نمکی به سیم آخر زد

انتقادات تند وزیر بهداشت از اجرا نشدن پروتکل‌های کرونایی

ایهاالناس بدانید که من به‌عنوان وزیر بهداشت نمی‌توانم به تنهایی این اپیدمی و وضع را جمع کنم و جمع‌کردن آن اصل بسیار فراتر از این می‌خواهد. تقاضا کردیم هرکس که ماسک نزند، جریمه کنید، اما چندنفر را جریمه کردند. گفتیم جاده‌ها را ببندید، چندتا را بستند؟ کدام‌یک از پروازهای ما منطبق با پروتکل‌های بهداشتی است؟ این‌طور که نمی‌شود اپیدمی را جمع کرد. اگر این بال شکسته ما را ترمیم نکنند، اپیدمی در این مملکت جمع نمی‌شود و ما ته رودخانه باید جنازه جمع کنیم. اینها بخشی از انتقادات تند وزیر بهداشت از اوضاع نابسامان کرونایی کشور است. او که ظهر روز سه شنبه در ستاد استانی پیشگیری و مدیریت بیماری کووید-۱۹ استان آذربایجان‌غربی صحبت می‌کرد، از ناهماهنگی‌ها و اجرانشدن پروتکل‌های بهداشتی به‌شدت گلایه کرد. نمکی در صحبت‌هایش گفت که در صورت ادامه این وضع، اوضاع کرونا در ایران بسیار وخیم می‌شود.

او در ابتدای صحبت‌هایش گفت می‌خواهد از واقعیت‌هایی بگوید که باعث این خیز عجیب کرونا شده است: «یکی از دردهای درونم این است که نمی‌توان اپیدمی را با خواهش جمع کرد. چندوقت است که ما داریم التماس می‌کنیم، اما کدام‌یک از پروازهای ما منطبق با پروتکل‌های بهداشتی است؟ نمی‌دانم چه کسی باید اینها را حل کند؟»

نمکی با بیان اینکه درکشورهایی که در جمع‌کردن اپیدمی توفیق حاصل کردند، وزیر بهداشت می‌نویسد و می‌خواهد و همه مکلف به اجرا هستند؛ گفت: «اینجا وزیر بهداشت تمنا می‌کند، خواهش می‌کند و زانو می‌زند، اما کسی گوش نمی‌دهد. کدام‌یک از اتوبوس‌های ما منطبق با اصول پروتکل‌های بهداشتی است؟ در تهران اعلام کرده‌ایم که داخل شهر منبع توسعه ویروس است که با جهش‌هایی که ویروس پیدا کرده، قدرت سرایتش ۱۰ برابر شده است. گفتند تا پایان اردیبهشت اتوبوس اضافه می‌شود، اما یک اتوبوس هم اضافه نشد.»

او ادامه داد: «اعلام شد که هرکس ماسک نزند، جریمه می‌شود. من در سه چهار روز قبل در خیابان تماشا کردم که ۴۰‌درصد از افرادی که در اتوبوس بودند، ماسک نزدند، آیا می‌توان به این صورت عفونت جمع کرد؟ فقط من و همکارانم باید ته رودخانه جنازه و زخمی جمع کنیم.»

این رنج بزرگی است که در یک بیمارستان غلغله از بیمار، اما ۱۰۰متر آن‌طرف‌تر ایستگاه صلواتی زده‌اند،۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر بدون ماسک در صف هستند که چایی بگیرند و بخورند و یک‌نفر هم نمی‌آید که این افراد را جمع کند.»

ماجرای ایستگاه صلواتی زیرگوش بیمارستان

نمکی با اشاره به رعایت‌نشدن پروتکل‌های بهداشتی و حضور مردم در تجمعات گفت: «این رنج بزرگی است که در یک بیمارستان غلغله از بیمار، اما ۱۰۰متر آن‌طرف‌تر ایستگاه صلواتی زده‌اند،۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر بدون ماسک در صف هستند که چایی بگیرند و بخورند و یک‌نفر هم نمی‌آید که این افراد را جمع کند.»

او ادامه داد: «من وقتی پرستار یا پزشک اورژانسم را کتک می‌زنند، نمی‌توانم از او هم دفاع کنم و باید دو نیرو از ناجا بیاید و او را جمع کند. من آدم ندارم، خودم و آدم‌های خودم را جمع کنم، چه برسد به اینکه بروم و جلوی متخلف را بگیرم.»

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جریمه افراد بدون ماسک هم اشاره کرد و در این‌باره گفت: «درستاد ملی تقاضا کردیم هرکس که ماسک نزند، جریمه کنید، اما بروید آمار را دربیاورید که چندنفر را جریمه کردند. گفتیم جاده را ببندید، چندتا را بستند؟ این‌طور که نمی‌شود اپیدمی جمع کرد. اگر این بال شکسته ما را ترمیم نکنند، اپیدمی در این مملکت جمع نمی‌شود و ما ته رودخانه باید جنازه جمع کنیم. بعد از مدتی هم پرسنل من هم می‌بُرند و می‌روند. البته آنها به خیابان نمی‌روند و اهل غربتی‌بازی نیستند. در خانه می‌نشینند و آن روز، روز سختی است.»

روزی چند اتوبوس از مرزهای جنوب‌شرق این سرزمین را با انواع آلودگی طی می‌کند و به چالدران می‌آید. من که نمی‌توانم جلویش را بگیرم، کجا باید اجازه ندهد که اینها بیایند؟ اینها پرواز که نمی‌کنند، بلکه در طول این سرزمین با خودشان آلودگی می‌آورند. در کجای دنیا اجازه چنین تخلفی را می‌دهند.»

