خیام سوار بر موشک سایوز/ شیخ منبری‌ها/ اصلاحات سه‌گانه

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي گذشت 1سال از تنفيذ حكم رياست‌جمهوري سيد ابراهيم رييسي ، سفر تاریخی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان طرح قانون بانک مرکزی ، ماهواره ایرانی «خیام» ، سهم ناچیز مدارس دولتی در بین شاگرد اول‌های کنکور ، جنگ رسانه‌ای از جانب معاندان ، درس گرفتن از سیره سیدالشهدا(ع) و یارانش و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سفر هیئت ایرانی به وین و اظهارات مقام هــای اروپایــی و امریکایی برای ایجاد گشایش در بن بست مذاکرات در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي گذشت 1سال از تنفيذ حكم رياست‌جمهوري سيد ابراهيم رييسي ، سفر تاریخی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان طرح قانون بانک مرکزی ، ماهواره ایرانی «خیام» ، سهم ناچیز مدارس دولتی در بین شاگرد اول‌های کنکور ، جنگ رسانه‌ای از جانب معاندان ، درس گرفتن از سیره سیدالشهدا(ع) و یارانش و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

شیخ منبری‌ها

روزنامه فرهیختگان:«خانه ما در خیابان خراسان بود. مرحوم آقای الهی(قمشه‌ای) هم خانه‌شان در همان خیابان خراسان بود. در حرم حضرت‌رضا(ع) خدمت ایشان رسیدم. به ایشان عرض کردم که من مدارکم برای ورود به دانشگاه کامل شده ولی دلم می‌خواهد بروم به حوزه علمیه قم. شما من را راهنمایی کنید. ایشان به فکر فرورفت. بعد از چند لحظه سرشان را بلند کردند و فرمودند هر دو محل علم است اما شخص تو اگر به دانشگاه بروی، بسته خواهی شد، اگر بروی قم، بلبلی خواهی شد که وارد چمن شدی و خوب صدایت درخواهد آمد.» این را حسین انصاریان می‌گوید؛ همان شیخ حسین انصاریان؛ منبری معروفی که چند نسل از مردم ایران خوب او را می‌شناسند؛ بلبلی در چمن اهل‌بیت. شاید بین روحانیون معروف ایران، درحال حاضر او تنها کسی باشد که با لقب شیخ معروف است. شیخوخیت مقام والایی است که برای کسب عنوان آن، غیر از طی‌شدن مدارج علمی، به فعالیت‌های اجتماعی فراوان و ادامه‌داری نیاز است. مردم او را شیخ حسین صدا می‌کنند چون به‌رغم اینکه از محضرش می‌آموزند، با این صدا و لحن و گفتمان و با این مرام و مسلک، احساس صمیمیت هم پیدا کرده‌اند.  مرحوم مهدی الهی‌قمشه‌ای، همان مترجم معروف قرآن، 6 دهه پیش خوب تشخیص داده بود که در حسین انصاریان جوان چه استعدادی نهفته است. او می‌دانست که کلام روان و بلیغ و شیوا و درعین‌حال صمیمی و قابل‌فهم این جوان، وقتی با دانسته‌های علمی غنی‌سازی شود، خواهد توانست افق‌های پرنوری را به روی منظره مجالس مذهبی باز کند. شیخ بسیار اهل ادبیات است اما این باعث نشده کلامی پیچیده و غامض پیدا کند و ذهن و لحن او با مخاطبان منبر، نه آمرانه است، نه طوری نصیحت‌گرانه می‌شود که مردم احساس کنند گوینده خودش را در جایگاه آگاه‌تری نسبت به مخاطبان می‌بیند و پر از رفاقت و پدری است. انگار با همه آشناست و همه حس می‌کنند که گوینده دوست‌شان دارد. در این لحن اصالت موج می‌زند.

