کمک‌های اولیه با چند کلیک

یکی از مربیان فعال کمک‌های اولیه در استان البرز، از ایده‌های خلاقانه اش برای آموزش آنلاین کمک‌های اولیه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا می‌گوید

از سال 87 به‌عنوان امدادگر وارد جمعیت هلال‌احمر شده و بعد پله پله جلو آمده و به عنوان مربی در جمعیت فعالیت کرده است؛ به عنوان یکی از زنان تیم توانای استان البرز. بعد هم نجاتگر- راننده استان البرز شده و حالا هم چند سالی می‌شود که در حوزه‌ی آموزش کمک‌های اولیه، یکی از چهره‌های شاخص جمعیت محسوب می‌شود.
«لیلا خلوصیان»، زنی پر از ایده است که در خیلی از مواقع پیشگام بوده و آغازگر طرح‌های نوین؛ از راه اندازی کلاس‎های کمک‌های اولیه برای ناشنوایان گرفته تا ایده‌های خلاقانه‌تری که این روزها در سر دارد.

مریم لطفی: در روزهایی که تمام وجوه حیات با کرونا ویروس گره خورده و از اساس شق دیگری از زندگی نمایان شده، لیلا خلوصیان راه تازه‌ای در پیش گرفته است. چند سالی می‌شود که به عنوان مربی کمک‌های اولیه در برخی مدارس به تدریس مشغول است.

از جمله در مدرسه‌ی فرزانگان کرج که همیشه با روی گشاده از کلاس‌هایش استقبال شده و دانش‌آموزانش مشتاقانه پای ثابت دوره‌هایش نشسته‌اند. حالا کوران کرونا ویروس که به تق ولقی کلاس‌های حضوری مدارس هم دامن زده، کلاس‌های ثابت کمک‌های اولیه را هم نشانه گرفته است.

خلوصیان اما راه تازه‌ای در پیش گرفته که در مورد آن به «شهروند» می‌گوید: «چند سال است که با مدرسه‌ی فرزانگان کرج همکاری می‌کنم؛ البته این کار با همت خانم رهبر، مدیر مدرسه رونق گرفته است.

کار من در این مدرسه گسترده‌تر آموزش معمولی است که در مدارس دیگر انجام می‌شود. درواقع من تمام پایه‌های کمک‌های اولیه را به دانش‌اموزان آموزش می‌دهم. البته مبحث کمک‌های اولیه در کتاب آمادگی دفاعی شان وجود دارد، اما خیلی محدود و جزئی است. اما این مدرسه راغب بودند که آموزش‌ها کامل ارائه شده و مدرک دوره‌های آموزشی 22 ساعته و 40 ساعته‌ی هلال‌احمر به دانش‌آموزان داده شود».

او از حال و هوای این روزهای آموزش‌هایش می‎گوید: «تا پیش از کرونا که آموزش‌ها روال معمول خودش را داشت. اما حالا چند وقتی می‌شود که کلاس‌های حضوری تمام و کمال برگزار نمی‌شود و برای همین پیشنهاد دادم که اگر مدرسه مایل باشد، حاضرم این دوره‌ها را به صورت مجازی برای دانش‌‌آموزان ارائه کنم. این موضوع با استقبال خوبی مواجه شد و قرار شد تمام مباحث آموزشی در کلاس را طی فرم مشخصی در فضای مجازی ارائه دهیم».

فعلا آموزش مجازی کمک‌های اولیه، مثل سایر دروس، در بستر شبکه شاد ارائه می‌شود، اما خلوصیان این نوید را می‌دهد که به زودی تحول جدی‌تری در این حوزه رقم خواهد خورد: «الان دانش‌آموزان در شبکه شاد فعالیت دارند، من هم کلاس‌هایم را در همانجا شروع کرده‌ام، با اینحال، مشکلاتی هست.

قرار بر این شده تا تمام مطالب را به صورت پاورپوینت آماده کرده و بخش زیادی از محتوای آموزشی را روی مباحث عملی متمرکز کنم، چون در آموزش مجازی زمان کمتری هم داریم. البته برای اینکه ماجرا خسته کننده هم نباشد، تصمیم داریم که از این به بعد، مباحث را به صورت فیلم آموزشی ضبط کنیم، مدرسه هم امکانات مورد نیاز فیلمبرداری در اختیارم قرار می‌دهد تا از این طریق، آموزش راحت‌تر و البته با کیفیت‌تری را بتوانم به دانش‌آموزان ارائه کنم.

ضمن اینکه در این فکر هستم تا شرایط را جوری بچینم که همزمان که پاورپونت‌های آموزشی به بچه‌ها ارائه می‌شود، من همان موقع به صورت آنلاین بتوانم به پرسش‌هایشان پاسخ دهم. بنابراین سیستم پرسش و پاسخ را هم قرار است راه‌اندازی کنیم. به هر حال فعلا که کرونا محدودیت‌هایی ایجاد کرده ما هم برایش راه حلی پیدا کردیم و داریم با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم».

