پول زور به اسم مرکز سلامت فوتبال!

گزارش «شهروند» از تست‌های پزشکی پرابهام اعضای تیم‌ها در یک مرکز پزشکی معروف

حضور اجباری اعضای تیم‌های فوتبال در مرکز ایفمارک برای انجام تست پزشکی این روزها جنجال‌ساز شده است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، انجام تست‌های پزشکی قبل از شروع مسابقات لیگ در همه دنیا امری مرسوم است. اعضای تیم‌های مختلف و به خصوص بازیکنان فوتبال قبل از آنکه کارشان را در یک باشگاه شروع کنند با حضور در یک مرکز پزشکی مورد تایید باشگاه تست می‌دهند تا از نظر جسمانی مشکلی نداشته باشند و بتوانند فعالیت‌های خود را بدون مشکل پزشکی پیش ببرند.

در ایران هم چند سالی است اعضای تیم‌های فوتبال در همه دسته‌ها (برتر، دسته اول و دسته دوم) با حضور در مرکز پزشکی ایفمارک تست‌ها را پشت سر می‌گذارند و این موضوع به باشگاه‌ها در امر جسمانی اعضای خود کمک شایانی می‌کند.

نکته قابل توجه اما برای مسابقات فوتبال ایران اجبار به باشگاه‌ها برای حضور در یک مرکز پزشکی خاص به نام ایفمارک است. با اینکه مراکز پزشکی بسیاری در کشور هستند که می‌توانند این تست‌ها را از بازیکنان و کادر فنی و اجرایی تیم‌های لیگ‌ برتری بگیرند، اما سازمان لیگ فوتبال فقط مجوز صادر شده از سوی ایفمارک را برای صدور کارت اعضای تیم‌ها قبول می‌کند و همین موضوع ابهام‌های زیادی ایجاد کرده است.

ایفمارک از همان ابتدا جنجالی بود!

«ایفمارک» یک مرکز پزشکی مورد تایید فیفا در ایران است که در سال ۹۵ با جنجال‌های بسیار ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این مرکز پزشکی در مرکز ملی فوتبال ایران قرار گرفته است و در اوایل بر سر ساختمان آن بسیار حاشیه درست شد. آن زمان ایفمارک قرار بود در ساختمانی که الان نام آن «پک» و یک ساختمان ورزشی چند منظوره شده، بنا شود اما اصرارهای کارلوس کی‌روش، سرمربی وقت تیم ملی مانع از این امر شد و حالا در نزدیکی همان ساختمان ایفمارک در ساختمان جدید کارش را جلو می‌برد. جالب اینکه از آن زمان به بعد مطابق بند ۱ ماده ۳۴ آیین‌نامه مسابقات لیگ برتر، باشگاه‌ها ملزم شدند که پیش از آغاز بازی‌ها تمام اعضای تیم خود را به این مرکز ببرند تا تست‌های پزشکی را انجام دهند!

سود عجیب و غریب؛ این پول به جیب چه کسی می‌رود؟

سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرده که مرکز ایفمارک زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کند و دلیل این امر هم جلوگیری از موارد دلالی و … عنوان شده است، اما پول هنگفتی که ایفمارک برای تست‌های پزشکی دریافت می‌کند به جیب چه کسی می‌رود؟

ایفمارک در فصل گذشته بابت هر بازیکن حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و بابت هر یک از اعضای کادر فنی، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از باشگاه‌های لیگ برتری دریافت کرده است. البته این مبلغ بعد از ارسال مدارک از سوی ایفمارک به سازمان لیگ، از درآمدهای باشگاه‌ها در این سازمان پرداخت شده و ماه‌ها بعد از انجام تست، فاکتور کارهای انجام شده برای باشگاه‌ها ارسال شده است.

اگر هر باشگاه به طور میانگین ۳۰ بازیکن و ۱۰ عضو کادر فنی را برای فصل گذشته به  این مرکز برده باشد، یک حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد، ایفمارک در فصل گذشته چیزی حدود ۲ میلیارد و ۹۹۲ میلیون تومان صرفا از تیم‌های لیگ برتری درآمد داشته است. این در حالی است که قطعا امسال به این هزینه‌ها درصد قابل توجهی اضافه شده است. نکته جالب اینجاست که علاوه بر تیم‌های لیگ برتری، سایر تیم‌های رده‌های پایین‌تر هم ملزم هستند که در این مرکز تست‌های پزشکی را پشت سر بگذارند!