 

جنگ میکروچیپ‌ها

روزنامه شرق:سفر تاریخی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان علاوه بر افزایش تنش در تنگه تایوان، واکنش‌های متفاوتی را در واشنگتن برانگیخته است. سفر نانسی پلوسی، رئیس 82‌ساله و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان سفر بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی در 25 سال اخیر به تایوان محسوب می‌شود. پیش‌از‌این، نیوت گینگریچ، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا در سال 1997 به این جزیره سفر کرده بود. پلوسی که با وجود هشدار چین سه‌شنبه‌شب به تایوان سفر کرده بود، صبح روز گذشته در پارلمان این کشور حاضر شد و در دیدار با رئیس‌جمهور تایوان هم از تقویت روابط دوجانبه سخن گفت. سفر سومین مقام ارشد آمریکا به تایوان تنش‌ها بین واشنگتن و پکن را افزایش داده و به افزایش تحرک‌های نظامی در منطقه منجر شده است. وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد که سفیر آمریکا در پکن را فراخوانده است تا مراتب اعتراض خود نسبت به سفر پلوسی به تایوان را به او اعلام کند. سخنگوی وزارت بازرگانی چین هم اعلام کرد که از روز گذشته صادرات شن و ماسه به تایوان را در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره، متوقف می‌کند. براساس گزارش رویترز، پکن تصمیم دارد واردات مرکبات و برخی محصولات دریایی از تایوان را نیز متوقف کند.پکن این سفر را بازی با آتشی توصیف کرده است که «بازیگران آن را خاکستر می‌کند». از نگاه چین، تایوان با ۲۳ میلیون نفر جمعیت جزء قلمرو این کشور و سرزمینی است که در صورت لزوم باید با اقدام نظامی تصرف شود. پکن سفر هر مقام سیاسی خارجی به تایوان را اقدامی تحریک‌آمیز برآورد می‌کند؛ اما مقامات تایوان کشورشان را مستقل و نمونه دموکراسی موفق می‌خوانند.

 

آغاز اصلاح مقررات در نظام بانکداری

روزنامه همشهری: نمایندگان مجلس از هفته آینده رسیدگی به شور دوم طرح بانکداری ناظر بر مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف این نهاد سیاستگذار و ناظر بازار پول و ارز را آغاز می‌کنند. همزمان بازوی تحقیقاتی مجلس در یک گزارش پژوهشی به کالبدشکافی 5تغییر مهم پرداخته و مزایا و معایب آن را با وکلای مردم در میان گذاشته است. علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی از روند بررسی طرح مجلس راضی است و می‌گوید: با تصویب طرح قانون بانک مرکزی اصلاح خوبی در رابطه بانک مرکزی و بانک‌ها و بانک مرکزی با دولت رخ خواهد داد، اما برای اصلاح رابطه بانک‌ها و مشتریان، باید طرح قانون بانکداری که بعد از تصویب طرح قانون بانک مرکزی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، به تصویب برسد.مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید مقایسه بین 2متن شور اول و دوم طرح مجلس نشان می‌دهد تغییراتی در ارکان بانک مرکزی، ترکیب اعضای هیأت عالی و نحوه  نصب و عزل آنها، ترکیب و وظایف هیأت نظارت بانک مرکزی و همچنین رسیدگی به اختلاف‌ها و جرایم ایجاد شده است. این گزارش با اشاره به اضافه شدن مجمع عمومی شورای فقهی به‌عنوان 2رکن جدید ارکان بانک مرکزی در گزارش شور دوم تقدیم شده به صحن علنی مجلس برای تصمیم‌گیری نهایی، می‌افزاید: اضافه شدن مجمع عمومی به یکی از ارکان بانک مرکزی این تصور را ایجاد می‌کند که بانک مرکزی یک شرکت دولتی است؛ درحالی‌که در طرح اصلی بر مستقل بودن بانک مرکزی تأکید شده است. این نهاد تحقیقاتی با اشاره به جایگزینی هیأت عالی بانک مرکزی به جای شورای پول و اعتبار می‌افزاید: ترکیب اعضای شورای‌عالی به‌نحوی تغییر کرده که عملا تصمیم‌های این هیأت وابسته به نمایندگان دولت یا اشخاص منصوب است؛  تاجایی که اقتصاددانان و متخصصان عضو این هیأت با حکم رئیس‌جمهور عزل و نصب می‌شوند و با حذف معاونان رئیس‌کل و یک اقتصاددان و یک متخصص بانکداری، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این هیأت مهم پولی حضور خواهند داشت و تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

