برخورد خشن پلیس هند با عزاداران حسینی

نیرو‌های پلیس به شرکت کنندگان در مراسم عزاداری حسینی در سرینگر حمله، ده‌ها تن را زخمی و شمار بسیاری را دستگیر کردند.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از پرس تی وی، علی صفوی، خبرنگار پرس تی وی در این باره می‌گوید، مسئولان شهر سرینگر رفت و آمد در این شهر را محدود و ورودی‌ها به مرکز شهر را با سیم خاردار مسدود کردند تا شیعیان نتوانند در مراسم سنتی دسته‌روی شرکت کنند.

یکشنبه بعدازظهر مقامات بیانیه‌ای منتشر و حرکت دسته‌های عزاداری را در مرکز شهر ممنوع اعلام کردند. شمار زیادی از نیرو‌های پلیس و شبه نظامیان در شهر مستقر شدند تا نظم را برقرار کنند. خدمات اینترنت موبایل در بخش‌هایی از سرینگر به طور موقت متوقف شد. اما برخی عزاداران محدودیت‌ها را نادیده گرفتند و در بسیاری از نقاط سرینگر به خیابان آمدند تا در سالگرد شهادت نوه پیامبر اسلام، امام حسین (ع)، عزاداری کنند. نیرو‌های دولتی به سرعت وارد عمل شدند و مردم را با چوبدستی کتک زدند. شماری از عزاداران هم دستگیر شدند.

علی صفوی گفت: شیعیان سه دهه است از برگزاری مراسم سنتی عزاداری محرم در مرکز سرینگر محروم شده اند. مسئولان مسائل امنیتی را علت این محدودیت‌ها عنوان می‌کنند. در مقابل مردم منطقه می‌گویند دولت به هندو‌ها اجازه می‌دهد مراسم سنتی و تجمعات سیاسی شان را برگزار کنند، چرا به مسلمان چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

مرد جوان کشمیری گفت: از یک سو وقتی مراسم سنتی زیارت هندو‌ها آغاز می‌شود، همه تدابیر امنیتی برقرار می‌شود و مجوز‌ها اعطا می‌شود، اما وقتی قرار است مراسمی اسلامی برگزار شود، مجوز نمی‌دهند. نخست آنکه نیازی نیست امنیت ما تامین شود. می‌خواهیم به ما مجوز دهند تا فعالیت‌های مذهبی مان را انجام دهیم.

مرد دیگری گفت: به تازگی بی جی پی (BJP) حزب حاکم کشمیر گردهمایی سیاسی در مرکز شهر برگزار کرد. اگر مقامات می‌توانند امنیت آن گردهمایی را تامین کنند، چرا با چنین رفتار تبعیض آمیزی مراسم صلح آمیز عزاداری مان ممنوع می‌شود.

پس از درگیری‌های سال ۱۹۸۹ برگزاری دو مراسم اصلی محرم در مرکز سرینگر ممنوع اعلام شد. مسئولان بیم دارند گروه‌های جدایی طلب از مراسم عزاداری برای تهییج احساسات ضد هندی بهره برداری و تهدیدی امنیتی ایجاد کنند. در مقابل چهره‌های مذهبی محدودیت‌ها را حمله به آزادی‌های مذهبی قلمداد می‌کنند.

منصور عباس انصاری از حزب مجلس اتحادالمسلمین در این باره گفت: مایه تاسف است مقامات به شکل گزینشی فعالیت‌های مذهبی اکثریت دینی این منطقه را ممنوع می‌کنند. مساجد را تعطیل و حرکت دسته‌های عزاداری را ممنوع می‌کنند، در حالی که مقامات ادعا می‌کنند اوضاع در کشمیر روز به روز بهتر می‌شود. این روز‌ها مراسم زیارت سالانه هندو‌ها در کشمیر برگزار می‌شود و همه تمهیدات برای تسهیل کردن برگزاری مراسم پیش بینی شده است. به شدت رفتار تبعیض آمیز دولت را محکوم می‌کنیم و امیدواریم عقلانیت حاکم شود.

نهاد‌های دینی هم از مقامات به علت در دسترس قرار ندادن حداقل امکانات انتقاد کردند. آنها می‌گویند دولت به هیچ یک از وعده‌هایش عمل نکرده است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.