ناقوس شوم یک جنگ جدید در بالکان

نخست وزیر کوزوو وقوع جنگ بین کشورش با صربستان را قریب الوقوع اعلام کرد

آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو، در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی گفت خطر وقوع جنگ بین کوزوو و صربستان زیاد است زیرا اوضاع در منطقه پس از جنگ اوکراین تغییر کرده است.

به گزارش شهروند آنلاین؛ کورتی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی ریپابلیکا با اشاره به افزایش تنش بین دو کشور در چند هفته گذشته، گفت: خطر درگیری جدید بین کوزوو و صربستان زیاد است. اگر چیزی غیر از هشدار دادن درباره وقوع یک درگیری جدید بگویم غیرمسئولانه خواهد بود.

او به طور ضمنی روسیه را مسئول ایجاد تنش بین کشورش با صربستان عنوان کرد و افزود: قبل از آغاز جنگ اوکراین احتمال وقوع جنگ جدیدی در منطقه وجود نداشت ولی اکنون اوضاع و شرایط تغییر کرده است و هرگونه احتمال وجود دارد.

نخست وزیر کوزوو به نشست هفته آینده اتحادیه اروپا در بروکسل اشاره و ابراز امیدواری کرد این نشست بتواند تنش در منطقه‌ را کاهش دهد. او عضویت کوزوو در ناتو را عامل اساسی در دستیابی به صلح پایدار عنوان کرد.

تنش‌ها بین بلگراد و پریشتینا در اواخر ماه جولای پس از اجرای قانونی در کوزوو بالا گرفت. این قانون داشتن کارت شناسایی و پلاک خودرو برای ساکنین صرب خود را اجباری اعلام کرده است.

کوزوو در سال ۱۹۹۹ از صربستان جدا شد و در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را اعلام کرد. بیش از ۱۰۰ کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ترکیه آن را به رسمیت شناخته‌اند. صربستان استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته و همواره ادعای بازپس‌گیری آن را دارد./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.