زماني براي داوري عملكردها

روزنامه اعتماد:1) با گذشت 1سال از تنفيذ حكم رياست‌جمهوري سيد ابراهيم رييسي به نظر مي‌رسد، ديگر وقت آن رسيده كه عملكرد كلي اين دولت مورد ارزيابي قرار بگيرد. مبتني بر يك نگاه منصفانه و در راستاي معيارهاي نقد سازنده بايد به شاخص‌هايي اشاره و مبتني بر آن، عملكرد دولت را مورد سنجش قرار داد. بخشي از اين شاخص‌ها به تكاليف و وظايف قانوني دولت باز مي‌گردد و بخشي ديگر، به وعده‌هايي بازمي‌گردد كه رييس‌جمهور در جريان انتخابات و دوران پس از آن ارايه كرده است. به هر حال بايد قبول كنيم كه انتخابات رياست‌جمهوري سال 1400 به دليل نظارت‌هاي خاصي كه وجود داشت و تيغ تيز ردصلاحيت‌ها، انتخاباتي رقابتي محسوب نمي‌شد و سيد ابراهيم رييسي توانست در ميان جمع غالبي از نامزدهاي همسو به عنوان فرد پيروز انتخابات معرفي شود. بررسي عملكرد يكساله دولت نشان مي‌دهد كه ساختار اجرايي حتي در اين دو شاخص مطرح شده (وظايف قانوني و وعده‌ها) نيز نمره قابل قبولي، نمي‌گيرد.2) اگر قرار باشد به اين تكاليف و وعده‌ها به صورت مصداقي نگاهي افكنده شود، مي‌توان به موضوعاتي چون ساخت 1ميليون مسكن سالانه اشاره كرد كه طي يك سال گذشته حتي 10درصد آن هم محقق نشده است. نه تنها اين وعده بر زمين مانده، بلكه بازار مسكن (اجاره و خريد) نيز در دالان صعود مستمر قرار گرفته است. وعده بعدي دولت، ايجاد اشتغال ميليوني بود كه اين وعده را هم بايد در زمره وعده‌هاي بر زمين مانده قرار داد. همچنين دولت وعده داده بود كه تورم را كنترل و نوسانات بازارها را مهار خواهد كرد. اما طي يك سال گذشته نه تنها بهبودي در كاهش نرخ تورم مشاهده نشده، بلكه ركورد افزايش تورم در تمام سال‌هاي پس از انقلاب نيز شكسته شد.

 

خیام سوار بر موشک سایوز

روزنامه وطن امروز: جمهوری اسلامی ایران مدت‌هاست به پشتوانه دانش نخبگان خود، در حوزه فضا و ماهواره‌های فضایی، حرف‌هایی برای گفتن دارد. بهمن‌ماه سال 87 در ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، ایران برای نخستین بار اقدام به پرتاب مستقل یک ماهواره بومی به فضا کرد که با موفقیت همراه بود. ماهواره «امید» سرآغازی شد بر مسیری که جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها برای پیشرفت و توسعه در حوزه فضایی طی کرده است و اکنون علاوه بر ماهواره امید، ماهواره‌های نور، رصد و سفیر از دیگر ماهواره‌هایی هستند که در طول سال‌های گذشته با موفقیت به فضا پرتاب شده‌اند. ایران با پرتاب موفقیت‌آمیز «امید»، پس از اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا، فرانسه، ژاپن، چین، انگلیس و هند، هشتمین کشوری بود که توانست به صورت مستقل اقدام به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره کند. به گزارش «وطن‌امروز»، حالا جمهوری اسلامی ایران که در جمع قدرت‌های ماهواره‌ای جهان قرار دارد، تصمیم گرفته است این بار ماهواره تصویربرداری خود را از قزاقستان به فضا پرتاب کند. روز گذشته (چهارشنبه 12 مرداد) سازمان فضایی روسیه (روس‌کاسموس) اعلام کرد قرار است ۹ آگوست 2022 (۱۸ مرداد سال جاری) یک ماهواره ایرانی را در مدار زمین قرار دهد. طبق اعلام سازمان فضایی روسیه، این کشور قرار است به وسیله موشک سایوز و از پایگاه فضایی بایکونور واقع در قزاقستان، ماهواره ایرانی «خیام» را به فضا پرتاب کند. علاوه بر ماهواره متعلق به ایران، موشک سایوز روسیه یک بار عبوری را نیز به همراه خواهد داشت که شامل 16 فضاپیمای کوچک است که توسط چند دانشگاه برجسته، شرکت‌های تجاری و سازمان‌های غیرانتفاعی ساخته شده‌اند.

