بر فراز چوب‌ها/ صدای داعش/ توهم در کوره‌های آجرپزی!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به پرتاب ماهواره خيام ، موضوع برجام و نتيجه اين دور از گفت‌وگوها ،طرح ملی نذر آب ، نتايج سي‌وچهارمين دوره شاخص مديران خريد كل اقتصاد ، تفتیش خانه رئیس‌جمهور سابق آمریکا ، اقدامات دولت سیزدهم در راستای خروج صنایع از نظام قیمت‌گذاری دستوری ، متن منتسب به یکی از عاملان اصلی فتنه 88 ، پیامد تعلل در افزایش حقوق بازنشستگان و… پرداختند

به گزارش شهروند آنلاین؛بیشتر روزنامه های امروز به پرتاب ماهواره خيام با ماهواره‌بر سايوز از پايگاه فضايي بايکونور قزاقستان به فضا پرداختند و در کنار آن به موضوع برجام و نتيجه اين دور از گفت‌وگوها ،طرح ملی نذر آب ، نتايج سي‌وچهارمين دوره شاخص مديران خريد كل اقتصاد ، تفتیش خانه رئیس‌جمهور سابق آمریکا ، اقدامات دولت سیزدهم در راستای خروج صنایع از نظام قیمت‌گذاری دستوری ، متن منتسب به یکی از عاملان اصلی فتنه 88  ، پیامد تعلل در افزایش حقوق بازنشستگان و… پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

 

بر فراز چوب‌ها

روزنامه کيهان:نجات معجزه‌آسای امام سجاد علیه‌السلام از حادثه جانگداز کربلا‌، باعث شد که امامت در نسل حضرت سیدالشهدا(ع) استمرار یابد. امام زین العابدین به علت ابتلا به بیماری‌، از جهاد عظیم عاشورا بازماند و حیات مقدسش برای به دوش گرفتن رهبری جامعه تداوم یافت. آن حضرت در کوفه و شام با بیان حقایق‌، از جنایت یزید پلید پرده برداشت و جامعه را برای واکنش شدید نسبت به جنایت هولناک کربلا آماده ساخت به طوری که پس از شنیده شدن سخنان امام سجاد و عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب در جوّ اختناق اموی، رفتارهای اعتراض‌آمیز و انقلاب‌های متعددی از سوی مردم ظاهر گردید. هرچند تاریخ به بیان ‌اندکی از سخنان امام سجاد(ع) در کوفه و شام پرداخته‌، اما همین مقدار کافی است تا از روش مبارزه آن حضرت با طاغوت مطلع گردیم. در مقاله پیش‌رو به برخی از اظهارات و واکنش‌های معترضانه آن حضرت اشاره می‌کنیم: * هنگامی که اسیران اهل‌بیت وارد کوفه شدند، مردم به شدت می‌گریستند و نوحه‌سرایی می‌کردند. در این حال امام علی بن الحسین علیه‌السلام فرمود: شما که بر حال ما ناله سر داده و می‌گریید، پس آن که ما را کشت که بود؟! (اللهوف ۱۴۶)* در مجلس ابن زیاد هنگامی که به وی گفتند نام آن حضرت‌، علی بن الحسین است‌، پرسید مگر علی بن الحسین را خدا نکشت؟(مقصود آن ملعون شهادت حضرت علی‌اکبر در کربلا بود) امام فرمود برادری داشتم که او نیز علی بن الحسین نام داشت و مردم او را کشتند. آن لعین گفت نه! خدا او را کشت. امام در پاسخ وی آیه ۴۲ سوره زمر را تلاوت کرد: «خداوند جان‌ها را هنگام مرگ بازمی‌ستاند و نیز آن که نمرده است به هنگام خواب جانش را می‌گیرد.»

