عزاداری هروله طویریج در بین الحرمین کربلا

مراسم «هروله طویریج» نماد یاری امام حسین (ع) است؛ چرا که آن حضرت در واقعه دردناک سال ۶۱ هجری، جمله معروف «هل من ناصر ینصرنی» را بعد از شهادت تمامی اهل بیت به جز بعضی از زنان و کودکان در سرزمین کربلا، فرمودند.

به گزارش شهروند آنلاین، مراسم عزاداری «هروله طویریج» با حضور گسترده عزاداران حسینی در کربلای معلی آغاز شد.

مراسم «هروله طویریج» نماد یاری امام حسین (ع) است؛ چراکه آن حضرت در واقعه دردناک سال ۶۱ هجری، جمله معروف «هل من ناصر ینصرنی» را بعد از شهادت تمامی اهل بیت به جز بعضی از زنان و کودکان در سرزمین کربلا، فرمودند.

این مراسم با اقدامات امنیتی و پیشگیرانه شدید برگزار می‌شود و مسیر هروله با شن و سجاده قرمز مفروش شده است. بنیانگذار این مراسم یکی از بزرگان منطقه الهندیه کربلا به نام میرزا صالح قزوینی است.

قدمت عزاداری طویریج بین ۱۲۵ تا ۱۵۰ سال بوده و از بزرگترین تجمعات بشری به شمار می‌رود.

درباره این آیین ویژه مردم عراق، روایت‌ های مختلفی وجود دارد و برخی آن را مرتبط با حادثه عاشورای سال ۶۱ هجری می‌ دانند که گفته می‌ شود بخشی از یاران اباعبدالله الحسین (ع) از قبیله «بنی اسد» نتوانستند خود را به موقع به واقعه عاشورا برسانند و این داغ پر از دریغ و حسرت را از پس قرن‌ ها، هر سال در ظهر روز واقعه، اینگونه نشان می‌ دهند.

مراسم طویریج هرسال معمولا تا ساعت سه و چهار بعد از ظهر به طول می‌ انجامد و آخرین گروهی که معمولا این مراسم را برگزاری می‌ کند، نیرو‌های امنیتی و زنان عراقی هستند.

در نجف اشرف نیز میلیون‌ ها زائر عزادار امسال گرد آمدند و از آنجا پس از زیارت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (ع) راهی کربلا شدند.

«ماجد الوائلی» استاندار نجف می‌گوید امسال در دهه اول محرم، ۵ میلیون زائر به این شهر مشرف شدند و استان نجف در نظمی مثال زدنی، پذیرای عاشقان اهل بیت شد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.