 

رسانه داخلی یا شبکه نیابتی دشمن؟!

روزنامه کيهان:جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره آماج حملات و جنگ رسانه‌ای از جانب معاندان بوده است. جنگ نرم همان‌طور که از نامش پیداست مهندسی آرام، تدریجی و زیرسطحی افکار عمومی جوامع باهدف نیل به هدفی مشخص بسته به برنامه‌ریزی طراحان آن، است. گاهی در پی «تغییر قالب‌های ماهوی جامعه و ساختار سیاسی» آن است که با حمله و طرح‌ریزی رسانه‌ای نهادهایی همچون خانواده، آموزش و پرورش، دستگاه قضایی، سیستم بهداشت و درمان و اساساً هر آنجایی است که باید مأمن و پناهگاه و البته مورد اطمینان مردم باشد را بی‌اعتبار کند و گاهی با ارائه تصویری شکست‌خورده، ناامید و مأیوس از جامعه اساسا فروپاشی آن را دنبال می‌کند. اما این فرآیند چگونه و با کمک چه جریاناتی رخ می‌دهد؟ و چرا دشمن برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی به موفقیت در جنگ رسانه‌ای طمع کرده؟ تا جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در بیانیه گام دوم شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن را جهادی ریشه‌دار خواندند و هم در مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور دولت سیزدهم تأکید کردندکه : «دشمنان ما امروز بیشترین تحرکشان علیه ما بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، تحرکات تبلیغاتی و جنگ نرم است، تبلیغات رسانه‌ای است برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلط بشوند». این مهم پیش از این نیز در قالب «اهمیت ناکارآمد ‌سازی جریان تحریف که حقایق را وارونه نشان می‌دهند»، نیز مورد تأکید قرار گرفته بود. 3 محور اصلی عملیات روانی دشمن علیه مردم ایران در این زمینه بحران‌‌سازی از مسائل و حوادث عادی با هدف ایجاد فشار روانی، اضطراب و خشم انباشته، سیاه‌نمایی از همه شئون حکومت و کشور و ایجاد نفرت نسبت به وطن‌، ناامید‌سازی از بهبود اوضاع، به خصوص اوضاع اقتصادی و معیشتی و بزک کردن دشمنان اصلی و واقعی کشور و جایگزین کردن دیگران به عنوان دشمن به عنوان سه محور اصلی عملیات روانی علیه ملت ایران در دستور کار رسانه‌ها معاند قرار گرفته و به صورت شبانه‌روزی در تلاشند با تثبیت ادراک‌های مدنظر خود افکار عمومی کشور را تحت تاثیر قرار دهند یا حتی بر تصمیمات کلان کشور‌ اثر بگذارند و زمینه پیشبرد راهبرد‌های خود را فراهم آوردند.

 