 

خون گاوخونی در شیشه خشکسالی

روزنامه شرق: جانی در تن گاوخونی نیست. مثل مرده‌ای که لاشه‌ای از آن مانده باشد. اینکه فکر کنی تالاب دیگر نای چشم بازکردن ندارد، یعنی فاجعه. چشم‌های تالاب، کهربایی شده. زرد و سوخته. مثل مرده‌ای که روزهای زیادی مانده باشد و از یاد برود. خموده و خاموش. بوی زُهم می‌زند توی دماغت. تالاب، بوی آب گندیده می‌دهد و مثل جنازه مومیایی‌شده‌ای که از کف دریا بیرونش آورده باشند، مچاله شده. تهی شده از هرچه آبادی است. همه ماهی‌ها مرده‌اند و باد، انگار بوی نعش گاوخونی را شلاق‌کِش می‌آورد و توی بینی‌ات می‌نشاند. یادش بخیر تالاب روزگاری 10 سال یا بیشتر بهشت پرندگانی بود که حالا چشم‌های‌شان پر از اشک است. از قصه گاوخونی تنها دو درصد مانده، مثل افسانه‌های قدیمی، نه پرنده‌ای و نه آبی. برهوتی است رنجیده از دوران. پوست تالاب، ورم کرده و جانش درد می‌کند. مردمانی که در کنارش زندگی می‌کنند، ناامید شده‌اند، تمام چیزی که حالا برای مردمان ورزنه باقی مانده است، بیابان است و مریضی و خاکستر‌نشینی.خانه زیور پر شده از غبار و خاکستر، این توفان، چند ماهی است که پایانی ندارد. صدای شیرین خنده بچه‌ها توی حیاط خانه زیور، یک آن بند نمی‌آید؛ اما کام زیور، تلخ است. روسری آبی‌اش را پایین‌تر می‌کشد و با خجالت می‌گوید: «روزگاری اینجا شهری بود از خشت و آینه. حالا بیابان شده. قوتمان شده غم». بریده‌بریده حرف می‌زند. دست‌های تاول‌زده‌اش، رو به کبودی رفته؛ خارها بی‌رحم‌اند و زمین سنگدل. یکی از اتاق‌ها پر شده از خارهایی که قرار است در نبود آب و سبزی، خوراک شود، برای گوسفندهایش که یکی در میان زنده مانده‌اند.

 

محرومیت‌زدایی با نذر آب

روزنامه همشهری:امسال پنجمین سالی است که بزرگ‌ترین طرح داوطلبانه در کشور اجرا می‌شود؛ طرح ملی نذر آب که از آبرسانی در روستاهای محروم و درگیر تنش‌های آبی آغاز شد و کم‌کم به فعالیت‌های گسترده‌تری تحت عنوان محرومیت‌زدایی انجامید. در 2 سال گذشته، مؤسسات خیریه و انجمن‌های مردم‌نهاد مختلف کشور هم با این طرح همراه شده بودند تا با یک‌کاسه شدن ظرفیت‌های داوطلبانه و مشارکت‌های اجتماعی، اقدامات هدفمندتری در مناطق هدف انجام شود. طرح ملی نذر آب تا سال گذشته تنها در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور اجرا می‌شد، اما امسال به ‌دلیل درگیری اغلب استان‌های کشور با مشکلات آبی، پای این طرح به تمام استان‌ها باز شده و روستاهای محروم این استان‌ها از خدمات داوطلبانه آن برخوردار می‌شوند. با این حال طرح نذر آب 5، نگاه ویژه‌ای به 4 استان جنوبی کشور دارد.ماجرا از روستاهای خشکیده سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی آغاز شد؛ مناطقی که زمین‌های کشاورزی از دست رفته‌اش، به بیابان‌های بی‌آب و علفی تبدیل شده که در 18سال گذشته کمتر رنگ آب و سرزندگی را به ‌خود دیده است. خشکسالی، 2دهه است که روی زندگی اغلب مردم این استان‌ها سایه افکنده و خبری از اشتغال، امکاناتی برای زندگی و حتی تامین نیازهای اولیه ساکنان این مناطق نیست. «وحید سلیمی»، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر که مجری طرح ملی نذر آب است، می‌گوید:« امسال تمام استان‌های کشور در طرح ملی نذر آب مشارکت دارند. از طرفی تمرکز و توجه ویژه‌ای بر 4استان سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان داریم. باید اشاره کنم مشکلاتی که خشکسالی و تغییرات اقلیمی امسال به‌وجود آورده، باعث شده تا حتی برخی روستاهای تحت‌تأثیر در استان گیلان و مازندران هم به‌عنوان روستاهای هدف انتخاب شوند.»

