اروگوئه و سنگال، ایران را خوشبخت می‌کنند؟

آشنایی با شرایط دو حریف تدارکاتی ایران در راه جام جهانی

بررسی شرایط دو حریف تدارکاتی ایران در راه جام جهانی علاقه‌مندان به فوتبال را به موضوعات مهمی می‌رساند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، از مدت‌ها قبل، طرفداران فوتبال ایران نگران بازی‌های تدارکاتی تیم ملی در شهریورماه بودند؛ قرار است اردوی تیم ملی ایران از روز 20 شهریور ماه در تهران برگزار شود و سپس بازیکنان برای برگزاری اردوی خارجی خود راهی اروپا و احتمالا کشور اتریش شوند.

اینکه تیم ملی با چه تیم‌هایی بازی دوستانه برگزار می‌کند هم مساله‌ای است که از مدت‌ها قبل مدیران فدراسیون فوتبال پیگیر آن بودند و حالا مشخص شده که شاگردان دراگان اسکوچیچ در روزهای یکم و پنجم مهرماه دو بازی دوستانه با اروگوئه و سنگال خواهند داشت.

اردوی شهریورماه آخرین اردوی تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی است و از این نظر اهمیت بسیاری برای اسکوچیچ و شاگردانش دارد. در این وضعیت فدراسیون فوتبال رایزنی‌های بسیاری با کشورهای مختلف انجام داد و در نهایت دو بازی دوستانه با اروگوئه و سنگال هماهنگ شده است.

مساله مهم اما دلایل انتخاب اروگوئه و سنگال به عنوان حریفان تدارکاتی ایران است. با توجه به اینکه امکان بازی با تیم‌های اروپایی وجود نداشت، مدیران فدراسیون مجبور بودند با حریفانی از سنگال و آمریکا مذاکره کنند و به نتیجه برسند. از این رو، اسکوچیچ هم اروگوئه و سنگال را تایید کرد و این دو بازی هماهنگ شده است.

تیم ملی ایران پیش از این در فیفادی گذشته یک بازی تدارکاتی با الجزایر داشت که دو بر یک بازنده شد و انتقادهای زیادی در پی داشت. خیلی از بازیکنان نسبت به اردوی قطر انتقاد کردند و عملکرد تیم ملی نیز با اعتراض‌های فراوانی از سوی کارشناسان مواجه شد. حالا اما دیدار با اروگوئه و سنگال می‌تواند شرایط بهتری برای ایران رقم بزند و باید دید تیم ملی چگونه از این دو مسابقه استقبال می‌کند.

اما اروگوئه و سنگال با چه شرایطی به مصاف ایران خواهند آمد؟ در این مطلب به وضعیت دو حریف تدارکاتی تیم ملی پرداخته شده است.

اروگوئه؛ شبیه‌سازی آمریکا با قهرمان اسبق دنیا

اگر در تاریخ فوتبال به جست‌وجوی افتخارات تیم ملی اروگوئه بپردازیم به مطالب جالبی می‌رسیم. تیمی که در سال‌های دور (1930 و 1950) دو بار جام جهانی را از آن خود کرده، آخرین افتخارش در این تورنمنت بزرگ به چهارمی در جام جهانی 2010 ختم می‌شود. فیروزه‌ای‌پوشان آمریکای جنوبی، همواره ستاره‌هایی در ترکیب خود داشته‌اند و برای جام جهانی 2022 نیز از این حیث پرقدرت محسوب می‌شوند.

اروگوئه در جام جهانی قطر با تیم‌های پرتغال، غنا و کره جنوبی هم‌گروه است. کادر فنی تیم ملی قطعا به دلیل شبیه‌سازی مسابقه با آمریکا، اروگوئه را انتخاب کرده‌اند و از طرفی این کشور نیز برای اینکه با کره جنوبی هم‌گروه است خواسته دیدار با یک تیم آسیایی را تجربه کند و به همین دلیل ایران را به عنوان حریف تدارکاتی برگزیده است.

به عبارت بهتر، دیدار با اروگوئه هم برای ایران و هم برای حریف مسابقه جذابی است و می‌تواند مفید واقع شود.

حریف تیم ملی ایران در روز اول مهر ماه همین حالا ستاره‌هایی مثل دیگو گودین، بازیکن سابق اینترمیلان و کنونی اتلتیکو مینیرو و نیکولاس لودیرو، بازیکن کنونی بوتافوگو را، که سابقه بازی در آژاکس را دارد، در عضویت خود می‌بیند. از سوی دیگر، لوییس سوارز، ستاره بی‌بدیل فوتبال این کشور مدتی است از تیم ملی دور شده، اما احتمال دارد به تیم ملی کشورش برگردد و یک جام جهانی دیگر را نیز تجربه کند. قطعا حضور سوارز (در صورت دعوت دوباره) به عنوان بهترین گلزن تاریخ تیم ملی اروگوئه، مقابل ایران می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد، اما حتی اگر او نیز به اتریش نرود و مقابل ایران بازی نکند، نبرد با سایر ستاره‌های این تیم قابل توجه خواهد بود.

