صنعت آبا و اجدادی تولید عسل در خطر است

اثر مضاعف درگیری و تغییرات آب و هوایی در یمن

یمن مدت‌هاست که به تولید برخی از بهترین عسل‌های جهان مشهور بوده است، اما از زمان شروع جنگ در سال 2011 خسارات زیادی به این صنعت وارد شده است. امواج متوالی جابجایی برای فرار از خشونت، تأثیر آلودگی تسلیحات در مناطق تولید، و تأثیر فزاینده تغییرات آب و هوا، هزاران زنبوردار را به خطر می‌اندازد و تولید را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. به طور خلاصه، درگیری های مسلحانه و تغییرات آب و هوایی تداوم یک صنعت 3000 ساله را تهدید می کند.

به گزارش شهروندآنلاین؛ تاریخچه زنبورداری در یمن حداقل به آغاز هزاره اول قبل از میلاد برمی گردد. برای قرن ها، این عمل بخشی ضروری از زندگی در یمن بوده است، اما امروز پس از سال ها درگیری همراه با تغییرات آب و هوایی، هزاران زنبوردار برای گذران زندگی تقلا می کنند.

بر اساس آمار سازمان ملل، حدود 100هزار خانوار یمنی به زنبورداری مشغول هستند و تنها منبع درآمدشان به آن وابسته است. درگیریهای مسلحانه مانع حرکت زنبورداران در سراسر کشور برای تغذیه زنبورهای خود می شود. علاوه بر این، گزارش شده است که ده ها زنبوردار هنگام تلاش برای عبور از خطوط مقدم برای  تغذیه زنبورهای خود یا تلاش برای فروش محصولات خود کشته شده اند.

امین، یکی از تولیدکنندگان عسل از تعز، یکی از شهرهایی که به شدت تحت تأثیر درگیری مداوم قرار گرفته است، می گوید: «رشته کوه های  واقع در سواحل غربی یمن یک مرکز تاریخی برای تولید عسل است، اما در هشت سال گذشته همین منطقه یک میدان جنگ بوده است. بدترین روز زندگی من زمانی بود که موشکی روی کلونی زنبورهایم فرود آمد. از آن زمان، وضعیت بدتر شده است. تجارت دیگر پرسود نیست، زنبورها آشفته اند و زندگی بدتر از بد شده است.»

وجود مین ها و مهمات منفجر نشده تهدیدی جدی برای همه مردم یمن است، زیرا روزانه بیش از 1 میلیون مین و بمب های دست ساز در سراسر کشور پراکنده می شود و غیرنظامیان را کشته یا معلول می کند. زنبوردار بودن در مناطقی که به شدت تحت تأثیر خشونت قرار گرفته اند به معنای خطر بیشتر هدف قرار گرفتن توسط طرف های درگیری در حین تغذیه زنبورها در مکان های نزدیک به خط مقدم است. این وضعیت هزاران زنبوردار را مجبور به ترک صنعت عسل داری کرده و به مشاغل دیگری که نیاز به جابجایی کمتری دارند، مشغول شده اند. یوسف زنبوردار استان حجه می گوید: «من مجبورم در منطقه خود بمانم که همچنین مجبورم می کند تنها به یک فصل تولید وابسته باشم و این برای حمایت از فرزندانم کافی نیست.»

بدتر از آن، یمن، مانند بسیاری از کشورهای متاثر از درگیری، به طور نامتناسبی تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارد. افزایش دما در سال‌های اخیر، همراه با تغییرات شدید ناشی از محیط زیست، اکوسیستم زنبورها را مختل کرده است که بر روند گرده‌افشانی تأثیر می‌گذارد. در سال 2022، میزان بارندگی کمتر از حد معمول بوده است. با کاهش سطح آب و افزایش بیابان زایی، مناطقی که قبلاً به فعالیت های کشاورزی و زنبورداری مشغول بودند، دیگر این معیشت را حفظ نمی کنند.

«من فقط درگیری را مقصر آنچه برای ما اتفاق می‌افتد نمی‌دانم.» امین، تولیدکننده عسل تعز، می گوید: «ماه‌هاست که بارندگی نداشته ایم و گل‌ها کمتر است.» او افزود: «فرزندان من مجبور شدند مدرسه را ترک کنند تا در بخش‌های دیگر کار کنند، زیرا تجارت من دیگر برای رفع نیازهای خانواده‌ام کافی نیست.»

یمن در حال حاضر شاهد سطح نگران کننده ای از ناامنی غذایی با بیش از 16 میلیون یمنی است که در ناامنی غذایی قرار دارند. طبق گزارش های برنامه جهانی غذا (WFP)، در حجه، عمران و الجوف، نزدیک به 50هزار نفر در شرایط قحطی زندگی می کنند. در سرتاسر یمن خانواده‌های آسیب‌پذیر به دلیل تأثیر ترکیبی درگیری‌های مسلحانه و تغییرات آب و هوایی به لبه پرتگاه کشیده می‌شوند.

صلیب سرخ چگونه از پزشکی قانونی استفاده می کند؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.