 

افت شديدتقاضا در بازارها

روزنامه اعتماد:مركز پژوهش‌هاي اتاق ايران، نتايج سي‌وچهارمين دوره شاخص مديران خريد كل اقتصاد (موسوم به شامخ) و چهل‌وششمين دوره شامخ بخش صنعت را منتشر كرد. طبق اين گزارش، در تيرماه ۱۴۰۱، شامخ كل اقتصاد با ۴,۶۳ واحد درصد افت نسبت به ماه قبل به ۵۰.۱۰ رسيده و شامخ بخش صنعت با كاهش ۵.۷۲ واحد درصد، روي رقم ۵۳.۹۲ ايستاده است. طبق نتايج بررسي‌هاي شاخص مديران خريد (PMI) براي كل اقتصاد ايران در تيرماه ۱۴۰۱، در اين ماه شاخص ميزان سفارشات جديد مشتريان ۴۷,۱۴ واحد ثبت شده كه كمترين ميزان طي ۳ ماه اخير (از فروردين‌ماه) است. اين شاخص در بخش‌هاي خدمات و كشاورزي و ساختمان با ركود همراه بوده است.همچنين شاخص ميزان استخدام و به‌كارگيري نيروي انساني در تيرماه ۵۱,۱۷ واحد بوده و براي سومين ماه پياپي كاهش يافته است. نگراني‌ها در مورد تضعيف تقاضا به دليل نگراني‌هاي ناشي از كاهش قدرت خريد و تورم، باعث كاهش انتظارات كسب‌وكارها و كاهش خريد مواد اوليه و عقب‌نشيني در استخدام شده است.در مقابل، شاخص موجودي محصول (انبار) در تيرماه ۵۷,۱۰ واحد برآورد شده كه بيشترين ميزان از ابتداي شروع طرح (دوره ۳۴ ماهه) است. از سوي ديگر شاخص ميزان صادرات كالا و خدمات نيز به ۴۶.۹۶ واحد رسيده كه يكي از كمترين مقادير طي ۹ ماه گذشته (به‌ غير از تعطيلات فروردين‌ماه) است.در سايه كاهش تقاضاي بازار و تضعيف قدرت خريد متقاضيان، شاخص ميزان فروش محصولات نيز در تيرماه به ۴۶,۳۲ واحد رسيده كه طي ۱۱ ماه گذشته (به ‌غير از تعطيلات فروردين‌ماه) يكي از كمترين مقادير خود از شهريورماه ۱۴۰۰ است. اين شاخص در هر سه بخش اصلي اقتصاد با كاهش روبرو بوده است. يكي از مهم‌ترين نكات گزارش شامخ در تيرماه ۱۴۰۱ اين است كه شاخص انتظارات در ارتباط با ميزان فعاليت اقتصادي در ماه آينده به ۵۰,۱۸ واحد رسيده كه طي ۱۶ ماه گذشته (به‌ غير از تعطيلات فروردين‌ماه) يكي از كمترين مقادير محسوب مي‌شود و منعكس‌كننده انتظارات بسيار بدبينانه شرايط فعالان اقتصادي به‌ويژه در بخش خدمات و كشاورزي در مردادماه است.

 

صدای داعش

روزنامه فرهیختگان: میرحسین موسوی در نوشتاری که وب‌سایت کلمه آن را «مقدمه‌ای بر ترجمه عربی بیانیه‌های جنبش سبز» خوانده، پیرامون مسائل منطقه‌ای اتهاماتی را به تهران نسبت داده که حتی خونخوارترین دشمنان ایران نیز، چنین لیست بلندبالایی از اتهامات را متوجه تهران نکرده‌اند. موسوی که هدف اصلی‌اش از «انتشار» این نوشتار در ایام سوگواری اباعبدالله(ع)، دفاع مجدد از حرمت‌شکنان عاشورای سال 1388 یا به‌تعبیر او «مردمی خداجوی» بوده، به سیاست‌های منطقه‌ای ایران با همان رویکرد افراطی موجود در بیانیه‌هایش تاخته و «پیدایش داعش» را به سیاست منطقه‌ای ایران پیوند زده است. موسوی تجاوز ائتلافی گسترده به یمن را به «جنگ‌های قومی و قبیله‌ای» تقلیل داده است و اصطلاح «هلال شیعی» را «شعار هلال شیعی» خوانده و ادعا کرده که ایران در «مضمون حقیقى خواست ملت‌ها» دست برده است.صرف‌نظر از این پرسش که در کدام کشور دموکراتیک عربی! به بیانیه‌های یک جریان ضددموکراتیک، توجه خواهد شد، نمی‌توان به کلیت این نوشتار خرده گرفت؛ چراکه ماهیت «مقدمه» باید به متن اصلی که همان بیانیه‌های جنبش سبز است، وفادار بماند. بنابراین به همان اندازه که آن بیانیه‌ها، منطقی و عاقلانه و در چهارچوب دفاع از آزادی و عدالت و دموکراسی بود، این مقدمه نیز دارای چنین ویژگی‌هایی خواهد بود.درحالی ادعا شده است که این متن، مقدمه ترجمه عربی است و احتمالا نیز مخاطب آن افرادی فرضی در کشورهای عربی خواهند بود که محتوای آن، چنین چیزی را نمی‌رساند. در این متن موسوی با تکیه بر «تئوری توطئه» ادعاهایی همچون «جانشینی موروثی رهبری» را مطرح کرده است که این در فضای سیاسی ایران، عملا قابلیت طرح ندارد و بیشتر محصول گعده‌های چند نفره پر از دود و دم است.