پر شد حرم ز غلغله وامحمدا – آیا کسی بود که کند یاری حسین(ع)؟

روزنامه خراسان:  صبح روز عاشورا، سیدالشهدا(ع) بر اسب سوار شد و پیش راند. سکوتی بین دو سپاه حاکم شد، تنها وزش گاه و بی‌گاه باد، آرامش دشت نینوا را برهم می‌زد. «سید بن طاووس» در «لهوف» می‌نویسد:«امام حسین(ع) در برابر سپاه کوفه قرار گرفت. حمد و ثنای الهی را به‌جای آورد و فرمود: نفرین بر شما جماعت بداندیش و بدکردار. هنگام پریشانی، ما را به سوی خود دعوت کردید و یاری خواستید؛ پس به سوی شما شتافتیم و به فریادتان رسیدیم؛ ولی بر ما شمشیر کشیدید و در برابرمان آتش افروختید و دوست دشمنتان و دشمن دوستتان شده‌اید … وای بر شما! ای ذلیلان و پایمال‌ کنندگان عهد و پیمان! ای وارونه‌ کنندگان حقایق! ای دست‌پروردگان شیطان! آیا از خاندان رسالت دست برمی‌دارید؟ آری؛ به خدا سوگند که خیانت و ناجوانمردی از ابتدا روش و منش شما بود؛ منشی که در سراسر وجودتان ریشه دوانده است … آگاه باشید! امیر بَدنَسَب شما، مرا در برگزیدن دو راه مخیّر کرده است: شهادت یا پذیرش ذلت، به او بگویید حسین و تن به ذلت دادن؟ هرگز! خدا و پیامبرش و تمامی مؤمنان و دامن پاکی که مرا پرورش داده است و مردان با غیرت و حمیّتی که تن به ذلت و زورگویی نمی‌دهند، دوست ندارند که ذلت زیستن با پست فطرتان و فرومایگان را بر مرگ با عزت برگزینم. بدانید که من با وجود کمی تعداد یارانم و خیانت هم‌پیمانانم، با این لشکر انبوه خواهم جنگید و تن به ذلت نخواهم داد.» روایت عاشورا و آن‌چه در آن گذشت، یکپارچه شور است و شعور. در آن لحظات سخت که تاریخ بشر به نظاره نشسته‌، اباعبدا…(ع) با انتخاب خط سرخ شهادت، راه را از بیراهه معلوم می‌کند و خون خویش را برای بیدارکردن انسان، تقدیم می‌دارد؛ «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ». در این روزهای سراسر ماتم و سوگ، سخن گفتن درباره آن واقعه بزرگ و درس گرفتن از سیره سیدالشهدا(ع) و یارانش، از بهترین کارهاست.   در آستانه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و در گفت‌وگو با استاد گران‌قدر، آیت‌ا… محمدهادی یوسفی غروی، پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام و گردآورنده کتاب «وقعه‌الطف»، به بررسی وقایع روز دهم محرم سال 61ق و اتفاقاتی که زمینه‌ساز آن واقعه جانگداز شد، پرداخته‌ایم و از همه شما خوانندگان ارجمند، التماس دعا داریم.

 

مدارس دولتی دیپلمه‌پرور!

روزنامه جوان:طبق روال سال‌های گذشته حتی قبل از انتشار اسامی و اطلاعات نفرات برتر کنکور سهم ناچیز مدارس دولتی در بین شاگرد اول‌های کنکور قابل‌پیش‌بینی بود. حالا طبق فهرست منتشر شده تنها یک نفر از رتبه‌های برتر از مدرسه دولتی است و یکی هم از مدرسه‌ای نمونه دولتی که سطح آموزشی‌اش با مدارس دولتی عادی متفاوت است. این تفاوت در سطح آموزش در میان مدارس استعداد درخشان و برخی مدارس غیر‌انتفاعی با مدارس دولتی، از زمین تا آسمان است. حتی مدارس دولتی عادی در یک شهر هم در مناطق مختلف شهر با یکدیگر متفاوتند. با این همه شاید نتوان قبولی در ماراتن و رقابت نابرابر کنکور را معیار درستی از سنجش تفاوت سطح مدارس دولتی عادی با دیگر مدارس دانست. عملکرد مدارس دولتی عادی بر خلاف دانشگاه‌های دولتی به گونه‌ای بوده که دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها ترجیح می‌دهند هر طور شده فرزندانشان را به مدارس غیر‌دولتی یا لااقل مدارس دولتی خاص بفرستند تا شاید بتوانند به قبولی آن‌ها در دانشگاه دل ببندند. این در حالی است که رهبر انقلاب همواره تأکید کرده‌اند باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آن‌ها در کنکور کمتر است. از بین ۴۰ داوطلب برتر کنکور تنها دو نفر یکی در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه‌دولتی درس خوانده‌اند. ۲۹ داوطلب (۷۲ درصد) در مدارس استعداد‌های درخشان تحصیل کرده‌اند. ۲۳ درصد از داوطلبان در مدارس غیرانتفاعی درس خوانده‌اند. دست برتر مدارس استعداد درخشان در دو گروه آزمایشی هم از دیگر موضوعاتی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. امسال ۱۰ نفر اول گروه علوم تجربی و همچنین پنج نفر اول گروه زبان، در مدارس استعداد درخشان درس خوانده‌اند. یعنی در عمل سمپادی‌ها راه را حتی روی دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی در این دو گروه بستند.