نکته قابل توجه دیگر این است که علاوه بر شعبه ایفمارک در مرکز ملی فوتبال، شعبه دیگر این مرکز در یک مرکز تجاری بزرگ در پایتخت فعالیت می‌کند که در صورت مالکیت سازمان لیگ بر آن، باشگاه‌ها باید مانند هر درآمد دیگری که سازمان لیگ فوتبال دارد، از آن منتفع شوند؛ اتفاقی که نه تنها تاکنون رخ نداده بلکه باشگاه‌ها برای گرفتن خدمات از ایفمارک باید پولی هم پرداخت کنند!

تست پزشکی در مراکز دیگر ممنوع!

درباره این موضوع نکته مهم اینجاست که ایفمارک به صورت انحصاری انجام این تست‌های پزشکی را در اختیار گرفته و اجازه نمی‌دهد باشگاه‌ها در مراکز پزشکی دیگر، تست‌های مربوط را پشت سر بگذارند. به عبارت دیگر، اگر یک باشگاه شهرستانی بخواهد بر اساس الزام آیین‌نامه مسابقات، تست‌های پزشکی را انجام دهد، باید هزینه پرواز و هتل را تامین کند و به تهران سفر کند تا اعضای تیمش تست‌های پزشکی را انجام دهند!

جالب اینکه اگر باشگاهی بخواهد در مراکز دیگر و حتی مراکز معتبر خارجی از بازیکنان خود تست بگیرد، باید دو بار برای این تست‌ها هزینه کند. در نتیجه ناچار حتی بازیکنانی که قبلا تست پزشکی داده‌اند هم باید به ایفمارک مراجعه کنند. نمونه این موضوع چند روز قبل برای باشگاه گل‌گهر سیرجان رخ داد؛ بازیکن برزیلی جدید این تیم در جریان اردوی ترکیه گل‌گهر تست پزشکی داد، اما در بازگشت به ایران باید بار دیگر این تست‌ها را پشت سر بگذارد!

کشورهای دیگر هم ایفمارک دارند؟

سازمان لیگ فوتبال در شرایطی اجبار برای حضور در ایفمارک را در آیین‌نامه خود قرار داده و تیم‌ها را ملزم می‌کند که حتما برای انجام تست پزشکی به این مرکز بروند که در کشورهای دیگر چنین انحصاری به هیچ عنوان دیده نمی‌شود!

البته نظارت‌هایی در این‌باره وجود دارد. مثلا در آیین‌نامه برگزاری مسابقات‌ پریمیرلیگ انگلیس پروتکلی درباره تست‌های پزشکی اعلام شده تا باشگاه‌ها طبق آن عمل کنند.

در نتیجه باشگاه‌های فوتبال با یکی از مراکز پزشکی شهرشان قرارداد اسپانسری امضا می‌کنند تا تست‌های پزشکی‌شان را در آن مرکز پزشکی بگذرانند. یعنی نه تنها پولی بابت گذراندن تست‌های پزشکی پیش‌فصل و گرفتن خدمات پزشکی در طول فصل پرداخت نمی‌کنند، بلکه شاید مبلغی هم بابت تبلیغ آن مرکز پزشکی دریافت کنند!

در ایران اما ایفمارک با در اختیار داشتن امتیاز انحصاری تست‌های پزشکی، هم از باشگاه‌ها بابت گذراندن این تست‌ها مبالغ میلیاردی دریافت می‌کند و هم اینکه با مراجعه باشگاه‌های بزرگ و پرهواداری مانند استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور در ابعاد وسیعی به صورت رایگان تبلیغ می‌شود.

چرا درباره ایفمارک شفاف‌سازی نمی‌شود؟

همه موضوعات مطرح شده درباره مرکز پزشکی ایفمارک نشان می‌دهد که ابهام‌های زیادی درباره این مرکز، فعالیت‌هایش و نحوه در آمدزایی آن وجود دارد. با اینکه سازمان لیگ چند روز قبل بیانیه‌ای در این‌باره منتشر  کرد، اما هنوز ابهام‌های بسیاری وجود دارد که پاسخ روشنی به آنها داده نشده است. در حال حاضر تنها موضوع مشخص این بحث، اشتباه بودن فعالیت انحصاری ایفمارک است؛ موضوعی که باید توسط هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال حل و بند ۱ ماده ۳۴ آیین‌نامه مسابقات اصلاح شود. آیا فدراسیون فوتبال اقدامی برای این موضوع خواهد کرد؟

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.