 

آغازی بر پایان ترامپ

روزنامه وطن امروز:دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دوشنبه‌شب (سه‌شنبه به وقت ایران) تایید کرد ماموران «اف‌بی‌آی» روز دوشنبه به املاک مار-ئه-لاگوی او حمله و به گاوصندوق او نفوذ کردند.  ترامپ گفت: «پس از همکاری با نهادهای دولتی مربوط، این یورش از پیش اعلام نشده به خانه من ضروری و مناسب نبود». وی افزود: «آنها حتی به گاوصندوق من هم نفوذ کردند». ترامپ افزود: چنین حمله‌ای فقط در کشورهای ورشکسته و جهان سومی می‌تواند انجام شود. متأسفانه آمریکا اکنون به یکی از آن کشورها تبدیل شده است؛ در سطحی که قبلا دیده نشده بود.  در حالی که سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز مدعی شدند رئیس‌جمهور سابق آمریکا در زمان حمله «اف‌بی‌آی» به اقامتگاه او در فلوریدا در آن مکان حضور داشته، برخی منابع اعلام کردند ترامپ در اقامتگاه تابستانی خود در نیوجرسی به سر می‌برد.  وزارت دادگستری ایالات متحده از اظهارنظر درباره این جست‌و‌جو که ترامپ در بیانیه‌ای آن را یک حمله نامید و گفت «گروه بزرگی از ماموران اف‌بی‌آی» آن را انجام داده‌اند، خودداری کرده است. نکته جالب توجه اینکه مقر «اف‌بی‌آی» در واشنگتن و دفتر میدانی آن در میامی نیز هر دو از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.  رویترز از قول یک منبع آگاه نوشت به نظر می‌رسد این حمله با حذف اسناد طبقه‌بندی شده توسط ترامپ از کاخ سفید مرتبط باشد. اریک ترامپ، یکی از فرزندان ترامپ، به فاکس‌نیوز گفت جست‌و‌جو مربوط به جعبه‌هایی از اسنادی است که ترامپ از کاخ سفید با خود آورده است و پدرش ماه‌هاست با آرشیو ملی در این زمینه همکاری می‌کند.  تفتیش خانه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اقدام بی‌سابقه‌ای است که به محل دعوا بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حیطه انتخابات نوامبر 2022 تبدیل شده است.  یک قانون فدرال به نام قانون سوابق ریاست‌جمهوری ایالات متحده، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم به حفظ یادداشت‌ها، نامه‌ها، ایمیل‌ها، فکس‌ها و سایر ارتباطات کتبی مرتبط با وظایف رسمی زمان ریاست‌جمهوری می‌داند.

 

