پایان انتظار 71 روزه؛ تب فوتبال داغ شد

بررسی وضعیت 16 تیم حاضر در لیگ برتر در آستانه شروع مسابقات

فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران از جمعه بار دیگر استارت می‌خورد و تیم‌ها برای مسابقات آینده خود را آماده خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، پایان انتظار 71 روزه برای بالا رفتن دوباره تب فوتبال باشگاهی در ایران؛ دقیقا دو ماه و 9 روز قبل، آخرین بازی‌های لیگ گذشته به پایان رسید و حالا قرار است تیم‌ها با شرایطی متفاوت لیگ جدید را استارت بزنند. لیگی که با حضور ملوان انزلی و مس کرمان و در غیاب فجرسپاسی شیراز و شهرخودروی مشهد از عصر جمعه 21 مرداد به صورت رسمی استارت می‌خورد و امید می‌رود که بدون کمترین تغییر در برنامه به انتها برسد.

قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ برتر حدود دو هفته قبل انجام شد و تیم‌های مختلف رقبای خود را نیز در طول مسابقات شناخته‌اند. حالا همه آماده‌اند تا لیگی جذاب و پر از اتفاقات هیجان‌انگیز را تماشا کنند.

ویژگی جالب لیگ برتر امسال برگزاری جام جهانی در زمان نیم فصل مسابقات است. وقتی لیگ برتر فوتبال به نیمه خود می‌رسد، جام جهانی قطر انجام می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود بازیکنان با انگیزه حضور در تیم ملی به میدان بروند و این مساله می‌تواند بر کیفیت مسابقات نیز بیفزاید.

در ادامه به بررسی 16 تیم حاضر در لیگ برتر بیست و دوم پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید:

استقلال؛ تفکر قهرمان، پرتغالی شد!

کمتر کسی فکر می‌کرد استقلال بعد از قهرمانی در لیگ برتر سرمربی‌اش را از دست بدهد، اما این اتفاق رخ داد و فرهاد مجیدی به لیگ امارات رفت. مدیران استقلال نیز ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی را جایگزین او کردند. استقلال در نقل و انتقالات نیز عملکرد خیلی خوبی داشت؛ این باشگاه اگرچه چند بازیکن مثل محمد دانشگر و امیرحسین حسین‌زاده را از دست دادند، اما بازیکنان سرشناسی را به خدمت گرفت. آبی‌ها ضمن تمدید قرارداد با برخی ستاره‌های اصلی خود، بازیکنانی نظیر سجاد شهباززاده، کاوه رضایی، پیمان بابایی، محمدحسین مرادمند، محمد محبی و… را به جمع نفرات‌شان اضافه کردند تا شرایط خوبی را تجربه کنند. استقلال با شرایط کنونی اگرچه ممکن است از نظر شکل بازی تغییراتی داشته باشد، اما قطعا یکی از مدعیان اصلی قهرمانی خواهد بود.

پرسپولیس؛ یحیی به دنبال جبران ناکامی

پرسپولیس بعد از 5 قهرمانی متوالی، در فصل گذشته جام قهرمانی را به حریف سنتی سپرد. ناکامی در کسب عنوان قهرمانی باعث شد تا یحیی گل‌محمدی تغییرات زیادی در ترکیب تیمش ایجاد کند. او با جذب ستاره‌هایی مثل دانیال اسماعیلی‌فر، سعید صادقی، سروش رفیعی، گئورگی گولسیانی، علیرضا بیرانوند،‌ مرتضی پورعلی‌گنجی و … تیمش را برای فصل جدید قدرتمندتر کرد. البته سرخ‌ها در نقل و انتقالات بازیکنانی نظیر احسان پهلوان، حامد لک، رامین رضاییان و سعید آقایی را نیز از دست دادند تا در فصل جدید با ترکیبی متفاوت به میدان بروند. بدون شک یحیی گل‌محمدی تیمش را با تفکرات ویژه‌ای به زمین خواهد فرستاد تا بتواند ناکامی فصل گذشته را جبران کند و هواداران نیز خوشحال شوند.

