بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ایران در رسانه‌های جهان

ماهواره “خیام” با مالکیت جمهوری اسلامی ایران از پایگاه فضایی بایکونور و به وسیله موشک ماهواره بر “سایوز روسی” به فضا پرتاب شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

به گزارش شهروند آنلاین، ماهواره ایرانی خیام با همکاری کشور روسیه و توسط ماهواره‌بر سایوز ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه امروز (سه شنبه) از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

به دنبال پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ایرانی «خیام» در صبح روز سه شنبه از ایستگاه فضایی «بایکونور» در قزاقستان، رئیس شرکت فضایی روسیه این رویداد را «نقطه عطف مهم» برشمرد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «یوری بوریسف»، رئیس «روسکوسموس» شرکت فضایی دولتی روسیه، پرتاب این ماهواره را به عنوان یک «نقطه عطف مهم» در همکاری بین مسکو و تهران ستود.

او افزود: «روسیه امروز مانند همیشه آماده همکاری در زمینه اکتشافات فضایی با همه کشور‌های ذینفع و شرکاست.»

«خبرگزاری فرانسه» نیز با ذکر جزئیات این رویداد نوشت، ایران اولین ماهواره نظامی خود را در آوریل ۲۰۲۰ با موفقیت در مدار قرار داد که با انتقاد شدید ایالات متحده مواجه شد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز روز‌های گذشته گزارش داد که مقامات ایالات متحده از همکاری فضایی نوپا بین روسیه و ایران نگران هستند.

بنابراعلام سازمان فضایی ایران، مراحل اولیه پرتاب با موفقیت سپری شده و در لحظه انتشار این خبر، ماهواره در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتر است.

وزارت ارتباطات پرتاب ماهواره ایرانی «خیام» را موفقیت‌آمیز خواند و اعلام کرد: «لحظاتی قبل اولین داده تله متری ماهواره خیام در ایستگاه‌های زمینی این ماهواره در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شد.»

بر اساس این گزارش، ​​​​​​​ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است.

جمهوری اسلامی ایران هم اکنون توانایی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت تصویربرداری ۵ تا ۱۰ متر را دارد و حوزه فضایی کشور با عزم و اراده بسیار جدی در مسیر رسیدن به توانایی ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت‌های بهتر از یک متر قرار دارد و این مسیر با جدیت دنبال می‌شود.

شبکه تلویزیونی الجزیر مباشر، با انتشار تصاویر زنده گزارش داد: ماهواره ایرانی ”خیام“ با موشک روسی سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، ایران نخستین داده‌های سنجش از راه دور را از ماهواره ” خیام ” پرتاب شده از قزاقستان دریافت کرد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.