کشف راز کیهانی توسط پژوهشگران دانشگاه شریف

روزنامه خراسان:طی روزهای اخیر یک خبر جالب، توجه خیلی ها را جلب کرد. یک سیاهچاله فضایی ابرجرم که یک میلیون برابر خورشید است توسط پژوهشگران ایرانی کشف شده و به تأیید نهادهای علمی معتبر جهان هم رسیده است. همان طور که می دانید سیاهچاله، ناحیه ای مرموز در زمان و مکان است که گرانشی نیرومند دارد، طوری که حتی نور هم توانایی گریز از آن را ندارد. سیاهچاله ها تا چند سال قبل مفاهیمی نظری و پیچیده بودند که تنها با تصاویری شماتیک قابل درک بودند. اما به مرور شواهد قوی تری از وجود آن ها در کیهان کشف شد. فروردین سال 98 هم تصاویری توسط دانشمندان از یک سیاهچاله منتشر شد که سروصدای زیادی کرد. در این پرونده ضمن بیان این که سیاهچاله چیست؟ چطور شناسایی می شود؟ سیاهچاله ای که پژوهشگران ایرانی کشف کردند چه ویژگی هایی دارد و… پای صحبت یکی از اعضای این کشف بزرگ هم می نشینیم. با ما باشید.غول‌های مرموز یا درگاه‌های میان بُعدی؟سیاهچاله چیست؟ چرا مرموز است و کشف رازهایش اهمیت زیادی دارد؟ سیاهچاله‌ها هر قدر هم حیرت‌آور و شگفت‌انگیز باشند اما باید باور کنید که زمانی برای خودشان ستاره‌ای بوده‌اند. ستاره‌ها هم مثل ما آدم‌ها زندگی می‌کنند یعنی متولد می‌شوند، دوره کودکی و نوجوانی را پشت سر می‌گذارند و کم‌کم می‌افتند توی سرازیری عمرشان و میان‌سالی و پیری را تجربه می‌کنند. فقط نکته مهم این‌جاست که دوره‌های مختلف زندگی‌شان و این‌که عمرشان چقدر باشد و چطور بگذرد به جرم‌شان بستگی دارد. اگر سنگین وزن باشند و پر جرم، سال‌های پایانی حیات‌شان بسیار پر حادثه و هولناک است. ستاره‌ها، راکتورهای همجوش عظیمی هستند که در خود می‌جوشند و به دو دلیل، تمایل بسیار زیادی برای فروپاشی دارند؛ اول به شدت بزرگ هستند و دوم از گاز تشکیل شده‌اند.

 

توهم در کوره‌های آجرپزی!

روزنامه جوان:در چند کیلومتری جنوب تهران و در نزدیکی شهری که برخی زندگی لاکچری دارند، خانواده‌هایی در حاشیه شهر و در کوره‌های آجزپزی زندگی می‌کنند که از حداقل امکانات بهداشتی نیز بهره‌مند نیستند. این در حالی است که کوره‌های بدون امکانات نیز، بالای شهر و پایین شهر دارد! شبیه به فیلمنامه‌ای غمگین می‌ماند؛ زیر آسمان این شهر شلوغ، گذران زندگی ساکنان کوره‌های آجرپزی با سایر پایتخت‌نشینان تفاوت خیلی زیادی دارد. انگار سیاهی دود کوره‌ها، به مرور زمان زندگی آن‌ها را تاریک و آینده نامشخصی را برایشان ترسیم کرده‌است. تعدادی از خانواده‌ها از حومه شهر‌ها یا روستا‌ها به کوره‌آجرپزی آمده‌اند تا بعد از مدتی از اینجا به جای دیگری بروند، اما چند سال است که در اتاق‌های کوچک اطراف کوره ماندگار شده‌اند.سرکشی و گزارش‌نویسی درباره کوره‌های آجرپزی سال‌هاست که در رسانه‌ها انجام شده و خبرنگاران زیادی نیز درباره وضعیت نامناسب آن نوشته‌اند. اینکه وضعیت ساکنان کوره‌ها خوب نیست، یک حرف تکراری است، اما دلیل رفتن خبرنگار «جوان» به یکی از کوره‌های آجرپزی و تهیه گزارش از وضعیت بد آنها، مشکلات پابرجا و حل‌نشده ساکنان کوره‌هاست تا شاید مسئولان چاره‌ای برای وضعیت آن‌ها بیندیشند و این‌بار دیگر اقدامی کنند.از طرفی کوره آجرپزی پاکدشت یک کوره فعال است که کمتر توجهی به آن شده‌است، در صورتی که اگر حمایت‌های لازم از سوی دولت و خیرین در این منطقه وجود داشته‌باشد و امکانات بهداشتی و فرهنگی برای ساکنان آن فراهم شود، کودکان زیادی از شرایط سخت زندگی نجات پیدا خواهند کرد و شاید آن‌ها روزی بتوانند از این کوره جدا شوند و زندگی بهتری داشته‌باشند. با خانم دانه‌کار، مسئول گروه‌های جهادی حنیفا قرار می‌گذارم و به سمت مکان‌نمایی که فرستاده حرکت می‌کنم. نزدیک مقصد که می‌شوم، دیگر خیابانی نیست و باید وارد مسیر خاکی شوم.