 

عبور از شوک تورمی

روزنامه تجارت: بر اساس آنچه معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده است شوک تورمی که در خرداد ماه به رسیدن به تورم ماهانه 12.2 درصد خود را نشان داد تخلیه شده است. مسئولان دولتی وعده داده بودند که اثر شوک تورمی اولیه ناشی از حذف ارز ترجیحی تا یکی دو ماه آینده کاهش می‌‌یابد. به گزارش «تجارت»، کاهش تورم ماهانه کل از ۱۲.۲ درصد در خرداد به ۴.۶ درصد در تیرماه و تورم ماهانه اقلام خوراکی از ۲۵.۴ در خرداد به ۵.۷ درصد در تیر ماه، گویای پایان شوک تورمی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. به طور خاص تورم اقلام خوراکی که مرکز ثقل تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ بود، پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها از ۳.۳ درصد به ۲۵.۴ درصد افزایش یافت. جهش تورم ماهانه اقلام خوراکی از اردیبهشت به خرداد، تمام اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقلام خوراکی اساسی (گندم و …) را نشان داد. بر اساس این گزارش تورم اقلام خوراکی از ۲۵.۴ درصد در خرداد ماه به ۵.۷ درصد در تیر ماه کاهش یافت. کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی تورم اقلام خوراکی از خرداد تا تیر ماه، به وضوح پایان اثر تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ را نشان می‌دهد. همچنین تورم اقلام غیرخوراکی از ۴.۴ درصد در خرداد به ۳.۸ درصد در تیر ماه کاهش یافت. در نهایت تورم ماهانه کل از ۱۲.۲ درصد در خرداد به ۴.۶ درصد در تیر ماه کاهش یافت. همچنین در تیر ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه معادل ۵۴ درصد و تورم سالانه معادل ۴۰.۵ درصد به ثبت رسید. با توجه به پایان تدریجی شوک تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اکنون مولفه‌های پولی مهمترین عامل باقی مانده تورم در کشور هستند. نقدینگی و به ویژه پایه پولی در شرایط فعلی اقتصاد ایران، عامل عمده تورم بالای فعلی هستند که کنترل آنها، کاهش تورم در ماه‌های آینده را تضمین می‌کند.

 

اصلاحات سه‌گانه

روزنامه ایران:رئیس جمهور روز گذشته در هیأت وزیران از انجام کارهایی خبر داد که آرزوی دیرینه کشور بود. بیمه شدن 6 میلیون ایرانی فاقد پوشش بیمه و اجرای طرح دارویار که منجر به قطع دست دلالان و رانت و قاچاق دارو شد، از جمله این اقدامات درخور توجه در یک سال فعالیت دولت سیزدهم است. اما این دستاوردها که به دنبال گره‌گشایی است و منافع ملی را تأمین می‌‌کند، چگونه حاصل شده است؟ این دستاوردها را می‌‌توان محصول رویکرد دولت مردمی، یعنی برنامه‌ریزی و عمل برای تحقق عدالت دانست. آیت‌الله رئیسی در این باره گفت: «ما نباید متأثر از برخی حواشی و پیامدهای کوچک احتمالی، از زیر بار مسئولیت تصمیمات بزرگ و ضروری برای کشور شانه خالی کنیم.» دست‌کم در دو دستاورد مورد اشاره، به نظر می‌رسد شانه خالی نکردن دولت از زیر بار مسئولیت‌ها و تصمیمات سنگین و اتفاقاً شانه دادن زیر این بارها منجر به این اتفاقات بزرگ شده است. هرچند رئیس جمهور در ادامه این اظهارات، اعضای دولت را به تبیین این دستاوردها فراخواند، زیرا در فقدان این تبیین، چه بسا روایتگری در انحصار جریان‌هایی قرار بگیرد که با منافع مردم و نظام سر آشتی ندارند. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی سخنان خود در جلسه روز گذشته هیأت وزیران را با تبیین فلسفه قیام عاشورا آغاز کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور، آزادگی، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی را فلسفه اصلی نهضت عاشورا دانست و گفت: انقلاب اسلامی در جهان امروز پرچمدار آرمان‌های عاشورایی است و هر روز دلدادگان این پیام در سراسر جهان بیشتر می‌شوند. وی با تأکید بر ماهیت زنده و حیات‌بخش پیام عاشورا، آن را اتمام حجتی با انسان‌های تمامی اعصار و قرون خواند و گفت: پیام محوری حادثه عاشورا عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی است که گذشت زمان نه تنها از درخشش آن نکاسته، بلکه این پیام روز به روز فراگیرتر می‌شود. رئیس جمهور با بیان اینکه عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی گرایش‌های فطری همه انسان‌هاست، گفت: رمز و راز ماندگاری قیام عاشورا همین درهم تنیدگی عمیق آن با آرمان‌های انسانی همچون آزادگی، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی است.

