نامه غربالگری تنبلی چشم کودکان مناطق محروم سه تا ۶ سال را که مشکوک به تنبلی چشم، عیوب انکساری و … هستند، با پوشش صددرصدی فراهم کنیم.»

سازمان بهزیستی کشور از سال ۱۳۷۰ کار خود را در زمینه غربالگری تنبلی چشم آغاز کرده است و سالانه حدود ۲.۸میلیون نفر را پوشش می‌دهد. خروجی این طرح با کارهای حداقلی مثل تهیه عینک و ارجاع به متخصصان باعث می‌شود فرزندان این سرزمین مشکلات بینایی نداشته باشند.

 

 سلامت کودکان ۳ تا ۱۵ سال در دستور کار بنیاد ۱۵ خرداد

هزینه پیشگیری از معلولیت‌ها در بیشترین مقدار قریب به یک‌صدم هزینه‌های مورد نیاز برای رسیدگی به نیازهای یک معلول است. همین آمار عددی ساده اهمیت پیشگیری از ناتوانی‌ها و معلولیت‌های جسمی را دوچندان می‌کند و نشان می‌دهد که باید توان بیشتری برای پیشگیری صرف کرد تا از آن طرف بروز معلولیت‌ها کمتر و نیاز برای رسیدگی به اختلالات هم رفته‌رفته کمتر شود. بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمام امام در رویکرد نوین، سلامت کودکان سه تا ۱۵ سال را در دستور کار خود قرار داده است.

«محمد جعفریان» مدیرکل اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در این مراسم گفت: «در فرآیند اجرای بهتر غربالگری تنبلی چشم(آمبلیوپی) فراتر از سازمان بهزیستی کشور، وزارت رفاه و ستاد اجرایی فرمان امام به حضور جدی دیگر دستگاه‌های کشور نیازمندیم، چراکه این غربالگری بسیار مهم و حیاتی برای کودکان محسوب می‌شود و حتی اگر یک کودک از این موضوع بی‌بهره باشد و عارضه نابینایی را متحمل شود، هزینه هنگفتی در طول حیات خواهد داشت.»

او درخصوص تفاهم‌نامه غربالگری اسکلتی _ عضلانی عنوان کرد: «بسیاری از عارضه‌های اسکلتی _ عضلانی در دوران کودکی قابل پیشگیری است، بنابراین در مناطقی که تغذیه مناسب‌تر است تا ۴درصد و در مناطقی که تغذیه نامناسب است تا ۳۸درصد کودکان یک عارضه اسکلتی همچون شانه نامتقارن، پای پرانتزی و … دارند که بعضا منجر به معلولیت نمی‌شود، اما فرد را دچار بازنشستگی پیش از موعد می‌کند.»

 

نیاز سالانه  ۹ تا ۱۰هزار مورد تجویز عینک  

افروز صفاری‌فرد، معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور نیز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه ارائه خدمات غربالگری تنبلی چشم و انجام مداخلات درمانی کودکان محروم گفت: «تنبلی چشم عارضه‌ای است که اگر در زمان طلایی شناسایی و درمان نشود، می‌تواند منجر به معلولیت بینایی کودک شود. به همین دلیل لازم است کودکان سه تا ۶ سال، سه بار در طول سنوات عمر خود از نظر تنبلی چشم غربال شوند و در صورتی که موارد مشکوک شناسایی شدند، به بینایی‌سنج یا اپتومتریست ارجاع شوند و مداخلات بهنگام را دریافت کنند. این مداخلات می‌تواند تجویز عینک باشد یا اینکه در مواقعی نیاز به جراحی داشته باشد که به چشم پزشک مراجعه می‌کنند.»

او یادآور شد: «طی تفاهم‌نامه‌ امضاشده با بنیاد ۱۵ خرداد قرار بر این شد که کمک‌هزینه عینک را بنیاد ۱۵ خرداد تقبل کند و در سه استان کهگیلویه‌وبویراحمد، سیستان‌وبلوچستان و آذربایجان‌غربی نیروهای جهادی را معرفی کنند که آموزش‌های لازم را بگیرند و به عنوان غربالگر در مناطق حاشیه‌ای روستاها و مناطق صعب‌العبور این استان‌ها، خدمات را اجرا کنند تا پوشش غربالگری در این مناطق بالاتر برود. کمک‌هزینه عینک که تا سال گذشته سازمان بهزیستی کشور پرداخت کرد، ۱۵۰هزار تومان بود که مبلغ کمی به شمار می‌رفت و با توجه به افزایش قیمت عینک، پاسخگوی نیازها نبود، اما از سال‌جاری مبلغ به ۵۵۰هزار تومان افزایش پیدا کرده و ما در سال حدودا بین ۹هزار تا ۱۰هزار مورد به تجویز عینک نیاز داریم.»

تخصیص ۷میلیارد تومان برای غربالگری اسکلتی-حرکتی

روز چهارشنبه به علاوه آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری ارائه خدمات غربالگری اسکلتی-حرکتی و استعدادیابی ورزشی برای کودکان و نوجوانان هفت تا ۱۷ سال محلات کم‌برخوردار کشور نیز بین بنیاد ۱۵ خرداد، معاون تربیتی وزارت آموزش‌وپرورش و فدراسیون ورزشی دانش‌آموزی کشور در مصلی تهران برگزار شد. حمیدرضا علیانزادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵خرداد در این برنامه به اهداف این بنیاد اشاره کرد و گفت: «سه کار ویژه و ماموریت راهبردی بنیاد ۱۵ خرداد سلامت اجتماعی، جوانی جمعیت و عمران اجتماعی است.»

او افزود: «در بحث سلامت اجتماعی امسال تفاهم‌نامه‌هایی با بهزیستی و آموزش‌وپرورش و فدراسیون ورزشی دانش‌آموزان خواهیم داشت. از جمله این تفاهم‌نامه‌ها غربالگری اسکلتی-حرکتی و استعدادیابی ورزشی است که با اعتبار اولیه ۷میلیارد تومان امضا شده است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.