 

گام سوم برای حذف قیمت‌گذاری دستوری

روزنامه تجارت: پس از اقدامات دولت سیزدهم در راستای خروج صنایع از نظام قیمت‌گذاری دستوری که از سال گذشته با ورود کل سیمان به بورس کالا و نیز عرضه زنجیره تولید فولاد به این بازار اجرایی شد، این بار قرعه به نام صنعت خودرو افتاده تا به زودی اثر کنار گذاشتن قیمت‌های دستوری در اقتصاد کشور نمایان شود. آزادسازی سهام عدالت براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سهامدار شدن بیش از ۵۰ میلیون ایرانی باعث شد تا یکی از اولویت های تصمیمات اقتصادی در بدنه سیاست‌گذاران، توجه به بازار سرمایه و سهامداران باشد. در پی اعتراض گسترده مسوولان و فعالان حاضر در بازار سرمایه نسبت به قیمت‌گذاری دستوری، حذف این نوع قیمت‌گذاری از آغاز به کار دولت سیزدهم در دستور کار تیم اقتصادی قرار گرفت و در اقدام نخست، طرح حذف قیمت‌گذاری دستوری با عرضه کامل سیمان در بورس کالا، رنگ واقعیت به خود گرفت. پس از تصمیم دولت مبنی بر عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا و شفاف شدن میزان عرضه و تقاضا و تعادل بازار با کمک بازار سرمایه، گام دوم در صنعت فولاد برداشته شد. با وجود مقاومت های مختلف، کل زنجیره تولید فولاد به سمت بورس هدایت شد که براساس آمارها با وجود تورم موجود در کشور طی یک سال اخیر، اما سیمان و فولاد دو بازاری بودند که عموما با آرامش و تعادل به معاملات خود ادامه دادند.در این میان، مرحله سوم طرح حذف قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور را می توان به صنعت خودرو اختصاص داد که قرار است طبق اطلاعیه رسمی بورس کالای ایران و پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای رقابت، ٢ هفته دیگر نخستین عرضه رسمی خودرو عملیاتی شود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی در این زمینه اعلام کرده اند که اگر دستگاه های مرتبط با صنعت خودرو حامی واقعی عرضه خودرو در بورس کالا باشند و این اقدام به‌طور مستمر انجام شود، احیای این صنعت دیگر نیازی به زمان زیادی نخواهد داشت، زیرا واقعی شدن قیمت خودرو در تقابل عرضه و تقاضا به تنهایی مزیت‌هایی مانند کنار رفتن تقاضای سفته بازی، انتقال سود واقعی حاصل از تولید به تولیدکنندگان و حمایت از سهامداران در اقتصاد کشور و نیز صنعت خودرو را در پی دارد.

 

