همه چیز درباره خیام از زبان رئیس سازمان فضایی

رئیس سازمان فضایی گفت: ماهواره خیام ماهواره سنجشی با دقت یک متر بوده که منحصر به فرد است و علاقه ای نداشتیم که قبل از پرتاب و مدارگذاری و استیبل شدن ماهواره درباره آن اطلاع رسانی کنیم.

به گزارش شهروند آنلاین، حسن سالاریه در ادامه اولین نشست خبری ماهواره خیام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کارشناسان روسی تا چه زمانی در پایگاه فضایی ماهدشت حضور خواهند داشت گفت: کنترل ماهواره کاملا در دست خودمان است و شرکت سازنده باید در مرحله تحویل و در مدار قرار گرفتن حضور داشته باشند و اگر ابهاماتی داشتیم پاسخ بدهد و این جزو قرار داد است.

او گفت: فرایند فعال سازی چند ماهه است و باید شرکت سازنده جوابگو باشد.

سالاریه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی خبرگزاری‌های داخلی اصرار داشتند که ماهواره خیام ماهواره‌ای بومی است افزود: ما محققان بسیار خوبی در صنعت فضایی داریم و ما ماهواره‌های با وضوح ۵ تا ۱۰ متر اکنون می‌سازیم و به زودی به ۴ تا ۸ متر می‌رسیم و بعد از آن دو تا ۵ متر و بعد یک متر و بعد از آن به نیم متر خواهیم رسید و مسیر بومی سازی هم اینگونه پیش می‌رود.

او گفت: شاید خبرگزاری‌های داخلی به جهت عرق ملی که داشتند این گونه مطرح کردند و چون عموم ماهواره‌هایی که پرتاب می‌کنیم بومی بوده است شاید اینگونه القا کردند که این ماهواره هم بومی بوده است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر در فرایند پرتاب ماهواره نظارت داشته‌اید؟ افزود: این ماهواره کاملا با طراحی مفهومی و تعیین پارامتر توسط ایران ساخته شد و آن را به شرکت خوشنام معتبر روسی سفارش ساخت دادیم.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در همه فرآیند‌های آزمایش ناظران ایران حضور داشتند و تحویل گیری هم با همین موضوع نظارت انجام شد.

او گفت: تیم فنی ما در محل پرتاب از یک هفته قبل حضور داشتند و در زمان انتقال ماهواره از کارخانه به پایگاه بایکونور و الصاق ماهواره به ماهواره بر، در همه مراحل ما حضور داشتیم حتی آزمایش‌های پس از الصاق هم انجام شده است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این ماهواره روزانه چند بار با ایران ارتباط دارد گفت: روزی چهار نوبت با ماهواره ارتباط داریم و در یکی دو ماه اول بحث پایدارسازی و کالیبراسیون انجام می‌شود و پس از آن به ماهواره فرمان می‌دهیم که از فلان نقطه جغرافیایی تصویر بگیرد و در گذر‌هایی که از ایران رد می‌شود تصاویرش خالی می‌شود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سازمان فضایی ایران در زمینه این که این ماهواره بومی نیست شفاف نبود گفت: ما بسیار شفاف بودیم و از ابتدا گفته شد ماهواره متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و پس از آن هم گام به گام در خصوص این ماهواره اطلاع رسانی خواهیم کرد. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این ماهواره از پایگاه بایکونور قزاقستان پرتاب شد؟ گفت: داستان در بحث توسعه پرتابگر‌ها همان داستان توسعه ماهواره هاست.

رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای ارسال موجود زنده به فضا دارید؟ گفت: در برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی موصوعات گسترده‌ای داریم و یکی موضوع زیست فضاست.

او گفت: ما کمتر راجع به زیست فضا فعالیت می‌کنیم و شاید سوال ایجاد شود که چرا پرتاب موجود زنده انجام نمی‌شود و هر اقدام فضایی دارای اولویت بندی است.

او گفت: در حوزه زیست مداری، آزمایشگاه‌های زیر مداری را به جد پیگیریم و بحث موجود زنده تلاشی بود که در مقطعی انجام شد تا مطمئن شویم که ظرفیتش موجود است.

او گفت: رویکرد ما این است که علمی‌تر عمل کنیم و فقط صرف پرتاب موجود زنده به فضا نباشد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.