 

روزهای خوش دلار

روزنامه ابتکار:یک کارشناس بازار ارز می‌گوید: در سه هفته اخیر توانسته‌اند نوسان دلار را زیر یک درصد نگه دارند و این مسئله، امر مبارکی است.این‌روزها بازار ارز شاهد شرایط متفاوتی است، آنطور که گفته می‌شود روز گذشته نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روندی افزایشی را شاهد بوده و این در حالی است که قیمت‌ها در بازار آزاد با کاهشی اندک همراه شده و حالا برخی از فعالان به کاهش بیشتر قیمت‌ها امیدوار هستند.بر اساس گزارش‌ها نوسانات قیمتی به جایی رسیده است که قیمت دلار در بازار آزاد روز چهارشنبه به ۳۱ هزار و ۲۵۰ تا ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. البته برخی کانال‌های تلگرامی قیمت‌های پایین‌تری را هم منتشر کرده‌اند. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا ممکن است این ارز به کمتر از ۳۱ هزار تومان نیز برسد؟ مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: «احتمال کاهش قیمت دلار به کمتر از ۳۱ هزار تومان در بازار وجود دارد. اما با توجه به سیاست‌های کلی کشور مبنی بر چرخش پول کم در بازارها، انتظار بالا رفتن از ۳۳ هزار تومان را نمی‌توان داشت. اما رشد قیمت دلار در ماه‌های گذشته به دلیل انباشت تقاضا بود. به دلیل این انباشت تقاضا، پیش‌بینی می‌شود نوسان قیمت دلار بین ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان باشد. یعنی انتظار می‌رود تا پایان سال قیمت این ارز بین ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان باشد.»دیبا در ادامه توضیح داده است: «البته ممکن است که قیمت دلار به ۲۸ هزار تومان نیز برسد. اخباری مبنی بر شکل‌گیری یک توافق خوب در بازار منتشر می‌شود. اگر این توافق صورت بگیرد، احتمال دارد که قیمت‌ها با کاهش بیشتری همراه شود. به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران دیگر به دنبال پول‌پاشی نیستند. همین عامل باعث می‌شود که قیمت این ارز تا پایان سال به ۲۸ هزار تومان نیز برسد. اما مجددا در پایان سال که میزان تقاضا افزایش یاید، قیمت این ارز نیز افزایشی می‌شود و به محدوده ۳۰ تا ۳۲هزار تومان می‌رسد. این محدوده قیمتی ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت.»

 

کشف تونل مخفی به مجلس دوازدهم!

