چین: وزیر خارجه ما حرفی با بلینکن ندارد

پکن اعلام کرد ایالات متحده آمریکا بهای تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین را می‌پردازد

هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها به خاطر سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن اعلام کرد وزیر خارجه این کشور هیچ برنامه‌ای برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش در پنجاه و پنجمین نشست وزرای خارجه آسه‌آن و نشست‌های مرتبط با آن در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج ندارد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ به نقل از روزنامه گلوبال تایمز چین، وانگ یی، وزیر خارجه چین قرار است از امروز (چهارشنبه) تا روز جمعه در نشست‌هایی با وزرای امور خارجه آسه‌آن و کشورهای شرق آسیا شرکت کند.

این نشست‌ها بر توسعه و امنیت منطقه‌ای و همچنین رسیدگی به مسائل نامعلومی که در پی کووید – ۱۹ به وجود آمده‌اند، بحران روسیه-اوکراین و استراتژی آمریکا در منطقه هند-اقیانوس آرام که ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند، تمرکز خواهند داشت.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: وانگ یی از روز چهارشنبه تا جمعه در نشست وزرای امور خارجه چین-آسه‌آن، نشست آسه‌آن به اضافه سه وزیر خارجه، نشست وزرای امور خارجه شرق آسیا و نشست وزرای امور خارجه اجلاس منطقه‌ای آسه‌آن در پنوم‌پن شرکت خواهد کرد.

او افزود: وانگ یی به دعوت پراک سوخون، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه کامبوج به پنوم‌پن سفر می‌کند. وانگ یی قرار است در این سفر با وزرای خارجه کشوهایی چون لائوس، برونئی، ژاپن، سریلانکا و نیوزیلند درباره مسائل مربوط به نگرانی‌های مشترک تبادل نظر کند و هیچ برنامه‌ای برای دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که او نیز قرار است از چهارشنبه تا جمعه در نشست وزرای خارجه آمریکا-آسه‌آن، نشست وزرای خارجه شرق آسیا و اجلاس منطقه‌ای آسه‌آن شرکت کند، ندارد.

کارشناسان ژاپنی عدم ملاقات وانگ یی و آنتونی بلینکن را نشانه‌ای درباره خطرناک بودن و جدیت سفر پلوسی و همچنین خشم چین نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا می‌دانند./ایسنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.