ورود کرونا از مرزهای جنوب‌شرقی

نمکی در ادامه انتقادات تندش، خظاب به مردم گفت: «ایهاالناس بدانید که من به‌عنوان وزیر بهداشت نمی‌توانم به تنهایی این اپیدمی و وضع را جمع کنم و جمع‌کردن آن اصل بسیار فراتر از این می‌خواهد.»

وزیر بهداشت به ورود بی‌ضابطه اتباع بیگانه به کشور هم اشاره کرد و در اظهاراتی عجیب گفت: «روزی چند اتوبوس از مرزهای جنوب‌شرق این سرزمین را با انواع آلودگی طی می‌کند و به چالدران می‌آید. من که نمی‌توانم جلویش را بگیرم، کجا باید اجازه ندهد که اینها بیایند؟ اینها پرواز که نمی‌کنند، بلکه در طول این سرزمین با خودشان آلودگی می‌آورند. در کجای دنیا اجازه چنین تخلفی را می‌دهند.»

او ادامه داد: «این ماجرای یک روز و دو روز نیست، بلکه آمار دارم که تعداد زیادی از اینها در خانه‌های افراد در شمال استان شما پذیرایی می‌شوند تا بتوانند از مرز خارج شوند. من آمارش را دارم و خیلی چیزهای دیگر هم دارم که صلاح نمی‌بینم روکنم. دو یا سه اتوبوس می‌خواهد از مرزی خارج شود، استاندار آنها را جمع می‌کند و به اردوگاهی در ورامین می‌فرستند و دوباره برمی‌گردند و کل مسیر را آلوده کرده و در آنجا ما کانون آلودگی داریم. اینها دردهایی است که اگر برای علاجش فکر نکنیم، این اپیدمی ما را گرفتارتر می‌کند.»

وقتی عده‌ای پول پارو کردند، اینها در بیمارستان‌ها رنج جارو کردند، وقتی عده‌ای در هوای خوش رمیدند، اینها بر سینه بیمار خمیدند و مبتلا شدند. در یک شهر من روزانه ۱۲ تا ۱۳ پرستار دارد مبتلا می‌شوند.

ابتلای روزانه 12 تا 13 پرستار به کرونا

نمکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به رشادت‌ها و فداکاری کادر درمانی از ابتدای ورود کرونا به کشور اشاره کرد و در این‌باره گفت: «وقتی عده‌ای پول پارو کردند، اینها در بیمارستان‌ها رنج جارو کردند، وقتی عده‌ای در هوای خوش رمیدند، اینها بر سینه بیمار خمیدند و مبتلا شدند. در یک شهر من روزانه ۱۲ تا ۱۳ پرستار دارد مبتلا می‌شوند.»

او ادامه داد: «اجازه نمی‌دهم که خون شهید سلامت پایمال دغدغه‌های دیگر شود. اگر روزی قرار باشد که نداشتن توفیق در مدیریت اپیدمی را به حساب وزارت بهداشت بنویسند، دهانم باز خواهد شد و خواهم گفت که چه کسانی چه کردند.»

روزانه ۱۲۰۰ تست را به روزی به ۲۵‌هزار تست رسانده‌ایم. انجام روزانه ۲۵‌هزار تست یعنی روزی ۶.۵‌میلیارد تومان هزینه. حال می‌خواهیم این میزان را به ۴۰‌هزار تست برسانیم؛ یعنی روزی ۱۰‌میلیارد تومان هزینه. حال در حصر اقتصادی و وقتی ۱۰ماه کارانه پرستاران را عقب هستیم، روزی ۱۰‌میلیارد هزینه تست برای من تحریم‌زده هزینه کمی نیست

40‌هزار تست روزی 10‌میلیارد هزینه دارد

وزیر بهداشت جدا از انتقادات تندش در ستاد مقابله با کرونای آذربایجان‌غربی، به اقدامات تیم بهداشت و درمانی برای شناسایی هرچه بیشتر مبتلایان هم اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: «روزانه ۱۲۰۰ تست را به روزی به ۲۵‌هزار تست رسانده‌ایم. انجام روزانه ۲۵‌هزار تست یعنی روزی ۶.۵‌میلیارد تومان هزینه. حال می‌خواهیم این میزان را به ۴۰‌هزار تست برسانیم؛ یعنی روزی ۱۰‌میلیارد تومان هزینه. حال در حصر اقتصادی و وقتی ۱۰ماه کارانه پرستاران را عقب هستیم، روزی ۱۰‌میلیارد هزینه تست برای من تحریم‌زده هزینه کمی نیست.»

او همچنین درباره شفافیت آمار مبتلایان در ایران هم گفت: «ما تنها کشوری بودیم که با بی‌پولی و تحریم، خنجر از پشت دشمن را با گرای داخلی داشتیم. مانند دفاع مقدس که به صدام از داخل گرا می‌دانند تا سنگر بچه‌های ما را بزند، در این دوران هم در داخل افراد وطن‌فروش و ناجوانمرد، گرا می‌دهند. بعد هم اعلام کردند که ایران تعداد مرگ‌ها را به درستی اعلام نمی‌کند، اما خدا را شاهد می‌گیرم که یکی از شفاف‌ترین آمارهای جهان، آمار جمهوری اسلامی است که تماما قابل دفاع و مبتنی بر بروزترین مستندات است.»

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.