توهین به مدافعان حرم به سبک اسرائیل

روزنامه ایران:به تازگی یکی از سایت‌های بیگانه متنی منتسب به یکی از عاملان اصلی فتنه 88 را منتشر کرده که تعجب بسیاری را برانگیخته است؛ به طوری که حتی کسانی که پیش‌تر از وی طرفداری می‌‌کردند، حال نسبت به انتشار چنین متنی بدون چهارچوب و بدون استدلال با الفاظی گستاخانه که حتی از سطح تحلیل‌های سیاسی کوچه بازاری نیز پایین‌تر است، بدون پاسخ مانده‌اند، به‌ گونه‌ای که برخی از حامیان وی در صحت انتساب این نوشته نیز تردید کرده‌اند! اما انتشار آن از سوی سایت متبوع وی جای هیچ گونه شک و شبهه‌ای را در انتساب متن به نویسنده‌اش باقی نمی‌گذارد. متن تا اندازه‌ای سست و بی‌پایه است که به نظر می‌‌رسد در همان روزهای پر التهاب فتنه 88 نوشته شده و احتمالاً ممکن است یکی از بیانیه‌های منتشر نشده بوده که حال، تحت عنوان مقدمه و به عنوان متنی جدید منتشر شده است! به این دلیل که هم، سطح استدلال‌ها و هم حتی سطح اطلاعات نگارنده در همان روزها متوقف مانده است. اگر این گونه نباشد؛ لاجرم باید گفت که خود نگارنده در همان روزها محصور مانده است و به نظر می‌‌رسد که در طول این مدت اصلاً در جریان اخبار، تحلیل‌ها و حتی نظرات فعالان سیاسی طرفدار خودش نیز قرار نگرفته است. ​​​​​​​اگر در یک دهه پیش اهمیت راهبردی حمایت از جبهه مقاومت و مبارزه با داعش به دلیل پیچیده بودن موضوع، چندان بر برخی واضح و مبرهن نبود و استدلال‌های متقن حکیم فرزانه انقلاب و بیانات ایشان چندان مورد توجه جریان‌های ناهمسوی داخلی قرار نمی‌گرفت، حال با گذشت چند دهه دیگر حتی تحلیلگران امریکایی و اسرائیلی مخالف با ایران هم دریافته‌اند که حمایت ایران از جبهه مقاومت و نقش‌آفرینی فعال آن در منطقه، روز به روز بر اهمیت جایگاه راهبردی ایران در مناسبات بین‌الملل افزوده است؛ سؤال اینجا است که در چنین شرایطی، طرح مطالبی تا این اندازه سطحی و سخیف چه معنایی دارد و جز با استناد به ساده‌لوحی مسبوق به سابقه نگارنده‌اش چگونه می‌‌توان آن را توجیه کرد؟

 

معیشت بازنشستگان در انتظار یک تصمیم

روزنامه ابتکار:محسن باقری می‌گوید: مهم‌ترین پیامد تعلل در افزایش حقوق بازنشستگان بحث بی‌اعتمادی جامعه نسبت به دولت خواهد بود.این‌ روزها گرانی کالاهای اساسی، افزایش قیمت خدمات و صعود نرخ‌ها در بازار اجاره، خرید مسکن و … دیگر مسئله عجیب و غریبی نیست و جامعه به افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها در بازارهای مختلف عادت کرده است. گذران زندگی در چنین شرایطی بدون شک برای افرادی که درآمدهای آنچنانی دارند سخت نیست اما این سوی ماجرا افرادی قرار دارند که دخل‌شان با خرج‌شان با هیچ حساب و کتابی هماهنگ نمی‌شود، بازنشستگان از جمله همین افراد هستند بنابراین میزان حقوق دریافتی بازنشستگان به دلیل تاثیر تورم بر معیشت‌شان دارای اهمیت بسیاری است که نمی‌توان از آن غافل شد. از ابتدای سال ۱۴۰۱ باید حداقل حقوق مستمری‌ها به میزان ۵۷ درصد و مستمری‌های سایر سطوح نیز به صورت پلکانی به میزان ۳۸ درصد زیاد می‌شد. اما دولت بر خلاف مصوبه شورای عالی کار ، میزان مستمری بازنشستگان را کمتر از مقدار مصوب و در حدود ۱۰ درصد ابلاغ کرد که این موضوع منجر به شکایت از دولت در دیوان عدالت اداری شد.تعیین حقوق بازنشستگان برای سال جاری جنجال زیادی به پا کرد و دعوا میان مستمری‌بگیران تامین اجتماعی با دولت برسر نحوه افزایش حقوق بازنشستگان بالا گرفت. بسیاری از تشکل‌های کارگری و نمایندگان مجلس افزایش 10 درصدی حقوق سایر سطوح حقوقی را مخالف با قانون می‌دانستند و در این میان شاهد اعتراض هزاران بازنشسته در شهرهای مختلف بودیم و بالاخره کشمکش‌ها به واکنش رئیس مجلس ختم شد. محمد باقر قالیباف؛ رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور دو مصوبه دولت درباره تعیین حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱ و کمک هزینه مسکن کارگران را مغایر قانون اعلام کرد.

