کلاهبرداران «رولکسی» را شناسایی کنید

اعضای این باند ساعت‌های قلابی را به‌عنوان ساعت اصل به مردم سراسر کشور می‌فروختند

دونفر از اعضای باند 6 نفره کلاهبرداران فروش ساعت‌های قلابی دستگیر شدند. پلیس از مردم خواست که تصویر این کلاهبرداران حرفه‌ای را شناسایی کنند. کلاهبردارانی که با چرب‌زبانی، رهگذران خیابان‌ها را سرکیسه می‌کردند. آنها ساعت‌های تقلبی را به‌عنوان اصل می‌فروختند. این کلاهبرداران هر ساعت را به قیمت 300 تا 700‌میلیون تومان به فروش می‌رساندند.

از چند وقت پیش اخبار و شکایات مختلفی از سراسر کشور به اداره 14 پلیس آگاهی، ارجاع شد. در این شکایت‌ها مشخص شد که چندنفر با ته ‌چهره‌های تبعه کشور افغانستان کالاهای قلابی را به‌عنوان کالای اصل و لوکس فروخته‌اند.

گزارش‌های اولیه نشان از این داشت که متهمان پس از شناسایی سوژه‌هایشان به بهانه پرسیدن آدرس ترمینال به مالباختگان نزدیک می‌شدند. آنها سر صحبت را باز کرده و ادعا می‌کردند که به علت نیاز مالی قصد فروش ساعت رولکس طلا دارند. بنابراین با همین حرف‌ها طعمه‌های خود را فریب و ساعت تقلبی را به قیمت گزافی به هموطنان می‌فروختند. پس از آن نیز متواری می‌شدند.

شناسایی مجرم سابقه دار

با توجه به گسترده‌بودن فعالیت تبهکاران در سراسر کشور، دستور دستگیری اعضای این باند توسط بازپرس دادسرای ناحیه 6 تهران صادر شد. تیمی از کارآگاهان نیز به‌طور ویژه بررسی موضوع را برعهده گرفتند.

متهمان در هیچ‌یک از پرونده‌ها از هویت واقعی‌شان استفاده نکرده بودند. با این حال با تلاش مستمر کارآگاهان هویت واقعی یکی از اعضای باند به نام «سعید 47ساله» شناسایی شد. در ادامه تحقیقات مشخص شد او سابقه کلاهبرداری به همین شیوه شگرد در سال‌های اخیر دارد. او پس از آزادی از زندان با تشکیل باندی از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد.

در ادامه تحقیقات پلیسی، کارآگاهان موفق شدند مخفیگاه سرکرده باند را در محدوده جنوب تهران شناسایی کنند. درنهایت نیز پلیس با هماهنگی‌های قضائی بیست‌ویکم مهرماه، او را در یک عملیات به همراه یکی از اعضای باند به نام فرشید 30ساله دستگیر کرد. در بازرسی از مخفیگاه او دو قبضه سلاح گرم و سرد کشف شد.

پس از انتقال متهمان به اداره چهاردهم، در همان بدو ورود یکی از شاکیان هر دو متهم را شناسایی کرد. بنابراین متهمان به ناچار به جرم ارتکابی اعتراف کردند.

اعترافات سرکرده باند

سرکرده باند «سعید» در اعترافاتش گفت: «من و همدست دیگرم پس از دو‌سال قبل از زندان آزاد شدیم. پس از آزادی یک باند 6 نفره تشکیل دادیم. ما با پرسه‌زنی در سطح شهر تهران و شهرستان‌های دیگر کشور، افراد سالخورده را که از وضع مالی خوبی برخوردار بودند، شناسایی می‌کردیم. بعد به بهانه پرسیدن آدرس ترمینال به آنان نزدیک می‌شدیم. بعد از آن می‌گفتیم به دلیل نیاز مالی شدید «ساعت طلای رولکس» گران‌قیمت را زیر قیمت بازار می‌فروشیم. پس از اغفال سوژه، ساعت قلابی را به قیمت 300 تا 700‌میلیون تومان به آنان می‌فروختیم، سپس متواری می‌شدیم.»

سرهنگ «داود فرد» جانشین پلیس آگاهی تهران با اشاره به دستور بازپرس پرونده مبنی بر انتشار چهره متهمان به منظور کشف سایر جرایم ارتکابی، گفت: «تاکنون 15نفر از مالباختگان در سراسر کشور شناسایی شده‌اند.»

او با بیان اینکه دستگیری سایر اعضای این باند 6 نفره در دستور کار قرار دارد، از شهروندان خواست: «درصورتی که با این شیوه از آنان کلاهبرداری شده است، می‌توانند برای شناسایی تبهکاران و تشکیل پرونده به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه کنند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.