سفری که تنش میان چین و آمریکا را شعله‌ور کرد/ تراس در چندقدمی نخست‌وزیری

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ چهارشنبه، 3 آگوست 2022

روزنامه‌های جهان چهارشنبه، سوم آگوست، متأثر از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، بودند؛ سفری که با وجود هشدارهای مکرر چین انجام شد. «60 درصد محافظه‌کاران تراس را به عنوان نخست‌وزیر بعدی بریتانیا ترجیح می‌دهند» عنوان گزارش اصلی تایمز است.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های واشینگتن‌پست، تایمز، دیلی‌میل و چاینا دیلی به شرح زیر است:

واشینگتن‌پست

روزنامه‌های جهان در روز چهارشنبه، 3 آگوست، تحت تاثیر سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، بودند؛ سفری که در بحبوحه تنش میان پکن و واشنگتن و با وجود هشدارهای مکرر دولت چین، انجام شد.

«با سفر پلوسی به تایوان، تنش‌ها شعله‌ور می‌شود» و «در بحبوحه سفر پلوسی به تایوان، کاخ سفید تلاش می‌کند از بحران جلوگیری کند» عناوین گزارش اصلی واشینگتن‌پست است با تصویری از پلوسی هنگام ورود به تایوان. در گزارش آمده: «کاخ سفید فوراً برای کاهش شدت تنش‌ها با چین وارد عمل شد، بعد از آنکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، چهارشنبه با خانم «تسای اینگ ون»، رئیس‌جمهوری تایوان و سایر مقامات در دیداری خبرساز از این جزیره خودمختار -که برخلاف میل دولت آمریکا بود- به امید جلوگیری از بحران ژئوپلیتیکی در میان تهدیدات و مانورهای نظامی پکن، ملاقات کرد.»

تایمز

«60 درصد محافظه‌کاران تراس را به عنوان نخست‌وزیر بعدی ترجیح می‌دهند» عنوان گزارش اصلی تایمز است که گفته لیز تراس فاصله خود را از ریشی سوناک، رقیب او برای رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری بریتانیا، به 34 امتیازرسانده است. در این گزارش آمده که با سبقت گرفتن لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، از ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق، 60 درصد اعضای حزب محافظه‌کار او را به عنوان نخست‌وزیر بعدی بریتانیا ترجیح می‌دهند. تایمز گفته بر اساس نظرسنجی موسسه یوگاو (YouGov) 26 درصد از اعضای حزب محافظه‌کار ریشی سوناک را ترجیح می‌دهند.

دیلی‌میل

«تهدید ترسناک چین بر سر سفر آمریکایی به تایوان» عنوان گزارش اصلی دیلی‌میل است. این روزنامه به «تهدید وحشتناک» چین در مورد سفر نانسی پلوسی به تایوان اشاره کرده و گفته است پس از سفر پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان چین تهدید کرده است که این جزیره را با کشتی‌های جنگی و جت‌ها محاصره خواهد کرد. دیلی‌میل گفته: «پکن از «اقدام نظامی هدفمند» در پاسخ به این سفر دیپلماتیک به جزیره تایوان سخن گفته است. نانسی پلوسی عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به تایپه، پایتخت تایوان، سفر کرده است.»

چاینا‌دیلی

«سفر پلوسی به تایوان به‌شدت محکوم شد» عنوان گزارش اصلی چاینا‌دیلی است. در گزارش آمده است: «پکن روز سه‌شنبه سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان را به شدت محکوم و مخالفت قاطع خود را با آن ابراز کرد؛ اقدامی تحریک‌آمیز که چین از آن به عنوان نقض فاحش حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور انتقاد کرد. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای که اندکی پس از ورود پلوسی به تایپه منتشر شد، گفت: چین قاطعانه با سفر پلوسی مخالفت و به‌شدت آن را محکوم می‌کند و اقدامات دیپلماتیک جدی انجام داده و اعتراض شدید خود را به ایالات متحده ابراز کرده است.»

تصویر اصلی هم معترضان به سفر پلوسی را دوشنبه در سانفرانسیسکو نشان می‌دهد.

(چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی بخصوص مسئولان عالی‌رتبه سیاسی و نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.)

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.