هدایت تیم ملی اروگوئه را دیگو آلونسوی 47 ساله برعهده دارد؛ آلونسو بازیکن سابق تیم ملی اروگوئه است که بعد از چند سال مربیگری در کشور زادگاه خود به نیمکت تیم ملی رسیده و موفق شده این تیم را به جام جهانی قطر برساند.

اروگوئه در انتخابی جام جهانی در منطقه آمریکای جنوبی موفق شد حریفان سرسختی مثل پرو، پاراگوئه و کلمبیا را کنار بزند و به تورنمنت بزرگ قطر برسد. آنها با توجه به هم‌گروهی با پرتغال، کره جنوبی و غنا برای خود شانس صعود به مرحله حذفی جام جهانی را قائل هستند و حریف تدارکاتی مناسبی برای ایران محسوب می‌شوند.

سنگال؛ تدارکاتی برای حریف یا ایران؟

هر چقدر دیدار با اروگوئه برای تیم ملی مفید است، فلسفه مسابقه با سنگال را می‌توانیم نامشخص توصیف کنیم. در گروه ایران در جام جهانی دو تیم از اروپا (انگلیس و ولز) و یک تیم از کونکاکاف (آمریکا) حضور دارند. از این رو، شاید انتظار می‌رفت تیم ملی ایران برای تدارکات مناسب با تیمی از اروپا دیدار کند، اما با توجه به پر بودن برنامه همه تیم‌های اروپا و حضور این تیم‌ها در لیگ ملت‌های اروپا، ناچار باید حریفی از قاره‌های دیگر جایگزین می‌شد. با توجه به در دسترس بوده کشورهای آفریقایی، مسئولان فدراسیون فوتبال نیز با یکی از این کشورها وارد مذاکره شدند و به توافق رسیدند.

تیم ملی سنگال حالا به عنوان حریف ایران در روز پنجم مهر ماه انتخاب شده است. نکته قابل توجه درباره سنگال این است که آنها در جام جهانی 2022 با تیم‌های هلند، قطر و اکوادور هم‌گروه شده‌اند. به عبارتی، بازی با ایران برای سنگالی‌ها بسیار موثر است، چراکه آنها باید با میزبان جام جهانی که یک آسیایی است نبرد داشته باشند و به همین دلیل مقابل ایران، تیم ملی قطر را شبیه‌سازی خواهند کرد. البته که ایران حریف قدرتمندتری نسبت به قطر برای سنگال خواهد بود.

کشوری که فقط یک‌بار در طول تاریخ و در جام جهانی 2002 تجربه حضور دارد، حالا برای دومین بار به این تورنمنت صعود کرده است. تیم ملی سنگال البته اکنون در سطح جهان ستاره‌های بزرگی دارد که تیمی قدرتمند تشکیل داده‌اند. اتفاقی جذاب که بدون شک می‌تواند یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین بازی‌های تدارکاتی تیم ملی در سال‌های اخیر را رقم بزند.

حضور فوق‌ ستاره‌هایی چون سادیو مانه (ستاره سابق لیورپول که به تازگی به بایرن مونیخ پیوسته)، ادوارد مندی (دروازه‌بان مطرح چلسی انگلیس)، ادریسا گانا گی (هافبک سابق پاری سن ژرمن که اخیرا به عضویت اورتون درآمده)، کالیدو کولیبالی (مدافع تازه‌وارد چلسی)، عبدو دیالو (مدافع پاری سن ژرمن) و سایرین که همگی در سطح اول فوتبال اروپا بازی می‌کنند مقابل ایران می‌تواند یکی از پرستاره‌ترین شب‌های فوتبال ایران در سالیان گذشته را رقم بزند.

یکی از نقاط قوت سنگال در سال‌های گذشته ثبات روی نیمکت این تیم بوده است. آلیو سیسه، هافبک سابق سنگالی‌ها از سال 2015 به عنوان سرمربی تیم ملی کشور خود انتخاب شده و توانسته افتخارات خوبی به دست بیاورد. قهرمانی در بازی‌های آفریقایی، نایب‌قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا و رقم زدن دومین صعود به جام جهانی از دستاوردهای مهم این مربی سنگالی است. این سرمربی با آماده کردن تیم و دعوت از بهترین بازیکن‌های این کشور، قصد دارد رکوردی جدید برای تیم ملی کشورش در جام جهانی رقم بزند.

دیدار ایران و سنگال قرار بود در فیفادی قبلی در تهران برگزار شود، اما لغو اردوی تیم ملی در کانادا و تغییر برنامه‌های تیم ملی مانع از این بازی شد. حالا با رایزنی‌های دوباره قرار شده سنگال به اتریش برود و در فیفادی بعدی در این کشور مقابل ایران قرار بگیرد.

//انتهام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.