سپاهان؛ طوفان زرد از سمت اصفهان می‌آید

سپاهان به عنوان یکی از تیم‌های ریشه‌دار و پرافتخار فوتبال ایران که سابقه نایب قهرمانی در آسیا نیز در کارنامه‌اش دیده می‌شود، چند سالی است در رسیدن به صدر جدول و جام قهرمانی ناکام بوده است. آنها بعد از آنکه طی دو فصل با  سرمربیگری محرم نویدکیا نیز به موفقیت نرسیدند، سکان هدایت تیم خود را برای فصل جدید به ژوزه مورایس، سرمربی نامدار پرتغالی سپردند تا شاید امسال بتوانند شرایط خوبی را تجربه کنند. سپاهان اگرچه در نقل و انتقالات ستاره‌های زیادی مثل سروش رفیعی، دانیال اسماعیلی‌فر، سجاد شهباززاده، گئورگی گولسیانی و … را به سرخابی‌ها داد، اما در یارگیری هم موفق بود. علاوه بر جذب بازیکنانی مثل رامین رضاییان، محمد دانشگر، میلاد زکی‌پور و… اوج جذابیت در کادر بازیکنان به 4 خارجی این تیم برمی‌گردد. بازیکنانی که با نظر مورایس به عضویت سپاهان درآمدند همگی سوابق زیادی در فوتبال جهان دارند که می‌توانند سر و شکل جذابی به فوتبال سپاهان بدهند.

گل‌گهر سیرجان؛ قلعه‌نویی بار دیگر مدعی می‌شود

گل‌گهر فصل گذشته اگر اسیر ماجراهای مربوط به بازی دادن به بازیکن غیرمجاز نمی‌شد و 7 امتیازش آن‌طور از دست نمی‌رفت، شاید شرایط بسیار بهتری داشت. نماینده سیرجان با امیر قلعه‌نویی به تیمی باشخصیت تبدیل شده‌ و حالا با توجه به ثبات ایجاد شده، برای موفقیت در لیگ بیست و دوم نقشه کشیده‌اند.

این تیم صنعتی و متمول اکثر بازیکنان فصل گذشته خود را حفظ کرد و البته در نقل و انتقالات بازیکنان مطرحی مثل محمد خدابنده‌لو، اریک بایناما و یکی، دو خارجی دیگر را به تیم خود اضافه کرد تا بر قدرتش اضافه شود.

گل‌گهر قطعا در فصل پیش روی لیگ برتر حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت و در حد مدعیان قهرمانی به شمار می‌رود. امیر قلعه‌نویی نیز امسال با خیال آسوده‌تری می‌تواند دوباره یک تیم در حد بالای جدول را هدایت کند.

فولاد خوزستان؛ این پرستاره‌ترین فولاد است!

فولاد خوزستان با هدایت جواد نکونام نماینده ایران در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیاست. آنها به همین خاطر سعی کردند تیمی پرستاره را دور هم جمع کنند و در لیگ برتر و بازی‌های آسیایی به میدان بروند.

این باشگاه با جذب ستاره‌های نامداری مثل اشکان دژاگه، وریا غفوری، احسان پهلوان،‌ سعید آقایی، علی قربانی، مجید علیاری و… و تمدید قرارداد اکثر نفرات اصلی خود، تیمی قدرتمند و مدعی را آماده حضور در لیگ برتر کرده است.

بدون شک فولادی‌ها را می‌توان یکی از مدعیان کسب عنوان قهرمانی درلیگ برتر نیز دانست. جواد نکونام که سرمربیگری استقلال را در این فصل رد کرده، برای موفقیت با فولاد نقشه‌های زیادی کشیده است.