آنطور که خلوصیان می‌گوید به نظر می‌رسد آموزش آنلاین و تمام و کمال کمک‌های اولیه در روزگار کرونا، برای اولین بار است که به این شکل در کشور در حال اجراست. می‌گوید: «این ایده‌ها ارائه شده و کم کم هم در حال اجراست. به زودی محتوای آموزشی‌ام که کامل شود، آن را به ستاد می‌فرستم و اگر تایید شود، می‌توانیم این برنامه را برای تمام مدرسه‌هایی که مشتاق آن هستند، اجرایی کنیم».

او به استقبال دانش‌آموزان از مباحث ارائه شده هم اشاره می‌کند: «تا الان بچه‌ها خیلی خوب از این موضوع استقبال کرده‌اند. ناگفته نماند که دانش‌آموزان مدرسه فرزانگان عموما خیلی باهوشند و اشتیاق یادگیری دارند. البته آموزش مجازی تازه دارد راه‌اندازی می‌شود، اما تجربه‌ی کلاس‌های حضوری‌ام واقعا خوب بود و بچه‌ها خیلی راغب بودند. حتی بعضی‌هایشان علاقه‌مند شده بودند که بیایند و عضو هلال‌احمر شوند. من هم سعی می‌کردم معرفی‌شان کنم چون وقتی علاقه‌ دارند، حیف است که وارد نشوند و این راه را ادامه ندهند».

 

نجات خانواده در بزنگاه

آنطور که خلوصیان می‌گوید، آموزش‌ها به جان بچه‌ها خوش نشسته و مواردی بوده که در موقعیت‌های بحرانی در خانواده، آموزش‌های ارائه شده به دادشان رسیده است؛ «چند وقت پیش مادر یکی از شاگردهایم دچار حمله‌ی قلبی شده بود. در این شرایط ما می‌گوییم کسی که دچار حمله قلبی شده چون در حال اضطرار است، سعی کنید او را آرام کنید و حرکتی نباید داشته باشد، نباید راه رفته یا از پله بالا و پایین برود.

اگر هم داروی خاصی استفاده می‌کند، باید دارویش به او داده شده و سریع با اورژانس تماس گرفته شود. این دانش‌آموزم تمام این کارها را انجام داده بود و بعد دکتر به او گفته بود اگر مادرش یک قدم برمی‎داشت، احتمال سکته قلبی او وجود داشت. یک بار هم در گلوی برادر یکی از دانش‌‌آموزانم غذا گیر کرده بود و می‌گفت همه دست‌پاچه شده بودند. دانش‌آموزم به خانواده‌اش گفته که مربی من یاد داده که در اینجور مواقع، باید بین دو کتفش ضربه بزنیم و خلاصه برادر را نجات داده بود.

بعد هم پدر و مادر همان دانش‌آموزم رفته بودند مدرسه و بابت این آموزش‌ها از تشکر کرده بودند».

اما نکته‌ی مهم دیگری که این مربی کمک‌‌های اولیه به آن اشاره می‌کند، برخی از تغییراتی است که در محتوای کمک‌های اولیه در دوران کرونا و برای حفظ حیات بیمار باید ایجاد می‌شود؛ تغییراتی که اگرچه جزئی است، اما به قیمت حفظ جان بیمار تمام خواهد شد؛ «سی‌پی‌آر در بیمار مبتلا به کرونا تغییر می‌کند. در واقع تنفس مصنوعی برای بیمار کرونایی نداریم، مصدوم حتما باید ماسک داشته باشد و باید بر قفسه سینه‌ی او فشار اعمال کنیم؛ در واقع تنفس مصنوعی حذف می‌شود.

البته در تمام این موارد هم باید پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا رعایت شوند. ضمن اینکه همیشه می‌گوییم تعداد تنفس برای بزرگسالان 12 تا 20 است، اگر بیشتر شد؛ مثلا بین 25 تا 30 اختلال در تنفس محسوب می‌شود و می‌تواند اکسیژن خون بیمار را کاهش دهد».

چند وقت پیش، خلوصیان خودش به کرونا مبتلا شده و این موضوع را به خوبی لمس کرده است؛«زمانی که خودم به کرونا مبتلا بودم، دقیقا با این مسئله مواجه شدم. می‌خواهم این را به مباحثم اضافه کنم که میزان اکسیژن خون 98 درصد است و اگر به 92 یا 93 درصد رسید، مشکل ساز است و بیمار باید به مراکز درمانی منتقل شود. خیلی‌ها نمی‌دانند که اشکال در تنفس، اکسیژن خون را پایین می‌آورد. درحالیکه این موضوع، یکی از مشکلات شایع در بیماری کووید-19 است».

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.