هجوم سامانه‌‌های «بارشی» و «گردوخاک»

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با وزش باد و گرد و خاک تا روز جمعه در کشور مواجه باشیم

سازمان هواشناسی همچنین از رشد ابرهای همرفتی همراه با تشدید فعالیت سامانه بارشی تا پایان امروز (چهارشنبه) خبر داد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ سازمان هواشناسی بارش باران و رعد و برق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ را برای امروز در استان گلستان، دامنه‌ها و ارتفاعات شمال غرب سمنان، مازندران و شمال شرق تهران، غرب و جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال و غرب و نیمه جنوبی فارس، شمال شرق و شرق خوزستان پیش‌بینی کرده است.

اثر مخاطره نیز جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای، در مناطق مستعد همراه با خیزش گرد و خاک موقت، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم تردد عشایر کوچ‌رو و دام‌ها در ارتفاعات، لایروبی و پاک‌سازی نهرها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی و عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده توصیه کرد.

برپایه این گزارش، سامانه دوم نیز وزش باد و گرد و خاک است که تا روز جمعه باعث خیزش گرد و خاک و نفوذ گرد و غبار، وزش باد شدید و در نواحی مستعد توفان گرد و خاک خواهد شد.

بر این اساس، امروز در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، شمال شرق اصفهان، فردا (پنجشنبه) در شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان، شرق هرمزگان، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و روز جمعه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی این شرایط حاکم است.

اثر مخاطره نیز خیزش گرد و خاک، کاهش شدید شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی و تاخیر یا احتمال لغو پروازها است.

این سازمان به اجتناب از فعالیت در فضای باز، اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز در حین بروز گرد و خاک، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری‌ها و غیره، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و پرهیز از توقف خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره توصیه کرده است./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.