 

خیمه «خیام» بر آسمان منطقه

روزنامه آرمان ملي: حدود ساعت 10و30 دقيقه بود که رسانه‌ها خبر دادند ماهواره خيام با ماهواره‌بر سايوز از پايگاه فضايي بايکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد. ساعت 12 هم محققان و کارشناسان صنعت فضايي توانستند اولين داده‌هاي تله‌متري خيام ايراني را در خاک ايران و در ايستگاه فضايي ماهدشت دريافت کنند. ماهواره خيام يک ماهواره سنجش از دور است که تمامي فرامين مربوط به کنترل و بهره‌برداري از اين ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ايراني مستقر در پايگاه‌هاي فضايي متعلق به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در خاک جمهوري اسلامي ايران انجام و صادر خواهد شد. مرکز کنترل عمليات ماهواره، ارسال فرامين و ايستگاه‌هاي اخذ داده‌هاي ماهواره‌اي ماهواره خيام تنها در خاک جمهوري اسلامي ايران و تحت مديريت سازمان فضايي ايران است و مهندسان و محققان ايراني در آن مستقر هستند. عليرضا نعيمي، مديرکل بهره‌برداري و عمليات فضايي سازمان فضايي ايران اعلام کرد: طي فرآيندي که توسط ماهواره‌بر انجام شده بعد از يک ساعت از ماهواره‌بر جدا شد و در مدار دايروي 500 کيلومتري از سطح زمين قرار گرفت. نيم ساعت پس از آن نيز اولين داده تله‌متري را دريافت کرديم. ماهواره سنجشي خيام، دقت بالاي تصويربرداري دارد و تصاوير با وضوح يک متر را به زمين مخابره مي‌کند. اين ماهواره که تحت مالکيت و بهره‌برداري جمهوري اسلامي ايران قرار دارد. از ايستگاه‌هاي زميني در خاک جمهوري اسلامي ايران هدايت و کنترل و اطلاعات و تصاوير ارسالي آن نيز در همين ايستگاه‌ها دريافت خواهد شد. ماهواره خيام 600 کيلوگرم وزن دارد و به همين علت، پرتاب آن به آژانس فضايي روسيه واگذار شده تا بوسيله ماهواره‌بر سايوز به فضا پرتاب و در مدار قرار گيرد. گفتني است، پرتابگر سايوز در ميان پرتابگرهاي کشورهاي مختلف دنيا از بيش‌ترين درصد قابليت اطمينان برخوردار بوده و تاکنون بيش‌ترين تعداد ماموريت موفق فضايي در دنيا توسط اين پرتابگر صورت گرفته است.

 

دور جديد بي اعتمادي ايران و غرب

روزنامه آرمان امروز:پايان دور جديد مذاکرات وين در روز دوشنبه (17) مرداد و بازگشت هيات‌ مذاکره کننده کشورمان به تهران، بيش از هر زمان ديگري موضوع برجام و نتيجه اين دور از گفت‌وگوها را به کانون توجهات رسانه‌‎‌ها و ناظران سياسي بازگردانده است. هر چند تا کنون شفاف‌سازي دقيقي پيرامون متن توافق و خواسته‌هاي ايران در وين از سوي مسئولان کشورمان  ارائه نشده اما مسئولان ايراني و کشورهاي مختلف نسبت به اين موضوع اظهارنظر کرده و واکنش نشان داده‌اند.  در مهم‌ترين واکنش حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه کشورمان عصر دوشنبه (17 مرداد) در تماس تلفني با «جوزف بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، با وي در مورد تحولات دور تازه گفت‌وگوهاي رفع تحريم در وين به بحث و تبادل نظر پرداخت.وزير امور خارجه کشورمان در اين تماس با تأکيد بر اينکه هيأت مذاکره‌کننده ايراني با اراده و جديت براي دستيابي به توافق در وين حضور داشته و ايده‌هاي سازنده‌اي را براي حل و فصل موضوعات باقي‌مانده ارائه داد، اظهار کرد: ديدگاه‌ها و ملاحظات جمهوري اسلامي ايران درباره ايده‌هاي ارائه‌شده از سوي انريکه مورا به وي‌ منتقل شده است و انتظار مي‌رود همه طرف‌ها براي دستيابي به متن نهايي توافق از خود اراده و جديت نشان دهند.اميرعبداللهيان ضمن تمجيد از تلاش‌هاي هماهنگ‌کننده جهت تسهيل دستيابي به توافق، تصريح کرد که توافق نهايي بايد تأمين‌کننده حقوق و منافع ملت ايران بوده و رفع پايدار موثر تحريم‌ها را تضمين نمايد. اميرعبداللهيان در پايان ابراز اميدواري کرد که با واقع‌بيني و اجتناب از اتخاذ مواضع غيرسازنده، به خصوص از سوي آمريکا، مسير دستيابي به توافق هموار شود.

 

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.