روزنامه آرمان ملی: انتقاد ممنوع! اين پيامي است که مي‌توان از اتفاقات چند روز اخير دريافت کرد. حتي حاميان ديروز دولت هم ظاهرا مجالي براي انتقاد ندارند، چراکه بلافاصله با واکنش‌هايي مواجه مي‌شوند که آنها را به عقب‌نشيني مجبور مي‌کند که نمونه اخير آن مجتبي ذالنور نماينده قم است. او از سال 96 سوداي کمک به رئيسي براي جلوس بر کرسي رياست جمهوري را داشت و در سال 1400 به خواسته خود رسيد اما واقعيت با آنچه در ذهن نماينده قم مي‌گذشت، تفاوت داشت به نحوي که در آستانه يکسالي دولت در صف نخست منتقدان رئيس جمهور و کابينه او قرار گرفت اما خيلي زود بار ديگر جامه حمايت بر تن کرد. آيا رسانه‌هاي حامي دولت به اين نماينده فشار آوردند؟ آيا ذوالنور نخواست چهره‌اي مانند برخي ياران احمدي‌نژاد از خود به نمايش بگذارد که در ابتدا رفيق گرمابه و گلستان او بودند اما با آغاز انتقادات به دولت احمدي نژاد بر طبل انتقاد از اين دولت ورئيس آن کوبيدند.برخي رفتارهاي اخير ذوالنور را به نوعي مرتبط باانتخابات مجلس دوازدهم مي‌دانند بدين معنا که او انتقاد مي‌کند تا از خود چهره‌اي مستقل به نمايش بگذارد. محمدمهاجري فعال سياسي اصولگرا ديـــروز نوشــــت:« از: مااصولگراها،به: حجت الاسلام مجتبي‌ ذوالنور، نماينده محترم قم. در جلسه علني مجلس، زبان به انتقاد از دولت آقاي رئيسي گشوده‌ايد و آن را مورد عتاب و خطاب قرار داده‌ايد. گفته‌ايد اين دولت مثل تردميل است که کار مي کند اما جلو نمي‌رود. خطاب به رئيس جمهور گفته‌ايد،يک چهارم فرصت خدمت شما گذشت آيا يک چهارم اهدافي که بايد طي کنيد وصول شده است و به آن رسيده‌ايد؟ گفته‌ايد:کيست که نداند فساد سيستمي بانکي و قاچاق کمر اقتصاد کشور را شکسته است؛ کدام قرارگاه شما براي رفع اين مشکلات فعال هستند؟ آقاي ذوالنور! از قديم گفته‌اند خودکرده را تدبير نيست. آن روز که باتفاق دويست نماينده به رئيس جمهور کنوني نامه نوشتيد و از او خواستيد وارد انتخابات شود، بايد فکر امروز را مي‌کرديد. آقاي ذوالنور! خداي ناکرده فکر نکنيد مخاطبان شمــــا نمي‌فهمند که يکي از دلايل مخالف
خواني هايتان، نزديک شدن انتخابات مجلس است راي بگيريد.»اما ظاهرا اين ژست دوام نداشت و ذوالنور تغير موضع داد.

 

بازگشت مذاکره کنندگان به وین

روزنامه آرمان امروز: ســرانجام پــس از رایزنــی های روزهــای اخیر میان همه طرف های گفت وگو کننده برجامی در وین، هیئت ایرانی به سرپرستی علی باقری کنی عصر روز گذشته عازم وین شد. سفر هیئت ایرانی به وین و اظهارات مقام هــای اروپایــی و امریکایی برای ایجاد گشایش در بن بست مذاکرات، این احتمال را که ممکن است دور تازه گفت وگوها بــا ابتکار «جوزف بورل» رئیس کمیسیون امور خارجی اتحادیه اروپا به گشــایش در وضــع انجمادی مذاکرات بینجامد، افزایش داده است. بورل به همراه برخــی دیگر از رهبران کشورهای اروپایی در هفته های اخیر و به رغم ابراز ناامیدی هایی که طرف های ایرانی و امریکایی درباره بن بست مذاکرات مطرح کرده اند، همه تلاش خــود را بــه کار گرفته اند تــا مواضع تهران و واشنگتن را درباره توافقی قابل دسترس نزدیک کنند. ایران و امریکا در ماه های اخیر به ویژه در دور هشــتم مذاکرات ویــن و نیز دوحه با تاکید بر مواضع حداکثری خود، نتوانســتند به توافق دســت یابند. هنوز معلوم نیست که دستور کار دورتازه مذاکرات وین برچه اساسی است اما نشانه ها از نرمش تهران و واشــنگتن در قبال ابتکار بورل حکایت دارد. تاکنون کلیاتی از ابتکار بورل منتشر شده است اما هنوز اطلاعات روشــنی در این باره در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است. به نظر می رسد طرف ها توافق کرده اند تا مشروح ابتکار بورل در جریان مذاکــرات و نتایج احتمالی آن عمومی شــود. در این حال تهران و واشنگتن به رغم جنجال های رسانه ای براین نظر هستند که گره های هرگونه توافق در وین گشــوده شود. اینکه آیا قرار است تهران و واشنگتن به توافق بر محور برجام بازگردند و یا توافق تازه ای در توافق تازه ای در دست بررسی است را آنده دور تازه مذاکرات معلوم خواهد کرد. اخبار برجامی را در صفحات یک و دو بخوانید.

 

//انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.