مس رفسنجان؛ این تیم بالاتر از ششمی می‌خواهد

تیمی که سومین فصل حضور در لیگ برتر را سپری می‌کند، پارسال با هزینه زیاد عنوان ششمی را به دست آورد. مس با هدایت محمد ربیعی جوان توانسته سری میان سرها دربیاورد و امسال اگرچه در حد مدعی عنوان قهرمانی نیست، اما بدون شک باتوجه به هزینه‌های انجام شده، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. مسی‌ها حتی بالاتر از عنوان ششمی را برای خود تصور می‌کنند.

ذوب‌آهن و تراکتور؛ بازگشت نامدارها

ذوب‌آهن و تراکتور دو تیم ریشه‌دار و خوب فوتبال ایران با افتخارات بسیار هستند که امسال هم شرایط نسبتا مناسبی دارند. ذوبی‌ها برای دومین فصل متوالی با مهدی تارتار ادامه خواهند داد و تراکتور نیز هدایت تیم فوتبالش را به قربان بردیف ترکمنستانی سپرده است.

ذوب‌آهن و تراکتور از نظر بودجه‌ای برای فصل جدید نه به اندازه تیم‌های متمول صنعتی و استقلال و پرسپولیس و نه به اندازه تیم‌هایی که در میانه جدول جایشان را جست‌وجو می‌کنند، خرج کرده‌اند. آنها در اندازه‌ای هزینه کرده‌اند که بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و البته که نیم نگاهی به بالای جدول نیز داشته باشند.

جنگ میانه جدول در بین این چند تیم

در رقابت‌های لیگ برتر امسال چند تیم حضور دارند که با بودجه‌ای محدود و معقول تیمی را آماده کرده‌اند تا ضمن بقا در مسابقات بتوانند رتبه‌های میانه جدولی را از آن خود کنند. پیکان تهران، هوادار تهران، آلومینیوم اراک، نساجی مازندران، نفت مسجدسلیمان  و نفت آبادان تیم‌هایی هستند که هدف‌شان در این مسابقات بقاست و البته که در صورت امکان با انجام بازی‌های خوب توانایی‌های فنی خود را نشان بدهند. در این بین تیم پیکان با هدایت مجتبی حسینی با نفراتی کاملا جوان در رقابت‌ها حضور خواهد داشت و شاید بتوان گفت کمترین هزینه را در بین همه تیم‌های لیگ برتر کرده است.

از سوی دیگر، نفت مسجدسلیمان نسبت به سال گذشته شرایط بهتری دارد و از نظر یارگیری با نظر رضا مهاجری عملکرد بهتری داشته است. نساجی با وجود تغییر روی نیمکت و اعطای اولین تجربه سرمربیگری به حمید مطهری، دستیار سابق یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس از وجود نفرات باتجربه‌ای مثل مسعود شجاعی، علیرضا حقیقی و … سود می‌برد.

آلومینیوم اراک هم با تفکرات مهدی رحمتی برخی بازیکنان اصلی‌اش را از دست داده، اما در تلاش است تا رتبه خوبی در لیگ برتر از آن خود کند.

همچنین هوادار با ساکت الهامی در صدد حفظ سهمیه خود در لیگ برتر است و نفت آبادان با هدایت محمد پرکاس شرایط مشابهی را جست‌وجو می‌کند.

ملوان و مس کرمان؛ تازه‌واردها به دنبال بقا

ملوان انزلی و مس کرمان با سرمربیان جوان خود به دنبال حفظ سهمیه این تیم‌ها در لیگ برتر هستند. مازیار زارع و فرزاد حسین‌خانی دو اسطوره ملوان و مس تیم خود را با بودجه‌ای نه چندان زیاد و البته با حضور بازیکنان متوسط بسته و آماده مسابقات کرده‌اند. در این بین ملوان با استفاده از سهمیه بازیکن سرباز، چند ستاره مثل سیاوش یزدانی، اکبر ایمانی و … را نیز در کنار خود دارد. ملوان و مس همین که بتوانند در لیگ برتر بیست و دوم باقی بمانند، اتفاق بزرگی رقم زده‌اند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.